Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G som kamera. Bilder..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lägg gärna in dina bilder tagna med iphone eller den nya.

Själv tycker jag att bilderna blir helt OK. Man ser att det lätt blir en skum eftersläpning om man rör kameran lite - håller man helt still eller lutar sig mot något så blir det betydligt bättre. Det handlar nog om att sensorn är långsam vid avläsningen. Ta kort på en buss som åker, följ bussen med kameran och ta så fattar du vad jag menar. Det bli en bananbuss.

Större storlek finns på min blog.

Helt OK

Kameran i såväl 2G som 3G är helt ok (samma kamera...).

Den har problem med släpning, ja. Actionbilder blir ofta skit. Uppepå att kameran är långsam så är det en irriterande fördröjning tills bilden tas... oftast hinner mina hundar in i nästa härad innan det klickar....ibland blir de en suddig vit skit....

Stöd och lite tänk på hur man skall hålla är bra.... Stilla motiv och gå NÄRA...

Telefonen är ju kameran-som-alltid-är-med och oftast är den ju bättre än alternativet - ingen kamera alls... Jag har inte systemkaeran med mig jämt.

Kort som rent minnesstöd är helt ok.

t ex. , den här skrivaren skall jag köpa.....

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 12:07
Ursprungligen av Goflorp:

Kameran i såväl 2G som 3G är helt ok (samma kamera...)

Fast tittar jag på mina bilder jag tagit med gamla iPhone och Rytterfalks bilder så är det en jäkla skillnad på färgerna. Mina har alltid ett blåstick i sig, precis som om vitbalansen skulle vara fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 22:27
Ursprungligen av Goflorp:

Kameran i såväl 2G som 3G är helt ok (samma kamera...).

Jag har hört att det ska vara skillnad på tagna kort med 1.1.4 och 2.0.1 eller så kanske det var i iPhone 2G och iPhone 3G kommer inte ihåg men skillnad ska det vara.

Ursprungligen av acke:

Jag har hört att det ska vara skillnad på tagna kort med 1.1.4 och 2.0.1 eller så kanske det var i iPhone 2G och iPhone 3G kommer inte ihåg men skillnad ska det vara.

De har väl gjort något med den rent mjukvarumässigt, men det är samma kamera i hårdvaran. Det går alltså att fixa lite med skärpa, vitbalans etc... men inte med antal pixlar osv.

Blåsticket upplever jag som minimalt med 2.0.1 i en iPhone 3G.
Och precis som nämns ovan var det mera i 2G iPhone med 1.1.x mjukvara.
- Däremot var fanskapet rappare under 1.1.x än numera.... suck.

Jag märker också att om jag tar tre bilder på ett hus så har oftast alla tre olika färgtoner. Så nog finns det kvar lite färgsticksproblem. Men färgsepareringen känns helt OK. Oftast blir det bra.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-13 21:14

Och så här blir det om kameran (Nokia 6600) tömmer sensorn för långsamt om man tar bilder ut genom tågfönstret:

Ursprungligen av jonasn:

Och så här blir det om kameran (Nokia 6600) tömmer sensorn för långsamt om man tar bilder ut genom tågfönstret:

Nej nej.. det är SJ's nya höghastighets-el-stolpar anpassade för nästa generations tåg

Skämt å sido, det var en mycket skum effekt! Men något inom mig säger mig att det borde kunna användas till lite kreativ fotografering

Ursprungligen av jonasn:

hehe, jag som tänkte visa en böjd buss, din är om möjligt ännu fränare! Helt skumt med tanke på att husen i bakgrunden ser ok ut. märkligt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-16 21:46

Kan någon förklara i tekniska termer vad som har hänt i den här bilden då? Det verkar ju inte klokt att det kan bi så här. Måste va nåt reklamerbart fel i telefonen va? Eller blir det så här med billiga komponenter?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-03 20:31
Ursprungligen av babyman:

Kan någon förklara i tekniska termer vad som har hänt i den här bilden då? Det verkar ju inte klokt att det kan bi så här. Måste va nåt reklamerbart fel i telefonen va? Eller blir det så här med billiga komponenter?

Sent omsider fick jag ett svar på min fråga.
Tydligen är det ett ganska spritt fenomen och som fått ett ganska arty namn:

Flickr: iPhone Cubism

Flickr Find: iPhone cubism - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-03 23:46

Här är en jag tog utanför jobbet för någon vecka sedan

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-16 22:20

....det hände igen. WTF

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 23:57

Kameran funkar hyfsat tycker jag. Det går att ta helt OK bilder.

OK, den här är inte så bra, men motivet är underbart

1
Bevaka tråden