Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiering av material från andra sajter

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stinky:

Länkar är toppen, Björnström, men man kan inte kräva av andra att de ska "länka till källan". Det är upp till dem…

Jag förstår inte riktigt hur du menar faktiskt. Om forumreglerna kräver att den som använder citat från exempelvis en MacWorld nyhetsartikel även länkar till samma artikel så är det väl ganska solklart?

Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår inte riktigt hur du menar faktiskt. Om forumreglerna kräver att den som använder citat från exempelvis en MacWorld nyhetsartikel även länkar till samma artikel så är det väl ganska solklart?

Jo, du skrev så här (vilket var det jag svarade på, inte om MacWorld-exemplet): "Vi bör lägga till det till våra forumvillkor - att den som citerar ska länka till källan. Vi skulle själva kräva samma sak om material från 99.se används på andra sajter."

Vad ni skriver i era villkor är en sak. Men att "kräva samma sak av andra sajter"? Om jag på min egen sajt citerar 99.se är det bara jag som bestämmer om jag vill länka också, förutom att ange källa.

Alltså, det är jättetrevligt med länkar. Att i forumregler/etikett uppmuntra folk att länka är utmärkt. Men om någon refererar till källor utan att länka så kan det ju ge lika bra och givande diskussioner i alla fall. Grejen med ett diskussionsforum är att väldigt, väldigt mycket av det som skrivs sker snabbt och spontant. Personligen länkar jag bara om det i länken finns information som rör diskussionen på ett vitalt sätt utöver det jag refererat. Eller om det är enklare att länka: i stället för att berätta om en kabel någon efterfrågar länkar man till en produktsida.

I övrigt: Vill man kolla vidare på något som är olänkat är det bara att rycka ut ett par nyckelord och googla själv...

Ett önskemål om länkar är vettigt, men ett KRAV på att allt citerat ska länkas tror jag verkar hämmande på hela forumaktiviteten.

Ursprungligen av Stinky:

Länkar är toppen, Björnström, men man kan inte kräva av andra att de ska "länka till källan". Det är upp till dem…

Det är klart att vi kan göra. Det är en service för medlemmarna som vill kolla om det verkligen stämmer och inte bara är något eget hopkok.

Sen är det dålig stil att posta hela artiklar om dom är långa, det förstör diskussionen och ingen orkar läsa det. Det är samma princip som att man inte ska citera hela långa inlägg. Bättre att lägga lite ork på att ta ut det intressantaste. Orkar man inte det kan man strunta i inlägget helt.

Är det en en väldigt kort text däremot kan det vara motiverat med hela texten eller om det är en speciellt text som man tror kommer att försvinna på annat håll. Men i de alla flesta fall här så handlar det om normala artiklar från andra sajter och då gäller citat och källa som vanligt.

Observera att det jag skriver här inte har något att göra med upphovsrätt i första hand (även om det också är en vettig aspekt), utan handlar bara om hur man uppför sig lämpligt på forumet. Om det finns en källa att länka till så ska man göra det, för diskussionens skull.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är klart att vi kan göra. Det är en service för medlemmarna som vill kolla om det verkligen stämmer och inte bara är något eget hopkok.

Javisst. Men det jag skrev var att ni inte kan kräva av ANDRA sajter att länka till er om de citerar er. Detta var nämligen vad Björnström hävdade – av misstag, som han senare skrev.

Ett litet krav jag vill ställa på moderatorer är att de själva läser tråden de skriver i.

Ursprungligen av Stinky:

Javisst. Men det jag skrev var att ni inte kan kräva av ANDRA sajter att länka till er om de citerar er. Detta var nämligen vad Björnström hävdade – av misstag, som han senare skrev.

Jo, jag såg det senare, men jag tyckte mitt inlägg ändå gällde generellt sett. När jag skrev så såg jag bara ditt citat (och där skrev du inte "andra sajter" utan bara "andra").

Ursprungligen av Stinky:

Ett litet krav jag vill ställa på moderatorer är att de själva läser tråden de skriver i.

Aboslut. Jag skummade tråden, men missade den biten.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 14:45

Länk till upphovsrättslagen: Upphovsrätt
I svensk lag regleras citaträtten, kort och koncist, i 22 § upphovsrättslagen: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Citaträtt.
-Torftigt språk eller inte en "spark i röven" utlovas i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • 2008-07-08 14:53

Skärp er tack. Vill ni tjafsa så ta det i PM, låt den här tråden ägnas åt ursprungsfrågan.

/Moderatorhatten på

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 14:57

-Precis vad jag försöker göra!
-Men jag tål inte stöld av min upphovsrätt!

nabben, för det första, din upphovsrätt kan du inte bli "bestulen" på. För andra, om du nu ändå är inne på att länka till lagtext, "stöld" är inte något som har med upphovsrätt att göra. Brottet man då kan göra sig skyldig till är "intrång".

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 15:14
Ursprungligen av Stinky:

nabben, för det första, din upphovsrätt kan du inte bli "bestulen" på. För andra, om du nu ändå är inne på att länka till lagtext, "stöld" är inte något som har med upphovsrätt att göra. Brottet man då kan göra sig skyldig till är "intrång".

Om du stjäl min vas eller du stjäl min bild vad är det för skillnad?
Ge upp nu. Lagen är solklar.

Ursprungligen av nabben:

Om du stjäl min vas eller du stjäl min bild vad är det för skillnad?
Ge upp nu. Lagen är solklar.

Det är givetvis en oerhörd skillnad eftersom det handlar om materiell resp. immateriell egendom. Du blir de facto av med en vas du blir bestulen på, men din egen bild, och rätten till den, har du alltid kvar. Därför skiljer man självklart mellan "stöld" och "intrång" i resp. lagtext.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-08 15:20

Lagen är solklart efter sin tid, det torde de flesta med solklara sinnen inse.
Att lagar kommer att ändras i takt med att internet växer är även det ganska solklart.

6000 f Kr kanske någon uppfann hjulet, ja kanske t om någon med sol i sitt sinne.
Som lät grannarna och alla som ville ta del av uppfinningen.

Och världen utvecklade sig, mycket tack vare hjulets och efterföljande synergieffekters uppfinnande och utveckling.

Haha tackar för underhållningen mina herrar.

För att strö lite lök på laxen kan vi väl också lägga till det faktum att som forum betraktat så är det faktiskt mer intressant att läsa någon sorts analys eller reaktion på den texten som det länkas till jämfört med att bara läsa nyheten eller faktoiden.

Den typen av inlägg görs sig IMHO allra bäst i en RSS-läsare.

Tycker faktiskt det kan skrivas in i forumreglementet.

"Om du nu faktiskt får bli medlem här så förväntas du uppträda som en intressant person som med nyfiket ifrågasättande bidrar till att öka övriga medlemmars intellektuella stimulans. Dina inlägg bör präglas av eftertanke, tänkande och analys, hjälp till självhjälp och humor i rimlig dos. I brist på humor bör de istället präglas av ödmjukhet.”

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-09 12:34
Ursprungligen av thevil:

Tycker faktiskt det kan skrivas in i forumreglementet.

"Om du nu faktiskt får bli medlem här så förväntas du uppträda som en intressant person som med nyfiket ifrågasättande bidrar till att öka övriga medlemmars intellektuella stimulans. Dina inlägg bör präglas av eftertanke, tänkande och analys, hjälp till självhjälp och humor i rimlig dos. I brist på humor bör de istället präglas av ödmjukhet.”

Oh, sh-t, då blir vi inte många kvar här...:p

Visavi trådämnet, jag tycker definitivt att det hör till god ton att lägga med en länk om man citerar något från en annan site...eller för den delen en annan tråd här på 99:an...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-09 13:11
Ursprungligen av lasselu:

Oh, sh-t, då blir vi inte många kvar här...:p

Visavi trådämnet, jag tycker definitivt att det hör till god ton att lägga med en länk om man citerar något från en annan site...eller för den delen en annan tråd här på 99:an...

-Blir hellre "utsparkad" från ett forum än "tassar omkring i strumplästen".
-Det är mediefolkets "plikt" att tänja på gränserna och "fösa" lagstiftaren framför sig.
eller som det står i Havamal:
-Där ofrihet bor tisslar det i hörnen.

Trevlig semester!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-09 14:49
Ursprungligen av nabben:

-Blir hellre "utsparkad" från ett forum än "tassar omkring i strumplästen".
-Det är mediefolkets "plikt" att tänja på gränserna och "fösa" lagstiftaren framför sig.
eller som det står i Havamal:
-Där ofrihet bor tisslar det i hörnen.

Trevlig semester!

Skapa ditt eget forum då med dina egna regler. Sedan kan du dra ut på ditt eget korståg.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-08 16:48

Vi är fortfarande tvungna att följa de lagar som gäller nu. Likaväl som vi är tvungna att betala våra räkningar med inkomster från vårt arbete.
Om någon vill hålla på med ideellt arbete är det den resandes ensak men jag kräver betalt för mitt arbete. Ingen betalar mina räkningar åt mig bara för att jag skänker bort arbete på internet.

Underhållande läsning. Särskilt med de som proppsar så hårt på Copyrajten och sådär. Ni sitter säkert å tankar massa film och musik, och det är lika illa Så det så

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-09 12:34
Ursprungligen av PeeMaN:

Underhållande läsning. Särskilt med de som proppsar så hårt på Copyrajten och sådär. Ni sitter säkert å tankar massa film och musik, och det är lika illa Så det så

Det där är lika korkad retorik som frågan "har du slutat att slå din fru?".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 15:54
Ursprungligen av PeeMaN:

Underhållande läsning. Särskilt med de som proppsar så hårt på Copyrajten och sådär. Ni sitter säkert å tankar massa film och musik, och det är lika illa Så det så

Köper all min musik, film och programvara. Ser det som en självklarhet att betala för sig när man använder sig av någons arbete.

Jag tror vi missuppfattade varandra bara. Jag menade "ange källa" när jag skrev "länka". Och självklart menar jag bara det som skrivs på 99.se - hur du gör på din sida är upp till dig.

Vi menar samma sak.

Jag tror folk pratar förbi varandra. Det är ju en grej att ta nyhetstexter eller liknande rakt av från andra sajter och återpublicera utan länk tillbaks till originalsajten, och något helt annat att ha med ett citat i ett inlägg.

Jag tycker det är rätt rimligt att följa god sed när det gäller sånt här, dvs att undvika att klistra in hela texter om det handlar om sånt som nyhetstexter, och att se till att det finns med en källhänvisning (allra helst en länk, men det är ju inte alltid möjligt) om det är mer omfattande citat eller hela texter. (Inte minst för att det faktiskt är tveksamt rent lagligt att återge andras texter i sin helhet på en kommersiell sajt som 99.se ändå är.)

Däremot är jag mer skeptiskt till att det skulle hjälpa särskilt mycket att lägga till det i forumsreglerna. Då är det nog bättre att se till att föregå med gott exempel och se till att ha med länkar osv i egna inlägg, så att andra kan se hur man bör göra. (Nu är jag mest inne på 99musik, så jag vet inte hur det ser ut på andra delar av 99.se, det kanske redan görs idag.)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-09 07:50

Kort sammanfattat: "-Forumreglerna är till för att följas" ( Björnström inlägg 41) men
"copyrajten"(PeeMaN inlägg 42) är det inget noga med för alla stjäl ändå(min slutledning)

  • Medlem
  • 2008-07-09 11:43

Raderar lite vulgärgegga.
Admin

Så, om nyhetstexter inte ska kopieras i sin helhet och moderatorer ska se till att detta följs, får jag i all ödmjukhet fråga varför exempeltråden i första inlägget fortfarande innehåller en nyhetsartikel från Macworld.se trots att jag länkat den i denna tråden, påpekat det i den tråden och rapporterat inlägget för moderering?

Ursprungligen av Hagelin:

Så, om nyhetstexter inte ska kopieras i sin helhet och moderatorer ska se till att detta följs, får jag i all ödmjukhet fråga varför exempeltråden i första inlägget fortfarande innehåller en nyhetsartikel från Macworld.se trots att jag länkat den i denna tråden, påpekat det i den tråden och rapporterat inlägget för moderering?

Fixat.

Ursprungligen av Björnström:

Fixat.

Oj, nu känner jag att jag är jättegnällig, men jag är fortfarande inte helt nöjd.

Nu har du lagt dit källan, men inlägget innehåller ju fortfarande hela Macworlds nyhetsartikel. Min poäng, vilket det naturligtvis är fritt fram att ignorera, var att det hade varit lämpligt att exempelvis bara inkludera artikelns ingress och sedan hänvisa till Macworlds sida för vidare läsning.

Senast redigerat 2008-07-10 13:04
Ursprungligen av Hagelin:

Oj, nu känner jag att jag är jättegnällig, men jag är fortfarande inte helt nöjd.

Nu har du lagt dit källan, men inlägget innehåller ju fortfarande hela Macworlds nyhetsartikel. Min poäng, vilket det naturligtvis är fritt fram att ignorera, var att det hade varit lämpligt att exempelvis bara inkludera artikelns ingress och sedan hänvisa till Macworlds sida för vidare läsning.

Vad gör man inte för att du ska bli nöjd?

http://www.99.se/operat-rer-abonnemang/246374-byte-operat-r-i-okt-08-rykte.html

Ursprungligen av Björnström:

Tackar och bockar. Då har jag gnällt färdigt för den här gången.

Bevaka tråden