Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakter i iPhone och adressboken i macen

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 14:16

Hej
När jag skulle få in mina kontakter i min iPhone så laddade jag ner ett program som heter SIMport från installern. Importerade alla kontakter in i telefonen och körde.

Nu tänkte jag att jag skulle skaffa .mac/mobileme för att ha lite säkerhetskopia för detta och tänka att det var tvunget för att kunna synka kontakter mellan iTunes7iPhone och Adressboken. Men inget hamnar i adressboken hur mycket jag än synkar etc.

HUR gör jag för att lösa detta? Min adressbok innehåller bara mitt namn/namnbricka.. den hamnade där när jag reggat mig som admin.

snälla hjälp mig med detta, det är SÅ frustrerande och jag vill itne bli av med alla kontakter om jag råkar tappa bort telefonen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-23 14:37

Att synka adresser mellan iPhone och AdressBoken gör du via iTunes och inte via .Mac/MobileMe. Läs mer i inbyggda hjälpen eller kolla på tutorials på Apples hemsida. Men troligen har du inte aktiverat iTunes att du ska synka kontakter.

Du kan ju också söka på 99.se med "synka iphone" så får du bla upp Evas tråd som utmärkt går genom de olika handgreppen.

när mobile me lanserats kommer kontaker automatiskt att synkas dit, tills dess får du använda itunes. glöm inte ställa in i inställningarna (när du kopplat in iphonen) att alla kontakter ska synkas oxå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 17:46

jag har ställt in i iTunes att kontakterna ska synkas med Adressboken. Men adressboken är lika tom för det.

testade att lägga in en test-kontakt i adressboken också och synka, men den hamnar inte i iPhonen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 10:20

please...

• Medlem
  • Täby
  • 2008-06-24 17:53

Det kanske är SIMport som har gjort någonting med din telefon som gör att det inte syncas med adressboken, låter som du skulle behöva återställa telefonen men då förlorar du ju precis den datan som du vill ha backup på... klurigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 09:04

okej.. då kanske jag skulle behöva skriva in alla kontakter manuellt i Adressboken och sen deleta alla i telefonen?
problemet är ju bara att de kontakter jag test-lade in i adressboken inte förs över alls.. och det vore ju väldigt jobbigt om jag tar bort allt och sen kommer inget in ändå

Detta låter helt sjukt.
Du har "Synkronisera alla kontaker i Adressbook" förkryssat och trycker Utför/Synkronisera och inget förs över? Varken från iPhone till Adressbook eller tvärtom?
Jag skulle testa en ominstallation av iTunes.

Musik, filmer, bilder, bookmarks etc förs över som de ska?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 09:14
Ursprungligen av theplague:

Detta låter helt sjukt.
Du har "Synkronisera alla kontaker i Adressbook" förkryssat och trycker Utför/Synkronisera och inget förs över? Varken från iPhone till Adressbook eller tvärtom?
Jag skulle testa en ominstallation av iTunes.

Musik, filmer, bilder, bookmarks etc förs över som de ska?

yes, det är HELT sjukt. det är därför jag skriver här, googlar, söker igenom Apples forum etc. hittar inget.
bilder, musik, film, kalender etc. funkar som det ska.

installera om iTunes låter nästan värre än att installera om hela telefonen
hatar när alla låtar får samma "tillagd"-datum....
och alla playlists...ännu värre...

Senast redigerat 2008-06-25 09:31
Ursprungligen av martenj:

yes, det är HELT sjukt. det är därför jag skriver här, googlar, söker igenom Apples forum etc. hittar inget.
bilder, musik, film, kalender etc. funkar som det ska.

installera om iTunes låter nästan värre än att installera om hela telefonen
hatar när alla låtar får samma "tillagd"-datum....
och alla playlists...ännu värre.
..

Men, om du ominstallerar iTunes kan du väl behålla gamla biblioteket och inställningarna? Då borde väl de datumen vara kvar.
(även om jag inte förstår varför det skulle vara viktigt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 15:15
Ursprungligen av theplague:

Men, om du ominstallerar iTunes kan du väl behålla gamla biblioteket och inställningarna? Då borde väl de datumen vara kvar.
(även om jag inte förstår varför det skulle vara viktigt)

hur ominstallar jag då? bara slänger itunes-programmet och installerar det igen? ligger inställningarna kvar då?

jag hämtar mycket spridd musik och sorterar efter när det är tillagt för att kunna ha det senaste lätttillgängligt. så nu vet du.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-25 17:41
Ursprungligen av martenj:

hur ominstallar jag då? bara slänger itunes-programmet och installerar det igen? ligger inställningarna kvar då?

Ja, skilj på data och inställningar från själva applikationen. Om du kastar iTunes så ligger ditt iTunes-bibliotek kvar under ~/Music/iTunes och dina inställningar någonstans under  ~/Library.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 11:35
Ursprungligen av frazze:

Ja, skilj på data och inställningar från själva applikationen. Om du kastar iTunes så ligger ditt iTunes-bibliotek kvar under ~/Music/iTunes och dina inställningar någonstans under  ~/Library.

okej. jag får väl testa med det. i min hjärna låter det dock inte som en lösning... men vad vet jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 11:35

kan man köra senaste versionen av iTunes om man har 1.1.4-iphone?
det är väl inget problem? jag har 7.5 nu tror jag.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-26 15:26

Ja, jag kör med senaste iTunes och 1.1.4.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 16:23

Jag har lagt in ett par kontakter i adressboken direkt i .mac. men de synkas inte till min adressbok trts att jag har ställt in att adressboken ska synka med .mac i mina system/.mac-inställningar... de två synkas inte alls. och det är väl hela poängen med synkningen i .mac?

kan det vara så att min Adressbok är helt fucked up?
I såna fall. Kan jag avinstallera den och installera på nytt? Var hittar jag den för installation?

tror ni att det kanske kan vara så?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 10:52

upp..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 13:18

ok. nu är det så här. inget syns fortfarande i adressboken. men när jag reggade mig på .mac (hade bara trial innan) så plopp så hamnade alla iPhones kontakter där. men alltså inte i adressboken i datorn. den är fotrfarande tom. och om jag lägger till en kontakt i adressboken på .mac så hamnar den inte i iphonen.

jaha?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-06-30 19:18

Men eftersom du nu har alla kontakter på din .mac... så prova att återställa telfonen?

1
Bevaka tråden