Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet Ni vad vi gör...
Vi struntar i att köpa iPhone i ca en vecka efter lanseringen...Då kommer Felia att paniksänka priser!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-27 19:53

Usch vad självgod och eländig jag känner mej som köpt en 2g iphone för 2500:-
Har fan lust att springa runt och skrika vad va det jag sa.....förlåt.
Jag är självgod just nu.....

Telia kan man inte lite på, lika lite som man kan lita på sj!

Iphone priserna är ett skämt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-06-27 20:34

iPhone 3G plans start at $50 in Sweden, $80 in Norway - AppleInsider

Citat:
Citat:

Hehe... I get what you are saying But then can't you just get the plan closed after one month and then get it unlocked (leagily) so you could use it with what ever you wan't back in Sweden?

That's one of the remaning questions to be answered. All I know is that it will be possible to buy a contract with AT&T (16 gb model) for $299 + $70-80/month + $175 termination fee, so the total cost would theoretically be: $550 dollar (3300 SEK or 2600 DKK). This raise another question, will Telia apply the same rule to its contract? That is to say, will you be able to terminate it or get in unlocked? For how much? Hopefully we'll found out soon enough.

Intressant tanken om man skulle kunna får en iPhone 3G från AT&T och sedan säga upp den direkt. Verkar ju bli mycket billigare och man kan själv sedan välja operatör.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 11:31
Ursprungligen av frid:

iPhone 3G plans start at $50 in Sweden, $80 in Norway - AppleInsider

Intressant tanken om man skulle kunna får en iPhone 3G från AT&T och sedan säga upp den direkt. Verkar ju bli mycket billigare och man kan själv sedan välja operatör.

du lär ju behöva vara amerikansk medborgare.

Ursprungligen av zappee:

du lär ju behöva vara amerikansk medborgare.

Nja varför det? Jag kunde köpa iphonen gen1 utan att vara det.

enda skillnaden nu bör ju vara att man måste teckna ett abbonemang nu direkt i butik

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-28 17:27
Ursprungligen av tobbj712:

Nja varför det? Jag kunde köpa iphonen gen1 utan att vara det.

enda skillnaden nu bör ju vara att man måste teckna ett abbonemang nu direkt i butik

stor skillnad på gen1 och gen2... man kan inte köpa den utan abonnemang i USA (som det är sagt just nu)

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-06-28 21:22
Ursprungligen av tobbj712:

Nja varför det? Jag kunde köpa iphonen gen1 utan att vara det.

enda skillnaden nu bör ju vara att man måste teckna ett abbonemang nu direkt i butik

Hur hade du tänkt dig att teckna abonnemang om du inte är medborgare? Ska de skicka fakturorna till Sverige? Lär inte funka.

Funderar över en del utav det Telia skriver.

Citat:

Datatrafik utöver den som ingår kostar 20 kr/MB. Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.

Om man köper iMini och överskrider 100MB på en månad kostar det 20 kr per överskriden MB men inte mer än 9 kr/dygn, hur fungerar det?

Betyder det att man kan köpa iMini och surfa hur mycket man vill utan att aldrig överskrida en månadskostnad på 569:-? (299+9*30).
Finns säkert bättre alternativ men Telia ska vara så väldigt jobbiga...

Men kommer det vara uppkopplingsavgift på iPhone abb? någon som vet ? Isf hur mycket ?

ah, varför svarar de aldrig? jag vill veta vad telefonen kostar med ett annat abonnemang, typ deras 99krs abb och sedan lägga på frisurf för 199kr...

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-06-27 23:35

Näe de där skräpabonnemangen var ju riktigt skit. Blir till att skaffa ett av deras mer vettiga abonnemang och flatrate sen köpa telefonen till vad den än kostar. Då blir det vad jag räknat med. Kommer ju troligen kosta runt en 5-6000 men det är vad jag räknade med från första början. Enda det kommer resultera i då är att jag får byta från Tele2 till Telia som leverantör. Det kan jag leva med utan större problem faktiskt. Och eftersom bindningstiden skulle vara minimum 3 månader och uppsägningstiden är detta på de flesta abonnemang så räcker förhoppningsvis det och då binder man sig mao inte på något sätt till Telia heller (om man skulle vilja låsa upp telefonen vid ett senare skede på ett mer eller mindre legalt sätt).

Att hålla på med hacks och grejor har aldrig varit något jag gillat på prylar som man alltid vill ha de senaste uppdateringarna och ALLA funktioner på. Så att importera och "jailbreaka" osv är sådant som jag vill slippa in i det sista.

Så mao. Skippa alla skit "i-abonnemang" och skaffa vanligt + 199kr för flatrate och köp telefonen löst. Då blir det inte konstigare än när man, om man, köpte en N95a eller Smartphone på releasen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-28 00:41

snackade med en gubbe i en telia butik idag, han sa såhär:

1. Att abonnemangen ser ut om dem gör är att apple vill ha de så, de får bestämma lite, (som ni säkert lagt märke till så har iPhone samma alternativ i stort sett i alla länder)

2. Du MÅSTE köpa den med ett av abonnemangen, han gubben sa att många kommer ta de billigaste och sedan välja vanligt abonnemang, de tror de kommer funka men vi får se, om folk inte köper den så kommer de ju ändra

3. Han var en snäll person, han sa också det att vad han har hört så kommer den låsas upp snabbt, köp den ifrån ett land där man kan köpa den utan abonnemang, och trixa lite så skall de funka, dock blir de dyrt!!! ha i baktanke att iphone 1 kan du få för runt 2000-2500 idag, dock utan 3g

_____________________________

det var allt typ, själv måste jag ha 3G för jag har 3, tycker de är den bästa mobila leverantören

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-28 09:39
Ursprungligen av Esa:

snackade med en gubbe i en telia butik idag, han sa såhär:

1. Att abonnemangen ser ut om dem gör är att apple vill ha de så, de får bestämma lite, (som ni säkert lagt märke till så har iPhone samma alternativ i stort sett i alla länder)

Kan aldrig tänka mig att Apple vill ha snåla begränsningar i data-trafiken.
Hur ska de då kunna sälja via itunes / appstore?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-28 11:13

startavgifter

hej,, jag ringde precis till telia och frågade om startavgifter skulle tillkomma till dessa abb!! dom visste inte men hon trodde det!! surt!! sen visste hon inget om visual voice mail heller!! en annan fråga som är intressant är om man tappar sin iphone eller om den blir stulen!! vad händer då?? vad kommer en ny iphone kosta,, telia svarar: det går bara att få ut en ny om man tecknar abb??!! många frågor lite svar!!ngn som vet mer??

Kan aldrig tänka mig att Apple kontrollerar operatörernas antal paket och dess kraftigt differentierade prissättningar i olika länder.

"Engelsmännen gillar vi så de får ett schyst paket till trevligt pris medans de dryga blonda svenskarna får pynta dubbla priset bara för att de inte fattar bättre." *skrattar på dryg amerikanska*

Inte en chans.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 13:28
Ursprungligen av petterf:

Kan aldrig tänka mig att Apple kontrollerar operatörernas antal paket och dess kraftigt differentierade prissättningar i olika länder.

"Engelsmännen gillar vi så de får ett schyst paket till trevligt pris medans de dryga blonda svenskarna får pynta dubbla priset bara för att de inte fattar bättre." *skrattar på dryg amerikanska*

Inte en chans.

Jämför olika operatörer och olika abonnemang (i Europa)så kommer du att se att likheterna är så stora att det talar för att Apple faktiskt har haft ett inflytande över hur iPhone ska säljas, förutom att de bestämt av vilka. Priserna ligger i samma nivåer - däremot skiljer datanivåerna och gränserna och där har TeliaSonera inte riktigt fattat vad iPhone är för en telefon och vad den kan användas till men det är inga dramatiska skillnader.

Ursprungligen av Northwiz:

Jämför olika operatörer och olika abonnemang (i Europa)så kommer du att se att likheterna är så stora att det talar för att Apple faktiskt har haft ett inflytande över hur iPhone ska säljas, förutom att de bestämt av vilka. Priserna ligger i samma nivåer - däremot skiljer datanivåerna och gränserna och där har TeliaSonera inte riktigt fattat vad iPhone är för en telefon och vad den kan användas till men det är inga dramatiska skillnader.

Helt korrekt och som du skriver dessvärre så har Telia lagt en för låg fri gräns på data... Det går ju att se deras modell (100, 250 och 1000) men det hade varit roligare om de hade gjort datamängden till 1GB, 2.5GB och 10GB.

Det hade jag köpt utan vidare. Jag hade även tyckt att 500MB på iMini hade varit acceptabelt men dessvärre så har de valt en modell som är lätt att beskriva i reklam (100, 100, 100) istället för en som är vettig ur användarsynpunkt

--j

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-29 23:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Helt korrekt och som du skriver dessvärre så har Telia lagt en för låg fri gräns på data... Det går ju att se deras modell (100, 250 och 1000) men det hade varit roligare om de hade gjort datamängden till 1GB, 2.5GB och 10GB.

Det hade jag köpt utan vidare. Jag hade även tyckt att 500MB på iMini hade varit acceptabelt men dessvärre så har de valt en modell som är lätt att beskriva i reklam (100, 100, 100) istället för en som är vettig ur användarsynpunkt

--j

Det är svårt att bränna mer än 15 MB per dag med iPhone, speciellt om man har WLAN hemma. Det går så segt att det helt enkelt inte är lönt att surfa på annat än anpassade sidor.

Ursprungligen av wat:

Det är svårt att bränna mer än 15 MB per dag med iPhone, speciellt om man har WLAN hemma. Det går så segt att det helt enkelt inte är lönt att surfa på annat än anpassade sidor.

Det blir väl iofs lite snabbare med 3G, men även annars så bränner vi maxgränsen inom 7 dagar och det är lite väl snålt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 09:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Helt korrekt och som du skriver dessvärre så har Telia lagt en för låg fri gräns på data... Det går ju att se deras modell (100, 250 och 1000) men det hade varit roligare om de hade gjort datamängden till 1GB, 2.5GB och 10GB.

Det hade jag köpt utan vidare. Jag hade även tyckt att 500MB på iMini hade varit acceptabelt men dessvärre så har de valt en modell som är lätt att beskriva i reklam (100, 100, 100) istället för en som är vettig ur användarsynpunkt

--j

Å andra sidan så är det fritt med WiFi och en maxgräns på 9 kronor per dygn om du går över gränserna så det kan inte sticka iväg till vilka kostnader som helst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-01 16:07
Ursprungligen av Northwiz:

Jämför olika operatörer och olika abonnemang (i Europa)så kommer du att se att likheterna är så stora att det talar för att Apple faktiskt har haft ett inflytande över hur iPhone ska säljas, förutom att de bestämt av vilka. Priserna ligger i samma nivåer - däremot skiljer datanivåerna och gränserna och där har TeliaSonera inte riktigt fattat vad iPhone är för en telefon och vad den kan användas till men det är inga dramatiska skillnader.

Det är ju det som är poängen. Ja, priserna ser liknande ut över alla länder, men inte innehållet.
Vilket gör telia snordyra eftersom de saknar innehåll.

Ursprungligen av Json_81:

Det är ju det som är poängen. Ja, priserna ser liknande ut över alla länder, men inte innehållet.
Vilket gör telia snordyra eftersom de saknar innehåll.

Egentligen borde man starta en protestlista mot Telia och Apple angående prismodellen och innehållet. Då liknande den som är i Kanada mot operatören som säljer iPhone där.

RuinedIphone.com | Screwing Canadian iPhone customers since 2008

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Egentligen borde man starta en protestlista mot Telia och Apple angående prismodellen och innehållet. Då liknande den som är i Kanada mot operatören som säljer iPhone där.

RuinedIphone.com | Screwing Canadian iPhone customers since 2008

precis! någon som kan slänga upp en sida lite snabbt?

Ursprungligen av Ollebro:

precis! någon som kan slänga upp en sida lite snabbt?

Hittade den här sidan: NAMNINSAMLING .com - namninsamlingar, namnlistor, protestlistor...

Det är synd att även minsta abonnemanget har en så hutlös månadsavgift. Hade det legat på en hundring hade jag fan kunnat tänka mig att köpa telefonen med det, hacka den och sen använda den med mitt Tele2, och låta Felia-abbonemanget "ligga"...

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är synd att även minsta abonnemanget har en så hutlös månadsavgift. Hade det legat på en hundring hade jag fan kunnat tänka mig att köpa telefonen med det, hacka den och sen använda den med mitt Tele2, och låta Felia-abbonemanget "ligga"...

Och du tror inte att prissättningen och villkoren är satta för att undvika en viss sak?

Kommer det att finnas ett simkort till iPhone

Kommer dett att finnas ett simkort till iPhone eller kommer det bara att finnas fast
abonnemang på 12 månader.Är det 12 månader får det vara då kommer inte jag att köpa en iPhone

Mvh

Mac_Morpheus:cool:

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Kommer dett att finnas ett simkort till iPhone eller kommer det bara att finnas fast
abonnemang på 12 månader.Är det 12 månader får det vara då kommer inte jag att köpa en iPhone

Jag, det finns ett simkort i iPhone. Och nej, minsta tiden för abb du kan få är 18 månader. Det finns ingen 12 månader bindningstid.

/Andreas

Och det värsta med de här skitabonnemangen är ju att man blir upprörd över det!

Ursprungligen av PeeMaN:

Och det värsta med de här skitabonnemangen är ju att man blir upprörd över det!

Hehe, där slog du huvudet på spiken! Det är ju bara att strunta i det å köpa en billigare telefon med bättre abonnemang...

199 dollar? jo pyttsan...

Bevaka tråden