Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritiden på iPhone 3G är usel

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sett att Batteritiden har diskuteras i andra trådar, men tyckte det behövdes en egen tråd för detta ämne.

Jag tycker nämligen att batteritiden i min nya fina vita iPhone är riktigt usel. Jag har testat att stänga av allt jag kommit på som kan tänkas dra ström men det verkar inte hjälpa. Telefonen var fulladdad igår vi 21 och är redan nu trots väldigt lite användande nere på kanske 2/5 av batteritiden.

Har jag fått ett måndagsex eller har flera samma problem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 10:42

Det beror ju på vad du har igång på den (WiFi/3G etc) men det verkar som om du fått ett måndagsex. Prova att stänga av alla batterikrävande tillägg och låt telefonen ligga utan att du rör den i en dag. Se sen hur mycket batteri det är som förbrukats. Är med fortfarande lika dåligt då så hör av dig till Telia. Då skall den bytas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 10:42

Jag måste ladda varje kväll. Igår sms:ade jag lite, kollade mail och pratade kanske i totalt 5 min. Fick 20%-varningen ungefär när jag skulle lägga mig.

Det är väl ok att ladda vare kväll. Men med det sparsamma (?) användandet igår är det ju inte säkert att det räcker.

Edit: Kör med allt utom BT påslaget. Push-mail + koll av ett POP-konto varje kvart.

Detta är inget problem med all säkerhet.
surfar du kan du räkna med ca 4-5 tim så har du tömt batteriet HELT om du kör på 3G.

för att spara batteri skall du stänga av 3G och låta iphone 3g gå på Celluar Data Roming
Du stänger av 3G i Inställningar - > Nätverk

För att spara batteri ytterligare skall du också stänga av WiFi så att din iphone inte letar efter WiFi nät hela tiden

Skall du sedan surfa kan du gå in och slå på 3G och stänga av roming

Roming innebär att iphone skickar data via GPRS som är långsammare men fyller funktionen i vad du behöver i form av push mail och liknande ..

Glöm inte att alltid stänga av roming om du är utom sveriges gränser ..

Ursprungligen av gotfredsen:

Detta är inget problem med all säkerhet.
surfar du kan du räkna med ca 4-5 tim så har du tömt batteriet HELT om du kör på 3G.

för att spara batteri skall du stänga av 3G och låta iphone 3g gå på Celluar Data Roming
Du stänger av 3G i Inställningar - > Nätverk

För att spara batteri ytterligare skall du också stänga av WiFi så att din iphone inte letar efter WiFi nät hela tiden

Skall du sedan surfa kan du gå in och slå på 3G och stänga av roming

Roming innebär att iphone skickar data via GPRS som är långsammare men fyller funktionen i vad du behöver i form av push mail och liknande ..

Är det någon som kan förklara lite bättre vad roaming innebär? Jag trodde det innebar att den automatiskt bytte nät, t.ex. mellan Edge och 3G, beroende på täckning. Men då behöver man väl inte stänga av det för att surfa, som du skriver?

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 12:18

Jag har en svart underbar liten 16Gb:are och jag får nog säga att batteriet är ok. Laddade min fullt igårmorse och sen använde den normalt, lite teleprat, surfning, gps osv osv. samt att den kollar mail var 30:e min och nu är batteriet på kanske 35 % efter att ha gjort likadant idag. Inte på något sätt lika bra batteritid som min jobb mob, K530i, men sen har den stackaren inte ens en bråkdel av funktionerna. Men jo; det hade varit nice med 2 veckors standby, hmm.... kanske att apple bör tipsas om bränsleceller..... bara att ha en extern tank med sig.

glömde säga; har 3G samt Wifi påslaget hela tiden.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 12:15
Ursprungligen av gotfredsen:

Roaming har inget med att den skickar data via GPRS.

Det som syftas med Roaming i iPhone är att stänga av data när du är utomlands, precis som du skriver.

Roaming - Wikipedia, den fria encyklopedin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 10:57

Lyssnade på musik i den hela dagen igår på jobbet, surfade lite grann och pushade mail hela dagen plus fetch på två konton varje kvart.
Behövde sätta den på laddning när jag gick och la mig.

Det mesta var redan avstängt, i natt hade jag Påminnelse påslagen eftersom telefonen är min väckarklocka. Men den stängdes av illa kvickt. Sedan var ju Wi-Fi påslaget. Men att batteritiden ska dö efter så lite användande är ju skrämmande.

Edit: Jag fick min 20% varning igår på eftermiddagen, men då hade jag 3G påslaget, får se när den kommer nästa gång.

wi-fi drar väll en del... ? Den slår jag bara på när jag behöver....

Känns ju lite skeft att man ska behöva stänga av 3g för att rädda batteriet.. Då har man ju en "classic" istället, haha

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 11:20

Denna läsning fick mig faktiskt rätt tveksam till om jag ska köpa en iPhone. Har tidigare varit riktigt sugen, men det här lät inte alls bra.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-15 11:20

Att kolla POP-konto varje kvart drar en hel del.... Push är att föredra.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 11:46

På den här sidan hur man optimerar telefonen så att man får bästa batteri tid.

Det som verkligen hjälpte på min iPhone 2G var att stänga av inställningen där iPhonen söker automatiskt efter wlan. Och att stänga av automatiskt hämta mail. Det förbättrade min batteritiden med nästan en dag nu har jag 3 dagar standby med 5-6 timmars användning innan jag måste ladda batteriet.

//Rob

Jag totaltömde batteriet igår kväll - jag har för vana att göra detta två gånger i rad på nya apparater/batterier.
Jag kan informera att 20%-varningen verkligen ÄR ca 20% - och inte ca 5% som i många fall med apparater. Jag tittade på YouTube konstant i 2 (!) timmar innan luren slocknade.
Så - är man ute på stan och får 20%-varningen så behöver man verkligen inte få panik :-D. Det är lugnt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag totaltömde batteriet igår kväll - jag har för vana att göra detta två gånger i rad på nya apparater/batterier.
Jag kan informera att 20%-varningen verkligen ÄR ca 20% - och inte ca 5% som i många fall med apparater. Jag tittade på YouTube konstant i 2 (!) timmar innan luren slocknade.
Så - är man ute på stan och får 20%-varningen så behöver man verkligen inte få panik :-D. Det är lugnt.

Låter ju bra det, men tycker det gick väl snabbt för den att börja varna för mindre 20%

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 13:01

En bekant till mig hade problem med batteritiden. Han märkte att när man gick in på statistiken under Settings > General > Usage så var tiderna för Usage och Standby samma, det verkade alltså som att telefonen var igång även när den skulle vara i standby. När han startade om telefonen så löste det sig, då fick han korrekta tider på Usage och då blev batteritiden betydligt längre.

Ni som har problem, hur ser er statistik ut?

Ursprungligen av bredell:

En bekant till mig hade problem med batteritiden. Han märkte att när man gick in på statistiken under Settings > General > Usage så var tiderna för Usage och Standby samma, det verkade alltså som att telefonen var igång även när den skulle vara i standby. När han startade om telefonen så löste det sig, då fick han korrekta tider på Usage och då blev batteritiden betydligt längre.

Sådan var min generation 1. Batteriet tog slut på ca 12 timmar.

Ursprungligen av bredell:

Den ser ut som den kanske borde göras. Men tycker mig själv inte använt nästan 5 timmar...

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-15 13:25

Apples egna sida om batteriet:

Apple - Batteries - iPhone

Jag gjort följande:
• Stängt av 3G
• Stängt av WiFi
• Stängt av platstjänster
• Struntat i att aktivera EQ i iTunes.

Med dessa inställningar märker jag en markant förbättring av batteritiden. Men jag måste prova under en längre tid för att se det verkliga resultatet.

Jag ser ingen anledning till att min iPhone konstant ska leta efter WiFi-nät. Inte heller behöver jag 3G-nät, eftersom jag kan slå på det när jag väl behöver mer bandbredd.
Platstjänster är inte heller något som behöver stå på konstant, men tänk på att det aktiveras utomatiskt om ni går in i kartläget, men den inaktiveras inte själv, det måste ni göra manuellt.

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-15 14:41

Vad är Platstjänster ?

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 14:51

lokaliseringsfunktionerna (gps, triangulering)

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-15 15:02

Ahh I see, tack

Sedan jag startade denna tråd och läst tips på att förlänga batteritiden märker jag stor skillnad. Men har ju även uppgraderat till den senaste mjukvaran så det blir ju svårt att veta exakt vad som gjort vad. Men kan tänka mi att WLAN skanningen drog en del ström. Får återkomma med rapport, kanske slå på lite saker igen och se hur batteritiden beter sig.

• Medlem
  • 2008-07-16 13:45
Ursprungligen av erikohman:

Sedan jag startade denna tråd och läst tips på att förlänga batteritiden märker jag stor skillnad. Men har ju även uppgraderat till den senaste mjukvaran så det blir ju svårt att veta exakt vad som gjort vad. Men kan tänka mi att WLAN skanningen drog en del ström. Får återkomma med rapport, kanske slå på lite saker igen och se hur batteritiden beter sig.

Håller med dig. Bra tråd. hade stora problem i början. Kände att det var lite tröttsamt
att inte kunna använda den mer än 2.5 tim (enligt iPhone) och sen far det under 20%
kvar!!. Nu klarar jag en dag men har fortfarande svårt att se hur jag skal kunna använda
alla applikationer och så om den måste laddas så ofta. Bara att hålla tummarna att det
blir bättre med tiden

Jag måste säga att jag inte är helt nöjd med att köpa en kompetent telefon, för att sedan behöva stänga av det mesta av kompetensen för att batteriet ska räcka en hel dag. Å andra sidan har jag inte haft något problem förrän jag läste den här tråden så jag fortsätter med allt påslaget (förutom bluetooth som jag inte använder) och ser om det är något problem för mig.

Kommentar, läste på länken till Apple här ovan att man ska ladda ur batteriet (och ladda fullt) med jämna mellanrum. Jag trodde inte man behövde göra sånt nu för tiden men ska sätta igång med det bums.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 08:44
Ursprungligen av akerstrom:

Kommentar, läste på länken till Apple här ovan att man ska ladda ur batteriet (och ladda fullt) med jämna mellanrum. Jag trodde inte man behövde göra sånt nu för tiden men ska sätta igång med det bums.

Det är precis det du INTE ska göra. En laddningscykel med litium-jon batterier betyder 100% uppladdning. Dvs att du ena dagen laddar 10 %, andra 50% och tredje dagen 40% (10+50+40=100). Det gäller även förbrukningen. Litium-jon batterier mår inte alls bra av att bli helt tömda.

How to charge - when to charge table

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 09:17

Och än en gång bevisas det att Aftonbladet inte vet vad fn de skriver om, det var några år sedan man skulle tömma batterier fullt.

Det med batteriet i telefonen, jag har allt påslaget förutom BT och den håller hela dagen fram tills jag lägger mig runt 23. Då lyssnar jag på musik hela dagen på jobbet i den också... där har den också kontakt med vårt WiFi hela dagen med.

• Medlem
  • Ljungby
  • 2008-07-16 09:38

Man kan faktiskt inte tömma ett Li-Ion helt alls för då är det dött. Det som händer om det laddar ur helt är att det signalerar att det är tomt varpå apparaten slår av men i själva verket finns faktiskt några procent kvar.

Att Apple rekommenderar att då och då tömma batteriet för att sedan ladda fullt är för att kalibrera kretsarna så att du får en korrekt rapport av batteriets status. Det är absolut inget farligt för batteriet men behöver heller inte göras mer än några enstaka gånger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 10:00
Ursprungligen av Priest:

Att Apple rekommenderar att då och då tömma batteriet för att sedan ladda fullt är för att kalibrera kretsarna så att du får en korrekt rapport av batteriets status. Det är absolut inget farligt för batteriet men behöver heller inte göras mer än några enstaka gånger.

Precis, men det är lite underligt att Apple rekomenderar att man skall göra detta minst en gång i månaden.. Jag har aldrig kalibrerat batteriet på detta vis och jag har även aldrig haft problem med dåliga batteri-mätningar.

Bevaka tråden