Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om din Pentax K10D/K20D och de objektiv du använder?

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 19:45
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag förstår inte vad du menar med bildkvalitet och skärpedjup. Att telegluggen är skarpare är dock inte särskilt konstigt, en nyare och förmodligen bättre optisk konstruktion.

Vad gäller skärpa har de flesta objektiv ett optimalt skärpeomfång där de är som skarpast vid bländare på runt 5,6-11. Därmed behöver du mest troligt blända ned din 50/1,4 ett par steg för att den ska bli riktigt skarp.

Din kamera har dessutom en löjligt hög upplösning, och gissningsvis har den möjlighet att återge mer upplösning, detaljer m.m. än många objektiv klarar av. Med andra ord, du behöver lägga rätt mycket pengar på optik som motsvarar sensorns upplösning.

Ja, det beror nog mest på det som du nämner om omfånget, att skärpan blir bäst på mellanstegen. Har börjat att testa att blända ner/upp och vara några steg från högsta och lägsta. Ja, du har säkert helt rätt i att kamerahuset kräver mer av objektivet och att mitt tele som är nyare gör bättre ifrån sig i förhållande till kamerahusets prestanda.

Edit: Längre fram ska jag se mig omkring efter ett normalobjektiv med bättre omfång genom hela brännvidden. Jag förvänta mig inte att den 50mm jag har nu från Pentax skulle vara deras paradobjektiv direkt, men jag trodde den var bättre än vad jag erfarat. Kanske ändrar uppfattning när jag övat mer med det.

Senast redigerat 2008-07-08 20:04
Ursprungligen av Reisan:

Edit: Längre fram ska jag se mig omkring efter ett normalobjektiv med bättre omfång genom hela brännvidden.

Jag förstår vad du menar men sättet du uttrycker det på lämnar en del övrigt att önska...

Gissar i alla fall att du menar att du vill ha en fast normaloptik (som alltså bara har en enda brännvidd) som har bra skärpa från full bländaröppning och till minsta (i stort sett omöjligt pga diffraktion från ca bl 11 och nedåt)... Det du ska titta på om alla recensioner är något att gå på är SMC-FA 43/1.9 Limited som får lysande kritik överallt (och som tillsammans med de övriga två FA Limited-gluggarna skulle få mig att slå till på en Pentax om det kom en sådan med 36x24 sensor).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 21:02
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag förstår vad du menar men sättet du uttrycker det på lämnar en del övrigt att önska...

Gissar i alla fall att du menar att du vill ha en fast normaloptik (som alltså bara har en enda brännvidd) som har bra skärpa från full bländaröppning och till minsta (i stort sett omöjligt pga diffraktion från ca bl 11 och nedåt)... Det du ska titta på om alla recensioner är något att gå på är SMC-FA 43/1.9 Limited som får lysande kritik överallt (och som tillsammans med de övriga två FA Limited-gluggarna skulle få mig att slå till på en Pentax om det kom en sådan med 36x24 sensor).

Ja, bra skärpa genom hela omfånget, från största till minsta bländartalet. Uttryckte mig kasst där. Hehe. Sorry. Ja, jag får kika på Limited-objektiven bland de fasta. Tur att de finns i svart färg också.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det du ska titta på om alla recensioner är något att gå på är SMC-FA 43/1.9 Limited som får lysande kritik överallt (och som tillsammans med de övriga två FA Limited-gluggarna skulle få mig att slå till på en Pentax om det kom en sådan med 36x24 sensor).

FA 43 Limited har blivit utbuad i svenska tester. FOTO och Photodo avskydde det när det kom under andra halvan av 90-talet. De tyckte objektivets prestanda inte var mer än medel på sin höjd och prislappen på tok för hög. De vanliga 50 f/1.7, f/1.4 och 35 f/2 har alla lyckats betydligt bättre i svenska tester än FA 43:an gjorde.

Däremot så är FA 43:an hyllad utanför Sverige...
Objektivet har en särskild karaktär, annorlunda än övriga objektiv från Pentax.
Det konstruerades på fritiden av en äldre tekniker, ett hobby-projekt för han hade uppenbarligen en hel del tid över. Han gjorde det helt efter hur hans ögon uppfattade världen. Alltså helt manuellt ritad och justerat. Inga datormätningar under konstruktionsprocessen. Han ville efterlikna klassiska objektiv från 50-talet.
Pentax fick nys om hans hobbyprojekt och blev så intresserade att de satte det i produktion.

Det är skapat för att ha extra tydlig skillnad mellan det som är i-fokus och det som är utanför fokus, så det ger en viss 3D-känsla (som inte alls är lika tydlig på digitalt som med film). Det har även en varmare färgåtergivning och annan kontrast än övriga FA objektiv för sin tid. På största bländare är det riktigt dåligt, om man ser till MTF kurvor - men objektivet är konstruerat för att vara behagligt för ögat och inte efter MTF kurvor, så det finns en hel del medvetna "fel" i det.

De andra Limited objektiven är inte lika extrema som FA 43:an. Ser man på användarkommentarer så finns det många olika kommentarer om det. Det finns de som älskar det och det finns de som tycker det är dyrt och dåligt och att exempelvis FA 50 eller FA 35 är bättre köp (för de är mer "vanliga" i sin optiska återgivning).
Så antingen uppskattar man det som FA 43:an gör, eller så gör man inte det. En fråga om tycke och smak helt enkelt.

Ursprungligen av Raphael:

FA 43 Limited har blivit utbuad i svenska tester. FOTO och Photodo avskydde det när det kom under andra halvan av 90-talet. De tyckte objektivets prestanda inte var mer än medel på sin höjd och prislappen på tok för hög. De vanliga 50 f/1.7, f/1.4 och 35 f/2 har alla lyckats betydligt bättre i svenska tester än FA 43:an gjorde.

Däremot så är FA 43:an hyllad utanför Sverige...
Objektivet har en särskild karaktär, annorlunda än övriga objektiv från Pentax.
Det konstruerades på fritiden av en äldre tekniker, ett hobby-projekt för han hade uppenbarligen en hel del tid över. Han gjorde det helt efter hur hans ögon uppfattade världen. Alltså helt manuellt ritad och justerat. Inga datormätningar under konstruktionsprocessen. Han ville efterlikna klassiska objektiv från 50-talet.
Pentax fick nys om hans hobbyprojekt och blev så intresserade att de satte det i produktion.

Det är skapat för att ha extra tydlig skillnad mellan det som är i-fokus och det som är utanför fokus, så det ger en viss 3D-känsla (som inte alls är lika tydlig på digitalt som med film). Det har även en varmare färgåtergivning och annan kontrast än övriga FA objektiv för sin tid. På största bländare är det riktigt dåligt, om man ser till MTF kurvor - men objektivet är konstruerat för att vara behagligt för ögat och inte efter MTF kurvor, så det finns en hel del medvetna "fel" i det.

De andra Limited objektiven är inte lika extrema som FA 43:an. Ser man på användarkommentarer så finns det många olika kommentarer om det. Det finns de som älskar det och det finns de som tycker det är dyrt och dåligt och att exempelvis FA 50 eller FA 35 är bättre köp (för de är mer "vanliga" i sin optiska återgivning).
Så antingen uppskattar man det som FA 43:an gör, eller så gör man inte det. En fråga om tycke och smak helt enkelt.

Underbar story, Raphael!

Jag tycker att det låter helt fantastiskt i en tid där alla är besatta av MTF-kurvor och perfekt skärpa i alla lägen. Personligen skulle jag gärna använda en sådan optik för att utvecklas och bli mer kreativ i mitt eget fotande - men helst då med FF så att det verkligen är 43 och inte 65 mm.

Får väl hoppas att Pentax / Samsung har något på gång...

Ursprungligen av Reisan:

Ja, det beror nog mest på det som du nämner om omfånget, att skärpan blir bäst på mellanstegen. Har börjat att testa att blända ner/upp och vara några steg från högsta och lägsta. Ja, du har säkert helt rätt i att kamerahuset kräver mer av objektivet och att mitt tele som är nyare gör bättre ifrån sig i förhållande till kamerahusets prestanda.

Edit: Längre fram ska jag se mig omkring efter ett normalobjektiv med bättre omfång genom hela brännvidden. Jag förvänta mig inte att den 50mm jag har nu från Pentax skulle vara deras paradobjektiv direkt, men jag trodde den var bättre än vad jag erfarat. Kanske ändrar uppfattning när jag övat mer med det.

50 f/1.4 är ett uppskattat objektiv av många och riktigt bra. Här är ett test av det:
Pentax SMC-FA 50mm f/1.4 - Review / Lab Test Report

FA 50 f/1.4:ans svagheter är kantskärpan på störst bländaröppning, vilket är vanligt hos många 50-objektiv från Pentax. (50 f/1,4:an har haft samma optiska konstruktion sedan slutet på 70-talet).

D FA 50 f/2.8 Macro är dock bättre och jämnare i skärpan.
Notera att FA-objektiven är en gammal serie som gjordes för 24x36 film. DA och D FA-serien har nyare linsbehandling som ger högre kontrast och något kallare färgtemperatur (FA-serien är lite åt det varma hållet, så DA-serien är mer neutral). Så om du har DA Star 200 så har den helt annan kontrast och färgåtergivning än FA 50 f/1,4:an.

Vill man ha bäst kant-till-kant skärpa så ska man kolla in "pannkakorna" - DA Limited serien. Just "pannkakor" är kända för jämn skärpa över hela bilden.
Jag har DA 35 F/2.8 Macro Limited som jag är mycket nöjd med.

Kolla om ditt FA 50 fokuserar rätt. Det finns en hel del rapporter om fokusfel på det. Pentax äldre system med enbart linjesensorer var inte lika känslig som det nyare med 9 punkters korssensorer. Smärre fokusfel kan justeras i K20D (är felet större än vad kameran klarar så får man lämna in kamera och objektiv för justering). 50 f/1.4:an kommer snart att ersättas av DA Star 55 f/1.4.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 18:04
Ursprungligen av Raphael:

50 f/1.4 är ett uppskattat objektiv av många och riktigt bra. Här är ett test av det:
Pentax SMC-FA 50mm f/1.4 - Review / Lab Test Report

FA 50 f/1.4:ans svagheter är kantskärpan på störst bländaröppning, vilket är vanligt hos många 50-objektiv från Pentax. (50 f/1,4:an har haft samma optiska konstruktion sedan slutet på 70-talet).

D FA 50 f/2.8 Macro är dock bättre och jämnare i skärpan.
Notera att FA-objektiven är en gammal serie som gjordes för 24x36 film. DA och D FA-serien har nyare linsbehandling som ger högre kontrast och något kallare färgtemperatur (FA-serien är lite åt det varma hållet, så DA-serien är mer neutral). Så om du har DA Star 200 så har den helt annan kontrast och färgåtergivning än FA 50 f/1,4:an.

Vill man ha bäst kant-till-kant skärpa så ska man kolla in "pannkakorna" - DA Limited serien. Just "pannkakor" är kända för jämn skärpa över hela bilden.
Jag har DA 35 F/2.8 Macro Limited som jag är mycket nöjd med.

Kolla om ditt FA 50 fokuserar rätt. Det finns en hel del rapporter om fokusfel på det. Pentax äldre system med enbart linjesensorer var inte lika känslig som det nyare med 9 punkters korssensorer. Smärre fokusfel kan justeras i K20D (är felet större än vad kameran klarar så får man lämna in kamera och objektiv för justering). 50 f/1.4:an kommer snart att ersättas av DA Star 55 f/1.4.

Mycket intressant läsning. Du kan dina grejor. Ja, jag får kolla det där med fokuseringen med mitt 50mm. Att denna har sämre skärpa ut mot kanterna det känner jag till. Dock i centrum bör det ju vara bra. Jag måste testa detta mer. Kanske är jag för kräsen eller så gör jag inte rätt. Ska även kolla hur man kan justera i kamerahuset efter objektivet. Men som du nämner så ska den ju sända info till kameran och så ska det ju vara bra. Så länge det är "bara" en brist och inte ett tekniskt fel, så är jag nöjd.

Som tidigare nämnt så ska jag längre fram se mig för om ett bättre alternativ, dock vill jag hålla mig mellan 30-50mm.

Ursprungligen av Reisan:

Att denna har sämre skärpa ut mot kanterna det känner jag till. Dock i centrum bör det ju vara bra. Jag måste testa detta mer. Kanske är jag för kräsen eller så gör jag inte rätt. Ska även kolla hur man kan justera i kamerahuset efter objektivet. Men som du nämner så ska den ju sända info till kameran och så ska det ju vara bra. Så länge det är "bara" en brist och inte ett tekniskt fel, så är jag nöjd.

MTF programmet påverkar bara vald bländare i de automatiska exponeringslägena, inte fokuseringen. Om kameran fokuserar något fel med objektivet, fram eller bak, så uppnås inte optimal skärpa i centrum. I handboken till K20D står hur man kan göra, kameran har en inbyggd funktion som kan spara fokusinställningar för flera olika objektiv. Just FA 50:n är känd för att vara mer varierad här än andra Pentax objektiv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 18:47
Ursprungligen av Raphael:

MTF programmet påverkar bara vald bländare i de automatiska exponeringslägena, inte fokuseringen. Om kameran fokuserar något fel med objektivet, fram eller bak, så uppnås inte optimal skärpa i centrum. I handboken till K20D står hur man kan göra, kameran har en inbyggd funktion som kan spara fokusinställningar för flera olika objektiv. Just FA 50:n är känd för att vara mer varierad här än andra Pentax objektiv.

Ok, tack för tipset. Ska kolla i manualen ikväll och se vad händer.

K20D, Batterigrepp, batteri och lite tillpink beställt... ÄNTLIGEN!!!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 05:45
Ursprungligen av Goflorp:

K20D, Batterigrepp, batteri och lite tillpink beställt... ÄNTLIGEN!!!!!

Ah, vad skoj! Ser fram emot att få läsa vad du tycker om kamerahuset, jämfört med tidigare modell.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 20:52

Jag testade lite hastigt angående skärpan på olika bländartal, med mitt fasta 50/1.4. Ja, det var inget fel på objektivet. Utan det var "fel" på personen bakom sökaren. :"> Jag får skylla på att jag är oerfaren och är amatör.

Vid f-tal 4 till och med 5,6 så var det grymt bra skärpa. Så mellan f2-4 så är det ok. Och mellan f5,6-8 är det också helt ok. Men under f2 och över f8 så blir det märkbart sämre skärpa.

Finns där något serviceställe där man kan lämna in felande och oerfaren amatörfotograf?

Ursprungligen av Reisan:

Finns där något serviceställe där man kan lämna in felande och oerfaren amatörfotograf?

Aftonbladet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 21:56
Ursprungligen av Goflorp:

Aftonbladet

Hehe, tror du de kan fixa till reklamationen?

Ursprungligen av Reisan:

Vid f-tal 4 till och med 5,6 så var det grymt bra skärpa. Så mellan f2-4 så är det ok. Och mellan f5,6-8 är det också helt ok. Men under f2 och över f8 så blir det märkbart sämre skärpa.

Hihi Ja, det är fullkomligt normalt för det objektivet.
Med K20D faller skärpan tydligare över f/8 än andra Pentax-kameror därfför att den har så många pixlar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-12 03:16
Ursprungligen av Raphael:

Hihi Ja, det är fullkomligt normalt för det objektivet.
Med K20D faller skärpan tydligare över f/8 än andra Pentax-kameror därfför att den har så många pixlar.

Ja, nu när jag vet lite mer om vilka f-tal som ger bäst skärpa så blir det fin-fint! Jag kan välja om jag vill använda 14,6Mpix, 10, 6 eller 2Mpix och därmed välja storlek och kvalité. Väldigt smidigt. Dock gäller detta JPEG-formatet. Kör mest med RAW så där gör det ingen skillnad, tror jag.

Beställde från TBH; Hus, BG2, batt
CyberPhoto; Objektiv

Cyber har mailat att allt gått iväg och fakturan har jag redan fått...
TBH verkar sega med att få tummen ur... "under behandling" (hela dagen)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 23:15
Ursprungligen av Goflorp:

Beställde från TBH; Hus, BG2, batt
CyberPhoto; Objektiv

Cyber har mailat att allt gått iväg och fakturan har jag redan fått...
TBH verkar sega med att få tummen ur... "under behandling" (hela dagen)

Ok, vad är TBH för nätbutik? Ja, CyberP är grymt snabba. Bra service! Gött att du beställt och grejor är på väg.

idag är en sån där mellandag. Beställt ny kamera och jag får den i morgon. Känns lite som att jag vill ha - nu...

Försöker tänka att den som väntar på ngt gott - ofta har fått vänta för länge...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-13 09:51
Ursprungligen av Goflorp:

idag är en sån där mellandag. Beställt ny kamera och jag får den i morgon. Känns lite som att jag vill ha - nu...

Försöker tänka att den som väntar på ngt gott - ofta har fått vänta för länge...

Hehe, I know the feeling... Ta och gå en promenad med din K10D idag, en sista omgång och ta lite naturfoton.

Förresten, vad blev det för optik från CyberPhoto?

Tamron 17-50/2,8.
70-210 har inte kommit än så det får vänta.
Det skall bli en 50 och ngt porträttobjektiv senare med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-13 14:20
Ursprungligen av Goflorp:

Tamron 17-50/2,8.
70-210 har inte kommit än så det får vänta.
Det skall bli en 50 och ngt porträttobjektiv senare med.

Ok, du lär klara dig rätt bra med normalzoomen medan du väntar på telezoom. Och sedan när telezoomen kommer så har du så att du klarar dig.

Posten kommit. packat upp. Satt ihop.... mums!

En "microkortläsare" följde med Sandisk-kortet, så nu kan jag lägga undan den fula vita läsaren...

Återkommer

Förta intrycket.

Känns lite mera plast... K10D kändes mera Gummi.... inbillar jag mig?

Slutarljudet? låter inte likdant, låter mera "slaskigt" på K20...mera mekaniskt på K10D

Märker direkt av att omfånget ökat ("spännvidden" mellan ljusaste och mörkaste i bilden) är högre - bra.

Närgränsen är inte riktigt lika bra med Tamron 17-50 som Sigma 17-70 (med det skiljer ngn decimeter....bagatell).

Bildfilerna är enorma i RAW, 160 bilder på ett 4GB, K10:an hade packat in 240st om jag gör huvudräkningen rätt.

Både jag och Mari är imponerade över byggkvalitén och möjligheten att räkna hår i mustachen på bilderna på hundarna Detaljrikedomen i bilderna och möjligheten i LIghtroom att beskära en bild och fortf ha "data kvar" känns bra.

Batterigreppet är en nyhet för mig och gör att den sitter som en tallrik gröt i näven på en! Kameran sitter som gjuten och man blir imponerad över att de ändå lyckas hålla vikten nere så bra...

Displayen känns bra på baksidan, större och mera kvalité i bilden. Den verkar vara en "glossy"-skärm, ser det på svärtan.

Varit iväg på Hälsö och ätit en bit god mat.

På vägen fann jag ett bra motiv till ett panorama... så nu har jag ngt att göra ikväll.

Eftermiddagskaffet kommer vi avnjuta på en klipphäll västeröver. Kameran är givetvis med.

Jeremiah Fotosida (Tiltviewer photos)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-14 17:33

Goflorp: Det måste vara gött att startsträckan är så kort vid uppbytet. Och att se förändringar/förbättringar från föregående modell. Ja, den lilla kortläsaren man fick till minneskorten är smidig. Håller med om att filerna blir enorma i RAW, men precis som du nämner, så kan man beskära och ändå ha en hel del kvar. Gött mos!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-15 22:26

Den allmänna rekommendationen för slutartid beroende på brännvidden är t ex 1/60 för ett 50mm objektiv. Men ska man inte ta hänsyn till cropfaktorn, dvs 50mm på 1,5 cropfaktor blir 70mm och kanske då får man köra med 1/80 sek eller snabbare?

Ursprungligen av Reisan:

Den allmänna rekommendationen för slutartid beroende på brännvidden är t ex 1/60 för ett 50mm objektiv. Men ska man inte ta hänsyn till cropfaktorn, dvs 50mm på 1,5 cropfaktor blir 70mm och kanske då får man köra med 1/80 sek eller snabbare?

Cropfaktor? Om du använder ett objektiv med bildcirkel för APS-C, vad är det som "croppas" då? Det objektivet vinjetterar ju på 24x36 så det går inte att använda ändå. "crop" är ju bara gällande om du använder 24x36 objektiv på APS-C, inte APS-C på APS-C. APS-C på APS-C är tekniskt "full frame".

Däremot är det sant att brännvidderna på APS-C är mer tele än på 24x36, och regeln om 1/brännvidden gäller för 24x36 och inte för APS-C. På APS-C är det mycket riktigt 1/brännvidden * 1.5.

Med det inbyggda skakreduceringssystemet så får man en marginal på 2 - 4 EV under 1/brännvidd * 1.5.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 04:54
Ursprungligen av Raphael:

På APS-C är det mycket riktigt 1/brännvidden * 1.5.

Ok, det var denna mening som jag var ute efter. Jag var nog lite otydlig i min frågeformulering. Tack för förklaringen.

Det var just det där sista "* 1.5" som Reisan var ute efter...:)

Bevaka tråden