Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendera IT-lösning för mindre företag

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter sedan en månad tillbaka i en ny organisation i Kalmar-trakten som är i skrikande behov av en ny datormijö som faktiskt fungerar. Vi sitter idag på tre olika adresser, i 'huvudkontoret' finns ett tiotal datorer, i övriga två någon enstaka samt vad som ska likna en server som alla är uppkopplade mot för delning av gemensamma filer. Alla kör PC, kollar mail och kör kalender i MS Outlook och försöker i den mån det fungerar synka telefonerna med kablar och speciella program och drivisar från SE. I servern finns en 100 GB disk som rensades senast runt 1992. Någon 'jätteovanlig del' gick sönder i servern förra veckan varpå allt fruktbart arbete låg nere 1,5 dygn vilket kommer att ta död på oss om det händer vid någon annan tidpunkt än nu. Vår eminenta datakille har även låtit meddela att man inte kan få plocka ner mailen till sin Apple-apparat eftersom att det förutsätter ett certifikat som kostar flera tusen kronor. Nej vi jobbar inte med rikets säkerhet.

Hjälp!

Redigerar ni varandras kalendrar?

Ursprungligen av mikotekniko:

Redigerar ni varandras kalendrar?

Nej nu sitter den gemensamma kalendern i pappersformat i fikarummet. Jag har kikat lite på Google Calendar som tycks funka bra för ändamålet men så länge det inte funkat hela vägen med synkning av telefoner etc så har jag inte följt upp det till fullo.

Ursprungligen av Trineo:

Sitter det verkligen bara EN 100GB disk i servern?

Ja.

Switch från MS till Apple är inte nödvändigtvis målet utan ett system som fungerar med datorer, driftsäker server, telefoner, kalender, mail och gärna en och annan privat Apple-dator inblandad. Vad gäller anpassning så håller jag med om att den ende nya bör anpassa sig men som det är nu så finns inget befintligt system som fungerar och det är alla överens om. Dessutom är vi flera nya samtidigt så förnyelse utgör inget problem i sig.

Steg 1: Tips på ställen att köpa motsvarande utrymme i en riktig serverhall? Filerna som delas är småfiler, Word-dokument och liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 12:57

Sitter det verkligen bara EN 100GB disk i servern? Inte två stycken som är speglade eller så?

Sen vad gäller det med certifikatet som er it-person pratar om kan mycket väl stämma, men det finns även andra lösningar för detta där man inte behöver använda cert. Men det kan vara så att deras lösning bygger på det men det låter mer som att han använder det som argument till att inte sätta upp Mac på kontoren... oftast gör tekniker så för att de inte kan Mac och vill ha en miljö de känner till och kan supportera.

Att börja på ett företag och efterfråga något så radikalt som ett systembyte från MS till Apple är lite sådär, bättre att individen anpassar sig till företagets miljö än tvärtom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 13:59

Hade jag personligen fått er som kund (har jobbat som konsult med att drifta just den storleken från 2001-2006) så hade jag gjort följande.

Köpt en riktigt server, finns det redan en riktig server så kompletter omedelbart med hårddiskar.
Dustin AB | Allt inom IT

Kompletterat med minst 2 hårddiskar så ni i alla fall har spegling, helst 4+1 disk så ni kan köra raid 5+1.

Kompletterat ytterligare med MS SBS Server + det antal clientlicenser ni behöver.

Ordnat en riktig backup med roterande bandschema där ett veckoband förvaras offsite.

Ordnat riktig internetlina med riktigt router + FW.

Med denna setup så kan ni sedan köra mail, kalendrar, kontakter och dokument i stort sett hur ni vill. Orsaken till att jag personligen hade valt MS till det hela är för att jag är mest van vid det och det är trots allt ett väldigt prisvärt paket som sköter det mesta.

Sen verkar ni redan ha klienterna (PC´s) vilket ännu mer gör att jag kört på denna lösning.

Ytterligare en orsak till MS är defakto att det är väldigt lätt att administrera, det finns billigare och bättre varianter men då blir det oftast *nix och då krävs det att man har tungan i rätt mun.

Jag tycker ni ska kontakta IT-leverantörer i närheten och be om offerter eller prata med den ni redan har och se till att denne fattar vad ni behöver. Det finns absolut andra lösningar än MS och de kan vara både billigare och bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 16:18

Håller med mikotekniko, ta in offerter från andra leverantörer och även ha en dialog med er nuvarande leverantör för att förstå dels problemen men även begränsningarna.

Att det finns billigare system är i stort sett självklart, men det är inte alltid billigt blir bra... speciellt inte om admin inte kan hantera systemet fullt ut.

Varför inte konatkta ngn duktig Mac Konsult. Kanske finns det en snygg Apple-orienterad lösning. Sånt har ju hänt förr.

Det brukar ju ändå sluta med att de där PC-apparaterna måste också bytas för att <fyll i passande anledning>.

Om inte annat kanske man får arbetsglädje? Dessutom slitter ni en del virusrisker etc.

Senast redigerat 2008-07-01 08:36
  • Oregistrerad
  • 2008-06-30 22:17

Din frågeställning är varken ny eller speciellt ovanlig.

Att få bukt på IT problem i mindre företag är inte lätt. Att försöka ge bra tips och hjälp i ett forum = 1000 ggr svårare.

Du har två vägar att gå:
1.) Köpa allt som tjänst. Dvs. låta filer, mail, kalendrar o allt annat otyg ligga centralt hos någon leverantör dit du antaligen kör VPN eller kommer åt tjänsterna online (Se Google Aps, Salesforce etc.)
2.) Köra en egen miljö "hemma" med server, backuprutiner, support etc.

Oavsett vad du väljer, om du inte har kompentens "inhouse" så måste du prata med någon konsult som kan hjälpa dig. Jag jobbar med sådana lösningar (mest MS) men har inget kontor i Kalmar tyvärr (stockholm bara)

Microsoft SBS (Small Busniess Suite) är en extremt bra produkt för just det segementet där du för allt "in a box". Filserver, Mailserver, Kalender, Intranät, VPN åtkomst, webmail, användarkonton etc. osv. Allt i ett paket. Kostar bara ett par 1000 lappar.

Satsa på MS Small Bussiness Server som OS och en riktig server med RAID:ade diskar, det passar perfekt. Du ska då inte ha några större problem att komma åt mail, kalendrar(använd Entourage för Mac) och filer med både Mac och PC. Du skriver att du har problem att synka telefonerna, med rätt telefoner så kommer du med denna lösning kunna synka mail, kontakter och kalender över gsm/3g-nätet automatiskt och ni slipper hålla på att synka med sladdar(en lösning som sällan folk orkar använda mer en första veckan) kopplade till datorn. För att koppla ihop kontoren bör ni om ni inte redan har det idag, satsa på någon "hårdvaru-VPN" mellan kontoren för användarvänlighet och stabilitet.
Jag skulle förslå att ta in en offert för att sätta upp grunden från något företag som har jobbat i blandmiljöer med Mac och PC, då det krävs lite specialinställningar då Macar ska lira bra i Windows-domäner. Framför allt se till att någon kunnig(Konsult) konfigurerar servern från skratch, annars kan det lätt bli dyrare i längden. En sån miljö som du efterfrågar tar inte så jättelång tid att sätta upp från skratch, men att komma in och ta över en feluppsatt miljö som är i drift kan ta många timmar att rätta till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 11:10

Att sätta upp det från scratch tar ca 2-3 arbetsdagar... då inkluderar det installation och iordningställande av klienter.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-01 11:13
Ursprungligen av Johan Andersson:

Sitter sedan en månad tillbaka i en ny organisation i Kalmar-trakten som är i skrikande behov av en ny datormijö som faktiskt fungerar. Vi sitter idag på tre olika adresser, i 'huvudkontoret' finns ett tiotal datorer, i övriga två någon enstaka samt vad som ska likna en server som alla är uppkopplade mot för delning av gemensamma filer. Alla kör PC, kollar mail och kör kalender i MS Outlook och försöker i den mån det fungerar synka telefonerna med kablar och speciella program och drivisar från SE. I servern finns en 100 GB disk som rensades senast runt 1992. Någon 'jätteovanlig del' gick sönder i servern förra veckan varpå allt fruktbart arbete låg nere 1,5 dygn vilket kommer att ta död på oss om det händer vid någon annan tidpunkt än nu. Vår eminenta datakille har även låtit meddela att man inte kan få plocka ner mailen till sin Apple-apparat eftersom att det förutsätter ett certifikat som kostar flera tusen kronor. Nej vi jobbar inte med rikets säkerhet.

Hjälp!

Är din arbetsgivare klar över att du sitter på ett publikt forum och diskuterar interna angelägenheter?

Jag är fullt medveten om att det inte går med enkelhet att identifiera dig eller företaget men det är en hel del information du lämnar ut och det är inte att rekommendera såvida du inte har tillstånd att göra det.

Ingen moralkaka - bara ett varningens ord (vänligt).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 11:15

Northwiz: Detta är fortfarande för luddigt för att man ens skall kunna identifiera några brister... detta ser jag mer som god efterforskning för att få till en bra miljö från Johans sida.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-01 11:29
Ursprungligen av Trineo:

Northwiz: Detta är fortfarande för luddigt för att man ens skall kunna identifiera några brister... detta ser jag mer som god efterforskning för att få till en bra miljö från Johans sida.

Jag hoppas att hans abetsgivare har samma uppfattning. Det var ett råd i all välmening.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-01 12:28

Jag kunde inte utröna om er server används till något annat än fildelning, i så fall finns det utomordentliga NAS-lösningar för en billig peng som kan lösa den biten.
Synology Cube Station CS407 t.ex.

Men om det ska vara domänkontroll, mailserver m.m. så funkar ju inte det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 20:14
Ursprungligen av Johan Andersson:

... I servern finns en 100 GB disk som rensades senast runt 1992.

Fanns det 100 GB hårddiskar 1992?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 20:47

Nej, det fanns liksom inte ens gigabytediskar då...
Men jag tar förgivet (making an ass out of u and me) att det handlar om att själva datat aldrig blivit städat men däremot flyttat till andra diskar under årens lopp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 21:22
Ursprungligen av Trineo:

Nej, det fanns liksom inte ens gigabytediskar då...
Men jag tar förgivet (making an ass out of u and me) att det handlar om att själva datat aldrig blivit städat men däremot flyttat till andra diskar under årens lopp.

Jo, så är det nog. Men det fanns faktiskt gigabytediskar då. Kollade i en MacWorld från årsskiftet 1992/93 och hittade en 2,7 GB för det facila priset av 45.000 kr exkl. moms. Ujamej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 22:45

Sure, fanns i SCSI på serversidan enbart... och precis som du hittade så var det inte billigt heller.
Själv började jag min teknikerkarriär ungefär då och kommer ihåg just när första 1GB IDE diskarna kom... vilken revolution... och vilket pris. Att vid den tiden köpa en Pentium 133Mhz med 850MB disk var något i hästväg.

1
Bevaka tråden