Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-01 22:27
Ursprungligen av DrRotmos:

Fast i USA dras det iofs minuter även för inkommande samtal, så om du blir uppringd lika mycket som du ringer så får du effektivt sett halvera minuterna.

Det visste jag inte, men fortfarande, 250 + 2500 minuter är mycket mer än 100 minuter.

Jo en fråga bara. Kan man stänga av 3g på iphonen. Så att man bara surfar när man har kontakt med wifi.

AT&A enlig IDG.se ska sälja Iphonen löst 599$ för 8gb och 699$ för 16 gb
AT&T säljer upplåst iPhone - IDG.se

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 16:14
Ursprungligen av Ollebro:

AT&A enlig IDG.se ska sälja Iphonen löst 599$ för 8gb och 699$ för 16 gb
AT&T säljer upplåst iPhone - IDG.se

Den är dock fortfarande låst till AT&T

"But both contract and contract-free phones will be "locked" to work only on AT&T's network, and the monthly service plans available will be the same, said AT&T spokesman Michael Coe."

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-01 22:25

Bor själv i Holland och idag har T-Mobile, som fått rätten här släppt sina prisuppgifter för sina abonnemang. Tänkte att det kunde vara intressant att tala om vad vi strax kan välja på ur jämförelsepunkt.

T-Mobile erbjuder 3 abonnemang, som tecknas för en 2-årsperiod. Där ingår obegränsad Internet tillgång med en hastighet av 2048/384 Kpbs samt Visual Voicemail. Man har också tillgång till alla WLAN access points från T-Mobile.

Priset för det billigaste abonnemanget är €29,95 (ca SEK 283) / månad. Då ingår 150 minuter att ringa för samt 150 SMS. 8GB iPhone kostar då €79,95 (ca SEK 756) och 16GB varianten €159,95 (ca SEK 1.513).

Nästa nivå kostar €44,95 (ca SEK 425) / månad. Då ingår 300 minuter att ringa för samt 300 SMS. 8GB iPhone kostar då €1,- (ca SEK 9,50) och 16GB varianten €79,95 (ca SEK 756).

Det dyraste abonnemanget kostar €64,95 (ca SEK 614) / månad. Då ingår 500 minuter att ringa för samt 500 SMS. 8GB iPhone kostar då €1,- (ca SEK 9,50) och 16GB varianten €19,95 (ca SEK 189).

Man kan också kombinera iPhonen med alla andra T-Mobile abonnemang, men då funkar inte Visual Voicemail samt deras databundlar är jättedyra.

Ganska rimliga priser, faktiskt!

Senast redigerat 2008-07-02 11:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 22:42
Ursprungligen av Jafu:

T-Mobile erbjuder 3 abonnemang, som tecknas för en 2-årsperiod. Där ingår obegränsad Internet tillgång med en hastighet av 2048/384 Kpbs samt Visual Voicemail.

Priset för det billigaste abonnemanget är €29,95 (ca SEK 283) / månad. Då ingår 150 minuter att ringa för samt 150 SMS. 8GB iPhone kostar då €79,95 (ca SEK 756) och 16GB varianten €159,95 (ca SEK 1.513).

Klart rimliga priser!
Hade Telias abonnemang inkluderat 150 min/150 sms + fri datatrafik för 299:-/månad,
samt en iPhone för 1500:-, så... tror jag att vi hade varit väldigt nöjda här i Sverige!

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2008-07-01 22:47
Ursprungligen av Jafu:

Bor själv i Holland och idag har T-Mobile, som fått rätten här släppt sina prisuppgifter för sina abonnemang. Tänkte att det kunde vara intressant att tala om vad vi strax kan välja på ur jämförelsepunkt.

T-Mobile erbjuder 3 abonnemang, som tecknas för en 2-årsperiod. Där ingår obegränsad Internet tillgång med en hastighet av 2048/384 Kpbs samt Visual Voicemail.

Priset för det billigaste abonnemanget är €29,95 (ca SEK 283) / månad. Då ingår 150 minuter att ringa för samt 150 SMS. 8GB iPhone kostar då €79,95 (ca SEK 756) och 16GB varianten €159,95 (ca SEK 1.513).

Nästa nivå kostar €44,95 (ca SEK 425) / månad. Då ingår 300 minuter att ringa för samt 300 SMS. 8GB iPhone kostar då €1,- (ca SEK 9,50) och 16GB varianten €79,95 (ca SEK 756).

Det dyraste abonnemanget kostar €64,95 (ca SEK 614) / månad. Då ingår 500 minuter att ringa för samt 500 SMS. 8GB iPhone kostar då €1,- (ca SEK 9,50) och 16GB varianten €19,95 (ca SEK 189).

Man kan också kombinera iPhonen med alla andra T-Mobile abonnemang, men då funkar inte Visual Voicemail samt deras databundlar är jättedyra.

Ganska rimliga priser, faktiskt!

De priserna låter mycket bra, synd att inte Telia kunde gjort likadant.... främst vad gäller datatrafiken men också startpriserna. Sedan vet jag inte hur prisläget är rent allmänt där, kan ju vara en annan prisnivå.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 10:14
Ursprungligen av leoxz:

De priserna låter mycket bra, synd att inte Telia kunde gjort likadant.... främst vad gäller datatrafiken men också startpriserna. Sedan vet jag inte hur prisläget är rent allmänt där, kan ju vara en annan prisnivå.

Priserna är ganska jämförbara med Sverige.

Senast redigerat 2008-07-02 11:07
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-02 10:52

Pratade precis med en Telia butik

Telia butikerna har ingen aning överhuvudtaget kan jag säga.. De vet inte hur många telefoner som är på väg hem, hur priserna blir utan "i" abben osv..

Tänkte jag skulle ringa och slå en pling för att kolla läget inför den 11/7, hur många lurar de får hem, jag tar inte ledigt från jobbet och köar i två timmar bara för att bomma en iPhone, pga. av att de bara har 10st. (efter de anställda har lagt undan till kompisar och sig själva, 2st till allmänheten).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 11:47

Betalar men priset för telefonen når man hämtar ut den i butiken eller är det inbakat i månadskostnaden?

Var det möjligt att köpa den med annat abonnemang från Telia?

Svaret på mina frågor står säkert här nån stans men jag pallar inte å läsa igenom 10 sidor med inlägg.

Ursprungligen av Fexxe:

Betalar men priset för telefonen når man hämtar ut den i butiken eller är det inbakat i månadskostnaden?

Var det möjligt att köpa den med annat abonnemang från Telia?

Svaret på mina frågor står säkert här nån stans men jag pallar inte å läsa igenom 10 sidor med inlägg.

Ok, då får du fan i mig inget svar...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-02 13:01
Ursprungligen av Fexxe:

Betalar men priset för telefonen når man hämtar ut den i butiken eller är det inbakat i månadskostnaden?

Var det möjligt att köpa den med annat abonnemang från Telia?

Svaret på mina frågor står säkert här nån stans men jag pallar inte å läsa igenom 10 sidor med inlägg.

Jag har svaren någonstans men orkar inte ...

På Telias internsida står det att kunderna går först innan personalen får köpa iPhonen. Jag hoppas att butikspersonalen håller det. Den interna kritiken mot abbonemangen är rätt hård mot att det inte finns ett "flatrate" alternativ. / Midmus

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 12:19
Ursprungligen av Midmus:

På Telias internsida står det att kunderna går först innan personalen får köpa iPhonen. Jag hoppas att butikspersonalen håller det. Den interna kritiken mot abbonemangen är rätt hård mot att det inte finns ett "flatrate" alternativ. / Midmus

Mycket intressant, hoppas du håller oss uppdaterade!

Vad står det internt angående feedback från allmänheten?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-02 13:01

ok, tack för infon midmus. Då kommer jag lacka ordentligt ifall lurarna är slut och alla säljare glider omkring med sina 3G lurar..

Misstänker att det lär ta minst 2-3 veckor innan det kommer in lurar igen till butikerna, och min sambo lär inte vilja stå ut med mig under tiden.. ;p

Ursprungligen av Jogin:

Mycket intressant, hoppas du håller oss uppdaterade!

Vad står det internt angående feedback från allmänheten?

Teliaanställda på de interna forumen rapporterar om arga kunder. Som sagt, de flesta säger att det är ( var ) flatratealternativet ( själva iden med iPhonen ) som saknades.

/ Midmus

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-02 20:18
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 20:26

Någon som vet något om hur det blir för oss som redan har ett telia-abonnemang? Kommer prisbilden skilja sig markant? Jag förutsätter att abonnemangen kommer kosta lika mycket men det vore tråkigt om telefonen blev väldigt mycket dyrare.

Jag såg att det finns telia-folk i tråden så nån kanske kan svara på det här också:
Jag har 12 månaders bindningstid från 30 okt förra året. Har för mig att jag läst nånstans att man kan byta abonnemangsform när det bara återstår 3 månaders av bindningstiden. Stämmer detta och räknar dom då månadsvis eller även med datum (i såna fall kan jag ju inte ändra förrän 19 dagar senare, surt!)

  • Medlem
  • Ödeshög
  • 2008-07-02 21:08
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-02 21:12
Ursprungligen av tillmar:

Kommit massa mer priser nu på telia.se

iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

Kan någon förstå varför i hela friden luren blev så himla dyr med Telia max 25? En tusing mer än för Telia till vänner ju...

Ursprungligen av Erkki87:

Kan någon förstå varför i hela friden luren blev så himla dyr med Telia max 25? En tusing mer än för Telia till vänner ju...

Inse att du får en subventionerad telefon och Telia tar tillbaka detta genom trafikintäkter.

Du vill ha det billigaste abbonemanget och det bästa priset på telefonen och det kan du inte få.

Dyrare abbonemang (högre trafikkostnader) = billigare telefon

Nu tycker jag att det är dags att lägga ner klagomuren. Nu finns tjänstekombinationen som så många efterlyste med rimligt pris på telefonen

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 21:40
Ursprungligen av BlackSmp:

...Nu tycker jag att det är dags att lägga ner klagomuren. Nu finns tjänstekombinationen som så många efterlyste med rimligt pris på telefonen

Jag tycker priserna på telefonen är helt ok med tanke på vad man får. Lite snålt med data bara annars har jag inget att anmärka på.

Men det kommer suga hårt om telia kommer tycka att jag ska pröjsa 2200 kr bara för att jag redan har ett abonnemang hos dom med lite för lång bindningstid kvar på. Det är det enda som kan sabba det här för mig nu

Den 11 kan inte komma fort nog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 23:39
Ursprungligen av erkus:

Men det kommer suga hårt om telia kommer tycka att jag ska pröjsa 2200 kr bara för att jag redan har ett abonnemang hos dom med lite för lång bindningstid kvar på. Det är det enda som kan sabba det här för mig nu

Du har helt adekvata svar i övrigt erkus men här kan(vill ) du inte förstå att ditt nuvarande abonnemang med bindningstid betalar av telefonen som du redan köpt.

Jag tycker att det är goodwill från Telias sida att de tillåter att hoppa av abonnemangen med mindre än tre månader återstående tid. Att du råkat hamna på fel sida av gränsen är bara en slump. Egentligen borde alla fullborda sina åtaganden till Telia först innan man binder sig på nytt. Vänta tre veckor efter telefonlanseringen och du får också vara med i gänget!

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-03 00:03
Ursprungligen av timofej:

Du har helt adekvata svar i övrigt erkus men här kan(vill ) du inte förstå att ditt nuvarande abonnemang med bindningstid betalar av telefonen som du redan köpt.

Jag tycker att det är goodwill från Telias sida att de tillåter att hoppa av abonnemangen med mindre än tre månader återstående tid. Att du råkat hamna på fel sida av gränsen är bara en slump. Egentligen borde alla fullborda sina åtaganden till Telia först innan man binder sig på nytt. Vänta tre veckor efter telefonlanseringen och du får också vara med i gänget!

Jag tror dom är skyldiga att följa 3månadersregeln enl nån lag. Annars hade dom nog inte gjort det.

Förövrigt så borde jag kunna köpa mig fri från den gamla telefonen (som är en smäckig plastpryl som inte är värd en tiondel av 2200 kr). Jag pröjsar 79 kr i månaden för den så 237 kr vore väl rimligt. Det står ju faktiskt inte utförligt att jag måste pröjsa 5500 kr om jag binder upp mig i 18 månader till så jag hoppas att så inte är fallet.

Det här med vänta är inte min grej. Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge Om dom säger att dom ska ha 5500 kr den 11e så handlar det inte om att vänta 3 veckor tills jag är inom 3-månadersramen innan jag köper telefonen. Då handlar det om att vänta tills telefonen finns tillgänglig med något annat bolag för dom tar inte ut nästan 1000% av pengarna jag är skyldig för den gamla telefonen för att jag ska binda upp mig i 18 månader till.
Om dom säger 5500 så säger jag ultimatum så får vi se vart det landar. Jag tror inte att dom säger nej till 8677 + 9kr/dagen i överskottsdata när dom får välja mellan det eller inget Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 00:14
Ursprungligen av erkus:

Förövrigt så borde jag kunna köpa mig fri från den gamla telefonen (som är en smäckig plastpryl som inte är värd en tiondel av 2200 kr). Jag pröjsar 79 kr i månaden för den så 237 kr vore väl rimligt. Det står ju faktiskt inte utförligt att jag måste pröjsa 5500 kr om jag binder upp mig i 18 månader till så jag hoppas att så inte är fallet.

Det här med vänta är inte min grej. Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge Om dom säger att dom ska ha 5500 kr den 11e så handlar det inte om att vänta 3 veckor tills jag är inom 3-månadersramen innan jag köper telefonen. Då handlar det om att vänta tills telefonen finns tillgänglig med något annat bolag för dom tar inte ut nästan 1000% av pengarna jag är skyldig för den gamla telefonen för att jag ska binda upp mig i 18 månader till.
Om dom säger 5500 så säger jag ultimatum så får vi se vart det landar. Jag tror inte att dom säger nej till 8677 + 9kr/dagen i överskottsdata när dom får välja mellan det eller inget Vad tror ni?

Om du köper loss din telefon du har nu tror jag inte att det ska vara något problem. Men vad vet jag...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 21:17
Ursprungligen av tillmar:

Kommit massa mer priser nu på telia.se

iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

Dom förklarar ju fortfarande inte vad telefonen kommer kosta för folk som har telia-abonnemang med mer än 3 månaders bindningstid kvar och som vill byta till ett av iphone-abonnemangen (iMini, iMidi, iMaxi), bara vad den kommer kosta om man vill behålla sitt befintliga abonnemang.

Kommer alltså jag som har telia-abb med >3 mån kvar på bindningstiden att köpa den till samma pris som en ny kund?

Ursprungligen av erkus:

Dom förklarar ju fortfarande inte vad telefonen kommer kosta för folk som har telia-abonnemang med mer än 3 månaders bindningstid kvar och som vill byta till ett av iphone-abonnemangen (iMini, iMidi, iMaxi), bara vad den kommer kosta om man vill behålla sitt befintliga abonnemang.

Kommer alltså jag som har telia-abb med >3 mån kvar på bindningstiden att köpa den till samma pris som en ny kund?

Läs lite noggrannare:

Har du redan ett mobilabonnemang hos Telia?

Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kommer du att kunna byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.

Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-02 21:29
Ursprungligen av Rickard A:

Läs lite noggrannare:

Har du redan ett mobilabonnemang hos Telia?

Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kommer du att kunna byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.

Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

Jo men jag vill ju inte ha telefonen "med bibehållen bindningstid" dvs det abonnemang jag har nu med lite drygt 3 månader kvar på. Jag vill ju ha den med ett av de abonnemangen som verkar vettiga tillsammans med telefonen. Om jag då vill ha 16GB versionen och iMini med 18 månaders bindningstid så borde ju inte det kosta mig 2200 kr ...bara för att jag är 3 veckor ifrån 3 månader kvar på bindningstiden. Isf tänker jag ju säga åt dom att dom kan få mig som kund i 18 månader eller så säger jag upp abonnemanget så fort jag kan och går nån annanstans.

Fick nu nyhetsbrev nr 4 från Telia.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-02 21:27

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Prislista med alla telias abb och kostnad för iPhone

Bevaka tråden