Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst före-datum på Apple-produkter

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste precis att Microsoft bestämt sig för att förlänga stödet för Windows XP till 2014. Köpte du det 2001 har du alltså fått uppdateringar och fixar i 13 år.

Detta kan jämföras med Apple som knappast skulle bry sig om någon idag påpekade ett hål i Puma, för att inte tala om OS 9.

Kanske Apple borde införa "bäst före-datum". När man i så fall köper hårdvara eller mjukvara så har man ett datum till vilket Apple tillhandahåller uppdateringar.

• Medlem
  • 2008-06-25 10:52
Ursprungligen av Marcus K:

Jag läste precis att Microsoft bestämt sig för att förlänga stödet för Windows XP till 2014. Köpte du det 2001 har du alltså fått uppdateringar och fixar i 13 år.

Detta kan jämföras med Apple som knappast skulle bry sig om någon idag påpekade ett hål i Puma, för att inte tala om OS 9.

Kanske Apple borde införa "bäst före-datum". När man i så fall köper hårdvara eller mjukvara så har man ett datum till vilket Apple tillhandahåller uppdateringar.

& hur ser det ut på microsofts andra operativsystem?

Det är väl inte särskilt konstigt att uppdateringar funnits fram tills det fanns en ersättare i form av Vista (& hur lång tid tog det)? Det är heller inte särskilt konstigt att man tillahandahåller support på ett sådant spritt operativsystem.

Jag är rädd att din jämförelse är något haltande.

Ursprungligen av FrrH:

& hur ser det ut på microsofts andra operativsystem?

Windows 2000 ligger närmast före, kom 2000 och har support till 2010.

Ursprungligen av FrrH:

Det är väl inte särskilt konstigt att uppdateringar funnits fram tills det fanns en ersättare i form av Vista (& hur lång tid tog det)? Det är heller inte särskilt konstigt att man tillahandahåller support på ett sådant spritt operativsystem.

Nej visst är det så. Men Vista kom också 2006. De hade kunnat bryta all support idag, ett och ett halvt år senare, men istället för att hålla på ytterliggare två år till 2010 utökar man till sju år efter att Vista lanserats. Vistas efterföljare hinner både lanseras och försenas innan stödet för XP läggs ner.

• Medlem
  • 2008-06-25 11:10

Det kanske säger mer om hur bra Vista är...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-25 11:18
Ursprungligen av Baron:

Det kanske säger mer om hur bra Vista är...

Håller helt med. Detta problem har de själva satt sig i då många hellre kör XP än Vista, och det gör att en ökad service för XP krävs.

Ursprungligen av Laleh:

Håller helt med. Detta problem har de själva satt sig i då många hellre kör XP än Vista, och det gör att en ökad service för XP krävs.

kan inte annat än hålla med också.

Här är en annan sak som förtydligar det (reklam på IDG)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-25 12:00
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Här är en annan sak som förtydligar det (reklam på IDG)

HAHA! Klockren!

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-25 14:02
Ursprungligen av Marcus K:

Detta kan jämföras med Apple som knappast skulle bry sig om någon idag påpekade ett hål i Puma,

Det finns ingen som helst anledning att använda 10.1 eftersom 10.2/10.3/10.4 är snabbare och stabilare på samma hårdvara. De är dessutom kompatibla med samma program och kringutrustning.

Så är inte fallet med Vista. MS var tvunga att förlänga stödet eftersom "folk" ratade vista då de fick för dåliga prestanda samt att deras gamla program och kringutrustning inte ville fungera.

Skulle inte XP droppas nu i Juli ? Låter som ett beslut taget av ngn med stora fötter som sparkat på en del arschlen...i sista stund...

Ballmer själv som satt ner foten ?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-26 12:41

Huvudfrågan var om Apple ska förlänga sina uppdateringstider/underhåll - inte hur bra/dåligt Windows Vista är.

Jag tycker att Apple varit duktiga på att uppdatera och underhålla sina operativsystem - bakåt i tiden. Stämmer uppgifterna om att Snow Leopard inte kommer att innehålla stöd för PPC så tycker jag att det är ett avsteg från hur det har varit. I klartext - Apple överger PPC lite för snabbt om uppgifterna är riktiga.

Jag förstår varför steget tas men som sagt - det känns lite för tidigt.

Sedan kan vare sig Apple eller någon annan sitta och underhålla hur gamla operativsystem som helst. Det är inte ekonomiskt försvarbart helt enkelt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-26 14:01

Skulle gissa på att det är en betydligt mindre del av Apples kunder som kör Tiger, Panther och tidigare OS jämfört med antalet PC folk som sitter med Windows XP och tidigare. Apple folk verkar vara rätt snabba och pigga på att uppgradera..

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-26 14:04

Jag kan nog tycka att Apple har en før kort livslængd på sina versioner, det kan vara en anledning att man har sæmre penetration på føretagsmarknaden. Eller så har man kortare cykler før att man har færre kunder som har behov av långtidsstabilitet. Hønan och ægget.

Den størsta anledningen att microsofts kunder inte uppdaterar ær att det kostar pengar, både i form av licenser och arbete. En stor site kan ha tusentals ja tiotusentals datorer som skall uppdateras. Sedan tillkommer de att en del saker inte fungerar under den nya versionen, sådant strul ær undvikligt, tænk bara på vilka flæckar Leoparden hade nær den kom...... Det kan
till viss del minimeras med noggran planering och tester innan.

Vista ær inte særskilt drabbat, det var likadant nær XP kom. Jag sitter och jobbar på ett stort svenskt internationellt føretag som just nu håller på att uppgradera från Win2K till Vista och hoppar helt enkelt øver XP. Det skall finnas en verkligt god anledning før kunderna att uppgradera, annars ær det bara en kostnad i bokslutet.

Ju mer Apple kommer in på føretagsmarknaden, ju fler sådana problem kommer man att stællas infør.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-26 15:55
Ursprungligen av gpd:

Vista ær inte særskilt drabbat, det var likadant nær XP kom. Jag sitter och jobbar på ett stort svenskt internationellt føretag som just nu håller på att uppgradera från Win2K till Vista och hoppar helt enkelt øver XP. Det skall finnas en verkligt god anledning før kunderna att uppgradera, annars ær det bara en kostnad i bokslutet.

Ju mer Apple kommer in på føretagsmarknaden, ju fler sådana problem kommer man att stællas infør.

Sant, och då kommer också krav på en fungerande och tydlig information om uppdateringar, vad de innehåller och när de släpps. Stora kunder kommer aldrig att acceptera att Apple bara kör ut 100-400 MB stora uppdateringar utan förvarning.

Själv har jag lydigt följt med i uppgraderingarna, jag tycker jag får en bättre och snabbare dator för varje gång.

Jag har inget som helst intresse i att sitta med gamla OS-versioner, eller det tidigare OS9.
Så sett ur min synvinkel - som privatperson - finns det inget som stör mig med Apples uppgraderingar. Jag tycker däremot att Macarna behåller sin "fräschör" länge än motsvarande på PC. En nyinköpt PC förvandlas till ngt gammalt mögigt på sex månader.
(Fortfarande sett ur MIN synvinkel)

1
Bevaka tråden