- PF
- Medlem ●
- Uppsala
Roland Juno skulle egentligen hetat Roland Jönköping men det gick inte för sig, massiva uppbåd med pingstvänner stormade fabriken i Japan (främst brevledes och på Jönköpingsmål men budskapet gick ändå fram på något vis). Roland sålde sedemera det nedlagda varumärket till Radio Jönköping.
Apropå klickande enveloper så lider waldorf xt också av det (förutom det är den en av världens bästa syntar)
Vilket OS hade den då? Jag tycker inte att min klickat såvida att jag inte dragit upp resonansen högt och filterdecay riktigt snabbt. Då ska det ju klicka som tusan, vilket den gör. Fantastisk synt hursomhelst med egen karaktär som kan härma massa gamla klassiker ändå.
Försöker komma på något att skriva i denna tråden...det enda jag kan komma på är att Machinedrum visar Elvis som säger "this is a cool machine" var 666'e gång som maskinen startas upp. Monomachine ska ha något liknande som dyker upp ännu mer sällan. Jag har sett Elvis men inte vad som sker på Monomachine. Jag väntar med spänning!
Lite om klick:
Waldorf-User FAQ | Browse XT
Ingen aning, det var ca 7 år sen jag hade en XT, en beggad så det kanske var en tidig version?
Haha, de har verkligen vänt det till något positivt, för mig var de snabba enveloperna det enda felet med synten, förmodligen tyckte fler likadant med tanke på waldorfs svar. Bra för trummor m.m, men jag hade föredragit ett klick på/av, valbar fördröjning på attacken istället för att exakt hitta rattläget för att undvika klick. Förödande i en live-ratt-situation för det lät helt enkelt inte bra med klick i alla sammanhang. Vem vet, kanske är ändrat i senare versioner eftersom Clase inte hör klicket som var omöjligt att missa på den jag ägde. Som sagt, trots den skitsaken är xt en av mina absoluta favoriter bland syntar.
Några av de coolare ljuden på en FM-synt får man genom att lägga upp en parameter typ operatorfeedback på displayen och ratta parametern med datareglaget medan man spelar. Tyvärr är få av dessa mer spännande parametrar modulerbara på gamla DX7-an, så man måste sampla av ljudet om man får till ett intressant förlopp.
Generellt bygger man de bästa ljuden genom att modulera frekvens och amplitud på icke-ljudande operatorer (modulator)
På Kurzweil PC3 finns en Panic-knapp om man schabblat bort sig totalt.
Trycker man på den knappen fylls skärmen med en bild av en älg som säger "I'm panicking!".
...jag har inga roliga synthar som gör roliga saker....men jag tar lite roligheter från en mixer dator
På SSL 4000's dator kan man trycka "ET + Execute" då svarar datorn med "Phone Home" - & listar SSL's gamla telefonnummer.
Dessutom piper datorn (tut-tut-tut) tills man skriver in "hi +Execute" (Man kan nog också skriva 911 och trycka execute)
mvh
En Yamaha Sy-85 klarar ett pladask fall från 2meter med en landande 55kilos människa från samma höjd ovanpå synthen. Om den ligger i en softcase.
Det gjorde i alla fall min
P.S.
Det roliga var att en burk-fanta som låg i ytterfacket plattades till rejält (till ca 3-4cm tjocklek). burken klarade sig, sprack inte och var fullt drickbar. Nåt som behövdes efter fallet.
på mpc2000xl kan man med några knapptryckningar få fram en slags "eftertext" som påminner lite om ett gammalt tv-spel med massa japanska namn scrollandes på skärmen.
(shift+trim -> shift+F1 -> F4 -> F6 -> open window)
jx3p sequencer:
håller man inne pause (även känd som hoppa-över-steg-knappen) medans man trycker start får man "rullande" LEDs som på t.ex en 808. man kan även gå in i nåt slags overdub-läge men jag minns inte hur.
på mpc2000xl kan man med några knapptryckningar få fram en slags "eftertext" som påminner lite om ett gammalt tv-spel med massa japanska namn scrollandes på skärmen.
(shift+trim -> shift+F1 -> F4 -> F6 -> open window)
Måste jag prova ikväll
...och särskilt särskilt CS01... Den har jag spräck kretskortet på flera gånger i mina keytar övningar.
Om man sveper en ringande mobiltelefon över en NI Kore-kontroller så blinkar kontrollern som en julgran och sen hänger sig.
Man börjar undra hur/om de fått den gokänd egentligen..
Vill man få Memorymoog att blinka som en julgran trycker man: c ,0, enter
(servicemode, lysdiodtest)
Om man sveper en ringande mobiltelefon över en NI Kore-kontroller så blinkar kontrollern som en julgran och sen hänger sig.
-Är det vad som menas med ringmodulation?