Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

plastversion av 808 el 909

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

öhmm, finns det ingen som gett sig på att göra en billig men naturtrogen kopia av rolands eftertraktade trummaskiner? Eller skulle det inte vara en vettig idé?

Jag tänkte i så fall samplade ljud, men att man imiterar gränssnittet och funktioner ner till minsta detalj. Kanske finns det juridiska hinder?

Jag gissar att en 303 med samplade ljud inte skulle låta så bra men jag tänker att man kanske kommer lite närmare originalmålet om det gällde en 808 el 909. Och huvudidén med samplade ljud var att den skulle kosta jordnötter... om det nu funkar så.
Samt att dessa maskiner har så mytisk status, att även om många skulle fnysa åt en replika så borde det finnas en bred massa som inte är så nogräknade.....

edit: jaha nu blev det lite risig topic men den fick jag visst inte redigera.......

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-14 21:41

En x0x-sequencer och en sampler räcker väl isf?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 21:45

Fyll en ES-1 med 908-samplingar och du har vad du söker.

Sen så tror jag att de som idag hellre ill ha the real deal inte skulle nöja sig med samplingar utan de vill ha originalets alla "features" som ljud som inte låter riktigt lika varje gång och en timing som inte är helt på alla gånger.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-14 22:37

Jag kan intyga att en ES-1 + en knippe samplingar dämpar TR-808/909-GAS.. en hel del t.o.m..

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-07-14 22:49

es-1 låter som om den har fått folköl och hockeypulver i sig dock...

Jag har alltid betraktat alla de där DR-660 och allt vad de heter som "plast-808"

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 23:09

Köp en novation drumstation, såga itu och bygg in i en ER-1a...

Hur gjorde Propellerheads? Visst var trummaskinerna i Rebirth byggda kring massvis med samplingar? 303an var väl en emulering helt utan samplingar?

Förra veckan satt jag i Live och letade genom mitt alldeles för stora 909bibliotek efter den perfekta virvelsamplingen för låten jag jobbade med då.
Efter ett tag kom jag på att jag är dum i huvudet. Startade min 909:a, vred in virvelljudet jag ville ha och spelade in. Konstigt att man kan sitta med över 50 olika samplingar av samma virvel men ändå inte bli nöjd?

Ursprungligen av outshape:

Hur gjorde Propellerheads? Visst var trummaskinerna i Rebirth byggda kring massvis med samplingar? 303an var väl en emulering helt utan samplingar?

Jag tror det var fyra olika samplingar för varje ljud, för att simulera analog variation. Sen gissar jag att de lade på volymenvelope i efterhand. Tror också att de blandade in vitt brus till virveln för simulera "snappy" på virveln.

303-biten var/är VA, så inga samplingar där.

Det näst bästa (efter äkta vara alltså) och hittills smidigaste alternativet är d16 Group. Inte perfekt, men bra nära och mycket roligare än samplingar. Köp en x0x-style trummaskin och sequenca din laptop från den om du känner starkt behov av hårdvara.

Min 909:a samlar damm för det mesta nuförtiden, d16 Drumazon sköter jobbet såpass bra. Men ibland tas den i bruk och då är det desto roligare när jag hör att den faktiskt är bäst ändå. Hittills har jag aldrig stött på en emulering som låter lika bra/bättre än sin förlaga, vare sig i hårdvara eller i mjukvara. Framför allt inte i samplad form.

Fast sedan kan man ju fråga sig varför just originalet är så bra? Det är nog mest rent affektionsvärde, misstänker jag.

Jag hatar den och jag skäms över att behöva tipsa om den, men vad sägs om en Roland MC-303?

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Mina fingar blöder efter att ha skrivit M... C.... 3...0...3.... Ahhhhhhhhh mina fingrar! Mina fingrar! Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!! sdfgjfdgjwoijvvvsvav *slabbigt tangentbord*

Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag hatar den och jag skäms över att behöva tipsa om den, men vad sägs om en Roland MC-303?

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Mina fingar blöder efter att ha skrivit M... C.... 3...0...3.... Ahhhhhhhhh mina fingrar! Mina fingrar! Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!! sdfgjfdgjwoijvvvsvav *slabbigt tangentbord*

Heh... ehm höh? Tja, MC303 har ju avhandlats en hel del här... och jag gissar att den har en del 808- och 909samplingar.
Och jag hajjar att en electribe med rätt samplingar blir en rätt kompetent maskin.

Men nja, min fundering var mest om det fanns en marknad för rena kopior, maskiner som skulle se ut precis som originaltrummaskinerna.... eller väldigt likt i alla fall.
Inte för att man skall lura folk att man spelar på en äkta analog (?) utan för att man själv kanske tycker det är ett schysst gränssnitt.

Ni vet, tänk er som en kit car av en lotus seven, med fiberkaross.

håller med om att d-16 är riktigt fin mjukvaru klon.

Xbase09 är ett roligare och billigare substitut för tr909 enligt mig.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-07-15 21:01

xbase09 är riktigt fin. men den saknar tyvärr toms.
vilket var andledning till att jag sålde min.

en xbase888 i framtiden kanske

Xbase999 har det mesta man kan önska sig:
http://www.jomox.com/

Själv skulle jag kunna automatisera fram de flesta toms jag vill ha med hjälp av bastrumman och snaren.

• Medlem
  • 2008-07-16 14:22

Yeah, en plastversion med samplad 808 vore skitbra för kidsen att spela längst med sina ringsignaler *shudder*

Där har du nåt BMX... USB för att kunna ladda upp ringsignaler (eller bluetooth så man kan slanga över dem direkt man köpt dem) och så kan man ha olika ringsignaler per ljud och volymen ställs med rattarna...

1
Bevaka tråden