Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixar iPhone 3G 7,2 Mbit ner?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte kunnat hitta någon tydlig information någonstans, säkert någon av er här som vet vad iPhone 3G kommer att klara av för hastigheter.

När man tittar i abonnemangsprislistan för t ex Telia iMini så står det i punkt 13
"Upp till 7,2 Mbit/s när du tar emot data. Upp till 0,38 Mbit/s när du skickar data."

Klarar verkligen iPhone 3G av 7,2Mbit/s? Det är ju turbo-3G hastighet...

Tack för svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 16:10

viadirekt: Varför tittar du på Telia.se vad iPhone klarar av för prestanda??? Det enda du ser där är vad Telias nät klarar för prestanda.
Det står däremot på apple.se att den skall klara HSDPA vilket är turbo-3G... men sedan om det betyder 0,3 / 3,6 / 7,2 det vet nog ingen än så länge.

Jag tittade där därför jag tycker det vore logiskt att abonnemanget borde matcha vad telefonen klarar av, men de kanske inte tänker så..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 16:14

Så du menar att om du väljer en telefon som bara klarar 3,6mbit så skall abonnemanget strypas till det då alltså?

Det är ju ungefär som att om du väljer att ta cykeln till jobbet ena dagen istället för bilen så ändras alla vägar till cykelvägar istället för fina motorvägar.

Kan faktiskt hålla med om att det är lite förvirrande. Apple verkar ju ovilliga med att specificera exakt hur snabbt HSDPA som iPhone 3G stöder. Men iom att Telia specificerar iMini (som är ett iPhone specifikt abonnemang) som upp till 7.2Mbit så låter det ju som om de insinuerar att iPhone 3G stöder 7.2Mbit. Men det kan också vara så att de inte heller vet utan bara skriver vad deras nät klarar av.

I USA har dom kommit upp i 405,5 kbps iallafall, snabbare än EDGE

Newer, Faster, Cheaper iPhone 3G | Walt Mossberg | Personal Technology | AllThingsD

Nja, så menade jag inte. Men om telefonen bara klarar t ex 3,6Mbit/s så har man ju ingen större glädje av att nätet klarar 7,2Mbit/s.

Den centrala frågan, och det jag är nyfiken på är vad iPhone 3G kommer att klara av. Om man kan komma upp i 7,2Mbit/s så vore det väldigt trevligt, då kan man förhoppningsvis använda luren som dongel...

Intressant Patrik!

Edit: Undra om den hastigheten är "begränsad" pga deras nät eller telefonen?

Har försökt att söka men det finns ingen information, men det är så typiskt Apple

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 16:26

vänta nu, har inte frågan om man kan använda telefonen som dongel varit uppe MINST tusen ggr nu... bara på ett par dagar... och besvarats med ett rungande NEJ varje gång!

Att telia specar nätets hastighet till vad det klarar och inte vad iPhone klarar ser jag som naturligt, eller ni kanske tänkte att Telia bygger ett specifikt nät för iPhone?
Sådana här inlägg är bland de minst genomtänkta jag kan tänka mig... "Men om telefonen bara klarar t ex 3,6Mbit/s så har man ju ingen större glädje av att nätet klarar 7,2Mbit/s."... visst, för Telia har ju inga andra telefoner i sina nät än iPhone... inte så att de i dagsläget har nära 4 miljoner kunder.
Så om Telia nu har fått lika många telefoner som UK ryktas få (25.000) så motsvarar det ca 6promille av alla abonnemang hos telia.

Bara för att sätta det lite i proportion till verkligheten för vissa.

Ursprungligen av Trineo:

vänta nu, har inte frågan om man kan använda telefonen som dongel varit uppe MINST tusen ggr nu... bara på ett par dagar... och besvarats med ett rungande NEJ varje gång!

Att telia specar nätets hastighet till vad det klarar och inte vad iPhone klarar ser jag som naturligt, eller ni kanske tänkte att Telia bygger ett specifikt nät för iPhone?
Sådana här inlägg är bland de minst genomtänkta jag kan tänka mig... "Men om telefonen bara klarar t ex 3,6Mbit/s så har man ju ingen större glädje av att nätet klarar 7,2Mbit/s."... visst, för Telia har ju inga andra telefoner i sina nät än iPhone... inte så att de i dagsläget har nära 4 miljoner kunder.
Så om Telia nu har fått lika många telefoner som UK ryktas få (25.000) så motsvarar det ca 6promille av alla abonnemang hos telia.

Bara för att sätta det lite i proportion till verkligheten för vissa.

Den här diskussionen har väl ingenting att göra med "donglar" att göra. Men att iMini/iMidi/iMaxi abonnemangen specificerar att du kan surfa i upp till 7.2Mbit kan ju tolkas på olika sätt, ja det kan bara vara så att de specificerar maxhastigheten i nätet, men det hade ju varit lite missvisande om den enda produkten du kan använda med abonnemangen inte stöder den hastigheten.

Men som sagt, man skall inte läsa för mycket i det. Vi vet ju på fredag hur det ligger till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 16:47

phindus: Nu är vi i två trådar på olika forum samtidigt...
Nu var det så att viadirekt skrev att han tänkte använda telefonen som en dongel.

Men om vi vänder på frågan, låt oss _hypotetiskt_ säga att iPhone bara klarar 3,6mbit just nu... så specar då Telia sina i**** abonnemang till 3,6mbit då de är iPhone specifika men körs på ett nät som klarar 7,2mbit. Sen uppgraderas FW till iPhone så den nu klarar 7,2mbit istället, vad skall Telia då säga till sina kunder som tecknade sig... "äsch, vi lurades bara lite, vi skrev ned hastigheten i texten bara för att telefonen inte klarade mer..."

tror snarare att Telia skriver 7,2mbit eftersom det är sånt mobilt-bredband-rusning-med-flest-mbit just nu i sverige och sen när någon klagar så säger de att man skall kontakta apple som gjort en produkt som inte hänger med.

Ursprungligen av Trineo:

phindus: Nu är vi i två trådar på olika forum samtidigt...
Nu var det så att viadirekt skrev att han tänkte använda telefonen som en dongel.

Men om vi vänder på frågan, låt oss _hypotetiskt_ säga att iPhone bara klarar 3,6mbit just nu... så specar då Telia sina i**** abonnemang till 3,6mbit då de är iPhone specifika men körs på ett nät som klarar 7,2mbit. Sen uppgraderas FW till iPhone så den nu klarar 7,2mbit istället, vad skall Telia då säga till sina kunder som tecknade sig... "äsch, vi lurades bara lite, vi skrev ned hastigheten i texten bara för att telefonen inte klarade mer..."

tror snarare att Telia skriver 7,2mbit eftersom det är sånt mobilt-bredband-rusning-med-flest-mbit just nu i sverige och sen när någon klagar så säger de att man skall kontakta apple som gjort en produkt som inte hänger med.

Ja det känns ganska kul faktiskt :). Sorry, jag missade att han fick in dongel där i ett senare inlägg. Börjar också bli lite tjatigt med den diskussionen vid det här laget.

Nej, jag tror också som du att de skriver 7.2Mbit för att de menar maxhastigheten i sitt nät. Men den här bristen på information från Apples sida och sedan lös information från telefonbolagen skapar mycket förvirring, och förvirring skapar rykten och rykten blir helt plötsligt fakta för att någon läste något på ett forum...

Det känns som det bara är att vänta och se. 7.2 eller 3.6, det gör inte så stor skillnad enligt min erfarenhet. Tycker det är sällan jag kommer upp i de hastigheterna ändå, trots att jag befinner mig väl inom de små områdena som 7.2 skall finnas på.

Edit: Får ju hoppas att det är 7.2/3.6 Megabit/s och inte millibit/s iaf ;).

1
Bevaka tråden