- Taz_1999
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-07-11 13:13
Hejsan
Jag har installerat en PureFTPd Manager (senaste versionen) på min Mac OS X Server 10.5.4. Jag uppgraderade till 10.5.4 för några dagar sedan men redan före dess så slutade den fungera.
Jag tycker mig ha provat allting, men kan inte från min dator hemma ansluta till FTP-servern på min egen server i serverhallen. Hemma har jag provat på två olika datorer (den ena kör Airport/DHCP, den andra fast IP). Det är som om anropet från min dator inte når den. Jag får inga felmeddelanden på min sida (bara en timeout) och i ftp-loggen syns ingenting.
I min FTP-klient's transcript-fönster står:
Transmit 3.5.6 Session Transcript
LibNcFTP 3.1.9 (March 19, 2005) compiled for UNIX
Uname: Darwin|Spiderman.local|8.11.1|Darwin Kernel Version 8.11.1: Wed Oct 10 18:23:28 PDT 2007; root:xnu-792.25.20~1/RELEASE_I386|i386
Could not connect to nickfury.intelligentmammals.se -- try again later: Operation timed out.
Här är en lista på provade åtgärder och eliminerade felkällor (inget av detta hjälpte alltså):
Jag har på servern i terminalen anslutit till servern och kunnat konstatera att den är uppe. I PureFTPd Manager står det även running. Så här ser terminalutskriften ut:
Last login: Wed Jul 9 22:45:05 on console nickfury:~ olaandersson$ ftp ftp> open localhost Trying ::1... Connected to localhost. 220---------- Welcome to Pure-FTPd [tls] ---------- 220-Local time is now 14:39. Server port: 21. 220-This is a private system - No anonymous login 220 You will be disconnected after 15 minutes of inactivity. Name (localhost: olaandersson):
Den inbyggda FTP-servern är avstängd i Server Admin förstås.
I min egen dator kör jag när jag testar med brandväggen av under Äpplet > Systeminställningar > Fildelning (i OS X 10.4.11).
Jag har även laborerat med min bredbandsrouter och dess brandvägg hemma (en D-Link DI 804HV) och försäkrat mig om att inget vad gäller port 20-21 är spärrat på något sätt. Eftersom jag kan nå andra FTP-servrar och logga in i dessa på samma portnummer, så borde detta visa att brandväggen hemma eller i min dator inte är problemet.
Jag har även tittat under inställningarna i min dator under Äpplet > Systeminställningar > Nätverk och där letat rätt på den däringa PASV-krysset och provat med det av och på. Avslutat FTP-program mellan testen och tom provat starta om min dator mellan testen. Krysset heter "Använd passivt FTP-läge (PASV)" och finns på fliken "Proxyservrar".
På servern har jag i Server Admin provat stänga av brandväggen helt. Har även provat starta om efter att jag gjort det.
Jag har i brandväggen på servern i Server Admin när den ÄR PÅ noga kollat att det är valt "Allow only traffic from 'any' to these ports:" I listan finns dessa med:
FTP service Port 20-21
FTP service - PASV port range Port 49152-65535
Jag har även provat att göra en Port Scan med Nätverksverktyg till min server dels på port 80-88 vilket visar att port 80 är öppen och att port scan fungerar. Jag har sedan provat att göra port scan igen mellan 20-21 och där händer ingenting.
Port Scanning host: 195.43.255.203
Open TCP Port: 80
Jag har även provat att göra en traceroute (vilket egentligen inte visar någonting eftersom jag når alla andra tjänster på samma server, webb, fildelning, ARD osv).
Jag har även provat ansluta på IP-numret istället för domännamnet, vilket egentligen heller inte visar något, jag får ju inga felmeddelanden alls, förutom timeouten. Hade den inte kunnat hitta domänen borde FTP-programmet ju säga det?
Finns det något mera man kan kolla som inte redan är med i denna lista? Uppskattar all hjälp!