Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transponera basgång i MPC?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar lite på en MPC500 eller 1000.

Jag vet att den främst är tänkt för trummor. Men om man nu samplar sig en bas och lägger in (det bör väl gå hyfsat lätt även om den har 1 sample/pad tänket?) finns det något vettigt sätt att enkelt skapa transponerade varianter av en inprogrammerad basgång. Man vill ju inte sitta och transponera om varje event manuellt utan ett (och endast ett) spår i en sekvens med någon enkel knapptryckningssekvens...

Typ: Kopiera av sekvensen - välj bastracket - transponera

Det går bra att sampla bas och spela in basgångar, däremot har jag inte hittat något sätt att transponera.

Synd.

En titt i manualen, är det detta som är orsaken?

"You can transpose (change the key of) the note events. This edit only applies to the note events of a MIDI track. It does not change DRUM track data. "

Och använder man den interna samplern så måste man använda DRUM tracks eller hur?

Senast redigerat 2008-07-08 10:31
Ursprungligen av torsig1967:

Synd.

En titt i manualen, är det detta som är orsaken?

"You can transpose (change the key of) the note events. This edit only applies to the note events of a MIDI track. It does not change DRUM track data. "

Och använder man den interna samplern så måste man använda DRUM tracks eller hur?

man kan ändra ett DRUM track till MIDI, transponera, och sedan ändra tillbaks

men då transponerar den till padden under, t.ex, om du transponerar -1. så om du samplar av varje not för sig och sedan spelar på det i mpc'n kan det bli krångligt. men om du bara samplar en not och kör 16 levels -> note variation och spelar en basgång på padsen skulle du ju kunna transponera till ett likadant ljud med annat pitch (antingen sampla av en annan not eller ändra pitchen i mpc'n).

det är väl kanske inte den enklaste och bästa lösningen men så hade jag gjort iaf. om det är uteslutet att sampla loopar av basgången i olika tonarter.

detta gäller dock 2000xl, hur det funkar på dom nyare varianterna har jag ingen koll på men jag misstänker att det är ganska likt..?

• Medlem
  • Borås
  • 2008-07-08 10:24

Nu var det ett tag sedan jag hade en MPC 1000, men på den (med JJOS) kunde man ju välja att markera alla programmets parametrar (i prog-menyn) , välja pitch och höja/sänka hela slingan.

Ursprungligen av odlarn:

Nu var det ett tag sedan jag hade en MPC 1000, men på den (med JJOS) kunde man ju välja att markera alla programmets parametrar (i prog-menyn) , välja pitch och höja/sänka hela slingan.

Hmmm.... en möjlig lösning, men det blir lite klumpigt eller? Funkar det såhär?

- Kopiera av programmet
- Transponera
- Kopiera av sekvensen
- Byt ut det program (basgången) som skall transponeras

• Medlem
  • Borås
  • 2008-07-08 10:35

Nu vet jag inte riktigt vad du ska göra..
Seqa en extern pryl?
Spela en basgång med samplade bastoner?
Spela upp en samplad basgång?

Använda MPC:ns interna sampler även för basgångar (eller något annat kromatiskt) för att få båda trummor och bas ur samma burk. Skulle passa perfekt live.

Jag gillar att experimentera med att transponera saker och det verkar inte riktigt som det är praktiskt i MPC:n om man använder den interna samplern.

Eller?

• Medlem
  • Borås
  • 2008-07-08 13:05

Mja, själva samplerdelen är väl inte super, framförallt om du ska timestretcha mm.

Men att kopiera ett program till ett nytt och sedan transponera går kvickt (om det är noter du spelar och inte hela loopar)

Nu är jag inte expert på MPC-terminologin (eftersom jag inte har någon - än) men det räcker väl inte med att kopiera programmet? Måste jag inte kopiera sekvensen och sedan byta ut det aktuella programmet mot det nya också inne i sekvensen?

För att få två sekvenser i olika tonarter alltså....

Jag funderar alltså på hur arbetsgången blir om man vill hålla på att transponera sekvenserdata som spelar på interna ljud.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-07-08 17:13

Hmm,, var ju nåt år sedan jag satt med en nu, bättre att någon annan svara tror jag.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-07-08 21:45

det fungerar att antingen lägga ut en sampling per pad och transponera
(räcker att ladda in en enda sampling för ändamålet)
eller att köra "all 16" som är en slags transponerare (stretchare snarare).

testade att göra en djupbas med en 808kick och att transponera
dem över 16 pads. blev hyggligt med tanke på att samplingen
inte var den bästa.

Såg dessutom just detta på Youtube:
YouTube - jjos2 mpc1000 multisampled INST pgm part I

Men det är kanske enbart JJOS...har inte fattat det än.

Hur menar du egentligen att du vill göra, vill du transponera samplingar i ett program för att spela på ett keyboard eller pads så är det en baggis. Jag trodde du menade att du ville transponera tex en hel takt med en basslinga med flera noter på en gång?

Jag vill göra en kopia av en sekvens och i denna sekvens ändra tonarten (addera offset på midi-note-numret) på en basgång, men inte trumkompet såklart.

Sekvensen skall spela på ett ljud som ligger samplat internt i MPC:n.

Problemet (om det nu finns) verkar vara att MPC:n internt endast vill ha samplebanker gjorda för trummor. Men Youtubevideon visar ju att det går bra att göra Inst Program (som på en vanlig Akaisampler). Detta nämns inte i manualen så...

Är det enbart JJ OS som har Inst Program?

Ursprungligen av torsig1967:

Problemet (om det nu finns) verkar vara att MPC:n internt endast vill ha samplebanker gjorda för trummor. Men Youtubevideon visar ju att det går bra att göra Inst Program (som på en vanlig Akaisampler). Detta nämns inte i manualen så...

som sagt, det räcker med att tillfälligt ändra programtypen från DRUM till MIDI för att kunna transponera.

Men då kan du bara transponera varje ton för sig, du kan inte transponera tex en hel takt? kan iofs resampla en basgång så att det blir en sampling och transponera hela samplingen.

nej, man kan transponera ett helt track, eller utvalda noter i ett track. så länge hela basgången ligger på samma track funkar det.
om du resamplar basgången blir det nog knöligt att få den att ligga i takt.. iaf med gammal mpc.

Det har du fan rätt i hans olof!
mode -> sequence edit -> välj transpose->

Då har jag lärt mig nått nytt

1
Bevaka tråden