Jag skulle säga att C är en bra början för att komma igång med programmering i OS X. En av de krångligaste grejerna att förstå när man sätter igång är vad en kompilator är, hur man konfigurerar den osv. Även om det är relativt smärtfritt att sätta igång med Locomotive (eller vad som nu är populärast/enklast för Ruby på OS X) så är installationen av Xcode och C++ Tool-templaten bra mycket enklare.
Vidare, som nybörjare vill man bara skriva kod och se att det händer något. Det är precis vad du får från ovan nämda template. Man behöver inte förstå mer än att det går fint att ta bort koden som finns i main.cpp och ersätta med printf("Hello world!")-koden i boken. Vilket är precis det man får lära sig i första kapittlet i alla nybörjarböcker.
Det mest grundläggande i programmeringen är naturligtvis logiken. I vilken ordning körs min kod. Hur fungerar en funktion, loopar, if osv. Det kan man få från vilket språk som helst. Men syntaxen för detta är samma i C och ObjC.
Sist men inte minst, om man förstår logikens grunder så är pekare och objekt de två absolut viktigaste prylarna man måste kunna när man skriver ObjC. Dessutom använder ObjC referensräknare (innan Leopard) vilket ger en extra twist på konceptet med pekare. Klasser i ObjC är otroligt rudementära om man jämför med de flesta OO-språken.
Mitt tips är därför att fokusera på att lära sig skriva procedurell C-kod och förstå hur logiken och minneshanteringen fungerar. Sen läser man en kort beskrivning om konceptet kring OOP och hur det förändrar tänkesättet. Därefter tycker jag att det är lämpligt att gå rakt på ObjC. Däremot tycker jag inte att man behöver lägga onödigt mycket tid på att lära sig C. Bara man förstår logik och minneshantering.