Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emax - sampla mer än en oktav

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min första fråga (ja, jag har kollat manualen, men jag blir ändå inte klok på svaret) gäller hur man får ut en sampling på hela klaveret. Jag pluggar in min samplingskälla, armerar samplingsfunktioner, samplar och avbryter samplandet. Då får jag en sampling som spänner över en oktav. Man kan i för- och efterhand bestämma röstens originaltonhöjd. Men hur jag än gör så kan jag inte transponera något och jag kan inte få ut samplingen på hela klaviaturet. Hur gör man? Jag vill ju inte hålla på att multisampla hela tiden.

Andra frågan gäller kontakten på baksidan märkt med "Computer Interface". Vad har man den till? Jag sökte på nätet och hittade en länk hit eftersom någon mer undrat samma sak en gång i tiden. Det fanns inget svar på frågan då heller.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-13 16:59

Svar på fråga 2:

Citat:

The Emax was specifically designed for computer based sample editing, with Digidesign providing initial support and Passport joining in later. The RS422 computer port is internally connected into the main processor, so that samples can be transferred to a computer via a serial cable at 500k bits/sec. This makes sample transfer possible in less than 10 seconds.

Från: Emax II- Sample Editors

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 17:25

Jag har för mig att man inte kan lägga ut en sampling över hela klaviaturet på Emax bara en oktav upp/ner ifrån originaltonhöjd... neb det var ett tag sedan jag hade en Emax så jag kan ha fel.

Mvh
Demokid

det var ett tag sedan jag hade en sådan,men det går väl lägga ut samplingen neråt men bara ett par toner upp beroende på samplings frekv.

Så jag måste alltså multisampla?

jepp
om det inte ska låta kalleanka om Pippins basar

Ursprungligen av Kröjtz:

jepp
om det inte ska låta kalleanka om Pippins basar

Det är ju inte bara basar som skall samplas. Det blir ju skitjobbigt att sampla då!? Skall jag göra en sampling som jag kan spela med ordentligt så måste jag sampla minst 5 gånger. Det är ju helt idiotiskt. Jag kunde ju lägga ut en sampling över hela registret redan på min gamla Akai S700. Det fungerade utmärkt. På många ljud spelar det ju ingen roll om det låter Kalle Anka.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 22:55
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag kunde ju lägga ut en sampling över hela registret redan på min gamla Akai S700.

Fast S700 är faktiskt nyare än Emax. Den största skillnaden dem emellan annars är ju antalet bitar. Då var det i alla fall jätteviktigt med många sådana. Numera vill man ha så få som möjligt. Det är konstigt hur det utvecklas. Vad vill vi ha i framtiden?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-13 19:20

Men om det går att transponera neråt kan du ju fylla hela klaviaturet. Sånt som är självklart idag var inte det då.

Ursprungligen av platon:

Men om det går att transponera neråt kan du ju fylla hela klaviaturet. Sånt som är självklart idag var inte det då.

Nja, samplingen jag gör sträcker sig bara över en oktav. Om jag transponerar så sträcker den sig fortfarande bara över en oktav. Över och under denna oktav är det tyst.

Var en smärre evighet sedan jag hade min kära gamla emax, men jag känner igen ditt dilemma. Jag minns att man kunde sampla i mer än oktav om man gick ner i till tex 22khz samplingsfrekvens som ibland kunde ge en cool effekt men som oftast bara lät skräp. Så det blir till att multisampla. På detta var akai bättre....

MEN: detta är inte bara av ondo, detta gör att du kan ha en oktav med leadljud, en oktav med bas, en oktav med trummor osv över keyboardet, något jag uppskattade mycket med emaxen och något som även depeche mode gillade skarpt (sök youtube på allan wilder och emax så får du se..)

It's not a bug, it's a feature!

Amino... framtiden...? Vad är det? Jag lever i historien. Länge leve 80-talet!!! Oftast vill jag inte ha några bitar alls. Inte i kaffe eller thé i alla fall. Min gamla EPS-16+ hade några bitar för mycket men var klockren att sampla med. Men den var trist på andra sätt. Akai S700 är väl en 12-bitare? Emax är väl också 12 bitar men typ 8 biter i praktiken va? Det var något konstigt med dess bitar i alla fall. Ja ja, alla bitar lär väl falla på plats vad det lider.

Jag lyckades faktiskt göra en pad som spände över 4 oktaver. Sedan fipplade jag bort en av oktaverna. Jag skall sätta mig in i den vilken dag som helst. Just nu står den på två pallar och jag får sitta som en räka över den. Imorgon skall jag åka och hämta ett skrivbord jag köpt på annons. Filtret är ritkigt mysigt. Jag samplade en supersåg från JP-8000 med filtret uppdraget till max för att få med alla övertoner. Sedan filtrerade jag i Emaxen. Varmt och fint! Kan jag bara sampla i en Linn handklappra på Emaxen så åker Korg ES-1:an ut.

Om jag lyckas lära mig Emaxen bra så kanske det finns hopp om att lära sig någon av deras nyare modeller också. Vad jag nu skall ha en sådan till..?

Emaxen har (i mitt tycke) ett skönare sound än många andra samtida samplers, så det är bara att gratulera till köpet. Självklart ska du ju prova att sampla in en uppspeedad loop och transponera ned den till originaltempo också

En länk för den nyfikne: Emax- Overview

Jag vill minnas att när vi öpnnade polarens Emax fanns det en inringad area på ett kretskort, med texten "This is Emulator II"

Synt

köp en till förfan!

• Medlem
  • 2008-07-14 19:15

Jag har aldrig lagt upp en sampling på hela klavvet så jag vet inte om det funkar, men borde man inte bara kunna välja lägsta tangenten som Low key och den högsta som High, eller vad det kallas. Måste nästan testa själv

mvh

Gör gärna det och återkom med ett testresultat

Igår möblerade jag om i studion för att få plats med den. Den är för bred för stativet utom våningen längst upp, men då får jag stå på tå för att se något. Köpte en skitfint skrivbord (Ikeas "Jonas") för 200 spänn idag som Emaxen får bygga bo på. Med en hylla bakom får jag plats med en liten tunn synt också. Eller åtta stycken parallellkopplade Studio Electronics SE-1:or. Och så har jag en våning ledig på stativet där jag kan ha någt fett men inte för brett. Det borde gå att klämma dit en Matrix-12 eller ett par tre Basstation klav

• Medlem
  • 2008-07-15 10:56

Låter ju finfint det där

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 11:02

Jag tror Emaxen ska klara ~ 4 oktaver i alla fall, men dock inte hela klaviaturet. Den frågar väl om omfånget innan du samplar? Testa vidare!

Jepp, den frågar efter omfånget. När jag ställde in det föra samplifierandet tog en 4 oktaver. Default är en oktav. Var det likadant på Emax II? Skall se om jag kan testa vidare under aftonen. Får nog offra en dag på att skriva ut manualen

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-07-15 13:28

Emax II har inte den begränsningen.

Jag har sagt det till dig förut pippin, du ska ha en Korg DSS-1 - det är den ultimata space-samplern, med analogt 12/24 dB filter, SYNKBARA oscillatorer, dubbla digital delay - instant space!!!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-15 14:07

DSS-1 är ett monster!

Man brukar ju säga om gamla obsoleta saker att de är som en dörrstopp.

DSS-1 är som själva dörren. Eller huset!

1
Bevaka tråden