Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man använda iPhonen som bluetooth-modem?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan man surfa från datorn, MacBook C2D med 10.5.1, över GPRS via Bluetooth?
Dvs använda iPhonen som ett trådlöst modem.
Och vad ska man i så fall ställa in på datorn och iPhonen?

/Jonas -ny på iPhonefronten

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-12-13 11:48
Ursprungligen av imported_lundin:

Kan man surfa från datorn, MacBook C2D med 10.5.1, över GPRS via Bluetooth?
Dvs använda iPhonen som ett trådlöst modem.
Och vad ska man i så fall ställa in på datorn och iPhonen?

/Jonas -ny på iPhonefronten

Jodå, det går, har för mej att det fanns en tråd här som beskrev detta.
Men kolla här:
http://lifehacker.com/software/feature/use-your-iphones-internet-connection-on-your-laptop-327066.php

Kan tilläggas att det inte är något som stöds av Apple, de vill väl inte att folk ska missbruka den "fria" trafiken över GPRS. Men det finns som sagt sätt att gå runt det, om än inte så enkelt alltid, som synes av artikeln länkad ovan.

Bra info!
Jag ska testa detta.

Tack & Gutår
/Jonas

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 08:46

iPhone 3G som modem?

Lånar tråden lite...

Fungerar detta med iPhone 3G, någon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 09:01
Ursprungligen av westerli:

Lånar tråden lite...

Fungerar detta med iPhone 3G, någon?

Står faktiskt i oändligt många trådar här och på resten av internet att nej, det kan man inte enligt de specifikationer som är släppta än.
Däremot är det ingen mer än journalister som fått luren än så vem vet.

Ursprungligen av Trineo:

Står faktiskt i oändligt många trådar här och på resten av internet att nej, det kan man inte enligt de specifikationer som är släppta än.
Däremot är det ingen mer än journalister som fått luren än så vem vet.

Att du bara orkar :D.

Någon som haft möjlighet att testa om man kan använda den som mobilt bredbandsmodem?

Vill helst inte betala 199kr för fastpris data plus 199kr för mobilt bredband och släpa runt på en dongle.

d

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 08:36

dogsknob: Om det handlar om kostnaden men inte dongeln så skaffa ett tvillingkort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 09:37

Tvillingkort till ditt abonnemang med fastpris-surf: 40 kr i månaden
+
Kontantpris för Telias USB-dongel: 495 kr
=
Internet till både mobilen och datorn på samma abonnemang.

Börjar likna något. Vore fortfarande kanon om man slapp donglen helt och hållet och kunde använda iphone via wifi, usb eller bluetooth.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-12 10:56
Ursprungligen av m1kke:

+
=

Fastpris-surf gäller inte tvillingabonnemanget. Så det blir 199+40:- extra.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-12 12:51
Ursprungligen av scim:

Fastpris-surf gäller inte tvillingabonnemanget. Så det blir 199+40:- extra.

När jag frågade i Teliabutiken för några månader sedan, sa de att det gjorde det....

• Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-12 22:34

Tvilling

Till mig sa dom att tvillingkort ej fungerar med gemensamt "mobilt bredband" man få köpa två (2 x 199 kr/mån)
Därför vill jag SNARAST få min upplåst för med Telenors tvillingkort funkar det att köra mobilt bredband med endast ett abonnemang.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 16:52
Ursprungligen av K_ungen:

Till mig sa dom att tvillingkort ej fungerar med gemensamt "mobilt bredband" man få köpa två (2 x 199 kr/mån)

Fastpris gäller med extrakort. Står ingenstans att det INTE gör det. Det är samma abonnemang.. vet inte om det gör det med imini osv.. men åtminstone med mitt fastpris + fastpris data...

ÄNDRING! ÄNDRING!
Telia tillåter INTE att via med Fastpris-abb får några extrakort. De tror tydligen att vi ska ge dem till våra vänner och låta dem ringa gratis.. gr... vill ha min i min dongel.. inget annat.

Senast redigerat 2008-07-15 23:17
  • Medlem
  • 2008-07-13 21:50
Ursprungligen av shadoe:

Fastpris gäller med extrakort. Står ingenstans att det INTE gör det. Det är samma abonnemang.. vet inte om det gör det med imini osv.. men åtminstone med mitt fastpris + fastpris data...

Till mig har de sagt att man kan ha ett fastprisdataavtal med ett extrakort om man vill ha det i datorn. Men extrakortet kostar 40 (eller om det var 50) kronor i månaden.

• Medlem
  • 2008-07-13 21:52
Ursprungligen av m1kke:

+
=

Det där dongelpriset var inte på Telia, var det? Till mig har de sagt runt 1200 pix.

• Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-13 23:52
Ursprungligen av Baron:

Det där dongelpriset var inte på Telia, var det? Till mig har de sagt runt 1200 pix.

Nästan 1400 tydligen

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/mobiltbredband/mobiltbredband_fastpris.product

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 12:03

Visst hade det, men jag tror att detta är så nära den optimala lösningen vi kommer. Åtminstonne med denna generationens iPhone.

Visserligen kan man använda den första generationens iPhone som modem, så kanske går det även med denna. Men det går inte rakt ur lådan. Det krävs Jailbreakning och pillande i SSH för att få det att fungera. Och jag gör hellre allt lagligt och ordentligt denna gången. Det är trots allt bara frågan om 40 kronor i månaden.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 11:06
Ursprungligen av m1kke:

Visst hade det, men jag tror att detta är så nära den optimala lösningen vi kommer. Åtminstonne med denna generationens iPhone.

Visserligen kan man använda den första generationens iPhone som modem, så kanske går det även med denna. Men det går inte rakt ur lådan. Det krävs Jailbreakning och pillande i SSH för att få det att fungera. Och jag gör hellre allt lagligt och ordentligt denna gången. Det är trots allt bara frågan om 40 kronor i månaden.

Är det olagligt att hacka iPhonen?

//Rob

Senast redigerat 2008-07-12 13:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 19:01

Hade gärna sett att man kunde köra iPhonen som modem via BT eller via USB för att slippa att iphonens batteri skulle käkas upp. Tycker att detta är en av det större missarna på iPhonen. Apple var mycket nära nära att ta fram den ultimata telefonen,, men sumpa det på några få viktiga punkter. Jag har inga problem med att konka runt en väska extra med tillbehör bara för att få köra Apples prylar, det är värt det, men Apple bör nog ta det lite lugnt med att säga att I´t just works. Jag kommer att köpa den likväl, även om jag inte fattar vad Apple pysslar med.

F

Kan inte typ alla mobiler göra detta?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-13 21:48

Det enda iphonen stöder är ljud via BT

• Medlem
  • Lund
  • 2008-07-15 20:39

Finns det inget sätt att surfa med sin dator kopplad via iphonen? På 3G nätet då. Med kabel eller WiFi. Om det inte går kan jag lika gärna sälja den nu.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-15 21:11
Ursprungligen av sim161:

Finns det inget sätt att surfa med sin dator kopplad via iphonen? På 3G nätet då. Med kabel eller WiFi. Om det inte går kan jag lika gärna sälja den nu.

Mycket möjligt att det kommer när telefonen har blivit jailbreakad. (När det nu säpps) men för tillfället finns det ett väldigt enkelt svar: Nej.

Ursprungligen av sim161:

Vad ska du ha för den?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 21:22

Skulle det teoretiskt sett gå att göra en sådan app som gör om iPhone till modem, eller sätter någon av Apples paragrafer i avtalet stopp för detta (alternativt tekniskt omöjligt)?

Ursprungligen av Kanin:

Skulle det teoretiskt sett gå att göra en sådan app som gör om iPhone till modem, eller sätter någon av Apples paragrafer i avtalet stopp för detta (alternativt tekniskt omöjligt)?

Tror nog det blir svårt, då jag inte skulle tro att SDKet ger verktyg nog att programmera så direkt mot hårdvaran. Men man kan ju aldrig vara helt säker :).

• Medlem
  • Lund
  • 2008-07-16 22:06

Som jag har förstått det gick det att göra med iPhone 2G i jailbrake:at tillstånd.
Gick det med den, borde det inte vara omöjligt med 3G. Håller tummarna

Om 3G:n jailbrakas går det att göra. Men det finns inget enkelt sätt än så länge. Men det borde nog komma, nu när hastigheterna blir högre finns det mer motiv att göra en sådan lösning.

Bevaka tråden