Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Varför blir ljudet olika från min JV1080 beroende på vilket klaviatur jag väljer?
Jag lyckas inte få lika bra dynamik i ljudet med någon klaviatur som när jag trycker på 1080:ns volym/testknapp!
Vad är det inte jag vet, som Ni vet:-)
Anslaget (Velocity) på testknappen är troligtvis max, dvs 127. Det beror med andra ord på hur hårt du spelar på midiklaviaturet (0-127). Det kan även vara så att vissa ljud har något filter som baseras på anslaget.
Anslaget (Velocity) på testknappen är troligtvis max, dvs 127. Det beror med andra ord på hur hårt du spelar på midiklaviaturet (0-127). Det kan även vara så att vissa ljud har något filter som baseras på anslaget.
Det spelar inte någon roll hur hårt jag spelar, har provat med min Cazio cz5000 och med M-Audio o2. Men Jag får väl kolla om det kan vara någon inställning på klaviaturen.
Samma sak på mfb synth2. Använder man knappklaviaturet är det bra mycket mer punch i ljudet. Verkar tyvärr inte som att det skickar midi dock så man kan kolla vad som pågår...
(iof har jag filtret på velocity sens, kan mycket väl vara det)
Gamla DX-7:an hade ju bara 0-100 i velocity, det kanske finns andra syntar med liknande begränsning. Testa att spela in midi i nån sequencer, spela med lite olika velocity. Se och begrunda..!