Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Björnström ska lära sig PHP - dags för kurs!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-13 14:08

Det är därför man har det som kallas för test-system

Nu sitter jag på dag ett av "Advanced PHP" kursen.

Vi har ägnat hela dagen åt att bygga avancerade MySQL/PHP formulär som lägger till data, modifierar data, raderar data och dubbelkollar det som matas in etc. Fascinerade hur mycket jobb det ligger bakom så enkla funktioner (sett ur lekmannaperspektiv).

Ett par saker som oroar mig ang PHP-utveckling

  • Jag har kort tålamod, vill helst avsluta ett delprojekt samma dag som jag startar det.

  • Utveckling av lite större grejer mäts inte i timmar, inte i veckor utan i månader.

  • Inlärningsperioden för ett "komplett kunnande*" är minst ett par år.

Ett par saker som oroar mig ang min PHP-utbildning

  • Jag lär mig dåligt av att följas andra exempel.

  • Jag kan inte koncentrera mig på en persons förklaringar och pratande under en hel dag.

  • Man ska nog inte gå en PHP-kurs, man ska börja bygga själv. Möjligen komplettera med en avancerad utbildning för att förfina sin teknik.

Den sista punkten borde jag ha insett innan jag gick kursen. Om man inte tar sig tid att börja lära sig på fritiden lär man knappast börja bara för att man går en kurs. Learning by doing är nyckeln!

* PHP, SQL, XHTML, Javascript, AJAX, CSS etc på en nivå så man kan skapa coola grejer effektivt.

När jag började med PHP 3 sommaren 2000 så kände jag mig rätt vilsen från början, men jag hade stor hjälp av en riktigt klassisk PHP-bok, Professional PHP Programming från 1999.

Näst efter en bra bok är php . net den absolut bästa resursen, där finns allting så väl dokumenterat med bra exempel och dessutom värdefulla kommentarer från folk. Bland det bästa är hur enkelt det är satt slå upp en funktion, bara skriva php.net/funktion och trycka på return.

Tillbaka på kursen igen - sista daen! Blev lite sent igår framför datorn pga ett litet missförstånd med en mac.se medlem som krävde en del uppmärksamhet men jag lyckades släppa datorn vid 21.30 iallafall.

Försökte stiga upp 06.30 för att köpa en iPhone 3G men jag var lite för trött och när jag väl kom till Optus var det en jättekö så jag hade aldrig hunnit fram till kassan innan kursen började (09.00). Ska kolla igen på lunchen.

Sista dagen på en Advanced PHP kurs - då borde man väl vara duktig på PHP? Sanningen är väl snarare att grunderna finns och det är nu man börjar ta dom första stegen. Ungefär som PADI Advanced Diver som egentligen är en del av grundkursen.

En känsla jag fick igår som kanske är ett bra tecken: jag förstår inte längre vad som är så knepigt. Tyder det på att jag fått ett grepp om saker och ting eller att jag bara inte förstått vad jag håller på med

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-11 08:50
Ursprungligen av Björnström:

En känsla jag fick igår som kanske är ett bra tecken: jag förstår inte längre vad som är så knepigt. Tyder det på att jag fått ett grepp om saker och ting eller att jag bara inte förstått vad jag håller på med

Det finns ständigt nya mål i horizonten att spana mot i din kunskapsutveckling. Jag har hållt på i tio år och så är det fortfarande.

Bevaka tråden