- deadbeat
- Medlem ●
Deadbeat: eftersom jag också grejar med en likadan blir jag lite nyfiken på om din har fungerande aftertouch? Det verkar ju vara regel att det är trasigt på dom. Har sett lite metoder för att få det att funka, men känns som ett senare projekt. Har läst att för en del så måste de dunka som fan på tangentera för att det ska hända något, för mig är det tvärtom, effekten kommer dirket oavsett hur hårt jag trycker. Ber om ursäkt för kapningen.
Jag hade en JX8P i våras ett kort tag. Köpte den för att byta mig vidare och det slutade med att jag fick en MS-10. Köpte JX8P för 1700:- och fick alltså MS-10 för 1700:-. Fint!
Iallafall. JX8P brukar alltid vara fläckig på vänster sida, som om nån haft handen där för länge.
Undrar vad det kan bero på? Min var fläckig på samma sätt som den är i Peter Forrest's bok A-Z.
Googlade och hittade denna också:
Kultigt! Min ser också ut sådär och det förbryllade mig eftersom jag nog använt benderprylen max. 10 gånger under de 22 år jag haft den. Undrar vad det beror på?
Grisigt bra deal du gjorde förresten!
Jag hade en JX8P i våras ett kort tag. Köpte den för att byta mig vidare och det slutade med att jag fick en MS-10. Köpte JX8P för 1700:- och fick alltså MS-10 för 1700:-. Fint!
Iallafall. JX8P brukar alltid vara fläckig på vänster sida, som om nån haft handen där för länge.
Undrar vad det kan bero på? Min var fläckig på samma sätt som den är i Peter Forrest's bok A-Z.
Kultigt! Min ser också ut sådär och det förbryllade mig eftersom jag nog använt benderprylen max. 10 gånger under de 22 år jag haft den. Undrar vad det beror på?
Grisigt bra deal du gjorde förresten!
Jag får väl också ställa mig i den kön, vår ser också ut så!
Mvh
Rolig iaktagelse med vänster sida... Min trasiga jp ser också ut så. Som att något flytit ut från vänstra kanten. Lite batik nästan.
Tror inte att det går att använda sliders till något annat än vad det är till för. Annars skulle jag hellre använda aftertouchratten till något roligt.
Jag tror volymratten sänder MIDI i alla fall, går kanske att assigna till något kul.
Aftertouch är lätt att fixa på JX8P om den strular - öppna upp synten och kolla om inte en liten (typ 1 cm bred) kabel från klaviaturet har lossnat, i så fall är det bara att plugga in den i sockeln för detta på syntens kretskort. Gissningsvis är ordet Aftertouch präntat där också.
Aftertouch är lätt att fixa på JX8P om den strular - öppna upp synten och kolla om inte en liten (typ 1 cm bred) kabel från klaviaturet har lossnat, i så fall är det bara att plugga in den i sockeln för detta på syntens kretskort. Gissningsvis är ordet Aftertouch präntat där också.
Låter som nåt som t.o.m jag skulle kunna ge mig på
Tack för tipset!
Scheiße... jag vill också ha en Jx8p. Jag förtjänar en sån.
Ja, JX8P är helt klart en riktigt bra maskin. Tråkig att editera men den låter hur bra som helst.
Personligen hade jag mer nytta av en MS-10 ändå.
Roligt fast ändå tråkigt att höra att era JX8P också blivit missfärgade. Undrar vad det kan bero på?
Det vore osannolikt att så många skulle ha handen på samma ställe plus att jag som vänsterhänt står och svettas med höger hand ( ) och på den sidan finns inga märken.
Jag funderar snarare på om det kanske finns något under skalet som orsakar det här fenomenet? Någon som har sin i närheten och har lust att skruva lite?
Många syntare brukar föredra att stå och hålla handen på sidan av synten framför att spela på den när de gigar (och om det spelas används höger hand). Kan det vara handsvett som är orsaken till missfärgningarna?
Den jag sålde för nåt år sen hade inte alls några missfärgningar - kan kanske bero på att den alltid haft en PG-800 inkopplad. Däremot var min tidigare JX-10 missfärgad under platsen till höger där PG-800 alltid stod (ovanför trafon). Troligtvis för att den alltid blev så varm där, nästan så pottarna började smälta.
Kollade lite snabbt på innanmätet - men jag hittar inget som skulle kunna förklara att färgen slits bort. Det måste komma från utsidan. Kan det kanske vara att färgen inte tål handsvett?
Discovery Channal borde göra ett program där de utreder vad missfärgningen beror på.
Sånna här fånerier är rätt roliga så jag tog upp ämnet men lite folk under kvällen. Två olika förslag på orsaker kom fram:
1. Värmeproblem - nånstans alstras det för mycket värme som inte klarar av att avledas så det kommer ut där - vilket ger missfärgningar.
2. Någonting oscillerar som får chassit att skaka med och gör att färgen till slut lossnar.
Inte vet jag...bara vilda gissningar...
Sånna här fånerier är rätt roliga så jag tog upp ämnet men lite folk under kvällen. Två olika förslag på orsaker kom fram:
1. Värmeproblem - nånstans alstras det för mycket värme som inte klarar av att avledas så det kommer ut där - vilket ger missfärgningar.
2. Någonting oscillerar som får chassit att skaka med och gör att färgen till slut lossnar.
Inte vet jag...bara vilda gissningar...
Värmen borde vara lätt att avslöja. Låt en JX-8p stå på i 8 timmar och kolla den med en IR-kamera. Någon här borde väl ha tillgång till en IR-kamera? Jag har en termometer som avläser temperatur via IR. Den har till och med en laser så att man kan sikta ordentligt. Men jag fick den när Bonniers lurade på mig en tidning så det är nog inget seriösa mätningar
Att färgen skulle lossna på grund av viberationer låter lite konsktig. Har det rapporterat som färgflagor/färgdamm som lossnat? Borde inte färgen lossna på andra platser också?
Är det inte samma plast på en Alpha Juno? Har de i så fall samma problem?
Vidhåller Dansbandsteorin. Vill minnas att jx8p var en dansbandsfavorit när den kom, och att de stod och lirade brasssounds och vilade handen / lekte med pitchbendern. Vem vet vad dansbandsmusikern avsöndrar för svett/vart han har haft händerna någonstans innan gig;)