Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G och dataabonnemang?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-12 16:13

Jag tog 99/mån utan datatrafik. Stängde av 3G men blev lite orolig när jag såg att den kopplade upp sig mot EDGE. Efter lite undersökande kom jag fram till att det går att stänga av all datatrafik genom att gå in på "mina sidor" hos Telia. Där kan man avbeställa "mobilt data" och "datatrafik rörlig avgift".

Ursprungligen av gunek:

Jag tog 99/mån utan datatrafik. Stängde av 3G men blev lite orolig när jag såg att den kopplade upp sig mot EDGE. Efter lite undersökande kom jag fram till att det går att stänga av all datatrafik genom att gå in på "mina sidor" hos Telia. Där kan man avbeställa "mobilt data" och "datatrafik rörlig avgift".

Aha! Där ser man. Lite smidigare än att kontakta Telia för det isåfall. Tack för tipset.

Edit: Förresten, funkade det? Försvann EDGE helt?

Senast redigerat 2008-07-12 18:14
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-12 18:37
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Aha! Där ser man. Lite smidigare än att kontakta Telia för det isåfall. Tack för tipset.

Edit: Förresten, funkade det? Försvann EDGE helt?

Ja, jag tror det. Åtminstone försvann E bredvid Telia

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-12 18:39
Ursprungligen av gunek:

Ja, jag tror det. Åtminstone försvann E bredvid Telia

Bara för att ikonen syns betyder det inte att man är uppkopplad, iaf inte i 1 gen. Måste man inte fylla i uppgifter i telefonen för att den ska koppla upp?

Ursprungligen av Laleh:

Bara för att ikonen syns betyder det inte att man är uppkopplad, iaf inte i 1 gen. Måste man inte fylla i uppgifter i telefonen för att den ska koppla upp?

Nu var det dock ifall om om det hjälpte att stänga av data tjänster såsom tex. EDGE på Telia Mina Sidor.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-12 22:25

Nu var det dock ifall om om det hjälpte att stänga av data tjänster såsom tex. EDGE på Telia Mina Sidor.

Jag är inne på Telia Mina Sidor nu, hittar ingenstans att stänga av EDGE. Någon annan som har det valet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 17:30
Ursprungligen av gunek:

Hur gör man om man vill surfa via GPRS eller EDGE då och då? Måste man gå in och aktivera/avaktivera på Telias hemsida, eller finns det något enklare sätt?

Vad gör man om man ska utomlands då? Ringa telia varje gång (alt mina sidor), vara sjukligt försiktig eller ta med en annan telefon?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-12 19:49
Ursprungligen av rosdahl:

Vad gör man om man ska utomlands då? Ringa telia varje gång (alt mina sidor), vara sjukligt försiktig eller ta med en annan telefon?

Tydligen ingenting att oroa sig för enligt denna Tråd då telefonen inte verkar fungera i varken finland eller estland med telia just nu. :/

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 21:08
Ursprungligen av rosdahl:

Nej stäng av Edge och G3 roaming i iPhone inställningar så behöver du inte oroa dig över att det blir dyrt när du är ute och reser utomlands.

//Rob

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-12 21:16
Ursprungligen av Robo-X:

Nej stäng av Edge och G3 roaming i iPhone inställningar så behöver du inte oroa dig över att det blir dyrt när du är ute och reser utomlands.

//Rob

Jag väntar bara på att läsa på aftonbladet: "Reste utomlands med nya iPhone fick räkning på 100.000kr". Hoppas Telia är bra på att informera sina kunder om detta. Vissa operatörer har börjat spärra utlandsdatatrafik och måste aktiveras via kundtjänst.

Det ska tydligen finnas en inställning om du väljer på ditt mobilabonnemang på förstasidan i Mina Sidor. Inte testat själv då det är nårra månader tills man har en *suck* men testa dig fram, annars är det bara ett snabbt telefonsamtal till Telias kundsupport så är biffen fixad.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-12 22:32

Det ska tydligen finnas en inställning om du väljer på ditt mobilabonnemang på förstasidan i Mina Sidor. Inte testat själv då det är nårra månader tills man har en *suck* men testa dig fram, annars är det bara ett snabbt telefonsamtal till Telias kundsupport så är biffen fixad.

Ja exakt man kan alltid ringa kundtjänst, har lagt till infon i FAQ:n, därav frågan om Mina Sidor. Man kan välja att avbeställa Mobilt data.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 17:32
Ursprungligen av Jetwash:

Ja exakt man kan alltid ringa kundtjänst, har lagt till infon i FAQ:n, därav frågan om Mina Sidor. Man kan välja att avbeställa Mobilt data.

Vad är skillnaden på Datatrafik rörlig avgift, Mobilt data och Mobilt internet? På MinaSidor på Telia så står det att jag är ansluten till alla tre(?!).

Öhh, det verkar ju sjukt att den laddar ner saker hela tiden. Om man inte har GPS:en igång borde den ju inte ladda ner kartor. Jag tänkte ta ett 99 abonnemang och bara kolla email någon gång per dag och då endast begränsa till att ta emot meddelande huvuden på meddelande större än 20 kb( går det förresten, fungerar på min P910 ) ifall man inte har tillgång till WiFi.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 04:45
Ursprungligen av Firechild:

Öhh, det verkar ju sjukt att den laddar ner saker hela tiden. Om man inte har GPS:en igång borde den ju inte ladda ner kartor. Jag tänkte ta ett 99 abonnemang och bara kolla email någon gång per dag och då endast begränsa till att ta emot meddelande huvuden på meddelande större än 20 kb( går det förresten, fungerar på min P910 ) ifall man inte har tillgång till WiFi.

Det är jobbigt att den laddar ner saker. Därför tyckte jag det var rätt praktiskst med BossPrefs som gjorde det lätt att stänga av EDGE på den gamla iPhonen.

Kanske för dom som verkligen vill stänga av EDGE och 3G kan det vara intressant att jailbreake telefonen när pwnage väl kommer.

//Rob

gôtt språkbruk av Telia.
"Datatrafik rörlig av" skall det tolkas som att man har Datatrafik Fastpris?

Ursprungligen av Snoopy:

gôtt språkbruk av Telia.
"Datatrafik rörlig av" skall det tolkas som att man har Datatrafik Fastpris?

Att du inte har rörlig betyder ju att du inte betalar beroende på hur mycket du surfar.
När du har fast betalar du en summa, när du har rörlig så betalar du för hur många MB du använder. Det rörliga kostar 99 kr/mån.

Bevaka tråden