Intressant tråd, i synnerhet diskussionen om nationalekonomi och skillnaden HK - Sverige. Bra. Efter att ha bott i HK i 2 år kan jag konstatera följande:
1) Medellönen i HK bör ligga över medellönen i Sverige. Här finns verkligt köpstarka människor. Dock ligger medianlönen givetvis lägre.
2) Som tidigare skribent skrev så är bostadspriserna mycket höga i centrala delar. Jag bodde i en enrummare på kanske 30 kvm och betalade 17kSEK i månaden, hutlöst!
3) Man skall aldrig blanda ihop HK och Kina i diskussioner, varken prismässigt eller kulturellt, även om det nu är "samma" land.
4) HK är världens mobilabonnemangtätaste land. Sista siffran jag såg var 1,14 abb / invånare. Detta säger oss givetvis någonting om att rimliga priser är lättare att nå än i Sverige. Här skall vi även komma ihåg att i HK bor knappa Sveriges befolkning på en yta stor som Göteborg med omnejd -> mycket billigare och enklare att hålla och driva ett mobilnät till låga kostnader.
5) Mobiltelefoni är skrämmande billigt i HK. Jag hade ett simpelt kontantkort och betalade 15 - 20 öre / min för alla samtal, ÄVEN TILL SVERIGE (fasta nummer).
6) Är Sverige rikt jämfört med HK? Jag skulle inte vilja säga det men det beror väl på vilka nyckeltal man använder. HK BNP/capita: $41 614 vs SE BNP/capita $36,900, här ser vi tvärtom.
Min gissning är att det mestadels är vad kunden är beredd att betala som styr priset på mob abb, dvs "price based costing" istället för att man som för vissa produkter räknar tillverkningsvärde och sedan en marginal på det, "cost based pricing".