Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emax - sampla mer än en oktav

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min första fråga (ja, jag har kollat manualen, men jag blir ändå inte klok på svaret) gäller hur man får ut en sampling på hela klaveret. Jag pluggar in min samplingskälla, armerar samplingsfunktioner, samplar och avbryter samplandet. Då får jag en sampling som spänner över en oktav. Man kan i för- och efterhand bestämma röstens originaltonhöjd. Men hur jag än gör så kan jag inte transponera något och jag kan inte få ut samplingen på hela klaviaturet. Hur gör man? Jag vill ju inte hålla på att multisampla hela tiden.

Andra frågan gäller kontakten på baksidan märkt med "Computer Interface". Vad har man den till? Jag sökte på nätet och hittade en länk hit eftersom någon mer undrat samma sak en gång i tiden. Det fanns inget svar på frågan då heller.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-13 16:59

Svar på fråga 2:

Citat:

The Emax was specifically designed for computer based sample editing, with Digidesign providing initial support and Passport joining in later. The RS422 computer port is internally connected into the main processor, so that samples can be transferred to a computer via a serial cable at 500k bits/sec. This makes sample transfer possible in less than 10 seconds.

Från: Emax II- Sample Editors

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 17:25

Jag har för mig att man inte kan lägga ut en sampling över hela klaviaturet på Emax bara en oktav upp/ner ifrån originaltonhöjd... neb det var ett tag sedan jag hade en Emax så jag kan ha fel.

Mvh
Demokid

det var ett tag sedan jag hade en sådan,men det går väl lägga ut samplingen neråt men bara ett par toner upp beroende på samplings frekv.

Så jag måste alltså multisampla?

jepp