- Real Parakeet
- Medlem ●
Tänkte starta en tråd där man kan skriva små nördiga detaljer om sina syntar, typ sånt som alla man tror att alla vet men som ändå inte är självklart.
Först ut:
Korg Wavestation har av någon märklig anledning inget portamento.
Har inte mycket att säga om mina egna gamla synthar.
* Tillskillnad från Juno 60/106 är Juno 6:ans Freq-regel steglös.
* Matar man JD-800 med för mycket midi freakar den och blinkar som värsta rymdskeppet.
* Första programmerbara trummaskinen hette EKO Computerhythm. Den spela färdiga rytmer efter hålkort också. Tillverkades på custombeställning i totalt ca: 15-25 ex med start 1972.
* Orglarna Yamaha E-70, Yamaha EX-1 och Yamaha EX2 är i princip presetversioner av GX-1
För att anpassa Yamaha GX-1 för yngre musikstundenter (typ: barn) så utvecklade Yamaha en höj- och sänkbar bänk som tillbehör till den. Denna var dessutom motoriserad!
Vad kul att de gjorde så. Jag menar med tanke på hur många musikskolor och orgellärare som inte hade råd med rymdskeppet.
Vad kul att de gjorde så. Jag menar med tanke på hur många musikskolor och orgellärare som inte hade råd med rymdskeppet.
Enligt källor hos Yamaha i Japan som jag har talat med så tillverkdes det totalt ca 200 st GX-1:or. En hel del av dessa hyrdes ut eller skänktes till olika musikskolor och institutioner runt om i Japan. Endast ett 10-tal GX-1:or exporterades utomlands ...
Enligt källor hos Yamaha i Japan som jag har talat med så tillverkdes det totalt ca 200 st GX-1:or. En hel del av dessa hyrdes ut eller skänktes till olika musikskolor och institutioner runt om i Japan. Endast ett 10-tal GX-1:or exporterades utomlands ...
Aj, fan. Det var ju verkligen generöst må jag säga. Vad lite man vet egentligen.
Då kanske det finns en hel drös med GX-1:or i Japan som bara väntar på en ny ägare.... *tokdrömmer om en egen vit val i vardagsrummet*.
Då kanske det finns en hel drös med GX-1:or i Japan som bara väntar på en ny ägare.... *tokdrömmer om en egen vit val i vardagsrummet*.
Många GX-1:or har förmodligen slängts. Enligt Yamaha så skrotade man tydligen en GX-1:a runt år 2000 ... Jag har i mina efterforskningar lyckats lokalisera 6 st GX-1:or i Japan men ingen av dem är tyvärr till salu
Många GX-1:or har förmodligen slängts. Enligt Yamaha så skrotade man tydligen en GX-1:a runt år 2000 ... Jag har i mina efterforskningar lyckats lokalisera 6 st GX-1:or i Japan men ingen av dem är tyvärr till salu
Det var tråkigt att höra. Antar att en bov i dramat är den där lagen som trädde i kraft mot handel med gammal elektronik. Den lär väl ha fått en del japaner att kassera en gamla synthar. Sedan lär säkert en del GX-1:or lagt av med tiden på ett eller annat sätt och setts som gammalt skrot.
Annars får jag ändå säga att det är bra odds med 200 maskiner.
Den finns väl bara på Emax II?
Korg Wavestation har av någon märklig anledning inget portamento.
Det har inte Korg Polysix heller.
om man på ensoniq eps (classic) trycker command och enter
får man fram fram "no commands on page" vilket inte riktigt stämmer.
för om man använder sig av pilarna får man fram vilken version
på firmware och os man har. samt vem som gjort mjukvara och hårdvaran
Novation Novas strömkontakt ser ut som en MIDI-kontakt (hona). Undras vad som händer om jag tar sladden från MIDI IN på min Yamaha EX7 och kopplar in den i strömkontakten?
Novation Novas strömkontakt ser ut som en MIDI-kontakt (hona). Undras vad som händer om jag tar sladden från MIDI IN på min Yamaha EX7 och kopplar in den i strömkontakten?
Är det inte det som kallas Firewire?
detta. men på en emax II
Ok, skönt, då kan jag få tömma mitt syntminne en smula, behöver fylla på med nytt.
----
JX8P triggar inte om LFOerna vid varje tangentnedslag.
JX10 sades alltid innehålla två JX8P. Detta stämde bara i viss mån.
JX10 triggar om LFOerna.
Dessutom har JX8P mycket bättre filteregenskaper, resonansen låter bättre där t ex.
----
Kawai K4 har klickande tidsförlopp (envelopes) på filtret, samtliga OS-versioner. För att få bort klickandet i attacken bör man ställa attacken till 01-04 ungefär. Det var ett sådant problem med klickandet att man på Muskantor som var dåvarande (företag och) grossist sade att "det är för att K4an efterliknar Minimoogen så bra". Vilket förstås var påhitt. Men ~04 sådär gav fina ljud.
----
JX10 kan inte initiera sysexdumpar utan måste få en handskakningssträng för att den ska dumpa något över huvud taget. Genom att skicka en sådan sträng från ett demoprogram på Atari från en Atari till en annan fick jag fram handskakningsmeddelandet och kunde sedan spara det för att lyckas dumpa ljuden från "SuperJXen". Man måste gå tillväga på liknande sätt ännu idag om man ska lyckas snacka Sysex med den gamle bjässen.
----
Roy & Roger anade inte hur rätt de hade med uttalandet "om man ställer in 'en rätt så kan 'en låta som en Maserati!" som slutkläm till avsnittet med den klassiska "Jag vill ha en synt farsan!". Nämligen: Om man ger sig /!&# på att skapa ett visst ljud med en viss synt så går det, allt som oftast, att komma långt närmare än man trodde. Och ibland ännu längre fram.
----
Sequential gick i konkurs när samplern Prophet 3000 (förmodligen en av världens bästa hårdvarusamplers) skulle lanseras, endast ett fåtal skeppades - per capita flest till Sverige genom Simon Danielssons & KBCs försorg. Yamaha som köpte upp Sequential tog valda delar av synten och använde till annat. Bland annat användes gränssnittet (inklusive typsnittet) till Korg (som Yamaha också var ägare till by that time) Wavestation. Prophet VS gick också över i Wavestation samt i Yamaha SY22 som bägge var vektorsyntar liksom The Original Vector Synthesizer.
----
Keyboard City var en affär på Fleminggatan i Stockholm. Den fick sedan en lillebror på Götgatan i Stockholm vid namn Keyboard City V. 2.0. Den senare drevs bl a av Tony Ring som sedemera blev TV-kommentator i Eurosport och berättade om bilrallyn. Keyboard City startades och drevs av en Thomas som sedemera sades ha en stenrik oljemagnat till bror. Företaget såldes sedan till en blind entusiast (rykten?!) som inte klarade att driva företaget och alltihop gick sedan i konkurs. En av medlemmarna i Sonic Dream Collective var länge KBC-anställd och skrev mycket fyndiga lappar, t ex "Just In Case!" som skylt över en rea för case'ar. En annan anställd startade ett samplingsföretag som blev mycket framgångsrikt. En tredje var jag själv & jag sitter mest på internet och elaborerar... ; )
----
För att spela monofoniskt på Juno-1/Juno-2, tryck Chord Memory, Write och spela sedan ett C. Tryck sedan Chord Memory igen. Då lirar syntarna legato.
----
Mer slask kommer säkert när min databas börjat vakna till liv...
Detta kanske är ganska dumt men jag hade aldrig tänkt på detta... främst för att jag hade en del polyfoniska mono-ut syntar.
Vissa gillar inte unison för att det blir lite för mycket. Jag råkade trycka på unison knappen på min JP8 då den en bas. Jag brukar alltid panorera JP8 i center eftersom den annars panorerar Upper/Lower i höger/vänster. Denna gång råkade den vara fullt panorerad.
Wow wilket ljud... inte alls ”over the top”, 8 VCO I vänster och 8 i höger. Låter verkligen mumma. Sedan dess gör jag det på alla min unison ljud.
Mvh
Demokid