Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ptba:

iPhone är som en bärbar dator i den aspekten. Du kan använda iPhone tillsammans med alla trådlösa nätverk i världen som har samma teknik (dvs standardtekniken) som iPhone

Då kan man lika gärna köpa ipod touch...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-27 15:36
Ursprungligen av janne303:

Då kan man lika gärna köpa ipod touch...

ja vill man bara surfa med trådlöst nätverk så funkar ju det bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-27 14:13

Såhär sas det på interna infomötet:

1. Har man ett bundet telia-abonnemang idag och har mer än 3 månaders bindningstid kvar så får man köpa iPhone 3G till fullpris, vad fullpris är sas dock inte.
2. Har man telia-abonnemang och har mindre än 3 månaders bindningstid kvar så kan man teckna något av iMini, iMidi, iMaxi och få telefonen för de priser som anges på hemsidan.
3. Tecknar man ett annant abonnemang så kan priset på iPhone bli annorlunda, men här finns inga priser att tillgå ännu.
4. Man kan INTE köpa iPhone kontant och inte tillsammans med Telia Refill.

Det här kanske redan skrivits, men en sammanfattning skadar ju inte. Det här är som jag tolkat informationen, och fel kan förekomma, och framförallt kan detta ändras...

Ursprungligen av ptba:

Såhär sas det på interna infomötet:

1. Har man ett bundet telia-abonnemang idag och har mer än 3 månaders bindningstid kvar så får man köpa iPhone 3G till fullpris, vad fullpris är sas dock inte.
2. Har man telia-abonnemang och har mindre än 3 månaders bindningstid kvar så kan man teckna något av iMini, iMidi, iMaxi och få telefonen för de priser som anges på hemsidan.
3. Tecknar man ett annant abonnemang så kan priset på iPhone bli annorlunda, men här finns inga priser att tillgå ännu.
4. Man kan INTE köpa iPhone kontant och inte tillsammans med Telia Refill.

Det här kanske redan skrivits, men en sammanfattning skadar ju inte. Det här är som jag tolkat informationen, och fel kan förekomma, och framförallt kan detta ändras...

Jag som sitter på ett gammalt "Mobil för alla" som kostar 59.- i månaden.. Och det är löpande, med 3 månaders uppsägningstid/bindningstid, hur blir det då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-27 17:55
Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag som sitter på ett gammalt "Mobil för alla" som kostar 59.- i månaden.. Och det är löpande, med 3 månaders uppsägningstid/bindningstid, hur blir det då?

se punkt 2 och 3, de täcker nog din situation

Jag gillar att iMaxi kostar 859 kr/mån när flatrate + fri datatrafik "bara" kostar 800 kr/mån.. Lätt värt att välja flatrate och fri datatrafik även om telefonen blir ett par tusenlappar dyrare. Hur som helst blir det ingen iPhone 3G för min del, eftersom priserna är hutlösa. iMini hade funkat bra om man hade fått 1 GB fri data istället, tyvärr är 100 MB på tok för dåligt...

Ursprungligen av Cookie_Meister:

iMini hade funkat bra om man hade fått 1 GB fri data istället, tyvärr är 100 MB på tok för dåligt...

Man undrar hur de resonerade.
Kollade man inget på operatörerna i världen runt omkring eller tyckte man själv att man tog i utav bara fanken när man satte de snåla datatrafikgränserna.

Bah, besviken.

Jag vet dock inte om man ska vara besviken på Apple eller Telia?
Telefonen är ju inte UNIK med stora bokstäver vad gäller funktioner, jag tycker det är tråkigt att man med dåligt samvete kommer stå i butiken den 11:e, känna sig totalblåst och skriva under avtalet

Det enda jag ville var att köpa en riktigt bra telefon som jag väntat på läääänge.
Nu ska jag betala alla förluster Telia gjort mot övriga operatörer också, det känns som någon på Telia sitter och bara skriker "där fick ni era jävla äppelälskare!"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-27 15:20
Ursprungligen av Jocke VGS:

Bah, besviken.

Jag vet dock inte om man ska vara besviken på Apple eller Telia?
Telefonen är ju inte UNIK med stora bokstäver vad gäller funktioner, jag tycker det är tråkigt att man med dåligt samvete kommer stå i butiken den 11:e, känna sig totalblåst och skriva under avtalet

Det enda jag ville var att köpa en riktigt bra telefon som jag väntat på läääänge.
Nu ska jag betala alla förluster Telia gjort mot övriga operatörer också, det känns som någon på Telia sitter och bara skriker "där fick ni era jävla äppelälskare!"

Jag hade aldrig köpt den direkt, tvivlar på att Telia kommer hålla de priserna. Folk kan väl inte vara så dumma att de betalar snordyrt för ett helt värdelöst abbonemang?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-27 15:39

Helt absurt av telia som får chansen att locka en stor grupp nya kunder,
själv har jag aldrigt gillat telia, har 3 just nu, och betalar 349:- för deras flatrate
hade 3 fått Iphonen så hade det garanterat varit annorlunda priser, dom har förövrigt de billigaste mobilerna om man tecknar Abb.

men att dom tar 859:- för 1000 min 1000sms och 1000mb är ju helt sjukt
jag skulle göra slut på allt på en halv månad ungefär. en grej om dom hade som flaterate abben fast med fri surf
3000min 3000sms å 3000mb då hade dom där 859kr varit en helt annan sak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 18:21
Ursprungligen av kev0n:

Helt absurt av telia som får chansen att locka en stor grupp nya kunder,
själv har jag aldrigt gillat telia, har 3 just nu, och betalar 349:- för deras flatrate

Är det något du har förhandlat fram? För på hemsidan tar dom 599:- för sitt flatrate, men har hört att det går att förhandla rätt bra med tre.

Är det något som du har erfarenhet av?

Ursprungligen av Jocke VGS:

Bah, besviken.

Jag vet dock inte om man ska vara besviken på Apple eller Telia?
Telefonen är ju inte UNIK med stora bokstäver vad gäller funktioner, jag tycker det är tråkigt att man med dåligt samvete kommer stå i butiken den 11:e, känna sig totalblåst och skriva under avtalet

Det enda jag ville var att köpa en riktigt bra telefon som jag väntat på läääänge.
Nu ska jag betala alla förluster Telia gjort mot övriga operatörer också, det känns som någon på Telia sitter och bara skriker "där fick ni era jävla äppelälskare!"

Nej inte UNIK utan nästan UNIX.

Jag ställde frågan om huruvida man kunde skippa "iPhone-abonnemangen" och välja något annat och fick följande svar:

Fråga 2008-06-27 16:22
Och hur blir det med de tjänster som är iPhonespecifika? Kommer till exempel Visual Voicemail att fungera oavsett vilken abonnemangsform jag har?

Jag har även vänner som redan har olika varianter av Teliaabonnemang. Kommer de att kunna köpa iPhone och använda den enligt sina befintliga avtal?

Fråga 2008-06-27 15:46
Tack för svar!

Vad kommer telefonen att kosta om jag väljer Till Vänner-abonnemang för 69:-/månaden och Datatrafik Dastpris för 199:-/månaden? Jag undrar över både 8gb och 16gb.

MVH Henke

Svar 2008-06-27 13:53

Hej!
Tack för din förfrågan.

Ja du behöver inte välja något av de utformade Iphone abonnemangen utan kan välja Telia mobil till vänner och lägga till tjänsten Datatrafik Fastpris.

Trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Hanna Ahnqvist
Telia Kundservice

Fråga 2008-06-25 20:22
Hejsan!

Jag läser följande text på er sida om iPhone:

"Till din iPhone beställer du något av våra speciellt anpassade abonnemang. Alla tre är utformade för att iPhone ska komma till sin rätt och ge dig maximal användarglädje.
Välj mellan tre nivåer vad gäller fri datatrafik och fria minuter. Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Du kan endast köpa en iPhone per abonnemang."

Vad jag fastnar för är " Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. "

Innebär det att jag INTE behöver teckna ett utav de tre abonnemangen ni "anpassat för iPhone" utan kan teckna ett Telia Till Vänner-abonnemang och Fastpris på datatrafik istället?

Trevlig sommar!

Vänliga hälsningar,
Henrik Blomqvist

Lägger in svaret och tar bort länken. Den verkar redan missbrukas.

Baron, admin

Ursprungligen av henkebarn:

Jag ställde frågan om huruvida man kunde skippa "iPhone-abonnemangen" och välja något annat och fick följande svar:

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Och då kommer säkert telefonens pris bli runt 6000:- + abbonemanget du väljer.

Ursprungligen av janne303:

Och då kommer säkert telefonens pris bli runt 6000:- + abbonemanget du väljer.

Precis så jag vill göra!
Betalar hellre allt, och enbart abonnemanget månadsvis!

Billigaste abonnemanget iMini kostar ju 299kr/mån kan man inte då istället köpa iPhonen och teckna:

Telia max mobil 25 för 49kr / mån
&
Fri internet trafik 199kr/mån
= 248kr

det blir ju billligare än att teckna iMini samtidigt som du får fria sms till alla, igen minutkostnad (till telia telefoner) och fri internet trafik

(iofs måste man vara under 26 år för att få teckna "telia max mobil 25")

Telia Max Mobil 25: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Ursprungligen av Lappsakojs:

Billigaste abonnemanget iMini kostar ju 299kr/mån kan man inte då istället köpa iPhonen och teckna:

Telia max mobil 25 för 49kr / mån
&
Fri internet trafik 199kr/mån
= 248kr

det blir ju billligare än att teckna iMini samtidigt som du får fria sms till alla, igen minutkostnad (till telia telefoner) och fri internet trafik

(iofs måste man vara under 26 år för att få teckna "telia max mobil 25")

Telia Max Mobil 25: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Det undrar jag med, någon som vet ifall detta funkar?

  • Medlem
  • 2008-06-27 16:32
Ursprungligen av henkebarn:

Jag ställde frågan om huruvida man kunde skippa "iPhone-abonnemangen" och välja något annat och fick följande svar:

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

eh, där kan vem som helst ställa frågor i ditt namn...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-27 16:06

Någon som vet ifall man kan behålla sitt gamla nummer om man byter från en annan operatör till Telia och iphone?

Ursprungligen av Jimsan:

Någon som vet ifall man kan behålla sitt gamla nummer om man byter från en annan operatör till Telia och iphone?

Jag porterade mitt nummer från Comviq till Telia för ett par år sedan. Det gick helt smärtfritt.
Min bror gjorde precis samma sak i våras fast från Telenor, så det är nog inget hinder för iPhonen heller.

Intressant att läsa tråden ang. Netcom=Telia Norge. Tydligen kan man avbryta abonnemang, intressant är att det är än dyrare i Norge men man lipar inte lika mycket som i Svedala.

"Ønsker du å bryte bindingstiden på abonnementet, koster det fra 2400-3500 kroner, avhengig av abonnementstypen, forteller kommunikasjonsjef i NetCom Øyvind Vederhus til VG Nett.

Dette gjelder hvis du vil bryte bindingen umiddelbart. Med andre ord: Ønsker du en 16 Gb iPhone uten NetCom binding, får du den for rundt 4500 kroner - men husk at du da sannsynligvis også får et mindre gunstig abonnement et annet sted (hvis du skal surfe mye på nett med telefonen).

4500kr for en 16GB med norsk 5års reklamasjonsrett er billig det"
Netcom avslører iPhone-prisen | iPod1 |

Nähepp.
Då får man väl vänta ett år till på en iPhone då...
så kanske telia "mognat" lite i sin roll som iPhone-spridare...
De lär ju sänka priserna eftervart, och jag har en ganska ny telefon så jag har ingen brådska.
Egentligen är det bara bra att det är så satans dyrt, då är det lättare att tvinga sig själv att INTE köpa den (för den som är hooked vill säga).

Dessutom är jag fortfarande skeptisk mot tangentbordet.
De borde gjort det så att det blir större om man vänder telefonen...
Men det är inget som vi ska diskutera här.

https://netcom.no/iphone.html

Dessutom fett mycket dyrare i Norge.
Förvisso står det ingenting om abonnemangstid där.
Men antar att det är 24 månader.

Hade de inte åtgärdat så att mankan vända på telefonen när man skriver sms?

  • Medlem
  • 2008-06-27 19:17
Ursprungligen av carlzeta:

Hade de inte åtgärdat så att mankan vända på telefonen när man skriver sms?

Ta den frågan i nån tråd som handlar om det ämnet.

Admin

  • Medlem
  • 2008-06-27 19:23

Det kan ju vara så att de faktiskt har ett underlag för sin prispolitik. Folk kanske har sagt i undersökningar att de är beredda att betala så mycket.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-27 19:44
Ursprungligen av Baron:

Det kan ju vara så att de faktiskt har ett underlag för sin prispolitik. Folk kanske har sagt i undersökningar att de är beredda att betala så mycket.

Men det handlar ju inte bara om pengar. Det är bara så himla tråkigt att det inte ingår fri datatrafik. Jag hade liksom inbillat mig att det var något som självklart skulle ingå.

Om sen telefonen, eller samtalen, kostar lite mer så är det ok men jag hade önskat slippa ha koll på den datamängd jag använder. Nu känns det som om jag får fortsätta som jag gör nu, bara koppla upp via wifi.

Dumma Telia, dom har gjort det så himla krångligt så jag förstår inte hur det fungerar. Kanske att jag är lite dum - men jag vet att det finns massor med folk "där ute" som till och med är dummare än vad jag är. Säkert många som är frustrerade nu. Ja, det är säkert många som inte ens orkar bry sig i allt detta svåra. Jag hade hoppats på ett "enkelt" abonnemang, där man direkt skulle kunna se hur det fungerade och vilken månadskostnad man skulle få.

Dumma, dumma Telia

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-28 12:28
Ursprungligen av Eva:

Dumma Telia, dom har gjort det så himla krångligt så jag förstår inte hur det fungerar.

Det är enligt uppgift Apple som har velat haft detta typ av abbonemangsupplägg för iPhone. Vi kanske rikta våra klagomål till Apple istället, om det är någon form av förändring man vill ha, alltså.

Ursprungligen av Jogin:

Det är enligt uppgift Apple som har velat haft detta typ av abbonemangsupplägg för iPhone. Vi kanske rikta våra klagomål till Apple istället, om det är någon form av förändring man vill ha, alltså.

Har du källa på det?

Betala mycket är ingen garanti för högt upplevt värde.
Då priset känns vara i harmoni med det upplevda värdet har man nått något man önskar.

Jag är helt klart beredd att betala mycket men inte om det betyder att jag är villig att göra det för vad jag och uppenbarligen många andra upplever klena tjänster som är överprissatta.

Bevaka tråden