Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Telia:

Till din iPhone beställer du något av våra speciellt anpassade abonnemang. Alla tre är utformade för att iPhone ska komma till sin rätt och ge dig maximal användarglädje.
Välj mellan tre nivåer vad gäller fri datatrafik och fria minuter. Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Du kan endast köpa en iPhone per abonnemang.

Vad menas med detta? Kommer man kunna köpa iPhone med andra abonnemang än de 3 som visas på sidan, som är "anpassade" till iPhone?

Deras "Till vänner" hade passat mig perfekt tillsammans med fastpris på 199:-/månaden för datatrafik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 20:01

Nu fick jag ett mail från Telia med bilden som finns med i tråden. Antar att jag inte är ensam. "Nu får du en förhandsglimt av telias abbonemang för iPhone. Om några dagar..." Antar att de vill bygga upp spänningen på något sätt men jag tycker bara det är riktigt irriterande. De missar att det man intresserad av, telefonen, redan är släppt. Ingen går igång på att sitta och vänta på abbonemangskostnader.

Telia, ge oss all info direkt! Vad är det för amatör till prsnubbe på Telia som har kläckt den här idén? Slitet...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-25 20:06
Ursprungligen av acke:

Telia, ge oss all info direkt! Vad är det för amatör till prsnubbe på Telia som har kläckt den här idén? Slitet...

Kunde inte sagt det bättre själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 20:09
Ursprungligen av acke:

Nu fick jag ett mail från Telia med bilden som finns med i tråden. Antar att jag inte är ensam. "Nu får du en förhandsglimt av telias abbonemang för iPhone. Om några dagar..." Antar att de vill bygga upp spänningen på något sätt men jag tycker bara det är riktigt irriterande. De missar att det man intresserad av, telefonen, redan är släppt. Ingen går igång på att sitta och vänta på abbonemangskostnader.

Telia, ge oss all info direkt! Vad är det för amatör till prsnubbe på Telia som har kläckt den här idén? Slitet...

Kan inte annat än hålla med! Det känns som någon stjärna på Telia tycker att de nu kör en überläcker teaserkampanj. Det är så sjukt dåligt att jag känner mig yr!

Ursprungligen av acke:

Nu fick jag ett mail från Telia med bilden som finns med i tråden. Antar att jag inte är ensam. "Nu får du en förhandsglimt av telias abbonemang för iPhone. Om några dagar..." Antar att de vill bygga upp spänningen på något sätt men jag tycker bara det är riktigt irriterande. De missar att det man intresserad av, telefonen, redan är släppt. Ingen går igång på att sitta och vänta på abbonemangskostnader.

Telia, ge oss all info direkt! Vad är det för amatör till prsnubbe på Telia som har kläckt den här idén? Slitet...

Bilden från mailet.

"För Apple funkar det ju så bra på att vara hemlighetsfulla... då borde vi också kunna vara det!"

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-25 20:09

Den idiotiska inspirationsfliken försvann i alla fall från den "nya" sidan på telia. Även fliken som skulle innehållit "funktioner" försvann också.

Det här känns inte så lite B.

--------------------------------------------
Till Teliasnubben som uppdaterar sidan baserad på den feedback han läser här. När Apple är hemliga så blir inte folk irriterade på Apple. De skapar en hype som är fullständigt ovärdelig. Ni lyckas bara göra era kunder sura på er... grattis!
--------------------------------------------

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-26 22:33
Ursprungligen av Spooky:

--------------------------------------------
Till Teliasnubben som uppdaterar sidan baserad på den feedback han läser här. När Apple är hemliga så blir inte folk irriterade på Apple. De skapar en hype som är fullständigt ovärdelig. Ni lyckas bara göra era kunder sura på er... grattis!
--------------------------------------------

jag vet inte om det var mig du syftade på, men eftersom jag var lite dum och tog upp min telia-anställning så antar jag det. Hur som helst så ska du veta att jag är fruktansvärt besviken på hur telia beter sig. Jag skäms! Jag försöker inte på något sätt försvara vad de håller på med, men jag tror helt enkelt inte de som jobbar med det här fattar vad de gör. Tyvärr...

fattar inte vad du menar med "baserad på den feedback han läser här" betyder, men de kanske inte var riktat mot mig, aja...=)

Det vore ju riktigt trevligt om man kan välja abonnemang fritt från Telias sortiment, tänker då huvudsakligen på deras studentabonnemang. Ska bli intressant att se hur fritt fram verkligen får välja i slutändan, eller om man tvingas betala någon förhöjdhöjd månadsavgift för att kompensera om man väljer ett för billigt abonnemang.

I övrigt tycker jag deras nya iPhoneprisplaner är pinsamma. iMini skulle jag inte betala många kronor för, absolut max 99 kr/mån, men ett vettigt pris vore snarare 49 kr/mån.

fan, jag skulle nog ta mitten eller det stora abonnemanget ifall jag köper den, då 100mb kääns väl lite.

Ska man orka slanga på 300 till på sin månadskostnad för att få ett vettigt paket, det är frågan.... Nej, frågan är om det är värt att byta från sin fina guldklimp!

Känns lite spännande med variablerna x, y och z i detta fall. Om man läser tabellen strikt rakt upp-och-ner så kostar t ex en "x"-telefon 1:- per månad och 1:- för själva telefonen och en "y"- och "z"-telefon mer i såväl månadskostnad och telefonkostnad. Annars är det inte helt ovanligt med lägre telefonkostnad om man väljer fetare abonnemang.

Känns "lur"-igt värre med Telia

Man får hoppas att det kommer bli ett väldigt bra pris och att telia suger på den karamellen och ger oss det dåliga i dealen först.
Fast hur troligt är det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 20:27

Nej det där var inte en höjdare till prismodell. SKulle tro att bästa modellen är att köpa loss telefonen och teckna ett flatrate abonnemang.

Med lite gps navigering, googlemaps, pushmail via jobbet + lite surf så lär tyvärr mb ticka relativt fort.

Ärligt talat, telefonen är gjord för att vara uppkopplad jämt, och internationellt är det iphone folket som använder mest bandbredd av konsumenterna. Och så får man en datamodell som passar vanliga telefonener.

Nä nu blev jag sur, bäst att jag tar en beer och kollar fotbollen.

Telias tabell är felaktig - hoppas jag.
De har satt månadskostnaden till samma pris som telefonen vilket måste vara ett kackigt misstag av webbnissen.

I alla fall måste jag säga att det var bland det klenaste paket jag någonsin sett med tanke på vad det är för telefon de säljer.
Eller har de räknat med att sälja dem till alla - även dem som inte riktigt vet vad de ska ha den till? Ser inte hur man kan tolka det på något annat sätt med tanke på deras 100MB gräns i minsta paketet.
Några youtube, lite mail, kolla väder och surfa ett par tidningars webbsidor så har man redan passerat gränsen.

Hoppas verkligen bara att detta är någon placeholder.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-25 20:33
Ursprungligen av petterf:

Hoppas verkligen bara att detta är någon placeholder.

iNano

Samtal: 50min
SMS: 50st
Fri data: Obegränsat

Pris abonnemang: Snorbilligt

Ett sådant alternativ kanske hade passat herrn bättre? Jag vet att jag hade gillat det skarpt.

Ursprungligen av Spooky:

iNano

Samtal: 50min
SMS: 50st
Fri data: Obegränsat

Pris abonnemang: Snorbilligt

Ett sådant alternativ kanske hade passat herrn bättre? Jag vet att jag hade gillat det skarpt.

Vad signar man upp?
Helt ok alternativ.
Passar iPhone mycket bättre än Telias upplägg.

Hela deras nyhetsbrev med okända priser osv känns som ett jävla skämt. Riktigt amatörmässigt.

Jag ligger idag på minst 100mb i månaden och tror det kommer bli minst 4-5x mer med 3g. Edge är trots allt jäkligt segt.

De olika alternativen hade varit väldigt bra om det varit fri data i samtliga. Känns jäkligt snålt med detta upplägget. Midi hade förmodligen passat mig bäst, men vill inte känna någon restriktion i surfandet på grund av datatrafiksbegränsning.

9kr per dygn är ändå en hel del. Närmare 300 spänn för en månad. Säg att man går över trafiken på tio dagar så är det 90kr extra bara där.

Släpp datatrafiken fri och ge oss priserna så blir jag nöjd!

Jag måste stämma in i kören -VILKA PAJASAR SOM SITTER MED DET HÄR PÅ TELIA!!!!!!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 20:37

känns som om Telia gör en Felia här.

Att inte ha flatrate på den här telefonen med det dyraste abonnemanget känns ju rätt visset. Som fattigstudent är jag visserligen ingen potentiell kund, men man blir besviken ändå. Det skulle ha gjort mycket för Telias image.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 20:39

instämmer. var är flatraten med 5 gb -10gb cap?

De rekommenderar ju oss att välja FastPris Så där har vi den flat raten!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 20:56

Flatrate: 599 per månad alltså, + x kr för telefonen/månad + xkr i startkostnad för telefonen...?

Om jag kan, så behåller jag mitt "mobil för alla" á 59kr/mån, och lägger till 199kr flatraten, det funkar nog fint för mig..

Tror vi ska tolka Telias tassande i prisfrågan som att dom inte har en aning om vad de kan ta ut för trafiken. Här är vi inne på riktiga trendprodukter och gamla statsmonopolet har inte riktigt utvecklat fingertoppskänsla för detta nutida fenomen. Just nu sitter små tjänstemän och dito kvinnor och läser det vi skriver med uppspärrade ögon. Hej på dig Telia.

Njäää.....

Jag trodde Telias avsikt med det här utskicket var att ÖKA aptiten?

Själv behöver jag byta min åldriga T610 och var rätt inställd på att ta skuttet upp till en ny iPhone. Men då vill jag ha det som med mitt fasta bredband, ligga uppkopplad hela tiden och gå in och kolla vadhelst som faller en in utan att behöva fundera på hur mycket man kör. Så de här modellerna blev en kalldush i stället för den avsedda(?) aperitifen

Och den matematiska valhäntheten att använda x, y och z i vardera två olika betydelser i samma ruta ökar inte precis tilltron till marknadsknuttarnas förmåga...

Nu har jag i alla fall bestämt att jag inte är med och hänger på låset den 11:e. Om man ligger lågt, kommer det säkert en mer seriös modell, annars får man vänta på krackarna....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 21:40
Ursprungligen av elgenper:

Njäää.....

Jag trodde Telias avsikt med det här utskicket var att ÖKA aptiten?
Så de här modellerna blev en kalldush i stället för den avsedda(?) aperitifen

---

Nu har jag i alla fall bestämt att jag inte är med och hänger på låset den 11:e. Om man ligger lågt, kommer det säkert en mer seriös modell, annars får man vänta på krackarna....

Instämmer till 100%. Tänkte köpa två till hushållet + två till jobbet + en till mina föräldrar men nu avvaktar jag i alla fall. Good luck telia

Nej föresten, nu har jag bestämt mig, jag kör på telia mobil 199+199 "flatrate", sen så köper jag iPhonen kontant..!

Hallå! Hallå? Televerket, det är till dig! Det är 1992 som ringer och vill ha tillbaka sitt mobilabonnemangsupplägg.

Bevaka tråden