Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide till ta emot och skicka mms från iphone. (Ej Firmware 2.0)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-05-31 12:37

Skrev en liten guide till mina vänner om hur man fixar alla program för att ta emot och skicka mms, samt öppna dom. så tänkte att jag kan lika gärna lägga ut den här ifall det kan vara till någon hjälp för någon. kan mycket väl vara lite småfel här och där så säg gärna till om det är något som skulle gå att göra på ett smidigare sätt.

//Jonkos

1. om ni har någonform av SwirlyMMS installerad på telefonen avinstallera det, blir mycket lättare att om installera hela i rätt verision.

2. lägg till följande source i installern: swirlyspace.com/SwirlySpace.xml

3. installera paketet "SwirlyMMS från Swirlyspace" som kommer vara senaste verisionen nu.

4. följ anvisningarna, vilket kommer säga att man skall starta om iPhonen.

5.Öppna SwirlyMMS och gå i på settings och fyll i
Halebop
MMSC: mmss
Proxy: 193.209.134.132:8080
APN:
Comviq
MMSC: mmsc.tele2.se
Proxy: 130.244.202.030:8080
APN: internet.tele2.se

Har själv comviq så vet inte vad de andra abonnemangens inställningar skall vara men det är dom vanliga mms inställningarna som ni troligtvis kan hitta genom att bara googla det.

Nu är mms installerat som både kan skicka och ta emot bilder, men för att kunna se bilderna behöver man installera 2 program till, en MobileFinder, som är som utforskaren på pc eller som Finder på mac. och sedan ett bildvisnings program som heter MobilePreview.

dessa bör redan finnas i era installers, så ni behöver ingen ny source, skulle dom inte finnas så säg till.

när dom 2 är installerade

skall ni gå in i finder programet och aktivera några val, minns inte helt vilka som man skall aktivera och vilka som redan är aktiverade så skriver alla som skall vara aktiverade.
show hidden files
show ".." entry
sort by kind
Application launch
Executable launch
system file access

när detta är gjort kan ni komma åt menyn:
/var/mobile/media/MMSFiles
och där skall bilder och text ligga, dom är separata dokument
Preview kommer att öppna bilder
texter öppnas via något jag tror heter MobildeTextEditor har själv inte installerat detta så vet inte helt säkert.

Nu bör allt funka om inte hör av er, dock så finns det självklart risker med detta, men mitt gick helt smärtfritt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-08 21:43

Snygg guide!

Jag har en fråga !

Känner ni till detta meddelande, "network reported: unsupported message"
Får detta meddelande när jag försöker mms:a

Jag har följt guiden här ovan.
Jag har tele2/comviq
Jag kan gprs:a utan problem
Jag har ringt comviq och dom säger att jag har mms tjänsten aktiverad.
Jag har testat mitt kort i annan "comviq anpassad" telefon och det gick då utmärkt att mms:a

Något råd ?

Har testat diverse "varianter" på inställningarna, typ http:// före mmsc.tele2.se

Ursprungligen av Air100:

Snygg guide!

Jag har en fråga !

Känner ni till detta meddelande, "network reported: unsupported message"
Får detta meddelande när jag försöker mms:a

Jag har följt guiden här ovan.
Jag har tele2/comviq
Jag kan gprs:a utan problem
Jag har ringt comviq och dom säger att jag har mms tjänsten aktiverad.
Jag har testat mitt kort i annan "comviq anpassad" telefon och det gick då utmärkt att mms:a

Något råd ?

Har testat diverse "varianter" på inställningarna, typ http:// före mmsc.tele2.se

Jag har exakt samma problem.
Tele2/comviq som operatör och ver 1.1.1 på telefonen.
Har testat ovanstående inställningar och när det inte fungerade så beställde jag inställningar för Nokia 7200 till min iphone. Provade sedan att installera dessa inställningar i SwirlyMMS och det gick fint.

Men det fungerar inte i alla fall... "network reported: unsupported message"
Väntar med spänning på en lösning...

Får jag fråga hur du menar att du kan gprs:a utan problem om du har tele2? EDGE funkar väl endast med telia (förutsatt att du nu inte har en 3G-iphone..)

Ursprungligen av Protector:

Får jag fråga hur du menar att du kan gprs:a utan problem om du har tele2? EDGE funkar väl endast med telia (förutsatt att du nu inte har en 3G-iphone..)

GPRS = GPRS
EDGE = EDGE

Vad är det du undrar?

Jag undrar vad du menar med "gprs:a utan problem". iphone stödjer väl endast EDGE och Telia är väl ensam operatör att erbjuda EDGE till 2G-telefoner. Och du skrev att du har tele2. Så hur använder du GPRS?? Kan man koppla upp sig via GPRS på en iphone? Det som brukar hända är ju bara "...not subscribed to EDGE.."

Ursprungligen av Protector:

Jag undrar vad du menar med "gprs:a utan problem". iphone stödjer väl endast EDGE och Telia är väl ensam operatör att erbjuda EDGE till 2G-telefoner. Och du skrev att du har tele2. Så hur använder du GPRS?? Kan man koppla upp sig via GPRS på en iphone? Det som brukar hända är ju bara "...not subscribed to EDGE.."

Skriv gprs inställningarna i edge så funkar det.

Ursprungligen av Protector:

Jag undrar vad du menar med "gprs:a utan problem". iphone stödjer väl endast EDGE och Telia är väl ensam operatör att erbjuda EDGE till 2G-telefoner. Och du skrev att du har tele2. Så hur använder du GPRS?? Kan man koppla upp sig via GPRS på en iphone? Det som brukar hända är ju bara "...not subscribed to EDGE.."

GPRS är samma teknik som EDGE, fast snabbare.
Sök gärna forumet när du har frågor av det här slaget.
Om GPRS på iPhone finns antagligen runt 100 trådar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 16:25

JAG VET SVARET !!!!

Så här är det, bara för att man laddat hem programet har min INTE startat demo tiden !!!
Så man måste aktivera demotiden !!!!
GET DEMO står det, tryck där och en period på 14dagar startar, å du kan skicka MMS!!!
HURRA

Så enkelt men ändå så svårt !

Texten ska vara grön längst ner när man drar igång programet inte röd !

Hoppas det fungerar för dej oxå !

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 16:27

Sen ang GPRS !!
Iphonen fungerar perfekt med gprs.
Hittar den inte edge övergår den istället till gprs!
Inte svårare än så !

Å det fungerar kanon...om än lite sakta

var hittar jag /var/mobile/media/MMSFiles för jag måste vara blind eller dum....=)

Ursprungligen av pontus87:

var hittar jag /var/mobile/media/MMSFiles för jag måste vara blind eller dum....=)

Använder du MobileFinder eller FileBrowser?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-21 11:18
Ursprungligen av pontus87:

var hittar jag /var/mobile/media/MMSFiles för jag måste vara blind eller dum....=)

Inne på MobileFinder går du tillbaka så långt du kan (up knappen upper i högra hörnet) och då kommer du till enbart / sen därifrån klickar du först på "private" och sen är det bara att följa dom andra mapparna mobile/media/ osv...

1
Bevaka tråden