Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jogin:

En förhöjd månadsavgift gör inte att abbonemanget blir dyrare per minut/sms/data. I Sverige är operatörerna tvungna att speca vilken del av kostnaden som är samtalskostnad, månadskostnad, eventuell pott, så kallad "förhöjd" månadsavgift (m.a.o. avbetalning), etc. Så är det inte i alla andra länder — i många länder behöver inte operatörerna speca detta, vilket gör det svårare för konsumenten att veta vad det är man betalar extra mycket eller lite för. Därför blir man inte heller mycket klokare genom att titta på prissättningen i andra länder där paketen inte är lika transparenta.

Det enda som egentligen kan ge någon fingervisning om vad iPhone kommer kosta i Sverige är vad iPhone kostar att köpa kontant, utan bindningstid eller abbonemangskostnad.

Så du menar alltså att den förhöjda månadsavgiften inte kan räknas in som abonnemangskostnad bara för att vi här i Sverige måste redovisa vad som går till användade och vad som går till så kallad avbetalning men i länder där man inte behöver redovisa detta så kan det räknas in som abonnemangskostnad. Det är ju ändå ett totalpris per månad oavsett om vi specar en del som förhöjd månadsavgift eller inte. Så jag tycker fortfarande det är relevant att jämföra med andra länder både gällande ett totalpris per månad och om man skulle köpa telefonen kontant.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 15:33
Ursprungligen av mullenuh:

Så du menar alltså att den förhöjda månadsavgiften inte kan räknas in som abonnemangskostnad bara för att vi här i Sverige måste redovisa vad som går till användade och vad som går till så kallad avbetalning men i länder där man inte behöver redovisa detta så kan det räknas in som abonnemangskostnad.

Tvärtom. Jag menar att om du jämför med andra länder med mindre transparenta paket så kan du ju inte veta hur stor del av kostnaden som motsvarar "förhöjd" månadsavgift, samt hur stor del av abbonemangskostnaden som beror på konkurrenssituationen/efterfrågan/infrastrukturen i landet i fråga. Du kan då inte veta om det exempelvis höga priset beror på iPhones inköpspris, eller om det exempelvis beror på att i just det landet så är datatrafiken generellt dyrare än i Sverige.

Om landet du jämför med har höga datakostnader pga sämre infrastrukturutveckling än Sverige så kommer ju inte svenska abbonemangskostnader också helt automatiskt också de få de höga datakostnaderna. Om de höga priserna däremot beror på den deal som Apple gjort med operatören så finns det åtminstonde en chans att liknande villkor gjorts med Telia (även om det inte är säkert). Men vilken del av abbonemangskostnaden som står för priset vet man ju inte pga att abbonemangen är mindre transparenta.

Om man däremot får reda på iPhones kontantpris utan några abbonemangskostnader tillförda så kan man med större säkerhet uppskatta vad kostnaden kommer att bli i Sverige.

Ursprungligen av Jogin:

Tvärtom. Jag menar att om du jämför med andra länder med mindre transparenta paket så kan du ju inte veta hur stor del av kostnaden som motsvarar "förhöjd" månadsavgift, samt hur stor del av abbonemangskostnaden som beror på konkurrenssituationen/efterfrågan/infrastrukturen i landet i fråga. Du kan då inte veta om det exempelvis höga priset beror på iPhones inköpspris, eller om det exempelvis beror på att i just det landet så är datatrafiken generellt dyrare än i Sverige.

Om landet du jämför med har höga datakostnader pga sämre infrastrukturutveckling än Sverige så kommer ju inte svenska abbonemangskostnader också helt automatiskt också de få de höga datakostnaderna. Om de höga priserna däremot beror på den deal som Apple gjort med operatören så finns det åtminstonde en chans att liknande villkor gjorts med Telia (även om det inte är säkert). Men vilken del av abbonemangskostnaden som står för priset vet man ju inte pga att abbonemangen är mindre transparenta.

Om man däremot får reda på iPhones kontantpris utan några abbonemangskostnader tillförda så kan man med större säkerhet uppskatta vad kostnaden kommer att bli i Sverige.

Ok, jag hänger med på ditt resonemang kring transparansen men jag kan inte tänka mig att länder i Europa har så stora skillnader i konkurrenssituationen/efterfrågan/infrastrukturen gentemot Sverige. Även om vi inte kan säga exakt att det kommer bli dessa priser som exempelvis Tyskland har så är det i min mening ändå en fingervisning om hur det kan komma att se ut i Sverige.

Men nog om det, vi får ju veta inom ett par veckor ändå så. Låt oss hoppas på ett lågt månadspris. Hellre en högre kontantinsats istället.

Ursprungligen av mullenuh:

Men nog om det, vi får ju veta inom ett par veckor ändå så. Låt oss hoppas på ett lågt månadspris. Hellre en högre kontantinsats istället.

Håller fullständigt med om detta. Hellre pengar "up front" än månadskonstnader...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 17:34
Ursprungligen av mullenuh:

Ok, jag hänger med på ditt resonemang kring transparansen men jag kan inte tänka mig att länder i Europa har så stora skillnader i konkurrenssituationen/efterfrågan/infrastrukturen gentemot Sverige.

Näe jag vet inte heller. Men den allra viktigaste variabeln där (vad gäller transparensen) är ju hur reglerad telekombranschen är. I Sverige så får operatörerna helt enkelt inte dölja hur stor del av den totala abbonemangskostnaden som är "förhöjd månadsavgift" ("avbetalning") — kunde de så skulle de också göra det. Detta skiljer sig förmodligen en del även i olika länder i Europa.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-26 12:16
Ursprungligen av mullenuh:

Varför kan man inte bara få köpa den kontant istället i närmsta mac-butik och sen plugga in vilket sim-kort som helst?

Därför att Apple inte vill ha det så.

Någon som har mailat eller frågat Telia vad de menar med så obarmhärtigt och pinsamt låga kvoter man satt på datatrafiken?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-06-26 12:48

tog friheten att skicka ett mail till telia om hur dryga de e så tycker att alla borde göra de istället för o vissa missnöjet här

Ursprungligen av ogge87:

tog friheten att skicka ett mail till telia om hur dryga de e så tycker att alla borde göra de istället för o vissa missnöjet här

Hoppas du formulerade mailet bättre än ditt inlägg här.

Ursprungligen av ogge87:

tog friheten att skicka ett mail till telia om hur dryga de e så tycker att alla borde göra de istället för o vissa missnöjet här

Spännande.

Hör av dig med vad de svarar.
Vill du ha adressen till killen som är chefar på mobilitetstjänster också? Han ansvarar ju för datatrafik delen.

Ursprungligen av ogge87:

tog friheten att skicka ett mail till telia om hur dryga de e så tycker att alla borde göra de istället för o vissa missnöjet här

Ingen dum idé.

Jag tror säkert att det finns flera telia anställda som minutsiöst följer iphone trådarna här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 13:22

Är det någon här som seriöst tror att den kommer bli billigare i Sverige än i Tyskland?

Vet inte om det varit uppe, men tele2 erbjuder dessvärre betydligt billigare alternativ om telefonen bara kan bli upplåst.

Fastpris för 499:-
1gb data för 39:- alternativt
fri data för 99:-

Jämfört med telia (599:- + 199:-) blir det mellan 200 och 260kr billigare i månadskostnad.

Aftonblaskan:

På er hemsida har folk sedan en tid kunnat anmäla sitt intresse för Iphone. Hur många har gjort det?
– Det har varit ett oroligt stort intressee, som har överträffat våra förväntningar med råge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 13:24

Abbonemangen är inte dem bästa, men eftersom jag inte ringer så mycket så räcker 100 minuter. Jag har wifi hemma, 100 mb räcker kanske ändå inte när man är ute å slår på stan men max 9kr/dag är inte så farligt, inte för att jag kommer surfa med den varje dag utanför hemmet. SMS dock, där är de dumma. Som tur är kan man lägga till så man får 5000 sms/99 kr. Äntligen en sak Telia gör rätt!

299+99=398 kronor. Funkar ändå

hur mycket surfar man i månaden om man är uppkopplad hela tiden och är ute på någon hemsida då och då? undrar om det skulle räcka med 250 mb i månaden då?

Ursprungligen av Mongoul:

hur mycket surfar man i månaden om man är uppkopplad hela tiden och är ute på någon hemsida då och då? undrar om det skulle räcka med 250 mb i månaden då?

Undrar lite samma sak vad lite strösurfande kan landa på i månaden? Samt vad nu då Google Maps som GPS funktion kan tänkas ligga på för en sträcka säg Shlm > GBG ? Ska man använda den som gps och allt körs ju via 3g så känns det som datamängden kan ticka på rätt bra?

Ursprungligen av quackpack:

Undrar lite samma sak vad lite strösurfande kan landa på i månaden? Samt vad nu då Google Maps som GPS funktion kan tänkas ligga på för en sträcka säg Shlm > GBG ? Ska man använda den som gps och allt körs ju via 3g så känns det som datamängden kan ticka på rätt bra?

Vet inte exakt vad google maps har för kartstorlek men exv wayfinder och liknande programvara generar ungefär 5-10kb per kartbild, vilket gör GPS-funktionen (i Sverige) till en relativt billig historia.

Fråga, vilket skulle ni välja av dessa alternativ:

Snabba
Tal: 0 min ingår
SMS: 0 st ingår
Data: 0 MB ingår. 1 kr/MB. "Upp till 7.2 Mbit"
0 kr/mån i fast avgift.

Fasta
Tal: 0 min ingår
SMS: 0 st ingår
Data: 0 MB ingår, 0 kr/MB. "Modemfart"
0 kr/mån i fast avgift.

Dom är alltså identiska bortsett från datadelen.

Ursprungligen av DeeJam:

Fråga, vilket skulle ni välja av dessa alternativ:

Snabba
Tal: 0 min ingår
SMS: 0 st ingår
Data: 0 MB ingår. 1 kr/MB. "Upp till 7.2 Mbit"
0 kr/mån i fast avgift.

Fasta
Tal: 0 min ingår
SMS: 0 st ingår
Data: 0 MB ingår, 0 kr/MB. "Modemfart"
0 kr/mån i fast avgift.

Dom är alltså identiska bortsett från datadelen.

Helt klart det Snabba. en av de värsta saker jag vet är när internet går sakta!

  • Medlem
  • 2008-06-26 18:21

Vad ligger en vanlig hemsida på i storlek medelvärde? Som sagt iMini, 3mb, ska man köra på det? Hur långt kommer man?

telia har ändat iphone sidan igen, nu är telfonpriset xx och abonnemangs priset x ;D

  • Medlem
  • 2008-06-26 21:10
Ursprungligen av Ollebro:

telia har ändat iphone sidan igen, nu är telfonpriset xx och abonnemangs priset x ;D

Då får man alltså betala kvadraten av månadskostnaden för själva telefonen. Dyrt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-26 21:34
Ursprungligen av Ollebro:

telia har ändat iphone sidan igen, nu är telfonpriset xx och abonnemangs priset x ;D

Å, så pinsamt det blivit! Hur många gånger har de ändrat nu? Jag tror att det är fjärde ändringen nu.

Nu tycker jag nästan synd om den som sköter sidan. Han eller hon har ju ingen som helst koll på det här med x och xx och y och yy osv. Han/hon måste begära hjälp, det kan ju inte få fortsätta på det här sättet, jag lider faktiskt med Telia-folket nu.

Fast jag är besviken på Teliafolket också, hade trott att fri datamängd skulle vara typ "standard" till iPhone.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 22:05
Ursprungligen av Eva:

Nu tycker jag nästan synd om den som sköter sidan. Han eller hon har ju ingen som helst koll på det här med x och xx och y och yy osv.

Big deal då. Det är ju inte en matematisk formel liksom. Det betyder bara att priset tillsvidare är hemligt, vilket alla också förstår. Det är ju ingen som på allvar tror att de menar att kontantpriset av telefonen är månadskostnaden i kvadrat. Eller? Handuppräckning ni som inte fattar bättre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-26 22:16
Ursprungligen av Eva:

Å, så pinsamt det blivit! Hur många gånger har de ändrat nu? Jag tror att det är fjärde ändringen nu.

Nu tycker jag nästan synd om den som sköter sidan. Han eller hon har ju ingen som helst koll på det här med x och xx och y och yy osv. Han/hon måste begära hjälp, det kan ju inte få fortsätta på det här sättet, jag lider faktiskt med Telia-folket nu.

Fast jag är besviken på Teliafolket också, hade trott att fri datamängd skulle vara typ "standard" till iPhone.

Tyvärr fungerar det såhär på Telia...av egen erfarenhet är det panik när saker ska hända, folk får inte reda på hur det funkar och sen blir det bara pannkaka av alltihopa. Den ena handen vet inte vad den andra gör, och lägg då till att butikspersonal inte brukar vara de vassaste knivarna i lådan, så Telia håller på att sumpa hela iPhone-hypen med sitt pinsamma beteende.

Vet inte om det diskuterats i den här tråden, men om det dyraste iPhone-abonnemanget ligger i 700-kroners-klassen kan man ju se över Fastpris telefoni 599:- + Fastpris data 199:-, jag kör det med min iPhone idag och det funkar bra med mitt fanatiska ringande och surfande.

Som jag skrivit här tidigare så ska det hållas ett telefonmöte ang. iPhone imorgon och då kommer förmodligen butiker och telia.se få reda på infon om priset. Jag kan inte tänka mig att det mötet kommer handla om något helt annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 21:17

På Telia stod det nått om att om man beställde "Telia Mobilt bredband Fastpris" innan 24/8 så var det gratis fram tills årsskiftet. Gäller detta till telefoner också?

Ursprungligen av Oasis:

På Telia stod det nått om att om man beställde "Telia Mobilt bredband Fastpris" innan 24/8 så var det gratis fram tills årsskiftet. Gäller detta till telefoner också?

Nej, det gäller bara vid nyteckning av ett mobilt bredband fastpris-abbonemang. Att ha det kopplat till mobilabbonemanget blir det en slags tilläggstjänst och då måste man pynta för det även fram tills årsskiftet!

Jag undrar vart alla som rosade Telia har tagit vägen.
Alla som satt å skrockade när jag sa att det skulle bli rufflar-abbonemang.
"Klart det blir obegränsad data i abonnemanget, det har Apple som krav och de bestämmer".

Jag kan redan nu, innan jag ens sett priserna för de här skräpabonnemangen, säga:
"vad var det jag sa?"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-26 22:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag undrar vart alla som rosade Telia har tagit vägen.
Alla som satt å skrockade när jag sa att det skulle bli rufflar-abbonemang.
"Klart det blir obegränsad data i abonnemanget, det har Apple som krav och de bestämmer".

Jag kan redan nu, innan jag ens sett priserna för de här skräpabonnemangen, säga:
"vad var det jag sa?"

Tråkigt att du fick rätt

Bevaka tråden