Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft anlitar cool reklamguru för att slå tillbaka Apples "Hej, jag är en PC…"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Postade detta i ett utrikiskt forum, men kom på att vi nog inte hade pratat om det här hemma heller.

Saxat från FastCompany:
Can Hotshot Ad Guy Alex Bogusky Make Microsoft Cool?

Alex Bogusky built the country's slickest ad shop using Apple products. His next challenge: Persuade people like him to buy Microsoft's stuff.

Now Crispin has been handed perhaps its biggest challenge to date: Microsoft. The tech giant stunned the ad world in March when it passed over safer choices like Fallon, JWT, and its agency of record, McCann Worldgroup, and awarded its new $300 million consumer-branding campaign to Crispin.

It was an act of courage or desperation, depending on whom you ask. Over the past couple of years, Microsoft's already problematic reputation in some circles -- as the soulless, power-hungry purveyor of lackluster products -- has suffered a series of self-inflicted wounds.

It spent two years and $500 million on the media blitz around the long-delayed Windows Vista launch, only to see the January 2007 "Wow" campaign, which likened Microsoft's new operating system to Woodstock and the fall of the Berlin Wall, derided as arrogant and creatively void. Vista itself sold poorly, leading to price cuts of up to 40%.

Worst of all, the flop bred a new generation of Microsoft haters. "Microsoft has really lost control of its image," says Rob Enderle, an influential advisory analyst for tech companies including Dell, HP, and Microsoft. And with its two most formidable competitors -- Apple and Google -- boasting their own consumer cults, that's the last thing Microsoft can afford to do.

Nothing is doing more to carve away at Microsoft's reputation -- and contribute to its loss of market share -- than the assault launched by Apple two years ago in the form of the "Mac vs. PC" spots featuring The Daily Show satirist John Hodgman. The ads became immediate pop-culture fixtures, spawning more than 1,000 video spoofs on YouTube and taking home last year's Grand Effie, the ad industry's highest honor for effectiveness. "Nobody messes with anyone in the tech industry the way Apple has messed with Microsoft," says Enderle. "It's the first time I've ever seen a major national campaign that disparages a competitor, and the competitor just sits back and takes it. If somebody tried to do that to Oracle, you wouldn't be able to find the body."

Gartner media research analyst Andrew Frank credits Apple -- whose annual media spend is less than half of Microsoft's nearly $1 billion budget -- with single-handedly rebranding Microsoft "as a kind of self-conscious and self-absorbed nerd that is out of touch with the normal lives and needs of its users."

Hela artikeln (den är på cirkus 7-8 sidor i tidningen) finns att läsa hos FastCompany

  • Medlem
  • 2008-07-09 00:48

Bogus...

Vad menar du?

Både killen och byrån är dokumenterat duktiga på att få tråkiga varumärken att förvandlas till något lika fräscht som nyutslagen mandelblom, kattfot och blå viol.

Läste du hela artikeln eller bara citatet?

Jo, men denna gång biter dom i gräset.
Detta projekt är ungefär lika lätt som att ändra på folks medvetande så att dom tycker att politiker är coola och pålitliga.

Ursprungligen av thevil:

Vad menar du?

Både killen och byrån är dokumenterat duktiga på att få tråkiga varumärken att förvandlas till något lika fräscht som nyutslagen mandelblom, kattfot och blå viol.

Läste du hela artikeln eller bara citatet?

  • Medlem
  • 2008-07-09 23:31
Ursprungligen av thevil:

Vad menar du?

Både killen och byrån är dokumenterat duktiga på att få tråkiga varumärken att förvandlas till något lika fräscht som nyutslagen mandelblom, kattfot och blå viol.

Läste du hela artikeln eller bara citatet?

Jag bara spetsar min skepsis med en ordvits kring killens namn...

Underskatta inte riktigt kluriga varumärkesexperter, de kan trolla med de flesta varumärken. Microsofts rykte är dock en tuff nöt att knäcka.
(Baron gör sig nog lustig över hans namn Bogus(ky) och menar nog inget illa.)

Citat:

says Rob Enderle, an influential advisory analyst for tech companies including Dell, HP, and Microsoft.

Så fort namnet Enderle dyker upp i en artikel bör man sluta läsa den. Större nolla finns bara inte. Han är alla lata journalisters äckliga snuttefilt.

Och vad fan snackar han om Oracle? Varför i hela friden skulle någon driva med Oracle i en reklamfilm? Hur många utanför nördvärlden har en aning om vad Oracle är? Att höra vad Enderle har att säga är som att bli sprayad i ansiktet med koncentrerat dum i huvet.

Och förresten... lycka till med Microsofts image. Jag tror inte att någon fluffig annonskampanj kommer att hjälpa så mycket.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 23:21
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Och förresten... lycka till med Microsofts image. Jag tror inte att någon fluffig annonskampanj kommer att hjälpa så mycket.

Nja, Microsoft körde ju sin Wow/Vista-kampanj här och den var rätt populär. Folk flockades till deras utställning på Centralstationen också, och då som fan.

Den här kommentaren visar ju iallafall på en viss självinsikt (eller kundinsikt kanske)

"The two understand just how delicate the Microsoft project will be. "To try to be cool is to not be cool," Keller pronounces. "To chase cool, you're chasing something that already exists, which means you're always going to be on the wrong side of it, you'll always be following.""

Microsoft har ju försökt sig på att vara "coola" tidigare. Exempelvis med alla olika Zune-kampanjer (där man anlitat de "fränaste"* grafiska formgivarna) och det har ju gått sisådär… snällt sagt.

*Jag är inte helt säker på att "fränaste" är ett ord som faktiskt används längre. Fetaste kanske är en mer modern form av samma typ av adjektivattribut.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-09 22:03

Microsoft har försökt vara coola tidigare och det gick ju sådär:

YouTube - Silly MS-DOS 5 Promo Video

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 23:42

Jaha! Fyfan vad trög jag var idag.

Slashdot (Slashdot | Microsoft Tries a New Ad Agency) uppmärksammar att Economist har en artikel om detta.

Advertising | Hello again, I'm Vista | Economist.com

Ska bli spännande att se vad de kan hitta på.

Tror ni inte många kommer tycka att killen är snygg...

Jag menar, reklam fungerar ju bevisligen med sådana "argument" som att produkten innehåller "marinextrakt" (vilket torde vara .... Salt).

Med tillräckligt med tid och pengar kan man säkert få folk till vad som helst - t ex tycka att MS gör "balla" produkter

(Jag är inte säker på att "balla" används längre)

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-11 02:37

Dem kanske kan bli lite mer hipp, men så länge dem fläskar på med så mycket klistermärken att man inte ser vad det är man köper kommer dem fortfarande faila på designfronten. Och folk blir ju mer och mer design:iga av sig nu för tiden.

Ursprungligen av chippy:

Dem kanske kan bli lite mer hipp, men så länge dem fläskar på med så mycket klistermärken att man inte ser vad det är man köper kommer dem fortfarande faila på designfronten. Och folk blir ju mer och mer design:iga av sig nu för tiden.

Det bästa i "reklamväg" Microsoft någonsin gjort måste vara deras jättekända video (som om jag fattat rätt är internt undervisningsmaterial) med "Microsoft iPod". Den tar ju just upp det där med alla rutor och blaffor som gör att inte produkten själv får plats.

Svårt att göra reklam av sådana genidrag bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:15

Problemet ligger inte i att Microsoft gör tråkiga produkter, det ligger i att det inte finns några roliga personer på Microsoft, det saknas udd eller ens innovation.

De gånger dom gör bra saker så berättar dom det inte för någon - dom är slarviga, men man kan inte räkna bort dom har dom har mycket muskler.

Vad gäller design så är dom inte ens konsekventa, bygger inte upp något sug efter deras produkter alls.

/Tangen

1
Bevaka tråden