Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla med nya iMac

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-23 22:03
Ursprungligen av phindus:

Dra till papperskorgen.

Ja men om programmet har filer lite här och där så går dom inte bort.Man får installera apptrap,det tar bort hela programmet:)

Ursprungligen av fedi-93:

Ja men om programmet har filer lite här och där så går dom inte bort.Man får installera apptrap,det tar bort hela programmet:)

Har installerat AppZapper, men använder det sällan. .plist filerna gör inte så mycket för mig att de ligger kvar.

Citat:

AppDelete tar bort allt och är gratis. Enkelt att använda, bara att dra programmet du vill ta bort till AppDeletes ikon sen söker programmet upp .plist och preferences och lägger allt i papperskorgen.
Generellt verkar det som att ni som bytt från PC till Mac letar efter ett speciellt program för allting. Mina döttrar klagade alltid på alla dessa "djävla småprogram" som skulle startas i tid och otid när de använde skolans PC. på Mac är det bättre att söka efter "funktionen" i stället för "programmet". Finns inte funktionen i programmen finns den ofta i systemet.

Håller med, drar mig från att installera massa småprogram, bättre att klara sig på de inbyggda funktionerna istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 13:59
Ursprungligen av phindus:

Dra till papperskorgen.

Nja det är förvisso sant men du får leta upp filerna med finder eller spotlight, för
en del av dem lägger sej på andra ställen än program så kolla att du har fått bort det.
Kan strula till det ibland.
Det kan man inte belasta mac på utan det är programmakarna som inte skickar med en avinstallere till sina program dåligt.:tveksam:

Ursprungligen av micro:

Nja det är förvisso sant men du får leta upp filerna med finder eller spotlight, för
en del av dem lägger sej på andra ställen än program så kolla att du har fått bort det.
Kan strula till det ibland.
Det kan man inte belasta mac på utan det är programmakarna som inte skickar med en avinstallere till sina program dåligt.:tveksam:

Nja, det tycker jag är ganska onödigt, men visst, vill man ta bort minsta lilla spår så kan man ju använda spotlight om man vill (fungerar dock inte lika bra i leopard längre då den inte söker genom biblioteket), eller de andra programen som automatiserar det, som redan nämnts ovan.

Är det så lätt?
på windoes så var det ett program som avinstalerade det.

windows är lite krångligt..

Haha:)
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-24 07:55

AppDelete tar bort allt och är gratis. Enkelt att använda, bara att dra programmet du vill ta bort till AppDeletes ikon sen söker programmet upp .plist och preferences och lägger allt i papperskorgen.
Generellt verkar det som att ni som bytt från PC till Mac letar efter ett speciellt program för allting. Mina döttrar klagade alltid på alla dessa "djävla småprogram" som skulle startas i tid och otid när de använde skolans PC. på Mac är det bättre att söka efter "funktionen" i stället för "programmet". Finns inte funktionen i programmen finns den ofta i systemet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-24 09:25

AppDelete hittar tillräckligt mycket för mig, de andra kanske är bättre men AppDelete är gratis. Det är mest senare när datorn börjar "bli till åren" och "knökfull" som det är värdefullt att få loss utrymme, en Mac behöver ju minst 30% av hårddisken tomt för att funka bra utan att sega. Jag var med om på "Tiger-tiden" att gamla oanvända preferenser och .plister "krigade" med nya versioners preferenser och .plister. Har inte märkt något sånt på Leopard (än?)

Ok, tack för hjälpen!
ibland så är det någon som vill spela något spel som cs eller nåt, om man då inte vill ha kavr den för att den interna hårddisken inte ska snurra länge för att hitta rätt filer, då avinstalerar jag.

Finns det någon återställnings funktion för datorn?
jag menar inte time machine för den återställer bara filer, går det at återställa massa galna inställningar om man har lyckats göra några sådana?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-24 15:02

Har inte provat men du kan ju markera vilken fil du vill så "Macintosh HD" eller "Bibliotek" är ju också filer. På skivorna du fick med finns "återställ Mac OS X". MEN stort MEN!!!!! Kopiera dina mailadresser, bokmärken och sånt först antingen med "Installera och arkivera" eller bränn en cd med sånt du är rädd om. Det finns mycket att läsa i "Hjälp" och på Apples supportsidor. 99Mac och MAcfixit är guldkorn man kan söka i först. -Fråga först -skjut sen!!

Ursprungligen av nabben:

Har inte provat men du kan ju markera vilken fil du vill så "Macintosh HD" eller "Bibliotek" är ju också filer. På skivorna du fick med finns "återställ Mac OS X". MEN stort MEN!!!!! Kopiera dina mailadresser, bokmärken och sånt först antingen med "Installera och arkivera" eller bränn en cd med sånt du är rädd om. Det finns mycket att läsa i "Hjälp" och på Apples supportsidor. 99Mac och MAcfixit är guldkorn man kan söka i först. -Fråga först -skjut sen!!

Aha, hade inte en aning om skivorna. för på windows...
men å andra sidan så äger mac mot resten i windows.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-06-24 22:25

Då ställer man sig snart till skaran med iMac. En 24" 2,8 beställd med trådlösa tillbehör för att ackompanjera min svarta Macbook 2,4 så fint så :).
Ni som har dem, är det vettigt att satsa på 4Gb ram direkt som jag gjorde till min Macbook eller klarar jag mig ett tag? På sikt lär jag i alla fall byta upp mig till 4GB.

Ursprungligen av br33w:

Då ställer man sig snart till skaran med iMac. En 24" 2,8 beställd med trådlösa tillbehör för att ackompanjera min svarta Macbook 2,4 så fint så :).
Ni som har dem, är det vettigt att satsa på 4Gb ram direkt som jag gjorde till min Macbook eller klarar jag mig ett tag? På sikt lär jag i alla fall byta upp mig till 4GB.

Grattis ! Börja med att söka information i forumet. Det finns avhandlat hur mycket som helst vad gäller nya iMacen bla. minnen - ex. denna tråd

http://www.99.se/emac-imac/242975-minnen-till-imac-april-2008-a.html

Lycka till

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-25 11:10

Windows är krångel - ett eldorado för den som vill meka med datorn!
Mac är för den som vill göra något med datorn!

-Det "sämsta" med Mac är att det ibland är "för" enkelt!
Det kan ibland vara svårt att tänka så enkelt och logiskt som Apple har tänkt sig.
Tex control+klick, shift+click eller alt+click kan ge oanade effekter jämfört med bara äpple+click. Det fina med Mac är att det sällan är farligt att försöka, det brukar komma upp en ruta som frågar något i stil med -Vill du verkligen köpa Frihetsgudinnan för 1800 miljarder dollar?:cool:

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-25 12:37

Bara en liten varning till alla som inte är datanördar!
-Ge faan i Terminal!! -Där finns alla möjligheter att ställa till det utav bara faan!
-Jag tyckte jag efter 13 år med Mac OS var van användare. Så öppnade jag terminal på min förra dator för att göra en justering efter noggranna anvisningar. -Det blev inte bra! Var väldigt väldigt, ja alldeles väldigt besvärligt att fixa till.
-Nu vet jag var "Terminal" finns och jag är fullt nöjd med det.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-06-25 19:33
Ursprungligen av nabben:

Bara en liten varning till alla som inte är datanördar!
-Ge faan i Terminal!! -Där finns alla möjligheter att ställa till det utav bara faan!
-Jag tyckte jag efter 13 år med Mac OS var van användare. Så öppnade jag terminal på min förra dator för att göra en justering efter noggranna anvisningar. -Det blev inte bra! Var väldigt väldigt, ja alldeles väldigt besvärligt att fixa till.
-Nu vet jag var "Terminal" finns och jag är fullt nöjd med det.

Klart man ska använda terminalen
Kanske dock bör vara försiktig med systeminställningar som man egentligen ej vet hur man gör. Men för anslutning till servrar via ssh för att få lite jobb gjort är väldigt trevligt.

mm, jag är ju ingen datanörd precis även om jag gillar att hålla på med datorer.
men det är som du säger nabben: mac är för enkelt, men nu tycker jag att det bara är bra även om man irreteras lite, eftersom jämfört mot windows som har 90 menyer för att göra en liten ändring så är ju macen 90 ggr bättre.
+ På min xp var det alltid något som inte kunde stängas av riktigt utom var tvunget att ta en minut på sig när man skulle stänga av datorn + alltid konstiga fel som hände när man spelade in musik även om jag inte hade virus.

Med macen har det hänt en gång och det var i imovie.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-29 09:02
Ursprungligen av ollemannen:

mm, jag är ju ingen datanörd precis även om jag gillar att hålla på med datorer.
men det är som du säger nabben: mac är för enkelt, men nu tycker jag att det bara är bra även om man irreteras lite, eftersom jämfört mot windows som har 90 menyer för att göra en liten ändring så är ju macen 90 ggr bättre.
+ På min xp var det alltid något som inte kunde stängas av riktigt utom var tvunget att ta en minut på sig när man skulle stänga av datorn + alltid konstiga fel som hände när man spelade in musik även om jag inte hade virus.

Med macen har det hänt en gång och det var i imovie.

Läste om ett problem i iMovie, kolla MacFixit! Senaste uppdateringen fixade något med iMovie.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-25 15:02

Jag känner mig rätt besviken på min iMac.Idag installerade jag Fifa fotbolls-VM 2006 i XP genom Bootcamp.När jag startar spelet så säger den att spelet kräver "hardware graphics acceleration".Så jag googlade och såg att det betyder att den kräver 3D-acceleration.Grafikkortet.Jag har ATI Radeon 2600 Pro.

Ursprungligen av fedi-93:

Jag känner mig rätt besviken på min iMac.Idag installerade jag Fifa fotbolls-VM 2006 i XP genom Bootcamp.När jag startar spelet så säger den att spelet kräver "hardware graphics acceleration".Så jag googlade och såg att det betyder att den kräver 3D-acceleration.Grafikkortet.Jag har ATI Radeon 2600 Pro.

Kan vara så att du måste installera bättre drivrutiner, Catalyst.

Ska det inte funka då!??

En liten fråga som är lite off topic men...
hur öppnar jag en .rar fil?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-06-25 21:01

Vanligtvis med The Unarchiver eller UnrarX. Använder personligen oftast unrar som jag installerat mha ports

Tackar!

Tack nabben!
det går mig på nerverna när imovie hackar!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-30 06:53

Funkade det? Vad bra!

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-07-01 08:45

Hur är det med Apple och 4GB ram? Jag är en sådan som inte orkar / vill (men kan) pilla inuti datorerna så jag beställer gärna 4GB rakt av när jag väl beställer min iMac men jag är inte speciellt sugen på att behöva vänta onödigt länge... Verkar som vissa får den direkt och vissa kan få vänta i upp till en månad.

Ursprungligen av chippy:

Hur är det med Apple och 4GB ram? Jag är en sådan som inte orkar / vill (men kan) pilla inuti datorerna så jag beställer gärna 4GB rakt av när jag väl beställer min iMac men jag är inte speciellt sugen på att behöva vänta onödigt länge... Verkar som vissa får den direkt och vissa kan få vänta i upp till en månad.

Så fort du special beställer en Mac så är det ju lite lotteri på hur lång tid det tar. Men när det kommer till minne... det är väldigt simpelt att byta minne i en iMac och Apple tar ju ut sjuka överpriser på just minne. Men vill man inte pilla och är beredd att betala det tredubbla så skall man ju göra det :).

Bevaka tråden