Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro - Sporadiska fel

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2008-07-08 07:40

Jag har en MacBook Pro med ett sporadiskt fel.

Efter en viss tids användande börjar den antingen arbeta långsammare och tangetbordet och musen slutar till stor del reagera på input, det börjar uppstå grafikfel som att den läser in fel textur till fönstren.

Jag har till exempel fått en bild som tidigare hade varit öppnad i ett annat användarkonto istället för de vanliga mailfönstret, annars är det mest fyrkantiga rutor i diverse färger som brukar visa sig.

Efter detta börjar datorn även bli så seg att den inte ens går att starta om av normalt utan jag måste hålla strömknappen nertryckt i 5(?) sekunder och så tvinga den att stänga av. Ibland låser den sig helt och hållet istället, så att ingenting fungerar.

Felet finns kvar även efter reset av pram och även efter en ren installation. (Under vilken jag även formaterade disken.)

Datorn har varit inlämnad två gånger till två separata service center men ingen av dem anser sig ha tid att lägga ner erergin på att framkalla felet. (Det är som sagt ett sporadiskt fel och därmed svårt att provocera fram.) Senaste gången bytte dom logikkort men felet kvarstår.

Hur ska jag få servicecentren att faktiskt identifiera felet och åtgärda det? Jag kan inte använda datorn till något viktigare nu av rädsla för dataförlust och det är inte hållbart. Jag behöver datorn och den har redan varit inlämnad i flera veckor.

Förslag på några saker du skulle kunna göra:

• starta aktivitetshanteraren (eller vad den heter, 'activity monitor' heter den i alla fall på engelska - ligger i program/verktyg). Håll sedan uppsikt vilka processer som tuggar processorkraft. Om någon process verkar misstänkt - testa att avsluta den (du riskerar bara att behöva starta om datorn....). Om du har tur kanske du upptäcker en process som leder dig vidare.

• Installera ett fräscht system på en extern hårddisk och se om det blir någon skillnad.

• plocka ur eventuellt extraminne och testkör. Eller sätt hellre i annat minne om du har tillgång...

mvh Thomas

1
Bevaka tråden