- Java
- Medlem ●
Telia rekommenderar ett datatrafikabonnemang för iPhonen. Dum fråga kanske, men skulle man klara sig utan detta och enbart köra data över WLan? Jag har redan Homerun och WiFi på de flesta platser som jag vistas.
Det är ju lite som kaffe utan grädde, men vad tror ni?
Jag har generation 1 och kör över wifi, inget stort problem för mig. Jag har wifi hemma, hos alla mina släktingar samt på skolan. Finns diverse öppna nät inne i stan också, samt många kompisar som har wifi. Så ifall jag skaffar 3g telefonen nån gång så kommer jag nu bara använda data via det nätet för skojs skull mer än för att jag måste ha 3g
Frågan är om man kommer kunna stänga av 3g data och bara köra på wifi... om inte så kommer den ju ändå dra pengar från kontot då den uppdaterar saker i bakgrunden.
Jo...det är det jag fruktar. Är det någon som vet om det överhuvudtaget går att stänga ned?
Det går ju på gamla hackade iPhone med tilläggsprogram (att stänga av EDGE/GPRS) separat men inte som standard i telefonen.
Det är väl bara att ta bort APN uppgifterna eller att slå på/av roaming.
Funderar också på att skippa fri data. Blir ju billigare då och jag är osäker på hur mycket man egentligen kommer surfa. Det är väl ändå 9kr/dygn det kan kosta som mest?
9kr/dygn max är bara om du surfar på Telia.se och deras portalgrej. Utanför telia.se är det kostnad per MB som anges för ditt abonnemang. Annars är det väl ingen vits med dataabonnemang? Rätta mig om jag har fel någon.
9kr/dygn max är bara om du surfar på Telia.se och deras portalgrej. Utanför telia.se är det kostnad per MB som anges för ditt abonnemang. Annars är det väl ingen vits med dataabonnemang? Rätta mig om jag har fel någon.
Det var väl just så det inte var? Har för mig att jag läst det på flera ställen här på forumet.
Om du skaffar deras i-abb så är det på all trafik, unikt för iphone!
Om du skaffar deras i-abb så är det på all trafik, unikt för iphone!
Precis det är jag som svamlar ;-). Jag var så inne på att inte skaffa något i-abb, utan köra med Telia Vänner eller något liknande. Då är det läge med fast pris för datatrafiken eftersom 9kr/max gäller endast telia.se.
Sorry för förvirringen.
Precis det är jag som svamlar ;-). Jag var så inne på att inte skaffa något i-abb, utan köra med Telia Vänner eller något liknande. Då är det läge med fast pris för datatrafiken eftersom 9kr/max gäller endast telia.se.
Sorry för förvirringen.
Nåja det spelar ingen roll! Har köpt en med max25 nu
Har forskat lite mer. Det verkar inte gå att stänga av datatrafiken så lätt.
Dessutom hämtar telefonen GPS-kartorna från Internet också. De lagras inte i telefonen.
Det blir nog ett dataabonnemang ändå.
One of the biggest risks for iPhone users is data bill shock - not only because the iPhone makes mobile data services more tempting to use, but because the iPhone starts chewing through mobile bandwidth as soon as you take it out of the box. When the phone goes to sleep it shuts down wifi to save power and uses the mobile phone network to monitor your email and run other background processes - racking up your data bill. On an unhacked first-gen iPhone there is no way to disable this (short of changing the APN), which is a huge problem if you're not on an unlimited data plan. On a hacked iPhone, an app like Boss Prefs lets you disable data access yet still make calls and send SMS.
Något som vet hur man byter APN, för jag hittar inget och har inte aktiverat fri data (199kr/mån) till mitt telia till vänner orkar önskar inte få en faktura med flera MB data som jag inte önskat mig, Vill bara surfa på wifi ett tag.
Sitter och klurar på samma sak här.
Vill skaffa Telia 99kr/mån utan fastpris med iPhone. Vill alltså inte kunna ha tillgång att kunna surfa alls eller låta telefonen göra "data access" via edge eller 3g.
Hoppas verkligen programmet "Services" kommer till App Store så man kan slippa detta problemet.
Sitter och klurar på samma sak här.
Vill skaffa Telia 99kr/mån utan fastpris med iPhone. Vill alltså inte kunna ha tillgång att kunna surfa alls eller låta telefonen göra "data access" via edge eller 3g.
Hoppas verkligen programmet "Services" kommer till App Store så man kan slippa detta problemet.
Services suger. Hoppas på att BossPrefs kommer men jag antar att många gamla proram kommer att uppdateras snart. Det är kanske värt att vänta några veckor först.
//Rob
Okej. Har ingen aning själv då jag inte testat men borde väl dyka upp något snart förhoppningsvis. Förstår dock inte varför Apple inte integrerat funktionen själva, då 3G funktionen är fixad men inte EDGE.
Aja. Nuvarande abonnemanget hos telenor går ut i december så fixar sig nog för min del. Blir en lång tråkig väntan, men den som väntar på något gott väntar (alltid) för länge.
Det går att stänga av 3G i telefonen.
Intressant! Men den går inte över och kör datatrafik över GPRS istället? Kostar lika mycket men långsammare. Eller?
Jupp. Ansluter till EDGE istället.
Förmodligen samma pris men långsammare, Som du säger.
Problem solved!
Pratade med Telia, här är utdrag från chatten:
Pierre:
Hej! Tänkte skaffa en iPhone med 99kr/mån (är studerande) och undrar hur man ska göra för att den inte ska ansluta till internet och hämta saker utan att jag gör något. Kan ni stänga av internet på ens telefonabonnemang så att man slipper oroa sig för detta? Vet att AT&T kunde göra detta.
Telia:
Om du kontaktar vår kundtjänst kan de stänga av möjligheten att använda Edge eller 3G.
Ja, men när man stänger av 3G så ansluter den med EDGE istället. Alltså ansluter den i vilket fall till internet som helst.
Låter trist. Vad har du isåfall gjort på telefonen?
Tycker inte det låter så trist, har trots allt 5GB att latja med varje månad till full fart.
Jag latja lite på app store, nätet och lite sånt... körde GPS fram o tillbaka till city också (1,5mil enkel resa).
Tror att 95% av datat som kördes på 3G var just App Store, det är en riktig dataslukare som man kanske inte tänker på.
Tycker inte det låter så trist, har trots allt 5GB att latja med varje månad till full fart.
Jag latja lite på app store, nätet och lite sånt... körde GPS fram o tillbaka till city också (1,5mil enkel resa).
Tror att 95% av datat som kördes på 3G var just App Store, det är en riktig dataslukare som man kanske inte tänker på.
Google maps laddar nya kartor när du kör så jag tror nog några mb laddades ner när du använde GPSn.
//Rob
Aha okej, har du 5gb så lär det inte bli ett större problem
Tänkte mer om man har tex. iMini som abonnemang, då är ju redan en tredjedel slukad på en dag genom att bara testa runt lite.