- Reisan
- Medlem ●
- Malmö
Kanske har du bytt upp från:
Instegssystemkamera
Kompakt till system
Analog till digital
Mellanformat till fullformat
En tillverkare till en annan
Andra varianter
Berätta gärna hur du upplevde och tyckte om din uppgradering av framför allt kamerahus, men även objektiv. Om du känner att du vill ta med övrig fotoutrustning, kläm in det i en sista mening.
Denna tråd kan ge viss föraning för dem som kanske går i tankarna att byta upp sig. Givetvis är upplevelser och erfarenheter individuellt, men kan vara intressant/kul att läsa.
Tell me your story!
Jag bytte upp mig från digitalt (div olika kameror, h2 p30, mark II mm) till en "analog" fuji 645... Hittade tillbaka till den äkta fotokäslan ingen..helt underbart..
Rekomenderas till alla..
Jag bytte upp mig från digitalt (div olika kameror, h2 p30, mark II mm) till en "analog" fuji 645... Hittade tillbaka till den äkta fotokäslan ingen..helt underbart..
Rekomenderas till alla..
Grattis!! fotografera med film är precis som du säger [helt underbart] Så länge det finns film finns det hopp. Mitt senaste uppåttjack är en 90 mm fujinon förstoringslins
Köpte en kamera. Vid en separation tog hon kameran enbart för att jävlas. Så jag tänkte att jag köper en ny. Träffade kvinnan som sedan blev min fru i samma veva och kameran var med hela tiden som vårt förhållande utvecklades. Tyvärr kom stormen Per... Tog en promenad och tog fram kameran...snygga bilder men hela mekanismen blev full med salt. Lämnade in på rep.
Nu hade jag lite pengar över och Mari uppmuntrade mig att köpa en "riktig" kamera. Kikade runt och blev lite kär i Pentax k10d. Kört den ett tag nu och kommer updatera till K20d snart.
Jag bytte upp mig rätt snabbt för dels växte jag ur D40-kamerahuset och dels kände jag att jag ville satsa på ett bättre kamerahus som hade allt jag önskar och lite till. Dock trodde jag inte att jag i slutänden skulle välja en annan tillverkare, Pentax.
Efter jag läst en hel del tester, recensioner och även ställt frågor här i forumet, stod valet mellan Nikon D200 och Pentax K20D. Jag gillar Nikon:s grejor men Pentax erbjöd ett kamerahus med bildstabilisering och annorlunda användarvänlighet. Jag önskade ett kamerahus med bildstablisering, för att kunna utnyttja funktionen till de objektiv jag har och kommer att skaffa.
Budgeten var givetvis en faktor i det hela också. Men jag ville satsa lite extra på objektiven. Nya grejor känns oftast bäst, men jag hade begagnat i åtanke också. Fanns en hel del begagnade D200:or men inga begagnade K20D:or vid inköpsperioden. Tålamod är en dygd sägs det. Jag är rätt bra på tålamod, men när det gäller teknikprylar så har jag nada tålamod.
Jag har hunnit testa min K20D ett par gånger ute på "fältet" men inte så pass mycket att jag kan ge ett helhetsomdöme om utrustningen. Har inte lärt eller testat alla funktioner än. Dock märker jag att ju bättre kamera man har destu större krav ställs det på fotografen. Bättre kameror ger bättre resultat och underlättar fotograferandet, när man vet hur man ska hantera kameran/funktionerna.
Så jag har en del att lära mig rent praktiskt och kanske gjorde jag uppbytet för tidigt? Jag är väldigt nöjd med det som jag har erfarat än så länge och eftersom där är hur mycket som helst att lära och uppleva, oavsett vad man har, så ser jag fram emot att få fortsätta att fotografera.
På vad för sätt växte du ur D40:an var det bara funktionsmäsigt (avsaknad av bildstab.) eller var det även bildkvalitetsmässigt också? undrar jag som ännu inte fått min D40 och som blir orolig att jag köpt en för "billig" kamera...:tveksam:
På vad för sätt växte du ur D40:an var det bara funktionsmäsigt (avsaknad av bildstab.) eller var det även bildkvalitetsmässigt också? undrar jag som ännu inte fått min D40 och som blir orolig att jag köpt en för "billig" kamera...:tveksam:
Det var bl a avsaknad av t ex fokusmotor och bildstablisering i kamerahuset som fick mig att byta upp inom kort tid. Övriga funktioner finns i D40:n så du behöver inte vara orolig för ditt inköp.
Just detta oroar mig också. Ska till New York på måndag, och kommer ta sikte på B&H så fort väskorna åkt upp på hotellet.
Är helt grön på DSLR, och har därför dragits mot D40:n eftersom det ska vara en så bra nybörjarkamera. Övriga modeller jag sneglat på är D80 och EOS 450d. Vill inte "växa ur" kameran alltför snabbt, men vill samtidigt inte lägga för mycket pengar på min första kamera, även om ett köp på B&H minskar kostnaderna något.
Reisan, vad jag förstår var du i en liknande situation tidigare i år. Rekommenderar du fortfarande D40:n som första kamera, eller ska man gå upp en pinne direkt för att undvika att snegla på andra modeller alltför snabbt?
Reisan, vad jag förstår var du i en liknande situation tidigare i år. Rekommenderar du fortfarande D40:n som första kamera, eller ska man gå upp en pinne direkt för att undvika att snegla på andra modeller alltför snabbt?
Jag rekommenderar starkt att köpa en D40 som första systemkamera. Dels är den väldigt användarvänlig och dels är den bra när man ska lära sig grunderna. Instegskameror ger en uppfattning om vad man sedan kan tänkas behöva.
Tack för era tips och råd! Ska kanske satsa på en D40 trots allt.
Do it! Du får visa bilder sen
Gör det! Jag är jättenöjd med min.
Om du känner att du behöver lägga mer pengar på din kamera tycker jag att du skall köpa en extern blixt (t.ex. SB-400 är smidig och ger mycket snyggare blixtljus än den interna blixten). Och kanske ett stativ? Eller något roligt och bra objektiv? Jag köpte ett 18-200 VR som kostar mer än dubbelt så mycket som kameran. Kul glugg! Eller den där lilla smidiga fjärrutlösaren som är bra då kameran sitter på stativ och du tar jättelånga slutartider? Och en bra väska förstås. Och lite bra programvara för hantering av bilder i datorn. En backupdisk för bilderna har du kanske redan? Några bra fotoböcker kan rekommenderas.
Du ser! Bränn inte för mycket pengar på bara huset.
Pesc, tack för tipset.
Har tittat på ett paket på B&H med följande: Nikon D40-hus med ett 18-55 mm VR och ett 55-200 mm VR för $599 vilket enligt mina beräkningar slutar på runt 4000 kr. Att ställa mot t ex en Nikon D80 med ett 18-55 mm VR för $949 (~6300 kr).
Det låter vettigt att välja D40:n, och lägga pengarna jag sparar på ett billigare hus på något vettigt tillbehör istället.
Nu blev det här kanske lite off topic, ber om ursäkt för det. Åker på måndag, alla tips/förslag på inköp mottages tacksamt. Återkommer förhoppningsvis med bilder från vilken kamera det nu blir
Har tittat på ett paket på B&H med följande: Nikon D40-hus med ett 18-55 mm VR och ett 55-200 mm VR för $599 vilket enligt mina beräkningar slutar på runt 4000 kr.
Det låter vettigt att välja D40:n, och lägga pengarna jag sparar på ett billigare hus på något vettigt tillbehör istället.
D40, 18-55 och 55-200 är ett bra paket som täcker brännvidder för de vanligate motivtyperna. Jag har samma paket, förutom att mitt kit-objektiv var utan VR. Du kan se foton jag tagit med 55-200 och D40 på Flickr: Rei_san's Photostream. Sidan 1-4 är tagna med min Pentax. Från sid 4 och framåt är tagna med D40 och mest med 55-200 objektivet.
D40, 18-55 och 55-200 är ett bra paket som täcker brännvidder för de vanligate motivtyperna. Jag har samma paket, förutom att mitt kit-objektiv var utan VR. Du kan se foton jag tagit med 55-200 och D40 på Flickr: Rei_san's Photostream. Sidan 1-4 är tagna med min Pentax. Från sid 4 och framåt är tagna med D40 och mest med 55-200 objektivet.
Men alla bilder är underexponerade.
Sedan inlägget som du citera skrevs så har jag stuvat om bland mina bilder. Några var underexponerade när de togs. Många av dem har jag under- eller överexponerat i efterhand.
Jag har bytt från 2 megapixel kamera i SE K750i och SE K800i till 5 megapixel kamera i Nokia N95 (ja, för det var väl alla kameror som räknas, även de som finns i en mobil ?). Har tagit några foto med K750i som jag är jättenöjd med. Inte för den perfekta skärpan utan för en rolig vinkel eller ett spontant intryck. För vem tar man foto egentligen ? Om det är för mig själv så räcker kvaliten. Jag kan se att fotona blir bättre med Nokian men inte jätte mycket bättre.
Jag har insett vilken kamera-typ jag är. Det är en människa som prioriterar små, lätta kameror som alltid finns tillgängliga. Vill gärna ha en sk fin kamera men inser att jag aldrig kommer att ta med den ut. Sitter här på en skärgårdsklippa med min nätta Air. Jag kommer att vara den första utanför MacForum när det kommer en Mac hälften så stor som Air år...2010 kanske.
Jag har bytt från 2 megapixel kamera i SE K750i och SE K800i till 5 megapixel kamera i Nokia N95 (ja, för det var väl alla kameror som räknas, även de som finns i en mobil ?). Har tagit några foto med K750i som jag är jättenöjd med. Inte för den perfekta skärpan utan för en rolig vinkel eller ett spontant intryck.
Jag tycker mobilkameran är ett jättekul komplement, just för att man alltid har den med sig (nästan i alla fall) jag tar själv rätt mycket kort med den, allt från ett snabbt kort på vilken plats i p-huset man står på så man hittar bilen igen :"> till att fotoblogga lite roliga bilder...
Min mobiltelefon blog om någon är nyfiken... tror ärligt talat att jag nog inte har haft en enda besökare hittils
Blev lite konstig länk där så försöker igen: Mobilblogg.nu : en blogg för bilder tagna med mobiltelefonkamera
Tack för titten
Mobilblogg.nu var ny för mig.. ska i alla fall ta en titt på vad det är, fast det får bli vid en tidpunkt då jag är mer vaken än nu...
Nu känner jag att jag nog hjälpt till att dra iväg den här tråden väldigt off-topic, sorry! :">
Sedan inlägget som du citera skrevs så har jag stuvat om bland mina bilder. Några var underexponerade när de togs. Många av dem har jag under- eller överexponerat i efterhand.
Jag tycker dina underexponerade bilder är rackarns bra! ger en mycket mer intressant bild än om de bara sett "vanliga" ut
Jag tycker dina underexponerade bilder är rackarns bra! ger en mycket mer intressant bild än om de bara sett "vanliga" ut
Tack Gusten för komplimangerna. Jag försöker att göra vissa foton mer intressanta i efterredigeringen, men jag försöker även utan efterredigering. Kul att experimentera.
Striberger: Jag köpte min första DSLR, en D40 på El-giganten då de kostade 2990 kronor. Jag kommer säkert att växa ur den, men det skulle nog gälla vilken modell som helst.
Jag tänkte som så att eftersom det blir min första DSLR så blir den utmärkt att lära sig på. Efter något år med den så har jag nog helt andra önskemål på vilken kamera som är den "ultimata" för mig än vad jag kunnat lista ut utan att någonsin ha ägt en DSLR.
Så när priset på 2990 kronor kom hade jag inget val. Då har jag råd att köpa en ny bättre om ett år (eller tidigare), och får under tiden en bra kamera att lära mig på och börja fotografera istället för att fortsätta grubbla och vela. Jag har helt enkelt köpt en kamera jag planerar att växa ur
Att byta upp mig från min digitalkompakt till en analog systemkamera (2003) var riktigt trevligt. Med kompaktkameran var jag tekniskt begränsad, men kunde lära mig saker som bildkomposition och försöka göra det bästa av situationen. Lägga vikten på annat liksom.. När jag lärt mig det (hyfsat) och uppgraderat till system så upptäckte ju hur mycket mer man kunde göra egentligen...
Efter två år tröttnade jag på analogt och längtade tillbaka till den digitala världen. Då skaffade jag mig exakt samma kameramodell fast digital (Minolta Dynax 7 till Konica Minolta Dynax 7d, den första systemaren med inbyggd bildstabilisering hehe). Denna köpte jag mig med alla pengar jag fick i lumparbidrag.
Den kameran har jag haft sedan 2005, trivs sjukt bra med den och kommer inte byta ut den förrän den rasar ihop.
En av de saker jag gillar med den är att i princip alla inställningar som har med fotografering att göra sitter som knappar på kamerahuset (så den ser sjukt "överknappad" ut, och kanske något förvirrande för en som bara kollar snabbt) istället för att man rotar i menyer. Det går så snabbt att ställa in allt.
Nu börjar den få ont om megapixlar (6) och så jämfört med senare modeller, men det spelar ingen roll för min del eftersom jag inte skriver ut enorma bilder. Ibland saknar jag några pixlar om jag måste beskära mycket...
Mitt senaste tillskott i kameraväg är ett tamron 90mm macro 1:1, och plötsligt känns alla andra makrobilder man tagit inte alls som makro ^^ Riktigt roligt att använda det
Det är nog faktiskt det objektiv som varit roligast att skaffa (för mig) eftersom man kan ta så pass annorlunda bilder än tidigare.
Andra objektiv har visserligen varit kul att skaffa för att de varit bra osv men.
Ang. "för billigt" kamerahus-grejen...
Det är nog ingen fara egentligen. Men om man vet med sig att man kanske kommer byta upp sig relativt snabbt så kanske det är värt att köpa en som bara är snäppet över. Kanske blir billigare i längden då man slipper ångra sig efter ett litet tag och köpa ytterligare en (man kan ju iofs sälja hus sen).
Det man vinner med dyrare kamerahus kan ju vara saker som byggkvalitet, finesser och prestanda. Det viktigaste på huset är nog sensorn och hur bra den pallar av brus etc.
Men det viktiga rent prylmässigt är antagligen objektiven. Och köper man ett lite billigare kamerahus men bra objektiv så får man bra bilder.
Och kamerahus kan man som sagt alltid försöka uppgradera efter några år om man vill det.. Så det kan vara värt att lägga pengarna på bättre objektiv istället.
Det viktigaste är som sagt fotografen.. En vanlig analogi man hör ang. denna frågan är att folk skulle säga "vilken bra bok du skrivit, vilken ordbehandlare använder du?" till författare.
edit: Shit vad långt! Trodde jag inte, ber om ursäkt
Striberger, kompisen hade en D80, han var otroligt nöjd med den. Är skillnaden så liten mellan 40 och 80 hade jag "tagit i" och tatt 80:an.
Hoppas jag inte rör till det för dig nu ...
Verkar röra till det ordentligt på egen hand verkar det som . D80:n med 18-55 mm VR ligger på $949, inte $799. Skillnaden mellan paketen är alltså ca 2300 kr, och inget annat.
D80-huset utan objektiv går på $730.
Verkar röra till det ordentligt på egen hand verkar det som . D80:n med 18-55 mm VR ligger på $949, inte $799. Skillnaden mellan paketen är alltså ca 2300 kr, och inget annat.
D80-huset utan objektiv går på $730.
Kör på D40-paketet. En av två saker kommer inträffa.
1) Du upptäcker att D40 duger utmärkt åt dig.
2) Du blir "biten" och vill ha bättre (dyrare) grejer. I det fallet räcker inte D80 riktigt heller utan du börjar snegla på D300.
De fördelar jag ser med D80 jämfört med D40 är t ex att den har inbyggd fokusmotor i kamerahuset och 11-punkters fokusområde. Dessa två saker gynnar fotograferingen.
AF-motor möjliggör att du kan använda vilket objektiv som helst och få tillgång till AF. 11-punkters fokusområde gör att kameran kan följa motiv bättre eller att man har fler områden att ställa in fokus på.
Men den är inte lika lättanvänd som D40 som har motivprogramval och t ex att den varnar om bilden är för ljus eller för mörk.
Jag tror att startsträckan är betydligt kortare med D40 än med en D80. Men en D80 växer man inte ur lika snabbt.
Inte lätt det här... Hehe!