Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är vi den macigaste familjen?

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-02 11:25

Ok, fram med chipsen, ölen så sätter vi oss ned och drar ett gäng tårdrypande historier om "the good old days".

Ursprungligen av Northwiz:

Ok, fram med chipsen, ölen så sätter vi oss ned och drar ett gäng tårdrypande historier om "the good old days".

Ja, vissa av oss har i alla fall varit där och behöver inte räkna iPods/familjemedlem för att framstå som "Maciga"...

Ursprungligen av Northwiz:

Ja, Motorola-chipsen då förstås.

En smula OT men ja, "The good old days...". Jag var mycket ung när macen tågade in i mitt liv och därför var spelen föremålen för intresse. Året var 1990 och jag hade just tvingats ta ett tårdrypande farväl till pappas fantastiska Amiga 500, som just skulle till att bytas ut mot en Macintosh Classic: Pytteliten skärm och inte ens några färger. Mörka tider, minst sagt. Men efter mina första upplevelser med Shufflepuck Café, Lode Runner, Tetris, Stunt Copter, Glider och obegripliga Uninvited byggdes långsamt min numera fullkomligt utblommade kärlek till det färgglada äpplet upp. Jag är macig ut i fingerspetsarna. En lustig sak jag noterat är att jag märkligt nog känner mig personligt ansvarig de gånger då folk i min bekantskapskrets på något sätt är missnöjda eller besvikna över en Apple-produkt – de få gånger det händer. Det är som om all världens macar på sätt och vis är en familjemedlem för mig. Hur tusan kan en en j-a dator frammana sådana känslor? Vari ligger magin?

Jag insåg förresten härom dagen att jag saknar "bomben". Nån som är med mig?

Ursprungligen av gunek:

Stystem 7 var mitt första system. En Classic II 1992. Det var tider det

Jag skulle skaffa en dator då jag precis börjat på universitetet i London och fick en Fortune artikel av farsan som sa att måste man välja OS nu (1993) så var System 7 ett bättre val än Windows 3.1, så jag stack ut för att spana in och föll nästan för en Performa 200 (= Classic II) men jag tog steget upp till en LCIII istället, specifikationen var 4MB RAM, 80MB hårddisk (japp, den stora!).

Det jobbet jag gjorde på den datorn var guld värt!

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-03 09:09
Ursprungligen av SkrotNisse:

specifikationen var 4MB RAM, 80MB hårddisk (japp, den stora!).

Min 2 MB ram och 40 MB hårddisk. Jag utökade så småningom till 4MB ram. Det var grejjer det...;)

@skrotnisse
Ser jag en apple-1-manual signerad av steve wozniak där på väggen till vänster om dörren?

edit: Ah. gizmodo..

• Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 23:17

1st iPhone
1st MacPro
1st Cinema Display 23"
1st Time Capsule 1TB
1st Ipod Classic 80gb
I min familj är det för tillfället jag
Så en macqvot på 5

Ursprungligen av lither:

Jag tror bestämt att det nämndes att produkterna skulle användas och inte vara "garagematerial", so to speak.

Å andra sidan tror jag att hela tråden missuppfattats, och att endast originalinlägget gäller. Just nu föregår bara en massa meningslöst sprut av applesaker och siffror.
Man kan ha hur många appleprodukter som helst, men inget knäcker handdukarna.

Så det där med att bara garagematerial är isf en regel som applicerats på OT

haha, vilken tråd

Jag bara betraktar och ler i mjugg. Denna tråd blev ju så sjukt mycket roligare än vad jag förväntat mig. En liten uppmaning till alla: Ta detta med en klackspark så blir livet så mycket roligare

Sedan vill jag bara tillägga att vi har en PC-handduk för att de är lättare att konvertera om man först bjuder in dem. Sedan behöver ni inte rabbla upp hur många Apple-produkter ni har, för i denna tråd gäller INTE "flest grejer när du dör vinner"

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-24 09:49
Ursprungligen av Drummer:

Sedan behöver ni inte rabbla upp hur många Apple-produkter ni har, för i denna tråd gäller INTE "flest grejer när du dör vinner"

Inte? Äsch ...

Ursprungligen av Drummer:

Sedan behöver ni inte rabbla upp hur många Apple-produkter ni har, för i denna tråd gäller INTE "flest grejer när du dör vinner"

Min mening precis.

Jag har en annan måttstock på hur Mac-ig man är, mindre relevant idag eftersom platformerna är ganska likställda vad gäller vad de kan göra, men en gång i tiden (för oss som vet vad System Extensions är) så fanns det massor, och hur länge höll man fast i sin Mac fastän den inte klarade sånt som PCn kunde. (Ni som hävdar att Macen alltid kunnat göra allt vad PCn kunnat vet inte vad ni pratar om).

Jag körde (nästan) alla mina elektronikprogram (i MS-DOS 6.2 som pSpice m.m.) i emulator på min Mac när andra hade riktigt snabba 486 DX2/66or och min ultimata prestation var när jag lyckades installera och köra patiance med Windows 3.1 en DOS emulator på min PowerBook 180 68030 @ 33MHz, de du!!

Mitt:
2x PM G4
1x MBP
2x iBook
1x ipod Nano
1x ipod 30GB
1x Airport Express
1x Powerbook duo 230
1x Performa 460

Tjejens:
1x MacBook
1x iPod 30GB

12/2 = 6

Eller fuskar jag nu?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-24 09:44

iMac G3
PM G3
PM G4
iBook
iBook G3
PBook G4 12"
PBook G4 15"
Airport Express
Airport Extreme
Apple TV
5 x iPod
iPhone
ACD 23"

17/5 = 3.4

Men sedan har jag minst tio fungerande Appleprylar till, som inte används.

1x PM8600
1x PM7600
1x SE/30
1x PMG5
2x iPod Shuffle (den avlånga vita i plast)
1x Armrem till Shuffle
1x Batteripack till Shuffle

8/1 = 8

Eventuell bonus kanske kan ges för min reklamaffisch för Ragtime som jag fixade på Cebit runt 1989/90

• Medlem
  • 2008-06-30 01:14

Min flickväns familj har alla 1 iPod var, och typ 2 macs var.. dem är typ 5 pers med:D

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-07-01 21:43
Ursprungligen av 05K4R:

Min flickväns familj har alla 1 iPod var, och typ 2 macs var.. dem är typ 5 pers med:D

Hon på bilden eller?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-03 00:34

Min familj är verkligen inte en macig familj.Alla använder PC eller olika märkes mp3.Det är bara jag som använder mac.I'm So Lonely :(.Well,I'm in Heaven too!:D

Ursprungligen av fedi-93:

Min familj är verkligen inte en macig familj.Alla använder PC eller olika märkes mp3.Det är bara jag som använder mac.I'm So Lonely :(.Well,I'm in Heaven too!:D

At east you know who's head of the family...

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-03 09:41

Byt familj.

Du får se det som din livsuppgift att övertyga dem om att byta från "The Dark side"

Det är bara att börja bocka av...

Det är bara att börja bocka av... vilka ni har hemma, vilka ni ägt etc ...

http://disk.mac.se/jerry/Mac_Through_the_Ages.png

1 PowerMac 7600/132
1 PowerMac 8600/200 - har fått överta uppgraderingar i mänder från min 7600 ie. G3/500 etc.
1 G5
2 iPod shuffle G1

Uppdateriat lite!

• Power Mac G5 Quad (min)

• Power Mac G4 MDD (min)

• MacBook Pro (min)

• MacBook (brorsans)

• iPhone (min)

• iPod classic 160 GB (min)

• iPod mini 1G (min)

• iPod nano 2G (morsans)

• iPod nano 3G ("låtsasbrors")

• iPod nano 2g ("låtsassyrrans")

• iPod 5G 30 GB (brorsans)

Samt att mor min verkar vilja bli med mac. Hon är sjukt sugen på en MacBook eller en MacBook Air.

Hmmm jag jobbar hårt på att omvända släkten...
Den egna familjen:
Macbook Pro, Powerbook G4, Power Mac G5, iMac (Lampfot), iMac Bondi blå. iPod Nano 2G, iPod video 30 Gb, iPhone 16 Gb.
Mor: Powerbook 17"
Far: Ny iMac (får den på fredag).
Bror: MacMini

Ehm jag tror vi kommit till ett läge i den här tråden då vi börjat upprepa vad vi postat tidigare. Tex finns en längre lista med vad jag har på sidan 2 i tråden -inlägg #116

Ehhh...

Om man köpt ett Mac-tangentbord och mus specifikt till en PC på grund av sina Mac-kvaliteter... får man räkna de då??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 09:42

1 Macbook 2,0 (alu)
1 Macbook Pro 2.2 ghz
1 LED cinema display
1 Iphone (first gen)
1 Iphone (sec. gen)
1 ipod nano (first gen)
1 ipod nano (sec gen)

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-22 10:03

Ptja, alltså, om man skall bocka av "vilka man har" så har ju jag gjort bort mig med alla maskiner jag gett bort genom åren
Som det ser ut nu så är det väl så här:
Jag och damen:
MB, MBA, MBP, iMac x86, iPhone, iPhone 3G +en hög iPoddar
Bror med fru och barn:
PBG4, MBP, iBook, PMG5, iPhone, hög med iPoddar
Mor och far:
PBG4, iPod mini och ett fint WDS-nät med 4 APE-stationer, farsan en iPhone och en Thinkpad (buu!)
Morfar:
iMac G5

Sen finns väl en sisådär 20 maskiner i mitt "museum" som jag dock försöker krympa allteftersom...

Bevaka tråden