Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalender med Veckonummer ?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-05-26 21:47

Undrar om någon vet hur man gör för att få en kalender i iPhone som visar vecknummer. Har läst trådarna om iCal , men är tyvärr pc användare...

Tack på förhand...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-06-03 00:02

Det är bara vi svenskar som använder något så idiotiskt system som veckonummer, ingen människa som vet vilken vecka det är. Så det lär vi inte få se i telefonen innan den släpps här i Svearike.

...men visst kan jag hålla med om att funktionen saknas.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 16:00

Det är många andra europeiska länder som använder veckonummer.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-03 23:18
Ursprungligen av Robo-X:

Det är många andra europeiska länder som använder veckonummer.

//Rob

De kalendrar och agendor jag köper i Bryssel och som täcker sådär en fem sex språk har aldrig veckonummer. Undrar om de många europiska länderna som enligt uppgift sätter veckonummer har kommit överens om hur veckorna ska numreras? Finns en europeisk standard? Jo men inte internationell

http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=279945.0

För att hålla koll på svenska veckonummer skaffade jag bara appen almanacka

Ursprungligen av Epoxus:

Det är bara vi svenskar som använder något så idiotiskt system som veckonummer, ingen människa som vet vilken vecka det är. Så det lär vi inte få se i telefonen innan den släpps här i Svearike.

...men visst kan jag hålla med om att funktionen saknas.

Nåja, jag har just lärt mig att ISO 8601 faktiskt definerar veckonummer... (http://www.proesite.com/timex/wkcalc.htm)

Och att denna standard har rätt ordning på datumen YYYY-MM-DD

Sedan så kör jag numera PocketInformant på Fånen som har "ISO Week numbers"

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-06-04 00:50

Fanns en kalender-grej till iCal som man kunde prenumera på som skrev ut veckan varje dag, men tyckte det var en ganska ful lösning så struntade i det rätt fort.

MS Entourage vs iCal

Tycker iCal har många brister som borde förbättras. Veckonummer är en sådan sak som saknas. Vissa påstår att det beror på att amerikanare inte använder sig av veckonummer. Detta håller inte eftersom MS Entourage erbjuder detta.

En annan brist är att när man skall ändra ngt i en bokad tid så måste man (efter att ha dubbelklickat på tiden) öppna bokningen med "redigera" - helt onödigt tycker jag.

När man väl kommit in i bokningen och skall ändra datum så borde det - tycker jag - komma upp en "kalender" (som på de flesta boknings-siter typ RyanAir mfl). Då slipper man sitta och räkna ut var det är för datum ex nästa tisdag.

Vart vänder man sig till om man vill framföra dessa - enligt mig - förbättringsförslag??

Ursprungligen av Glenn i Göteborg:

Tycker iCal har många brister som borde förbättras. Veckonummer är en sådan sak som saknas. Vissa påstår att det beror på att amerikanare inte använder sig av veckonummer. Detta håller inte eftersom MS Entourage erbjuder detta.

En annan brist är att när man skall ändra ngt i en bokad tid så måste man (efter att ha dubbelklickat på tiden) öppna bokningen med "redigera" - helt onödigt tycker jag.

När man väl kommit in i bokningen och skall ändra datum så borde det - tycker jag - komma upp en "kalender" (som på de flesta boknings-siter typ RyanAir mfl). Då slipper man sitta och räkna ut var det är för datum ex nästa tisdag.

Vart vänder man sig till om man vill framföra dessa - enligt mig - förbättringsförslag??

Jag skulle gissa på att du ska vända dig till Apples egna diskussionsforum.

Kalenderidén, bokningsgrejen alltså, är en god idé tycker jag.
Att kunna välja att lägga till veckonummer är också en god idé, med tanke på att jag arbetar mycket efter veckor, så jag ser anledningen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-24 19:13

Gjorde det enkelt för mig genom att i Outlook skriva in veckonummer varje måndag , sedan synkar jag bara med iPhone ... enkelt o användbart

Samma som pravda, man är ju inte dum i skallen? som måste installera program för detta?:D

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-26 20:52

nej men det spar en jävla massa besvär,

lägg till webcal://ical.oops.se/weeks/Sweden/-1,+1 i ical som prenumeration så kommer du att få veckorna inlagda.

lägg till webcal://ical.oops.se/holidays/Sweden/-1,+1 så har du även svenska helgdagar inlagda.

Nån som vet hur man kan få bort att det står Vecka före varje nummer?
Vore så skönt om det bara var siffrorna..

toppen med veckonummer

Ursprungligen av tim-:

nej men det spar en jävla massa besvär,

lägg till webcal://ical.oops.se/weeks/Sweden/-1,+1 i ical som prenumeration så kommer du att få veckorna inlagda.

lägg till webcal://ical.oops.se/holidays/Sweden/-1,+1 så har du även svenska helgdagar inlagda.

Jag gillar verkligen 99mac. tack för tipset! / Jonas

Hur får man in helgdagarna i iphone? Jag installerade den till datorn och där ligger den mappen under prenumerationer, min veckogrej som jag har haft länge ligger under kalendrar?

Se Uppgifter från iCal i iPhone också?

Skulle vilja se de anteckningar jag lägger under Uppgifter även i iPhonen? Går det? Ngn som vet?

För övrigt tack frö tips om veckonr i iCal!

Jag använder en app som heter "Svensk almanacka".
Det finns på iTunes store för 22 kr.

Tyvärr är det ett "read only" program, du kan inte skriva något i det, men du får alla helger och namnsdagar också. Och den talar om när solen går upp och ner.

Jag har haft glädje av det.

Jag fick svar från de som man prenumererar på vecko-nummer i iCal från, de ska se över möjligheten att bara ha nummer och inte vecka och nummer när de ska uppdatera servern..

Här finns veckonummer för iCal:
webcal://ical.oops.se/weeks/Sweden/-1,+1

Det är den jag använder.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-10-17 11:57
Ursprungligen av the örjan:

Här finns veckonummer för iCal:
webcal://ical.oops.se/weeks/Sweden/-1,+1

Det är den jag använder.

ja titta det funka hur bra som helst!
och över till phönen oxå!
tackar

Jag prenumenerar på två olika veckonummer till iCal.

Den vanliga som jag använder bara på datorn den visar veckonummer hela veckan, men jag tyckte att den var jobbigt att använda på min iPhone eftersom den visade veckonummer varje dag.
Så hittade jag denna idag, som jag bara syncar till min iPhone, den visar veckonummer bara på måndagarna, den e perfekt tycker jag.

Senast redigerat 2009-08-08 00:35

Vet någon hur jag synkar/för över "uppgifter" från mac till min Iphone?
Jag har uppgifter både i mailprogrammet och ical. Men när jag synkroniserar med min iphone så för jag inte men "uppgifter".

Synkronisera "uppgifter" från mac till Iphone!

Vet någon hur jag synkar/för över "uppgifter" från mac till min Iphone?
Jag har uppgifter både i mailprogrammet och ical. Men när jag synkroniserar med min iphone så för jag inte men "uppgifter".

Ursprungligen av oskardaniel:

Vet någon hur jag synkar/för över "uppgifter" från mac till min Iphone?
Jag har uppgifter både i mailprogrammet och ical. Men när jag synkroniserar med min iphone så för jag inte men "uppgifter".

Nä och det är samma med "Anteckningar"! Grrr....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-28 11:52
Ursprungligen av the örjan:

Nä och det är samma med "Anteckningar"! Grrr....

Anteckningar i iPhone synkar med Anteckningar i mitt Mailprogram (Mac).

1
Bevaka tråden