Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken PRO!-"consumer" HD kamera?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag funderar på att köpa en "prosumer" HD videokamera.
Dvs en funktioner och bildkvalitet som håller för broadcast utsändingar och indie-produktioner.
Tacksam för rekommendationer och erfarenheter.
Jag har kollat runt på nätet och läst att Canon HV30 (förut HV20) är ett alternativ.
Sony Z14DV är en annan prosumer camera som inte verkar rekommenderas direkt av någon.

ca 10.000 SEK är min budget och frågan är hur långt man kan nå?

Erik

Bestäm dig vad du behöver, och vad du skall filma.

Extremsport är otroligt tacksamt tillsammans med slowmotion, dvs högra fps.

För att få bra färger hävdar vissa 3CCD, men det är ingen garanti

Stoleken på bildchip har jag noterat som avgörande för att kunna få kortare skärpedjup samt brusfri filmning i mörker

Handhavandet är viktigt, känn noga på produkten innan

Analoga reglage?

det finns många saker att ta hänsyn till, genom att välja bort kameror som inte passar snarare än att leta efter en som passar kan man komma rätt långt.

bestäm först om du vill ha kassett eller minneskort/HD

bestäm sedan priset

Nu har du ganska mycket färre enheter att välja från.

Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser är jättebra tycker jag!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-07-02 22:02
Ursprungligen av uteoleker:

Bestäm dig vad du behöver, och vad du skall filma.

Extremsport är otroligt tacksamt tillsammans med slowmotion, dvs högra fps.

För att få bra färger hävdar vissa 3CCD, men det är ingen garanti

Stoleken på bildchip har jag noterat som avgörande för att kunna få kortare skärpedjup samt brusfri filmning i mörker

Handhavandet är viktigt, känn noga på produkten innan

Analoga reglage?

det finns många saker att ta hänsyn till, genom att välja bort kameror som inte passar snarare än att leta efter en som passar kan man komma rätt långt.

bestäm först om du vill ha kassett eller minneskort/HD

bestäm sedan priset

Nu har du ganska mycket färre enheter att välja från.

Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser är jättebra tycker jag!

Finns det någon kamera med höga FPS som dessutom är prisvärd?

/M

Visst är kameran viktigt, men ibland kostar ett bra stativ och ett bra objektiv lika mycket som kameran. Vad jag menar är att ett bra stativ och ett bra objektiv ibland kan kompensera en icke perfekt kamera. Min vidvinkel gör att jag får motsvarande 28 mm på en systemkamera. Då filmar man ganska bra utan stativ.

Senast redigerat 2008-07-07 14:50

Jag tittade på den tekniska kvaliteten på en video jag filmade i helgen med min Sony HDR-HC5E. Betraktade resultatet på en "Full HD" - Sony KDL46W3000. Mycket imponerande! Hade jag släpat med mig stativet, hade videon mycket väl kunnat användas för att göra reklam för HD. Min invändning mot kameran är att sökaren är för liten och den saknar ögonmussla - LCD-panelen är ett skämt när solen lyser!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 14:18

Jag är inblandad i ett filmprojekt som uteslutande använder Sony XDCAM EX-1. Hade en av kamerona här hemma (http://static.moyume.com/1/o_1_13669.jpg) under en tid och min Canon HF100 blev tråkig på en sekund.
De material som jag tar emot från filmen ser riktigt bra ut samt att efter extremt lite pill (kontrast + filmfilter) ser det faktiskt "Hollywood" ut om det.
Fast det är klart, kameran kostar väl 70kkr. Spelar in på minneskort (två slots och minneskorten är 8GB alternativt 16GB). Formatet är något MP4 som dessutom klarar av vatten utan att bli blockigt.

Har erfarenhet av HV20 (HV30 bör inte vara sämre) som tar progressiva bilder och det anser jag är klart bättre. Själv använder jag även en Letus35-adapter vilket höjer flimkänslan rejält.

Ursprungligen av hummel:

Har erfarenhet av HV20 (HV30 bör inte vara sämre) som tar progressiva bilder och det anser jag är klart bättre. Själv använder jag även en Letus35-adapter vilket höjer flimkänslan rejält.

Hej Hummel!

Din tanke men HV30 är ju sund, men ett antal reviews visar att din HV20 faktiskt var och är rätt unik i sin price performance. HV30 har något enstaka plus, men överlag ses den som en besvikelse som uppföljare till HV20.

Coolt att du kör med en Letus 35!

Till trådskaparen: försök få tag i en kamera som inte filmar i AVC codecen. Den är en utmärkt codec, men är tänkt mer som slutformat och inte som ett arbetsformat. Det spelar nästan heller ingen roll hur dyra videokameror du köper (upp till 70- 80.000)- du kommer ändå inte att kunna filma med kort skärpedjup om du inte har en 35 mm som t ex Letus som nämns av Hummel.

Jag betraktar dessa som prosumer's:

Panasonic AG-HVX200 (DVCproHD m.m.)
Panasonic AG-AG-HMC150 (AVCHD m.m.)

Dessa slår allt. Man ska filma till kort, inte band, skivor eller diskar....med undantag för en FireStore om man inte har råd med många kort till HVX200'an.
AVCHD blir nya DV (eller VHS en gång i tiden :-). När Sony och Panasonic kommer överens om en gemensam standard så blir det så - allt annat är dödsdömt. Att dom - ärkefienderna - går ihop om en standard kan nog ses som ett slags mirakel.

Betänk att band är ett väldigt billigt och säkert lagringsmedia. Vill inte starta ett mediakrig utan bara att fundera gärna över backup och lagring av kortbaserade lösningar.
AVCHD-baserade kameror spelar väl för det mesta endast in interlaced?
Jag tror stenhårt att det blir kortbaserat med tiden och sitter med spänning och väntar på att får sätta händerna i en Scarlet.

Nejdå, första kamerorna - även billiga konsumentgrejer (Panasonic) - har nu kommit som progressiva (interlace är en trist kvarleva från gamla tider som snart är utrotat - även på broadcastsidan som blir sista bastionen p.g.a. bandbreddsproblem). Allt är på väg mot progressivt - 1920x1080 progressivt. Där stannar det och blir med oss i 50 år. Detta är nya PAL, SECAM och NTSC.
För mig är band ett passerat stadium - jag ser det som an anakronism numera. Ett vettigt långtidsarkiveringssystem (korttid är HDD's - terrabite är billiga och blir billigare för varje dag) måste man välja. Jag kör med Iomega REV. Troligtvis kommer korten att vara lika billiga som band inom en snar framtid och då arkiverar man dom precis som man gör med band idag. Inga konstigheter alls.

Ursprungligen av hummel:

AVCHD-baserade kameror spelar väl för det mesta endast in interlaced?

1
Bevaka tråden