Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga kring användandet av internet på iphone 3G.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-20 00:49

Har tänkt köpa en iphone sedan länge. Jag funderar dock kring hur mycket det kostar att använda sig av internet via 3G? Sist jag använde nätet via mobiltelefon så handade det om GPRS vilket inte var särskilt dyrt för att kolla mail och enklare sidor. Detta är också i stort vad jag kommer göra i framtiden. kommer inte kolla Youtube särskilt mycket tex

Jag kommer alltså inte nyttja internet särskilt mycket med iphone och funderar därför om det funkar okej med kontantkort istället för abonnemang? För mitt användande känns inte ett antal hundralappar mer månad lönsamt för att kunna surfa.

Hur mycket kan man surfa utan att det börjar dra iväg så pass mycket att ett abonnemang börjar bli lönsamt?

Frågan förutsätter ju att det kommer gå att köpa en iphone 3G rent.

Senast redigerat 2008-06-20 13:10
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-20 01:55

Du kan i princip inte surfa någonting alls. Datapriserna per MB brukar vara hutlösa.

Hej,

Då skall du nog skaffa en upplåst 2G istället, och använda det abonnemang du redan har.

Har själv en 2G och har ett Tele2 kompis abonnemang med 1GB datapaket för 39 Kr/ månad.

Kommer själv inte att skaffa 3G. WiFi är mycket snabbare än 3G, och det finns tillgängligt nästan överallt om du finns i Stockholm. Och tillgängligheten ökar hela tiden.

I övrigt så har ju inte 3G telefonen så mycket mer att erbjuda än 2G varianten förutom just 3G. Den nya V2.0 programvaran kommer ju också att finnas tillgänglig till 2G.

Senast redigerat 2008-06-20 02:08

Om du mailar i normala mängder (privat) så kommer du inte upp i så många mb/månad. Men om du surfar mycket, på sidor med mycket bilder dessutom (t.ex Aftonbladet eller andra modemknäckare) så kommer du rätt snabbt upp i flertalet mb.

Telia tar 20 kr per megabyte, men du kan köpa obegränsad data för 199 kronor i månaden.

Möjligtvis en dum fråga men jag har ingen aning när det gäller iPhone, men är det omöjligt att surfa trådlöst med sin iPhone på samma internet som man använder till sin dator?

Det är fullt möjligt att surfa på samma trådlösa internet som du surfar på med datorn. Om du till exempel har trådlöst internet hemma så kan du ansluta till det nätverket med din iPhone!

Ursprungligen av henkebarn:

Det är fullt möjligt att surfa på samma trådlösa internet som du surfar på med datorn. Om du till exempel har trådlöst internet hemma så kan du ansluta till det nätverket med din iPhone!

Ok jag tänkte väl att det skulle gå, schysst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 09:20

Tror de gjorde ett test med Opera för att se hur mycket Opera komprimerar storleken på sidan man laddar ned. Facebook t.ex. tog 1,2MB medans med Opera så blev det 0,3MB.
Nu handlar inte tråden om Opera och Facebook och det gör inte den här posten heller, utan snarare att det blir 26kr att kolla en sida på Facebook om man betalar 20:- per MB.
Tänk då att man kollar på 5 polares sidor (enbart huvudsidorna)... det blir 130:-.
Sen kan vi slänga på aftonbladet också, har för mig att den väger in på en hel del mer... så du kan nog på en kvart har gjort av med 200:- utan några större bekymmer.

Själv kommer jag köra med flat-rate.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-24 11:40
Ursprungligen av Trineo:

Själv kommer jag köra med flat-rate.

Vad är/innebär flat-rate?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 11:43

Du betalar en viss summa (jag har idag tele2 och då är det 99:- månaden) så får jag använda "obegränsat" med data. De sänker däremot hastigheten efter 5GB... känns rimligt, är trots allt bara på telefonen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-24 23:44
Ursprungligen av Trineo:

Du betalar en viss summa (jag har idag tele2 och då är det 99:- månaden) så får jag använda "obegränsat" med data. De sänker däremot hastigheten efter 5GB... känns rimligt, är trots allt bara på telefonen.

Ok, en polare på jobbet har tele2 å han sa att han pröjsa 49kr /månad å fick surfa fritt... kollade lite på deras hemsida men hittade inget, dock är den ju värdelös..

  • Medlem
  • 2008-06-24 23:53

Hittar inget för 49:-/mån men...
Datapaket - Tele2

Jag känner att jag varit rätt negativ kring den svenska releasen av iPhone 3G, alltså vad gäller priser osv. Och det tänker jag fortsätta med... Dessutom tänker jag vara lite gammeldags och teknikfientlig. "När jag var ung, då fick vi nöja oss med..." osv

Men de priser som det ryktats om så kommer jag INTE att surfa i överhuvudtaget (förutom via WiFi då givetvis!). Jag har svårt att se att jag har det behovet att jag behöver kolla Facebook på bussen. Eller läsa Aftonbladets fantastiskt dålig sida. Men det är jag det.

Bilder och annat "tungt" tycker jag för övrigt är överskattade. Är det någon som har koll på hur mycket MB man laddar ner om man bara begränsar sig till "mobil-anpassade" sidor. Typ DN:s mobilsida osv. Och om man dessutom väljer bort nedladdning av bilder (om man nu kan det på iPhone)?

Ursprungligen av iTiger:

Jag känner att jag varit rätt negativ kring den svenska releasen av iPhone 3G, alltså vad gäller priser osv. Och det tänker jag fortsätta med... Dessutom tänker jag vara lite gammeldags och teknikfientlig. "När jag var ung, då fick vi nöja oss med..." osv

Men de priser som det ryktats om så kommer jag INTE att surfa i överhuvudtaget (förutom via WiFi då givetvis!). Jag har svårt att se att jag har det behovet att jag behöver kolla Facebook på bussen. Eller läsa Aftonbladets fantastiskt dålig sida. Men det är jag det.

Bilder och annat "tungt" tycker jag för övrigt är överskattade. Är det någon som har koll på hur mycket MB man laddar ner om man bara begränsar sig till "mobil-anpassade" sidor. Typ DN:s mobilsida osv. Och om man dessutom väljer bort nedladdning av bilder (om man nu kan det på iPhone)?

Vad ska du ha en iPhone till?

Ursprungligen av theplague:

Vad ska du ha en iPhone till?

Som telefon, iPod och PDA.

Kolla Facebook gör jag inte på väg till jobbet...

Passar på att repetera mig:
"Är det någon som har koll på hur mycket MB man laddar ner om man bara begränsar sig till "mobil-anpassade" sidor. Typ DN:s mobilsida osv. Och om man dessutom väljer bort nedladdning av bilder (om man nu kan det på iPhone)?"

Skulle vara intressant att veta.

Ursprungligen av iTiger:

[I][B]"Är det någon som har koll på hur mycket MB man laddar ner om man bara begränsar sig till "mobil-anpassade" sidor. Typ DN:s mobilsida osv.

Menar du en sida en gång. Vad det drar i MB?
Just mobil.dn.se är just nu 23,37 kB.
Inte så stor alltså.

Citat:

Och om man dessutom väljer bort nedladdning av bilder (om man nu kan det på iPhone)?"
[/B][/I]

Det går inte vad jag vet.
Tycker det är märkligt att ingen app för detta finns.
Kanske kommer något i appstore.

Ursprungligen av theplague:

Menar du en sida en gång. Vad det drar i MB?
Just mobil.dn.se är just nu 23,37 kB.
Inte så stor alltså.

Jag tänkte mig kanske ett snitt under en dag. Om man kollar lite pa DN, vittjar eposten osv...

Mycket strange problem uppstod just... helt suddenly har mitt tangentbord bytt language. Svenska bokstaver fungerar i andra applikationer, men inte i Firefox...

Tankte skriva lite till, men maste kolla upp tangentbordet forst. Jag har Apple Wireless Keybord med Bluetooth tillsammans med en Windows XP burk. Nagon som har en ide pa vad som kan ha strulat?

Man kan ju iaf sammanfatta att det bli billigare att köpa en aftonbladet tidning, istället för att surfa på aftonbladet mobilt! (dvs om man inte har flat-rate.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 10:41
Ursprungligen av rosen888:

Man kan ju iaf sammanfatta att det bli billigare att köpa en aftonbladet tidning, istället för att surfa på aftonbladet mobilt! (dvs om man inte har flat-rate.)

Har inte Telia en maxkostnad på 9kr per dygn för datatrafik? Kostar aftonbladet mindre än så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 13:37

iTiger: Om du är så teknikfientlig så förstår jag faktiskt inte ens vad du har i tråden att göra.

Ursprungligen av Trineo:

iTiger: Om du är så teknikfientlig så förstår jag faktiskt inte ens vad du har i tråden att göra.

Alltså... jag kanske var lite otydlig. Men låt mig korrigera.

Jag är givetvis inte teknikfientlig, skulle jag då vara medlem i detta forum? Det är bara det att jag sett fram emot en svensk release så länge, precis som många andra. Ryktena kring prisklasserna har fått "luften att gå ur mig". Mitt inlägg kanske ska läsas i det ljuset.

Jag har verkligen sett fram emot en svensk iPhone, men jag kommer inte att binda upp mig på något slavkontrakt för det. Jag hoppas på ett "normalt" abonnemang, med dyra surfkostnader. Det gör mig mindre eftersom jag inte kommer använda telefonen som en mobil webläsare. För mig räcker det gott att kunna surfa på WiFi (hemma, Telias surfzoner och andra öppna nät).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 21:46

Att luften gått ur dig på grund av fjortisars rykten kring Telia och individernas obefogade missnöje med det tidigare statliga monopolet är nog något som du får se som att du satt krokben på dig själv faktiskt.
Själv sitter jag mest och små ler åt alla dessa rykten som alla sprider kring iPhone.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-25 22:26

Låter ju inte särskilt farligt. Frågan är om det finns någon slags program som håller koll på internetanvändningen, alltså i datamängd? Eller ger Telia fortlöpande information om det på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 07:49

iTiger: Kolla lite mail och surfa lite grann på mobilsidor kan betyda väldigt skilda mängder för olika personer. Så det är väldigt svårt för någon annan att säga till dig hur lite/mycket du kommer använda internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-26 10:27

iPhone ligger ju och uppdaterar widgets samt kollar mail i bakgrunden så fort den har en uppkoppling så räkningen tickar på utan att man surfar aktivt.

1
Bevaka tråden