- godpuppet
- Medlem ●
- Sollentuna
Jag tycker det är hög tid för oss svenskar att stå upp för framförallt våran plånbok. Jag är så j'vla trött på denna trend med höga priser på ALLT nytt i Sverige. Är det inte dags att får t.ex. Telia i det här fallet att förstå att vi inte går med på deras villkor. Sveriges värsta bolag blev just ännu värre.
Är NÅGON med mig ?
Jag tycker det är hög tid för oss svenskar att stå upp för framförallt våran plånbok. Jag är så j'vla trött på denna trend med höga priser på ALLT nytt i Sverige. Är det inte dags att får t.ex. Telia i det här fallet att förstå att vi inte går med på deras villkor. Sveriges värsta bolag blev just ännu värre.
Är NÅGON med mig ?
iPhone 3G var ju intressant men alldeles för dyr... Så ingen för mig.
iPhone 3G var ju intressant men alldeles för dyr... Så ingen för mig.
Jag tycker absolut inte telefonen är för dyr, 2100 - 3000 kronor är ett mycket bra pris om man jämför med andra telefoner som dessutom är SÄMRE.
Men sen är det ju som sagt abonnemanget som jävlas med en, det är det som är dyrt! Det kostar fan mer en än tavla målad av Dave Chapelle.
Jag tycker absolut inte telefonen är för dyr, 2100 - 3000 kronor är ett mycket bra pris om man jämför med andra telefoner som dessutom är SÄMRE.
Men sen är det ju som sagt abonnemanget som jävlas med en, det är det som är dyrt! Det kostar fan mer en än tavla målad av Dave Chapelle.
Har man redan ett annat Teliaabonnemang man är nöjd med, kan man troligen förlänga det och få köpa en iPhone. Låter inte så fel.... beroende på priset på iPhone förstås.
Den totala kostnaden är för dyr, tycker fortfarande att luren är för dyr om man ser till hur länge man binder sig. Framförallt suger abbonemnagen så jag kommer behålla min gamla iPhone istället och invänta 32GB.
Haha. Lycka till får man väl önska.
Jag kan inte låta bli att reagera lite. Är det på allvar när ni tycker att det är höga priser på nya saker? Ska man nu ha marknadsekonomi så måste saker kosta pengar, så är det överallt oavsett marknad. Verkar som det finns en hel del här som skulle vilja ha telefonen gratis för 9 kr/månad? Hur skulle ni kunna motivera det egentligen ur en ekonomisk synvinkel? Ta reda på fakta, räkna lite (som t ex Adrian gjort i andra trådar), och kolla upp skillnaden mot andra liknande produkter innan ni bara tokgnäller er ilska för att ni inte har råd med dyrare kapitalvaror.
Jag kan inte låta bli att reagera lite. Är det på allvar när ni tycker att det är höga priser på nya saker? Ska man nu ha marknadsekonomi så måste saker kosta pengar, så är det överallt oavsett marknad. Verkar som det finns en hel del här som skulle vilja ha telefonen gratis för 9 kr/månad? Hur skulle ni kunna motivera det egentligen ur en ekonomisk synvinkel? Ta reda på fakta, räkna lite (som t ex Adrian gjort i andra trådar), och kolla upp skillnaden mot andra liknande produkter innan ni bara tokgnäller er ilska för att ni inte har råd med dyrare kapitalvaror.
Nya saker? Som fria SMS, fria minuter och inte minst fri data? Det är alldeles för lite av de sakerna till priset Telia sätter. Därför reaktionen. Rimliga priser är det vi vill ha, inget annat.
Nya saker? Som fria SMS, fria minuter och inte minst fri data? Det är alldeles för lite av de sakerna till priset Telia sätter. Därför reaktionen. Rimliga priser är det vi vill ha, inget annat.
För att förtydliga - med nya saker menar jag telefonen såklart. Tjänsterna är något som operatören tillhandahåller och kostar såklart också pengar. Dock kan jag hålla med om att det är ett visst överpris på trafik i nätet - men priserna är på väg ner jämfört med för några år sedan. Detta är dock generellt för alla svenska operatörer och inget specifikt för just Telia.
För att förtydliga - med nya saker menar jag telefonen såklart. Tjänsterna är något som operatören tillhandahåller och kostar såklart också pengar. Dock kan jag hålla med om att det är ett visst överpris på trafik i nätet - men priserna är på väg ner jämfört med för några år sedan. Detta är dock generellt för alla svenska operatörer och inget specifikt för just Telia.
Tycker även att telefonen är för dyr om man ser till bidningstiden, månadskostnaden etc. Får nöja mig med min vanliga iPhone istället...
I England får du, inte helt säker på detta, 450 mins, 500 SMS och fri data för 30 pund i månaden och du binder dig i 18 månader. Så, i jämförelse med vissa operatörer tar Telia överpris.
Ännu värre ???
Nu är du väl navi eller ?
Dom tar dom priserna som dom anser behövs för att maximera vinsterna !!!!
Billiga iphones....hur kan man tro det ???
Om efterfrågan är hög, som i detta fallet vad händer då ?
Höga priser kanske ????
Det kallas för att skumma marknaden, inget nytt påfund - men det är klart om man haft en iPhone sen den kom i USA så är det inte så kul att betala för en "ny" produkt med de priser det innebär.
/Tangen
Bra där. Har man smugglat in en telefon köpt för några hundra dollar och sen knäckt den på hemmaplan kan jag förstå att priserna känns höga - men som med allt annat här i livet måste de sättas i sitt sammanhang för att kunna bedömas korrekt.
En vara eller tjänst har det pris som den är värd.
Hur mycket den är värd bestämmer marknaden.
Marknaden är vi konsumenter.
Kontenta: konsumenterna bestämmer priset.
Ungefär så fungerar det, fast ändå inte riktigt. Konsumenterna bestämmer vad en vara kostar genom att köpa en vara och på så sätt acceptera ett redan bestämt pris, inte genom att gnälla på internetforum.
Ungefär så fungerar det, fast ändå inte riktigt. Konsumenterna bestämmer vad en vara kostar genom att köpa en vara och på så sätt acceptera ett redan bestämt pris, inte genom att gnälla på internetforum.
Vilket är exakt vad jag menar.
Jag vet att det borde vara så, men det är 7 miljoner år sedan konsumenterna bestämde priserna, idag är det värdet på ditt varumärke som sätter priserna.
– Slarvigt uttryckt.
Om tillräckligt många kommer att köpa telefonen så kommer Telia upptäcka att de satt precis rätt pris. Om försäljningen skulle gå dåligt så sänks priserna. Så visst är det konsumenterna som sätter priserna.
En vara eller tjänst får alltid det pris som den är värd, förr eller senare.
En vara eller tjänst har det pris som den är värd.
Hur mycket den är värd bestämmer marknaden.
Marknaden är vi konsumenter.
Kontenta: konsumenterna bestämmer priset.
Jag vet att det borde vara så, men det är 7 miljoner år sedan konsumenterna bestämde priserna, idag är det värdet på ditt varumärke som sätter priserna.
– Slarvigt uttryckt.
Bojkott av Telia: NEJ TACK!
Jag kommer att köpa iPhone 3G till alla familjemedlemmar och anställda från Telia.
Bara två veckor kvar!
Menar du teliaanställd?
Är NÅGON med mig ?
Men vad hade du förväntat dig? 1600kr för telefonen och 199kr i månaden?
Men hur är priserna i förhållande med övriga operatörer i världen?
Jag kollade T-Mobile i Tyskland och där är det så här:
273kr/mån: 50 minuter samtal, 0 sms, 500 MB data inga hotspots - 1600/2350 för luren
460kr/mån: 100 minuter samtal 40 sms, flaterate data + hotspots - 565/1412 för luren
650kr/mån: 200 minuter, 150 sms, flaterate - 9,50/377 för luren
838kr/mån: 1000 minuter, 300 sms, flaterate - 9,50/188 för luren
Sms verkar inte vara nån stor grej i Tyskland.
Jämfört med detta tycker inte jag att Telias priser är något överpris. Möjligtvis kan man klaga på att Telia inte lagt in fri datatrafik i något ab.
Förstår om ni som trodde ni skulle få en iphone 3G med kontantkort gratis är sura nu, men någon sorts verklighetsförankring hade man ju kunnat hoppats på... från er alltså.
Själv så blev jag besviken först men har nyktrat till och insett att det är faktiskt inom priset jag förväntat mig.
Gnälla på internetforum är väl egentligen fel stämpel på den här DISKUSSIONEN, som vi alla är här för. Att iPhone kostar pengar är mer eller mindre självklart. Det är heller inte telefonens pris i fråga som jag kastar skit på. Det är uppläggningen av abbonemang jag kritiserar. Vi vet alla här att den prismedellen som är satt kommer sticka iväg mer än vad som är skrivet.
Om man ser det strategiska bakom att just Telia vunnit "ensamrätten", så borde apple ha ett ganska stort intresse för just Sverige som är dominerat av Nokia och Ericsson. Hur hur raggar man enklast mer marknadsandelar ? Jo, bättre erbjudanden.
Några sansade artikel-kommentarer ang. prissättningen från IDG:
"Priset är väl egentligen inget hinder. Men man har väl lite ryggrad, och att känna sig som en lurad sucker står jag nog över."
"Underskatta aldrig vad folk är beredda att betala för att få vara med i en sekt."
"Suck, kanske får bli en canon 450d istället då, eller platt-tv och en hel drös med filmer, eller lite andra småprylar som alltid är skoj."
"För de pengarna kan jag ju för fasen både en Macbook Air och en vanlig/riktig mobiltelefon."