Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på roligt i rackform

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-06-29 20:27
Ursprungligen av Clase:

Var och kikade runt i musikaffärerna i Gbg för att se vad de hade i begagnatväg igår. Hittade ingenting faktiskt så jag ska scouta på nätet den närmsta tiden nu istället...allt jag vill ha är ett sunkigt delay/reverb eller en kompressor för en tusenlapp...ska det vara så svårt att hitta?

Jag hörde själv att TC Electronics M300 skulle vara fullt duglig som effekt och jag hittade en för 800 spänn på vendolin tidigare men säljaren svarade inte på mina mail

Det borde ju vara nedlusat med sånt, tycker man. Behringer Autocom eller Alesis 3630 går det ju 24 på dussinet av och de säljs typ jämt.

Jag köpte min Digitech Studio Quad för under 1k för flera år sedan, kan inte tänka mig att den stigit i pris. Lagom sunkigt delay/reverb mm och med grymma kontrollmöjligheter om man så vill.

Ursprungligen av Clase:

Var och kikade runt i musikaffärerna i Gbg för att se vad de hade i begagnatväg igår. Hittade ingenting faktiskt så jag ska scouta på nätet den närmsta tiden nu istället...allt jag vill ha är ett sunkigt delay/reverb eller en kompressor för en tusenlapp...ska det vara så svårt att hitta?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 22:49
Ursprungligen av sawtooth:

Det borde ju vara nedlusat med sånt, tycker man. Behringer Autocom eller Alesis 3630 går det ju 24 på dussinet av och de säljs typ jämt.

Jag köpte min Digitech Studio Quad för under 1k för flera år sedan, kan inte tänka mig att den stigit i pris. Lagom sunkigt delay/reverb mm och med grymma kontrollmöjligheter om man så vill.

Jag har en likadan. Och om du kopplar ihop den med en Modular G2 Engine kan du skapa helt bizarra prylar. Så, satsa på ett jyste styrbar effektenhet och en G2 Engine, det for du plats med i 2 enheter. Perfekt, prisvärt och extremt flexiblet och garanterat ständiga nya "aha-upplevelser". Men akta dig det kan gå över styr och tendera bli porrigt och för vått.
Men jag skulle tro du kan få båda burkarna för 6ooo tillsammans.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-29 20:55

Det enda jag hittade var en Behringer Virtualizer för en billig penning, men jag kände att det var inte värt det. Sedan hittade jag iofs ett midiverb 4, men ett sådant har jag redan tillgång till i replokalen. Vad är det som har hänt egentligen? Tycker alltid att det verkar finnas massor för några hundralappar...vem är det som dammsugit Sverige på billiga rackisar?

Ursprungligen av Clase:

Det enda jag hittade var en Behringer Virtualizer för en billig penning, men jag kände att det var inte värt det. Sedan hittade jag iofs ett midiverb 4, men ett sådant har jag redan tillgång till i replokalen. Vad är det som har hänt egentligen? Tycker alltid att det verkar finnas massor för några hundralappar...vem är det som dammsugit Sverige på billiga rackisar?

Virtualizern är hopplös som effekt. Den var min första vocoder, men huva.. jag längtar inte tillbaka till den tiden. Reverben är HELT hopplösa.. blärk. Nu har jag den som fot till min plattskärm. Där gör den lite nytta iaf.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-06-29 21:05

claes: om du är sugen på något sunkigt men
läskigt kompetent reverb kan jag faktiskt
rekomendera zoom 1202 (har själv 2st).

de låter förvånansvärt bra. bättre än
sin dyrare brorsa 1204.

• Medlem
  • 2008-06-29 21:10

Clase: pm!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-29 21:15

Korg SDD-1000, SDD-2000 och GR-1 är stalltips på kul och gritty tidiga 80-tals effekter!

Marknaden för digitala budgetprylar är generellt rätt usel nu så jag misstänker att en hel del hamnar i elektronikåtervinningen.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-30 19:46

Sådär, en Behringer autocom senare så är det bara 1 HE att fylla. Tack så mycket Avart! den kommer nog att lösa sidechaining mellan bas och baskagge alldeles utmärkt i humpan för lite tydlighet i de lägre registrerna. Den kommer blinka fint i takt med musiken också!

Nu letar jag nog efter ett reverb att lattja med. Tips tips tips!

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-30 22:44

Nejdå, du har helt rätt, jag sitter med både jomox och humpa. Väldigt härlig kombo. Det som jag är lite mer ute efter i humpan är mer det där runda basiga som ska pumpa, svänga och ducka lite mer i sync och på rätt plats. Jag vill t ex att jgb's syntechno lägger sig lite framför/bakom (inte bestämt än) kicken så att det där klara fylliga uppstår lite bättre. Men vem vet, jag kanske hittar annat att använda den till också. En liten kompressor på insterarna har ju aldrig skadat faktiskt. Mos ska det iaf bli av alltihop.

Om det blir mos i plåt eller rum vet jag inte riktigt än dock. Hoppas på ett snyggt första alternativ där.

Och det där filtret verkar ju riktigt fint! Ska sova på saken! EDIT: Jag har ju en neptune2 att filtrera med som innehåller alla de där sakerna som fuzz och dist osv. Klarar mig nog utan den när jag tänker efter....

Den här tråden ledde till att JAG fick något coolt att fylla mitt rack med! Hämtas på posten idag

• Medlem
  • Borås
  • 2008-07-01 09:28
Ursprungligen av The Introvert:

Den här tråden ledde till att JAG fick något coolt att fylla mitt rack med! Hämtas på posten idag

Har de äntligen satt öron på MC-303?

Haha!

Vad? Vad? Vad? Vi dör av nyfikenhet!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 15:22

re-3?!?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 15:34

The Introvert, Visa mer! Jag gissar på en lexicon Vortex! (Bara för att jag själv har köpt en )

Ledsen Clase, men det här blev en rätt rolig trådkapning. Vinnaren får sälja honom något roligt

Clase - kolla in den här tråden: http://www.99.se/musikprylar-s-ljes/246070-ensoniq-dp-pro.html

Om jag inte missminner mig är det ett urval av effekter som även fanns i ASR-X. Och de är grymma!

En Mirage?

Tataa!

Citat:

Om jag inte missminner mig är det ett urval av effekter som även fanns i ASR-X. Och de är grymma!

Om jag inte missminner mig så har ASR-X bantade versioner av effekter från DP/2:an (färre effekter och färre parametrar på de effekterna som finns). DP PRO är nästa generation med mer av allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 16:44

Du minns rätt...

Bevaka tråden