Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med förhandsvisning av bilder i Finder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett jättemystiskt problem med förhandsvisning av bilder i Finder: När jag skapar en stor mångd jpeg-filer så visas förhandsvisning inte för alla. De flesta får jpegbilden som ikon (symbol?) i mappen men några får bara en allmån ikon.

Problemet uppstår både när jag använder unixprogrammet convert för att t ex skala ner stora bilder så att de sen inte tar så stor plats på webben och när jag lägger till albumbild på mp3-låtar i iTunes.

Jag kör en MacBook Pro från i april och Mac OS X 10.5.2 (ska uppgradera till 10.5.3 inom kort).

Någon som känner igen detta?! Det är väldigt irriterande. Jag menar, om det gällde alla eller inga filer men endast ett fåtal..???? Vore tacksam för alla idéer och tankar om vad detta kan bero på.

Kanske har det att göra med vilka filer du konverterar FRÅN. Jag kan tänka mig att imageMagick hanterar ex. EPS-filer annorlunda än jpg.
Är det en speciell typ av filer du får problem med; TIF, jpeg etc ?

Det är JPG-filer från min Canon 80 IS som spökar. Jag tillverkar nedskalade kopior för publicering på webben med detta script:

#!/bin/tcsh

cd  `dirname $0`

foreach f ( *.JPG )
/usr/local/bin/convert -auto-orient $f ori.$f
/usr/local/bin/convert -resize 800x640 ori.$f 800.640.$f
/usr/local/bin/convert -resize 640x800 ori.$f 640.800.$f
echo -n "Fixed "
echo $f
rm -f ori.$f
end

(Jag kopierar in bilderna i en katalog som innehåler scriptet, kör scriptet, väljer ut de jag vill ha och kastar resten. Skapar två kopior av varje bild, en portrait och en landscape så att säga.)

Då får vissa men långt ifrån alla en förhandsvisningsbild i Finder dvs bildernas ikoner blir miniatyrer av bilderna själva. Testade nyss och då blev 30% fel.

???

Idéer?! Tankar?!

Det här var lite intressant. Jag googlade runt lite, men hittade inga direkta lösningar. Kanske den här kan hjälpa:

updating thumbnails in Finder? - Mac OS X - tribe.net

Testa annars image events:

AppleScript: Features

Det borde gå ganska lätt att tota ihop ett osascript som bearbetar bilden (skalar om ex.). Image events jobbar direkt via Findern.

1
Bevaka tråden