Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Access Virus-frågor

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Haplo:

Det är inga problem att mata in C-patchar i en B.
Men om patchen använder något som inte finns i B-modellen så kan det låta lite märkligt.
Ex. om patchen använder den inbygda EQn eller Moog-filtret som inte finns i B-modellen.

Ja, det funkar bra och är precis som Haplo säger.
Jag trixade in mina TI-ljud i min KC innan jag sålde TI. Och dem som använde Hypersaw och jox lät ju inte såå kul men 90% av ljuden funkade bra.
Ingen som är sugen på ett PowerCore PCI-kort att köra Virus-pluggen på (ingår ej).?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-25 23:32

Tack för all feedback man får!:)

Jag har funderat på en till sak... Hur kopplar man in dom? (menar då altså B och C)

Har ett Konnekt 8 som ljudkort. Är det en sladd för Midi in, sen en för Line in(?) och sist en strömsladd? Hur funkar det exakt?

• Medlem
  • 2008-06-26 00:50

Konnekt8 Midi Ut -> Virus Midi In

Virus Audio Out - > Konnekt8 Audio In

Ström behövs givetvis till Virusen, kommer inte ihåg nu om TI/Snow klarar sig med USB-ström men A/B/C har iaf sin egen nätadapter/sladd.
Sen kan man iof använda olika utgångar för olika ljud från virusen till olika ingångar på ditt audio interface. Går även att mata in ljud i virusen för ex. vocoderfunktionen.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-26 12:09
Ursprungligen av Haplo:

Konnekt8 Midi Ut -> Virus Midi In

Virus Audio Out - > Konnekt8 Audio In

Ström behövs givetvis till Virusen, kommer inte ihåg nu om TI/Snow klarar sig med USB-ström men A/B/C har iaf sin egen nätadapter/sladd.
Sen kan man iof använda olika utgångar för olika ljud från virusen till olika ingångar på ditt audio interface. Går även att mata in ljud i virusen för ex. vocoderfunktionen.

Tack för svar!

Audio In?

Jag ser ingen audio in... kan du mena aux?

• Medlem
  • Borås
  • 2008-06-26 13:02

Ch1&2

• Medlem
  • 2008-06-26 13:15

Hehe, sorry kollade inte vad det stod på just ditt interface.
Men som odlarn skriver so ch1/ch2, skulle tippa på att Aux också går att använda men du får undersöka manualen för ljudkortet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-26 21:01

Utan att ha läst så mycket av tråden, men Virus är en extremt överskattad synth!!!

Plöj ner pengarna i en Modular G2 istället, det är en synth du kan växa med och som alltid kommer att vara en trogen tjänare.

• Medlem
  • 2008-06-26 21:18

Smaken är ju givetvis olika men bara för att folk tycker att den är bra behöver väl inte betyda att den är överskattad ?
Något har de ju gjort rätt annars hade den inte blivit så pass populär.
Det är ju också rätt tryggt att köpa en Virus eftersom deras track-record på support och att lägga till funktioner i syntharna långt efter att de har släppts är ju inte fy skam.
Sen är det ju frågan om man vill ha en "modular"-synth eller inte ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-26 21:21

Självklart!
Men, ... är den inte överskattad då ?

Nej. Virus är skitbra. På riktigt.

Ursprungligen av Odd Bob:

Men, ... är den inte överskattad då ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-26 23:27

jag kan inte hålla med. Jag tycker den är rätt trist. därför dessa sega inlägg. under kvällen tweakas det därför G2, låten kommer upp på trig.com - ophec om en stund

Jag tycker inte riktigt att man kan jämföra G2 och Virus sådär rakt av. Det är ju väldigt olika koncept. De flesta "normalanvändare" har inte tålamod att sätta sig in i ett modulärt system och då är Virus nog att föredra. Jag personligen tycker i alla fall att Virus är klart roligare än t.ex. Nord Lead, som är en mer naturlig jämförelse.

Ursprungligen av Odd Bob:

jag kan inte hålla med. Jag tycker den är rätt trist. därför dessa sega inlägg. under kvällen tweakas det därför G2, låten kommer upp på trig.com - ophec om en stund

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-27 07:49

Jo, ni har så rätt. Min utångspunkt var egentligen bara att förtydliga vad man får för pengarna. En Virus är ju inte direkt gratis och jag tycker allt man gör med den låter likadant. Modulationsmatrisen är begränsad (vad jag minns iaf och om man jämföre med en Waldorf Q eller XT).

Så jag är beredd att ta tillbaka det jag sade om att satsa på en modular. Köp en Waldorf Q eller XTk istället... Här måste vi väl vara överens om att dessa är mer intressanta, möjligen något svårare att krana fram samma direkt "preset" ljud på men iaf ett mer intressant köp.

Jag kanske måste skaffa mig en Virus igen för att övertyga mig själv att jag kanske är ute på tunn is här .... Det jag minns av virus C var att den var kraftigt begränsad map ex modulationsmatrisen... Det är sådant som får mig att att tappa sugen. Men för en "färsking" så är det klart att en Virus troligt är en mycket trevlig maskin. Allt måste ju inte moduleras med allt och hela tiden

Jo, jag håller med om att både Q och XT är mer intressanta än Virus. G2 är mycket intressantare. Men Virus är hands on och faktiskt en väldigt bra allroundsynth. Man måste ju inte köra fläskmode hela tiden.

Gör som jag: skaffa hela bunten!

Förresten, på tal om Waldorf, jag har precis spenderat ett par veckor med Blofeld. 4 kilokronor för en liten vit manick som innehåller i princip både en Q och XT är helt sjukt prisvärt! Dessutom passar den perfekt på den tomma ytan på en G2X.

• Medlem
  • 2008-06-27 10:58

Ang. virus så tycker jag att hur man än vrider och vänder så låter den bara.....virus. Inte för att det är så negativt om man är ute efter det. Det är dock som så att 85 % av all synthmusik låter och är gjord på just.....virus.

Vill man låta så, så ok, men det är inte unikt på något sätt. Kanske jag kranat för lite (som Odd Bob) på dom, har haft både en C och en B vilka i praktiken låtit likadant.

Nä, mer Waldorf åt folket!

Det första man ska göra på en Virus är att säkerhetskopiera presetljuden och radera dem i synthen. Börja om från noll. Först då kommer dess rätta potential fram.

Visst, den har karaktär. Men det har ju Clavia och Waldorf också. Problemet är att 85% av all synthmusik görs av lata plagiatörer som tror att det blir skitbra så fort de ultrafeta rave/gate-sågtänderna kommer fram. Brrrr...

Det gör inte Virus till en dålig synth att folk inte fattar hur den kan användas.

Ursprungligen av Disko:

Ang. virus så tycker jag att hur man än vrider och vänder så låter den bara.....virus. Inte för att det är så negativt om man är ute efter det. Det är dock som så att 85 % av all synthmusik låter och är gjord på just.....virus.

Vill man låta så, så ok, men det är inte unikt på något sätt. Kanske jag kranat för lite (som Odd Bob) på dom, har haft både en C och en B vilka i praktiken låtit likadant.

Nä, mer Waldorf åt folket!

• Medlem
  • 2008-06-27 19:44

sawtooth: Får prova det om det blir någon mer virus

Dana: Vet inte om du ska köpa dig en virus det första du gör. Med en virus så har du att växa i, men som första synth (?) så skulle jag rekommendera något enklare. Med enklare menas inte enkelt, utan mindre komplex och avancerad.

Känner du att hårdvarusynthar är din grej kanske virusen är nästa steg. Böra med något mindre avancerat och lär dig grunderna i ljudalstring, om du ska göra egna ljud vill säga. Ska du bara köra presets/fabriksljud ska du titta på ett mjukvarualternativ istället.

Lycka till!

• Medlem
  • Borås
  • 2008-06-30 09:54

Jag var väldigt skeptisk till virus (just pga rejv/transgrejerna jag hört, bla när man försökte hitta ljudexempel + att det är ett fånigt namn) nu har jag haft en C desktop i ett par dagar och är väldigt positivt överaskad.

Vilken virusGAS man fick här då! Ingen bra tråd - LÅS!
Btw, ingen som har en A/B desktop till salu?

Är det lätt/smidigt med multitrimbal läge? Vill ju kanske styra 4-5 ljud åt gången, samtidigt som man kanske lätt vill ratta ljuden lite.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-06-30 12:49
Ursprungligen av Synapskollaps:

Är det lätt/smidigt med multitrimbal läge? Vill ju kanske styra 4-5 ljud åt gången, samtidigt som man kanske lätt vill ratta ljuden lite.

Jag fick det att funka igår kväll efter lite svordomar, ikväll ska jag läsa manualen med, då kommer det säkert att gå ännu bättre

Har funderat på en Snow som resekamrat. TI är ju grymt menar jag om man vill undvika en massa sladdar. Frågan är om den är värd pengarna om man jämför med Blofeld? Det är trots allt 6000:- i skillnad.

"If everything else fails, read the manual"

Bevaka tråden