Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, nu är det väl inte mer att snacka om?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-02 21:43

hahaha, det här är ju löjligt!!! Det skiljer 60:- mellan iMaxi och Fastpris telefoni (599) och data (199), men på telefonpriset skiljer det 1700:-!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta......

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 21:51
Ursprungligen av ptba:

hahaha, det här är ju löjligt!!! Det skiljer 60:- mellan iMaxi och Fastpris telefoni (599) och data (199), men på telefonpriset skiljer det 1700:-!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta......

Det är väl inte så konstigt. Telia vill ju självklart att du ska spräcka 1Gigs-gränsen och sen mata dom med 9kr om dan.

Det blir så med "monopol".

Samtidigt så förstår jag ju varför Apple väljer att göra affärer med bolagen på detta sätt. Dom gillar inte tanken på att bolagen konkurrerar ner avgifterna (och därmed vinsten) för deras produkt. Då skulle Apple inte kunna ta lika bra betalt för telefonen eftersom telekom-bolagen skulle hålla hårdare i den mindre summa pengar som blev över.

Helhetsintrycket ur ett PR-perspektivspelar nog också för stor roll för Apple för att dom ska låta telekom-tomtarna urvattna det med massa konstiga kampanjer hit och dit för att kunna konkurrera med varandra om kunderna.

Apple vill ha kontroll över sin egen produkt, dess villkor och hur den marknadsförs.

Ursprungligen av effata:

Det är ganska intressant att Telia 199 med fastpris datatrafik är mer fördelaktigt än iMidi vid 18 månader. 1125 :- dyrare telefon men 100 kr billigare abbonemang vilket blir 1800 under bindningstiden. Dessutom större frihet i hur man disponerar samtal/sms, och inte att förglömma: fri datatrafik.

Ja vet inte om det är så mycket fördelaktigare. Det beror på hur mycket man ringer, smsar och surfar. Om man surfar mycket och ringer lite så är det helt klart bättre men om man ringer/sms:ar mycket så är det inte bättre, bortsett från den billigare avgiften. för 199 kr får man mindre samtalsminuter än med iMidi. Hur mycket beror på hur många samtal man ringer (öppningsavgiften). Och det ingår inga sms i månadskostnaden, bara samtalsminuter. Orkar inte räkna men man ska nog vara prickskytt om man ska hamna i fönstret mellan vad iMidi kostar och vad Mobil 199+ fastpris kostar + de tillägg man får betala om man ringer mer än vad som ingår.

Men jag funderar lite på det. Jag hade siktat in mig på iMini och 100 kr mer för fri data och i övrigt nästan samma villkor (det borde bli ungefär samma antal samtalminuter men inga sms) låter lockande.

Senast redigerat 2008-07-02 22:08
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-02 22:13
Ursprungligen av erkus:

Men jag funderar lite på det. Jag hade siktat in mig på iMini och 100 kr mer för fri data och i övrigt nästan samma villkor (det borde bli ungefär samma antal samtalminuter men inga sms) låter lockande.

Fast om du tar iMini kostar väl Flat-rate data tillägget 199? Det för 99:- är väl bara surfport? Jag funderar på Max 25 (student i mitt fall) och fri data för 199. Problemet är väl mest att jag inte vet hur mycket jag kommer att surfa, har aldrig haft en telefon där det kändes nödvändigt om jag ska vara helt ärlig.

Edit: Ops, läste inte tillräckligt noggrant. Du menade uppenbarligen Telia 99 + 199:- för fri data? Låter också ganska rimligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-02 22:14
Ursprungligen av erkus:

Ja vet inte om det är så mycket fördelaktigare. Det beror på hur mycket man ringer, smsar och surfar. Om man surfar mycket och ringer lite så är det helt klart bättre men om man ringer/sms:ar mycket så är det inte bättre, bortsett från den billigare avgiften. för 199 kr får man mindre samtalsminuter än med iMidi. Hur mycket beror på hur många samtal man ringer (öppningsavgiften). Och det ingår inga sms i månadskostnaden, bara samtalsminuter. Orkar inte räkna men man ska nog vara prickskytt om man ska hamna i fönstret mellan vad iMidi kostar och vad Mobil 199+ fastpris kostar + de tillägg man får betala om man ringer mer än vad som ingår.

Men jag funderar lite på det. Jag hade siktat in mig på iMini och 100 kr mer för fri data och i övrigt nästan samma villkor (det borde bli ungefär samma antal samtalminuter men inga sms) låter lockande.

Tack för påpekandet, noterade inte att det bara var samtal i telias abbonemang. Jag bara förutsatte att det funkade som hos alla normala operatörer, ring och smsa för månadsavgiften. Då blev det ju helt plötsligt inte alls lika bra...
"100 kr mer för fri data", var får du det ifrån? Det är väl 199 för fri datatrafik, alt 270 beroende på hur man räknar?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 22:22
Ursprungligen av effata:

..."100 kr mer för fri data", var får du det ifrån? Det är väl 199 för fri datatrafik, alt 270 beroende på hur man räknar?

100 kr mer för Mobil 199 + fastpris (398kr/mån) jämfört med iMini (299kr/mån).

Om jag ger fan i att sms:a så är det nog värt det Tråkigt att det inte är gratis att ringa till Telias egna nät bara. Med mitt nuvarande abb så är det gratis bortsett från öppnignsavgiften.

Ursprungligen av ptba:

hahaha, det här är ju löjligt!!! Det skiljer 60:- mellan iMaxi och Fastpris telefoni (599) och data (199), men på telefonpriset skiljer det 1700:-!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta......

Vart är det löjliga?

Jag ska berätta vart det verkligt löjliga ligger - hos alla som sitter och tror/trodde att priserna för iPhone, abonnemang skulle vara billigare. Folk är otroligt verklighetsfrånvända.
Snåla dumjävlar.
Nästa kategori är de som tror allt detta hänger på Telia. Dessa priser är ju givetvis framtagna tillsammans med Apple.
Det tredje bli de som inte fattar varför iPhone är dyrare utanför iAbonnemangen.

Ursprungligen av theplague:

Vart är det löjliga?

Jag ska berätta vart det verkligt löjliga ligger - hos alla som sitter och tror/trodde att priserna för iPhone, abonnemang skulle vara billigare. Folk är otroligt verklighetsfrånvända.
Snåla dumjävlar.
Nästa kategori är de som tror allt detta hänger på Telia. Dessa priser är ju givetvis framtagna tillsammans med Apple.
Det tredje bli de som inte fattar varför iPhone är dyrare utanför iAbonnemangen.

Tack! Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag vet exakt vad jag ska ha, och är skitnöjd!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-02 22:31
Ursprungligen av theplague:

Vart är det löjliga?

Jag ska berätta vart det verkligt löjliga ligger - hos alla som sitter och tror/trodde att priserna för iPhone, abonnemang skulle vara billigare. Folk är otroligt verklighetsfrånvända.
Snåla dumjävlar.
Nästa kategori är de som tror allt detta hänger på Telia. Dessa priser är ju givetvis framtagna tillsammans med Apple.
Det tredje bli de som inte fattar varför iPhone är dyrare utanför iAbonnemangen.

Det löjliga, anser jag, ligger i att två så likvärdiga abonnemang i pris per månad har så fruktansvärt stor skillnad i pris på telefonen. Jag förstår givetvis att de vill att folk ska teckna något av i-abonnemangen (säkert för att apple får sin del av kakan då), men med lite sunt förnuft och is i magen hade de kunnat klämma ut mer pengar / månad och sänka priserna på telefonerna ännu mer där, men i min situation är fastpris telefoni och data det bästa, och det närmaste att jämföra med är iMaxi. Jag vill inte påstå att jag känner mig träffad av din "kritik", men jag är definitivt inte en av de som trodde att jag skulle glida in i en teliabutik och hämta ut en iPhone för 1:- och binda mig i 12 månader med nåt litet skitabonnemang.

Förresten är det kul att det finns så många olika vinklar av det här diskussionsämnet, folk irriterar sig på priserna, andra irriterar sig på abonnemangsformerna, och så finns det de som irriterar sig på de som irriterar sig på något av de föregående. Diskussionen får en helt annan dimension...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-02 21:47

Det är ganska intressant att Telia 199 med fastpris datatrafik är mer fördelaktigt än iMidi vid 18 månader. 1125 :- dyrare telefon men 100 kr billigare abbonemang vilket blir 1800 under bindningstiden. Dessutom större frihet i hur man disponerar samtal/sms, och inte att förglömma: fri datatrafik.

hum, om jag skaffar Imini när dessa 18 månader går ut, kan jag då skaffa tex, telia 99kr och bara betala 99kr i månaden för det? för efter de 18 månaderna med mobilen är tillägget man betalar för telefonen avbetald? har ju ingen koll..

Har någon av er smarta personer någon koll på vilket företagsabonnemang hos Telia man ska hoppa på? (Fri datatrafik är väl det viktigaste...)

men! det hade jag ju missat! haha! då är ju telefonen inte så dyr ändå!

"Total månadsavgift: I detta pris ingår 199 kr/mån med tilläggstjänsten Prisavtal Fastpris som ger surf med obegränsad datatrafik." det betyder ju att köper jag telefonen med telia 99kr får man ju med frisurf för 300kr i månaden! då skaffar jag ju lätt telefonen för 3220kr!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 22:35

Är det någon som tycker detta är dåliga priser fortfarande? Vilken jävla planet kommer ni från?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-02 22:40

Har följt 99.se ganska frekvent sen i julas, och jag håller nog med om att klagomålen på priserna är lite överdrivna. Folk ville ha flat rate på data, och de fick ni, billigaste blir 99:- + 199:-, vilket inte är fy skam. Frågan är väl mest nu, hur mycker kommer man egentligen surfa och behöver man en 16 GB?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 22:48
Ursprungligen av Zeel:

Har följt 99.se ganska frekvent sen i julas, och jag håller nog med om att klagomålen på priserna är lite överdrivna. Folk ville ha flat rate på data, och de fick ni, billigaste blir 99:- + 199:-, vilket inte är fy skam. Frågan är väl mest nu, hur mycker kommer man egentligen surfa och behöver man en 16 GB?

Håller med om att priserna är bra. Ville dock korrigera dig lite på en punkt, och det är att det billigaste abbonemanget ligger på 69:- + 199:-, som mycket riktigt inte alls är fy skam.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-02 22:53
Ursprungligen av Jogin:

Håller med om att priserna är bra. Ville dock korrigera dig lite på en punkt, och det är att det billigaste abbonemanget ligger på 69:- + 199:-, som mycket riktigt inte alls är fy skam.

I stand corrected, men kan inte motstå att rätta tillbaka, billigaste är faktiskt Max 25/Student för 49:- + 199 :-...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-02 22:48
Ursprungligen av Jogin:

Är det någon som tycker detta är dåliga priser fortfarande? Vilken jävla planet kommer ni från?

Jag måste säga att på min planet är ett upplägg med 100:- mer i månaden mer värt än att punga samma summa på bordet. Priserna i sig på telefonfan är inte vidriga i samband med abonnemang, men än så länge talas det inget om att man kan ha förhöjd månadsavgift, vilket är synd enligt mig.

Jag jämförde (jag vet att det inte går egentligen) med Nokia N95 (ord pris 6200) hos tre, och tecknar man deras fastpris får man mobilen för 139:-/mån i 18 månader, det blir ca 2500, vilket är ungefär samma pris som telia vill ha för motsvarigheten för iPhone så jag måste "revidera" min åsikt och istället säga att det är upplägget som jag är missnöjd med, i kombination att det inte ens finns obegränsad data i något av i-abonnemangen.

Ursprungligen av Jogin:

Är det någon som tycker detta är dåliga priser fortfarande? Vilken jävla planet kommer ni från?

Jag är faktiskt glatt överraskad så här vid första anblicken. Kanske har jag missat något men då gnäller jag snart på nytt.
Vissa är trevligare än andra.

Det som mest sticker ut är ockerpriserna på i-abonnemangen.

Själv ligger jag i gränszonen. Vete tusan hur jag ska göra, ligger på 550-650 på mitt 299 + fastpris data.
Antingen fortsätta som vanligt på det och kvittera ut en 8GB/16GB för 2620,- resp 3420,- eller utgå ifrån att man öka minut- och smskonsumtionen en hel del och därför byta till flatrate som kommer att kosta 200kr till i månaden?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 23:26
Ursprungligen av petterf:

Det som mest sticker ut är ockerpriserna på i-abonnemangen.

Det kallas avbetalning. Säkert något du aldrig hört talas om förut.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-07-02 23:44

Nu ser väl priserna hyffsade ut?

För en som mig som ringer lite, SMSar otroligt lite och tänker använda internet mycket så verkar alternativen under 300 kronor helt okej.

Notera fördelen med debiteringsintervall 10sek istället för 60sek.

Telia mobll 99
Fastpris data 199
Telefon 8gb 3420 (18 mån)

Skulle man dessutom kunna köpa fastpris data med specialerb. som gäller tom 24 aug. 2008 för privatpersoner https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/mobiltbredband/mobiltbredband_fastpris.product där man får en USB-dongel och gratis bredband året ut blir det riktigt hyffsat?

Ja det var ju kul att dom där priserna kom.

Nu står jag bara och velar om jag ska köpa mig en iPhone eller en systemkamera.

Båda kommer kosta ungefär lika mycket men jag känner att jag har störst "behov" av en kamera. Jag kan ju lägga undan några hundra i månaden fram tills i jul så kan jag köpa en iPhone då istället. Eller tvärtom

Köper jag en iPhone blir den en 16 gb för 4220 kr med 18 månaders 99 + 199 kr abonnemang.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-07-03 10:08
Ursprungligen av jens__E:

Ja det var ju kul att dom där priserna kom.

Nu står jag bara och velar om jag ska köpa mig en iPhone eller en systemkamera.

Båda kommer kosta ungefär lika mycket men jag känner att jag har störst "behov" av en kamera. Jag kan ju lägga undan några hundra i månaden fram tills i jul så kan jag köpa en iPhone då istället. Eller tvärtom

Köper jag en iPhone blir den en 16 gb för 4220 kr med 18 månaders 99 + 199 kr abonnemang.

Jag sitter i samma sits som dig antingen en iPhone 16gb eller fin Canon EOS 450D. Jag väntar nog med iPhonen till i höst/vinter och sen man kan ju alltid hoppas att den hunnit gå ner lite i pris

Ursprungligen av Jogin:

Det kallas avbetalning. Säkert något du aldrig hört talas om förut.

Vilket trevligt påhopp - märks att du känner mig.

Lustigt att avbetalningen är där för i-abonnemangen men verkar ha dragit till Mallis för Fastprispaketet eftersom att man för endast 29 kronor mer i månaden (alla kostnader utslagna på löptiden) så har 300% fler minuter, 300% fler sms och 500% mera data.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 23:59
Ursprungligen av petterf:

Vilket trevligt påhopp - märks att du känner mig.

Lustigt att avbetalningen är där för i-abonnemangen men verkar ha dragit till Mallis för Fastprispaketet eftersom att man för endast 29 kronor mer i månaden (alla kostnader utslagna på löptiden) så har 300% fler minuter, 300% fler sms och 500% mera data.

Med fastpris så kostar telefonen 1600kr mer kontant, och 61kr mindre i månaden (om man väljer 18 månaders bindningstid och iPhone 8GB). Vad är det som är förvirrande med det?

Om du tycker att något abbonemang är mer fördelaktigt än något annat så är det väl bara att välja det? Vad är ditt problem egentligen? Borde Telia ha ringt dig innan de tog några beslut eller vad?

Ursprungligen av Jogin:

Med fastpris så kostar telefonen 1600kr mer kontant, och 61kr mindre i månaden (om man väljer 18 månaders bindningstid och iPhone 8GB). Vad är det som är förvirrande med det?

Om du tycker att något abbonemang är mer fördelaktigt än något annat så är det väl bara att välja det? Vad är ditt problem egentligen? Borde Telia ha ringt dig innan de tog några beslut eller vad?

Varför är du så upprörd?
Du får nog stå för ditt eget 'förvirrande' för jag har inte pratat om något som är förvirrande över huvudtaget.

Det enda jag förklarat är att i-abonnemangen inte är så prisvärda (på gränsen till ocker då de har strypts hårt men kostar i stort sett detsamma, tycker jag) jämfört med Telias ordinarie abonnemang när man slår ut summan av kostnaderna på abonnemangets alla månader.

Om du upplever mig och/eller mina poster som ett problem, så ber jag dig att anmäla dem till en moderator så kan de klara av den delen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 00:38
Ursprungligen av petterf:

Det enda jag förklarat är att i-abonnemangen inte är så prisvärda (på gränsen till ocker då de har strypts hårt men kostar i stort sett detsamma, tycker jag) jämfört med Telias ordinarie abonnemang när man slår ut summan av kostnaderna på abonnemangets alla månader.

Tjugonio kr är skillnaden på ocker-priser och vanliga priser? Och istället för att se det ena abbonemanget som mer förmånligt så gnäller du om ocker? Magsår?

Ursprungligen av Jogin:

Tjugonio kr är skillnaden på ocker-priser och vanliga priser? Och istället för att se det ena abbonemanget som mer förmånligt så gnäller du om ocker? Magsår?

Japp det är tusan ocker tycker jag - speciellt om man får mellan 300-500% extra innehåll för de 29 kronorna.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 22:38

Det hade vart smart av Telia att ta upp preliminärbokningar iaf. Då hade dom ju kunnat göra hela processen lite smidigare. De hade haft förhandsinfo om hur många telefoner på vilka platser i landet. Hela den här köa-utanför-butik-mitt-i-natten grejen känns så 90-tal

Men Max25 är endast för 15000 kunder, sen är det slut, plus att Jogin är för gammal för det..

Bevaka tråden