Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iphone:

Tycker det e daligt coh betala 299 kr i m[n och bara f[ 100min

Men, vad är det folk inte har förstått?!!?
Det är inte enbart abonnemanget man betalar, utan även en del av iPhonen på avbetalning.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-30 13:55
Ursprungligen av theplague:

Det är inte enbart abonnemanget man betalar, utan även en del av iPhonen på avbetalning.

Exakt. Att folk inte begripit detta kan ju antingen bero på dumhet, eller att vi i Sverige är vana med abbonemangsplaner som är mer transparenta — alltså där avbetalningsdelen är tydligt avgränsad från själva abbonemangskostnaden. Dessa abbonemangsplaner är raka motsatsen.

Ursprungligen av theplague:

Sant, men jag tror att detta var första inlägget som bara kritiserade 100 minutersgränsen och inte nämnde begränsningen i datamängden. Skönt med något nytt i tråden:cool:

Har hört via en bekant som kan finska att Soneras sida har lagt upp information om vad som gäller när man köper en telefon rakt utan iAbbonmang.

De tar fullpris för telefonen rakt över disk och sen får du betala vidare på ditt månadsabonnemang som tidigare, inga avbetalningar verkar det som.
De tar € 519 för 16 gb-telefonen (€429 för 8G) . Det verkar rimligt att något liknande arrangemang kommer i Sverige: ta ditt vanliga abonnemang och betala 4995 eller nåt sånt.....

Jag och en kompis spekulerade lite tidigare i hur stor del av abbonemangskostnaden som var avbetalning på telefonen och kom fram till ca 100 kronor och det verkar stämma rätt bra.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-01 17:25

Fastpris Telia för iPhone

Fick detta svar efter en mailförfrågan hos Telia:

Svar 2008-07-01 16:55

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det kommer att komma ett fastprisabg. till iphone. Mer info om det kommer samtidigt som lanseringen den 11/7.

Med vänlig hälsning

Fanny Keisu
Telia Kundservice

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-01 19:41
Ursprungligen av kenjon:

Fick detta svar efter en mailförfrågan hos Telia:

Svar 2008-07-01 16:55

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det kommer att komma ett fastprisabg. till iphone. Mer info om det kommer samtidigt som lanseringen den 11/7.

Med vänlig hälsning

Fanny Keisu
Telia Kundservice

Det här är lite spännande. Det här svaret går att analysera lite närmare faktiskt. Eftersom jag själv jobbar (temporärt) på telias kundtjänst vet jag hur informationen sprids, och även om jag inte jobbar specifikt med mobila abonnemang så kan jag lika snabbt som de får reda på något som de som jobbar där får via vårt intranät. Antingen så talar den här personen helt i nattmössan för ingen sådan information har gått ut ens inom telia. Det jag skulle kunna tänka mig är lite motsägelsefullt, men ändå inte helt omöjligt: Eftersom det kommit massor med kommentarer kring det här på intranätet så kan det vara så att de som tar fram abonnemangen gått ut och sagt "ja, det kommer ett fastprisabonnemang, säg det till kunderna, tyst nu".

Jag har absolut ingen aning om hur det ligger till i verkligheten, men med dels erfarenheten från hur det fungerar på telia dels att engagemanget kring den här lanseringen är enormt stor även inom företaget. Som exempel kan jag ta upp att viasat tecknade avtal med telia för några veckor sedan, det var en minst lika stor deal, men inte alls lika hypad. De som bestämmer kanske helt enkelt lyssnar på de som har direktkontakt med kunderna.

Såga, hylla, säg vad ni vill, det är såhär jag tror det är.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-01 20:59
Ursprungligen av ptba:

Eftersom jag själv jobbar (temporärt) på telias kundtjänst vet jag hur informationen sprids, och även om jag inte jobbar specifikt med mobila abonnemang så kan jag lika snabbt som de får reda på något som de som jobbar där får via vårt intranät.

Vet du något som vi inte vet då? (Alltså som inte framgått på hemsidan eller i pressmeddelandet?)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-01 21:24
Ursprungligen av Jogin:

Vet du något som vi inte vet då? (Alltså som inte framgått på hemsidan eller i pressmeddelandet?)

Rykten sprids så fruktansvärt fort på telia, så jag förutsätter nästan att de som vet något håller tyst för att den här produkten är "somthing else", och näe, jag vet inget mer än det som finns officiellt eller vad de ansvariga svarat på vissa frågor på intranätet. Jag tror du missade lite min poäng med min "analys", men det är okej. Det som är speciellt med att få ett skriftligt svar från telia är att det (i de flesta fall) faktiskt har någon form av substans, till skillnad från när man har frågor via telefon där man kan svara i stort sett som man vill och hoppas på att ingen synar en.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-01 22:19
Ursprungligen av ptba:

Det som är speciellt med att få ett skriftligt svar från telia är att det (i de flesta fall) faktiskt har någon form av substans, till skillnad från när man har frågor via telefon där man kan svara i stort sett som man vill och hoppas på att ingen synar en.

Hmm, jaha, det var intressant. Och märkligt. Varför är det så? Kan du inte höra dig för i korridorerna och återkomma med lite detaljer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 17:36

När kommer Efti abbonemanget?

Ursprungligen av Tangen:

Ha ha, dagens bästa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 07:44
Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, dagens bästa

det verkar som det bara är du och jag som är gamla nog, eller är besmittade med musiksynder från förr

Ursprungligen av Tangen:

Telia kommer att släppa Efti abbonemanget med denna PR video

YouTube - Midi, Maxi & Efti - Bad Bad Boys

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-25 17:43

Ja undrar just vad det enda vettiga abonnemanget kommer att kosta? Telias flatrate kostar ju 600 kronor så mindre än det får vi hoppas

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-25 17:52

För mej blir det bara blank sida när jag försöker komma in via länken i första inlägget. Kanske kom Telia på att den inte skulle läggas ut än.

Nu är informationen borta från Telias sida.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-25 18:03
Ursprungligen av BeachMagnus:

Nu är informationen borta från Telias sida.

Det kan bero på det jag skrev i den stora iPhone 3G-tråden. Jobbar på telia och fick idag ett nyhetsbrev som tipsar om ett telefonmöte som ska äga rum på fredag. Var väl kanske inte tänkt att den där sidan skulle synas. Telia fattar visst inte att iPhone-freaks sitter o uppdaterar där minutligen. De trodde väl att de skulle kunna jobba ostört.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 18:04

De har en mycket stor och mycket synlig länk mitt på förstasidan på Telia.se...

Varför skapa en sådan länk om inte tanken är att man ska klicka på den?

Informationen är förövrigt tillbaka nu, eller, ja, en del av den iaf... (De verkar vara aningen amatörmässiga på webbavdelningen där..)

Ursprungligen av ptba:

Det kan bero på det jag skrev i den stora iPhone 3G-tråden. Jobbar på telia och fick idag ett nyhetsbrev som tipsar om ett telefonmöte som ska äga rum på fredag. Var väl kanske inte tänkt att den där sidan skulle synas. Telia fattar visst inte att iPhone-freaks sitter o uppdaterar där minutligen. De trodde väl att de skulle kunna jobba ostört.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-25 18:12
Ursprungligen av Jogin:

De har en mycket stor och mycket synlig länk mitt på förstasidan på Telia.se...

Varför skapa en sådan länk om inte tanken är att man ska klicka på den?

Informationen är förövrigt tillbaka nu, eller, ja, en del av den iaf... (De verkar vara aningen amatörmässiga på webbavdelningen där..)

Jag ser bara den gamla vanliga tråkiga sidan nu igen...

*uppdatering* och nu är den uppe igen.

Senast redigerat 2008-06-25 18:24
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 18:34
Ursprungligen av ptba:

Jag ser bara den gamla vanliga tråkiga sidan nu igen...

*uppdatering* och nu är den uppe igen.

Verkar vara roligt att PRAO:a på Telia...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 18:08

På 99 sitter många och hökar dygnet runt. Sedan så snappar macfeber upp det från 99.se och sist macworld.se.

Allvarligt talat, att sitta och jobba mot skarpa sidan på det där sättet känns oproffsigt. Att sedan gå tillbaka och bara ha en blank sida känns också sådär.

Jag är förvånad att någon trodde något annat. Telia är inte särskilt bra på att tänka på framtiden eller vad folk kan använda sin teknik till annat än att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Jag är inte det minsta förvånad att Sverige är det enda landet hittills som får iPhone utan fri datatrafik. Det gamla öknamnet "Felia" kommer genast fram ur garderoben.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 18:37

Tycker det är helt otroligt hur dåligt telia sköter detta. Framför allt om de nu får ensamrätt på iPhonen så kommer man likt förbannat hålla på och hacka skiten. Jag är låst till 3, och då jag har fri datamängd att ladda ner (7.2 turbo3) och får ringa/sma upp till 4999 i månaden (företag) och vill helst inte släppa detta. Tror jag kommer bli väldigt missnöjd den 11/7 tyvärr.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-06-25 19:06

Helt otroligt att inte någon av alternativen har flatrate på data som man ändå kan få. Undrar hur de tänkt..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 19:22

20Hz: Själv blir jag väldigt förvånad över att folk fortfarande tror att den kommer med andra operatörer den 11/7 och sen skyller på Telia över att den inte gör det.

Robban B: Håller med om att iMaxi borde verkligen ha varit flatrate... kanske en gräns på 5GB. Men å andra sidan kan man ju alltid lägga till nåt datapaket. Men sen har man ju HomeRun också och det är trots allt ganska utbrett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 19:47
Ursprungligen av Trineo:

20Hz: Själv blir jag väldigt förvånad över att folk fortfarande tror att den kommer med andra operatörer den 11/7 och sen skyller på Telia över att den inte gör det.

Robban B: Håller med om att iMaxi borde verkligen ha varit flatrate... kanske en gräns på 5GB. Men å andra sidan kan man ju alltid lägga till nåt datapaket. Men sen har man ju HomeRun också och det är trots allt ganska utbrett.

Förlåt men har jag ens sagt något om detta?

Men med en maxtaxa på 9 kr/dygn blir det ju inte så farligt. Jag menar, man surfar ju inte upp 250 MB sådär jättefort, eller?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-25 19:27

Det blir nog billigare att lägga till deras flatrate för 199:-/månad, då kan man ju köpa sig en liten usb-adapter och använda till sin MacBook Pro

• Medlem
  • 2008-06-25 19:45

ni tror inte de medvetet la ut en ofärdig prismodell för att se responsen då? jag menar kolla bara på all feedback ni ger här i ett väldigt populärt forum.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-25 19:53

Jag behöver egentligen inte 3G-surfa alls, och då tänkte jag att man kanske skulle kunna få den för 199/mån inkl. avbetalning utan en massa fri data. WiFi räcker ju långt i Stockholm.

Men inte f-n ser det ut som det alltså, inte har de "tänkt" så mycket på prissättningen annars. Priserna hamnar säkert på 299kr+, och att det då bara ingår 100MB data då är ju rentav skamligt.

Bevaka tråden