Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av fruktsallad:

Men du menar alltså att det utöver operatörslåsningen finns en lands-spärr!? Eller är det bara att den fortarande är operatörslåst till just alla operatörer i land x? Skulle den spärren finnas även på en Telia-iphone som man låser upp efter 12 månader? Att den bara får användas med ett specifikt lands operatörer? Låter ju helt barockt.

Lands-spärr?
Japp. Har jag läst i ett annat forum.

Bara operatörslåst till just alla operatörer i land?
Japp. Det finns ingen 'direkt' lands-spärr.

Finns spärren även på en Telia-iphone?
Jag tror det. Ganska så typiskt med Apple. Tar tex Music Store eller tangendbord på laptops. I stort sätt landslåst.

Jag tror att Apple vi säljer iPhones i varje land och idén är att de tillhör landet. Men jag är bara 80% säkert. Btw, jag är iPhone+OS X utvecklare och var på WWDCn.

Lite extra länkar:
- Officially unlocked iPhones not really unlocked - iPhone Atlas
- Are French "unlocked" iPhone Country-locked? - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)
- iPhone Central: Unlocked iPhones actually kinda sorta locked?

men också motsatsen:
- Unlocked iPhones sold by Orange not ‘country locked’ | iLounge News

You choose...

Ursprungligen av fruktsallad:

O.T. Grymt initiativ med ditt excel-ark! Uppskattas verkligen.

Tack. Lite education är aldrig fel.

Andreas Pardeike
--
iFill, Fresh music from thousands of radio streams
iFill, the internet radio recorder for the iPod

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-07-08 20:38

Tycker det låter lite mysko att det är om det skulle vara kvar ett lås på en telefonen som binder den till alla operatörer i landet. Jag menar, betalar du en avgift hos Telia för att låsa upp en mobil så ska du ju kunna stoppa in vilket kort som helst. Och vad skulle hända om det kom en ny operatör på svenska marknaden efter du "låst upp" telefonen hos Telia? Får du gå och låsa upp den igen? Njaa, låter lite skumt... dock bryr jag mig inte så mycket om det iofs.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-09 17:13
Ursprungligen av Greggen:

Tycker det låter lite mysko att det är om det skulle vara kvar ett lås på en telefonen som binder den till alla operatörer i landet. Jag menar, betalar du en avgift hos Telia för att låsa upp en mobil så ska du ju kunna stoppa in vilket kort som helst. Och vad skulle hända om det kom en ny operatör på svenska marknaden efter du "låst upp" telefonen hos Telia? Får du gå och låsa upp den igen? Njaa, låter lite skumt... dock bryr jag mig inte så mycket om det iofs.

Franska telefoner (iPhone) är låsta till franska operatörer. Alltså de som säljs utan abonnemang och utan bindningstider.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-08 22:13
Ursprungligen av fruktsallad:

O.T. Grymt initiativ med ditt excel-ark! Uppskattas verkligen.

+1

Kan inte annat än hålla med, mycket bra och lättöverskådlig beräkningstabell!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 11:12
Ursprungligen av fruktsallad:

Ja, obunden och olåst är två skilda saker. När jag skrev obunden så menade jag olåst. Men om man, igen, läser vad som står på norska sidan - kolla det jag fetstilstat - så kan du väl inte säga att det verkar som att den efter upplåsning fortfarande är låst till Netcom?

"Nå er også prisene offentliggjort, og det viser seg at det kan bli en svindyr affære for Netcom-kunder. Det finnes imidlertid en mulighet som kan bli både billigere og bedre for de som vil ikke vil over til Netcoms nett.

Loven hjelper deg
I Norge er det nemlig lovpålagt at forbrukerne skal kunne kjøpe seg fri fra kontrakten sin. Det vil i praksis si at du relativt enkelt kan komme deg unna bindingstiden og de dyre abonnementene til Netcom."

Låter lite för bra för att vara sant kanske, men man kan ju alltid hoppas.

Var har du fått texten ifrån?
Är det från operatörens hemsida eller är det någon som har tolkat?

Hej!

Jag ringde till Telias kundtjänst och fråga men hon jag fick prata med hade ingen aning och hänvisa bara till hemsidan. Så jag täntke testa lyckan här:

iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia står det: "iPhone 3G kommer naturligtvis att kunna köpas och användas tillsammans med Telias övriga mobila abonnemang."
Denan text tolkar jag som att jag kommer kunna köpa den med Telia Mobil Bingo med 0månaders bidningstid och 99kr/mån.

Dock känns detta inte så troligt då det sedan finns en sida som heter " iPhone 3G med samtliga mobilabonnemang för privatkunder", där man måste tecka med minst 18mån bidningstid. Tycker att detta känns falsk marknadsföring.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-07 13:40
Ursprungligen av JohanBremberg:

Dock känns detta inte så troligt då det sedan finns en sida som heter " iPhone 3G med samtliga mobilabonnemang för privatkunder", där man måste tecka med minst 18mån bidningstid. Tycker att detta känns falsk marknadsföring.

Notera att det står "samtliga abbonemang" och inte samtliga abbonemang och bindningstider. Dom har ju presenterat priser med alla abbonemang, så långt tycker jag inte det är något konstigt. Däremot kanske man kan tycka att dom borde gett ut priser för 12 mån bindningstid också.
Att dom skulle sälja telefonen endast med bindningstid borde inte förvåna någon i dagsläget...

Har någon sett några uppgifter ang om telefonen är låst till telias simkort? Bör ju egentligen inte fylla någon funktion att låsa dem (men de är säkert låsta ändå) då man binder upp sig juridiskt till ett avtal som löper en längre tid.

Ska man ut och resa i sommar och låter GPS'en jobba lite kommer man ju hem till ett konkursbo. Man skulel ju vilja kunna köpa den här, och sedan peta i ett kontantkort när man kommit till semesterlandet.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-09 09:11
Ursprungligen av petterf:

Har någon sett några uppgifter ang om telefonen är låst till telias simkort? Bör ju egentligen inte fylla någon funktion att låsa dem (men de är säkert låsta ändå) då man binder upp sig juridiskt till ett avtal som löper en längre tid.

Ska man ut och resa i sommar och låter GPS'en jobba lite kommer man ju hem till ett konkursbo. Man skulel ju vilja kunna köpa den här, och sedan peta i ett kontantkort när man kommit till semesterlandet.

Puffar frågan framåt.
Är också intresserad av ett svar. Det vore toppen om man kunde teckna det billigaste abonnemanget hos telia och sen köra med sitt andra abonnemang (SIM-kort)i telefonen.
För min del hade det faktiskt lönat sig att göra så.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-07-09 09:13

Hur funkar det efter bindningstidens slut?
Låses telefonen automatiskt upp för andra operatörer eller måste man gå till en Teliabutik för att göra det?

Eller är det så att man helt enkelt säljer sin själ till Telia för all framtid när man skriver på kontraktet?

  • Medlem
  • 2008-07-03 10:20

Om jag har Telia-abonnemang och ringer någon med Halebop, räknas det då som att ringa till Telia? (dvs enligt Telias definitioner av "till Teliamobiler" respektive "till andra mobilnät")

Jag har sökt på 99.se och "the Internets" men ej funnit svar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 10:25
Ursprungligen av samul:

Om jag har Telia-abonnemang och ringer någon med Halebop, räknas det då som att ringa till Telia? (dvs enligt Telias definitioner av "till Teliamobiler" respektive "till andra mobilnät")

Jag har sökt på 99.se och "the Internets" men ej funnit svar.

Fråga Telia kundtjänst. Oväntat tips?

Telia skärper sig - nya iPhonepriser
Telia har precis uppdaterat sin information kring iPhone 3G, och nu kan man se exakt hur mycket den eftertraktade mobilen kostar med alla olika abonnemang som erbjuds.

Telia skärper sig - nya iPhonepriser - MacWorld

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Jag var inte snabb med den där informationen såg jag nu....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 10:27
Ursprungligen av WashedUp:

Telia skärper sig - nya iPhonepriser
Telia har precis uppdaterat sin information kring iPhone 3G, och nu kan man se exakt hur mycket den eftertraktade mobilen kostar med alla olika abonnemang som erbjuds.

Telia skärper sig - nya iPhonepriser - MacWorld

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Tack för tipset, men detta är vad vi har snackat om de senaste två sidorna.

Ursprungligen av samul:

Om jag har Telia-abonnemang och ringer någon med Halebop, räknas det då som att ringa till Telia? (dvs enligt Telias definitioner av "till Teliamobiler" respektive "till andra mobilnät")

Jag har sökt på 99.se och "the Internets" men ej funnit svar.

Telia -> Halebop räknas som Teliasamtal

Halebop -> Telia räknas inte som Halebop

Du kan ringa från Telia till Halebop utan minutkostnad men inte tvärt om. (Det har i alla fall varit så)

Ja, vad gör man. Jag börjar jämt läsa på sista sidan lite lätt hehe.

Det kan har varit uppe, men hur kan max 25 vara så dyrt?

Max 25 - 49:-/mån - 18 månader bindningstid kostar iphonen 5195:-
Till vänner - 69:-/mån - 18 månader bindningstid kostar iphonen 4220:-

Under dessa 18 månaderna är telia "försäkrade" om ytterliggare 18 mån x 20:- = 360:-

Hur kan 360:- i garanterade intäkter innebära en 975:- billigare telefon?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-03 12:57
Ursprungligen av jacoblo33:

Det kan har varit uppe, men hur kan max 25 vara så dyrt?

Max 25 - 49:-/mån - 18 månader bindningstid kostar iphonen 5195:-
Till vänner - 69:-/mån - 18 månader bindningstid kostar iphonen 4220:-

Under dessa 18 månaderna är telia "försäkrade" om ytterliggare 18 mån x 20:- = 360:-

Hur kan 360:- i garanterade intäkter innebära en 975:- billigare telefon?

Till att börja med så riktar sig ju "Till vänner" till dem som mest ringer inom Telia, vilket inte kostar Telia någonting (men ändå är det öppningsavgift), vilket i sin tur förmodligen har ganska stora konsekvenser för abbonemangsformens lönsamhet. Det är helt enkelt aningen mer komplicerat än att bara titta på abbonemangskostnaden...

Ursprungligen av Jogin:

Till att börja med så riktar sig ju "Till vänner" till dem som mest ringer inom Telia, vilket inte kostar Telia någonting (men ändå är det öppningsavgift), vilket i sin tur förmodligen har ganska stora konsekvenser för abbonemangsformens lönsamhet. Det är helt enkelt aningen mer komplicerat än att bara titta på abbonemangskostnaden...

Ligger väl lite i det, men samtidigt tycker jag 400:- subventionerat pris för 18 månaders bindningstid är jäkligt snålt. Har haft Student (max 25), fast pris data och en månadskostnad på minst 500:- i månaden. Den intäkten under 18 månader borde de kunna bjuda på lite bättre pris för själva telefonen

Ursprungligen av Jogin:

Till att börja med så riktar sig ju "Till vänner" till dem som mest ringer inom Telia, vilket inte kostar Telia någonting (men ändå är det öppningsavgift), vilket i sin tur förmodligen har ganska stora konsekvenser för abbonemangsformens lönsamhet. Det är helt enkelt aningen mer komplicerat än att bara titta på abbonemangskostnaden...

Nog kostar det Telia i alla fall. De måste ha en utbyggd infrastruktur som skapar fasta kostnader för Telia som ska räknas hem på något sätt via deras kunder. Det kostar också Telia i form av minskning av tillgänglig kapacitet. Det genererar väl inte så mycket i rörliga kostnader (förutom att sändaren måste sända med högre effekt så att den drar mer ström, vilket inte är en försumbar kostnad för operatörer)

Men i övrigt så håller jag med dig, det blir invecklat att beräkna om ett abbonmang är mer förmånligt än ett annat

--jalle

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-03 12:54

Jag är lite anti att binda upp mig mer än 12 månader. Ringer/smsar dessutom inte jättemycket, och enligt mina beräkningar passar Bingo eller 99 mig bäst.
Vad tror ni om följande, är det helt galet?
Portera mitt nummer NU och teckna mig för 12 månaders bindningstid samt plocka ut nån tokbillig telefon bara för att. Sen den 11e sitter jag på ett redan bundet abb och kan köpa iPhone för 5495 :-, bara 400 spänn dyrare än med Bingo 18 mån. Skillnaden i rena månadsavgifter är 600 kr, för att inte tala om att jag får en extratelefon gratis.

Det verkar inte vara allmänt känt att Telia och Tele2 har SAMMA 3G-nät. Eftersom Telia inte fick nån licens från PTS för att bygga 3G-nät så gick de ihop med Tele2 och alla som ringer med Telia och Tele2 använder alltså exakt samma nät, så länge telefonen använder 3G-frekvenserna för samtal och data.

Det finns alltså ingen skillnad mellan Telia och Tele2 i nätkvalitet, om det inte blir problem hos respektive operatör EFTER masten.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Det verkar inte vara allmänt känt att Telia och Tele2 har SAMMA 3G-nät. Eftersom Telia inte fick nån licens från PTS för att bygga 3G-nät så gick de ihop med Tele2 och alla som ringer med Telia och Tele2 använder alltså exakt samma nät, så länge telefonen använder 3G-frekvenserna för samtal och data.

Det finns alltså ingen skillnad mellan Telia och Tele2 i nätkvalitet, om det inte blir problem hos respektive operatör EFTER masten.

Nja... så länge som du bara tänker på 3G täckning, om du tänker totaltäckning så blir det annorlunda eftersom de inte delar GSM nätet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja... så länge som du bara tänker på 3G täckning, om du tänker totaltäckning så blir det annorlunda eftersom de inte delar GSM nätet.

Absolut, men vem tänker inte använda 3G?

Ursprungligen av MungoBBQ:

Absolut, men vem tänker inte använda 3G?

Det kanske inte har gått upp för dig att i vissa lägen så har du inget val eftersom det inte finns 3G täckning...

Exempelvis så har GSM på 900-bandet bättre penetration än UMTS bandet. På jobbet har jag bara 3G täckning ungefär 2 meter innanför väggarna sedan tar det slut...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Absolut, men vem tänker inte använda 3G?

Jag när det inte behövs eftersom det drar massor mer batteri.

Dubbla abonnemang

När jag tittar på Telias möjlighet att teckna andra abonnemang förutom i-abonnemangen så kan jag inte se om det är 18 mån. bindning på mobilt bredband fastpris eller om det bara gäller grundabonnemanget. Om det inte är bindning på det kan man ju teckna om det när det blir billigare under perioden. Då är det bara ev. 69 kr i månaden som är bundet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 13:55
Ursprungligen av [email protected]:

När jag tittar på Telias möjlighet att teckna andra abonnemang förutom i-abonnemangen så kan jag inte se om det är 18 mån. bindning på mobilt bredband fastpris eller om det bara gäller grundabonnemanget. Om det inte är bindning på det kan man ju teckna om det när det blir billigare under perioden. Då är det bara ev. 69 kr i månaden som är bundet!

Som jag förstår är det bara själva grundabonnemanget som krävs för att få köpa en iPhone.
Det mobila bredbandet till fast pris är bara en rekommendation, alltså borde man kunna köpa det separat och då också utan bindningstid.

Men man vet ju aldrig...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 14:17
Ursprungligen av [email protected]:

När jag tittar på Telias möjlighet att teckna andra abonnemang förutom i-abonnemangen så kan jag inte se om det är 18 mån. bindning på mobilt bredband fastpris eller om det bara gäller grundabonnemanget. Om det inte är bindning på det kan man ju teckna om det när det blir billigare under perioden. Då är det bara ev. 69 kr i månaden som är bundet!

Pratade precis med Telia eftersom jag hade samma fundering. Det är precis som du säger. "Prisavtal fastpris" är endast en tilläggstjänst som man när som helst kan säga upp alt teckna. Nice.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-03 15:52
Ursprungligen av westerli:

Pratade precis med Telia eftersom jag hade samma fundering. Det är precis som du säger. "Prisavtal fastpris" är endast en tilläggstjänst som man när som helst kan säga upp alt teckna. Nice.

Det du säger stämmer, och det finns en hel tråd om det diskussionsämnet här på 99. Telia lanserade "mobilt bredband" som tillägg till sina ordinarie paket i januari.

Bevaka tråden