Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa lös, obunden 3G iPhone - När och var?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-11 12:54

Bara undrar...

/Fredrik

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-11 12:56

Fredrik rätt så svårt att säga när. Bara vänta och vänta och se vad som händer inom dom närmaste veckorna;)

Ja de första hackade är ju redan till salu på eBay. Om du menar lösa och obundna utan hack, så är det bara att sätta sig ner och vänta.

Nu på lördag, Expert i Skärholmen.

  • Medlem
  • 2008-07-11 17:45
Ursprungligen av Ola Hansen:

Nu på lördag, Expert i Skärholmen.

En humorist?

Fredrik

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 14:29

I Belgien ska du kunna köpa (enligt uppgift) en helt obunden iPhone. 16 GB:s modellen får du för runt 6000 kronor.

Ursprungligen av Northwiz:

I Belgien ska du kunna köpa (enligt uppgift) en helt obunden iPhone. 16 GB:s modellen får du för runt 6000 kronor.

Men då är den antagligen låst till Belgien så den fungerar inte i Sverige.

Ursprungligen av Mats Lindholm:

Men då är den antagligen låst till Belgien så den fungerar inte i Sverige.

På vilket sätt skulle den vara låst till Belgien? Har du någon källa till detta?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:23
Ursprungligen av Mats Lindholm:

Men då är den antagligen låst till Belgien så den fungerar inte i Sverige.

Nej, den ska inte vara försedd med landslås som de som säljs i Frankrike. Italien säljer också helt obundna telefoner - helt upplåsta.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-11 15:36

Inte nu, ingenstans

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-11 17:13

En lite reflektion på ämnet och jag tar mig rätten att vara cynisk.

För det första verkar det som att vi i en ekonomisk svacka, det finns alltså risk att personer av olika anledningar hamnar i ekonomisk knipa. Det kan vara att man har oturen att av med jobbet eller att räntorna ökar, dyrare energi, mat osv vilket ger mindre pengar när månaden är slut.

Under dessa omständigheter ger sig alltså människor ut och betalar kusliga pengar för en iPhone 3G. Enligt Telias mobilchef valde en majoritet av de nya Telia-kunderna det dyraste abonnemanget med en månadskostnad på 859 kr i åtminstone 18 månader. Givet hur dyr telefonen är och det allmänna ekonomiska läget borde det vara en stor risk att många iPhone-kunder förköper sig.

Nu vet jag inte hur det ligger till med Telias kreditprövningar, men obetalda mobilräkningar tycks ju vara en av de vanligaste orsakerna till att unga personer får betalningsanmärkningar. Det behöver ju inte vara just teliaabonnemang som stor utsträckning orsakar detta, men de är marknadsledande så det finns nog skäl att anta att en och en annan betalningsanmärkning drabbat även deras kunder.

Jag tror tyvärr att det kan bli en ganska stor andrahandsmarknad när iPhone-kunder säljer sina telefoner förhållandevis billigt för att lösa sina skulder. En annan utveckling kan vara att Konsumentverket tittar på avtalen och börjar ifrågasätta bindningstiden såsom dess motsvarigheter ute i Europa har börjat göra.

Så till frågan i tråden, mina gissningar. Lös telefon: kanske 6-12 månader. Obunden: beroende på om Konsumentverket eller motsv. agerar, ett år.

Ursprungligen av jahve:

En lite reflektion på ämnet och jag tar mig rätten att vara cynisk.

För det första verkar det som att vi i en ekonomisk svacka, det finns alltså risk att personer av olika anledningar hamnar i ekonomisk knipa. Det kan vara att man har oturen att av med jobbet eller att räntorna ökar, dyrare energi, mat osv vilket ger mindre pengar när månaden är slut.

Under dessa omständigheter ger sig alltså människor ut och betalar kusliga pengar för en iPhone 3G. Enligt Telias mobilchef valde en majoritet av de nya Telia-kunderna det dyraste abonnemanget med en månadskostnad på 859 kr i åtminstone 18 månader. Givet hur dyr telefonen är och det allmänna ekonomiska läget borde det vara en stor risk att många iPhone-kunder förköper sig.

Nu vet jag inte hur det ligger till med Telias kreditprövningar, men obetalda mobilräkningar tycks ju vara en av de vanligaste orsakerna till att unga personer får betalningsanmärkningar. Det behöver ju inte vara just teliaabonnemang som stor utsträckning orsakar detta, men de är marknadsledande så det finns nog skäl att anta att en och en annan betalningsanmärkning drabbat även deras kunder.

Jag tror tyvärr att det kan bli en ganska stor andrahandsmarknad när iPhone-kunder säljer sina telefoner förhållandevis billigt för att lösa sina skulder. En annan utveckling kan vara att Konsumentverket tittar på avtalen och börjar ifrågasätta bindningstiden såsom dess motsvarigheter ute i Europa har börjat göra.

Så till frågan i tråden, mina gissningar. Lös telefon: kanske 6-12 månader. Obunden: beroende på om Konsumentverket eller motsv. agerar, ett år.

Jaha.

Man är väl ansvarig själv för vad man köper. Är man en idiot så får man lida. Så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att förbli.

Jag HAR ett Teliabonemang idag (69:-/Mån), med Fri Surf (199:- / mån) (summa 268:- / mån). Hur fan folk kan tänka så lågt som att betala 859:-/mån övergår mitt förstånd.
Jag fick betal "fullpris" för min = 4600 :- för en 8GB.

Inte fan är det synd om mig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-16 18:35
Ursprungligen av Goflorp:

Jaha.

Man är väl ansvarig själv för vad man köper. Är man en idiot så får man lida. Så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att förbli.

Jag HAR ett Teliabonemang idag (69:-/Mån), med Fri Surf (199:- / mån) (summa 268:- / mån). Hur fan folk kan tänka så lågt som att betala 859:-/mån övergår mitt förstånd.
Jag fick betal "fullpris" för min = 4600 :- för en 8GB.

Inte fan är det synd om mig.

Jag har Telia till Vänner, jag betalade 4220kr för iPhone 3G 16GB 18 mån. bindningstid.

Tog det billigaste abonnemanget för att det kostar inget att uppgradera till ett dyrare abonnemang, anledningen är att du får betala kostnaden för bindningstiden ifall du nergraderar, jag vet inte hur stort mitt behov är därför är nuvarande abonnemanget ett test.

Källa: http://www.telia.se/images/sterling/iphone_prislista_privat_v2.png

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:04
Ursprungligen av jahve:

En lite reflektion på ämnet och jag tar mig rätten att vara cynisk.

För det första verkar det som att vi i en ekonomisk svacka, det finns alltså risk att personer av olika anledningar hamnar i ekonomisk knipa. Det kan vara att man har oturen att av med jobbet eller att räntorna ökar, dyrare energi, mat osv vilket ger mindre pengar när månaden är slut.

Under dessa omständigheter ger sig alltså människor ut och betalar kusliga pengar för en iPhone 3G. Enligt Telias mobilchef valde en majoritet av de nya Telia-kunderna det dyraste abonnemanget med en månadskostnad på 859 kr i åtminstone 18 månader. Givet hur dyr telefonen är och det allmänna ekonomiska läget borde det vara en stor risk att många iPhone-kunder förköper sig.

Nu vet jag inte hur det ligger till med Telias kreditprövningar, men obetalda mobilräkningar tycks ju vara en av de vanligaste orsakerna till att unga personer får betalningsanmärkningar. Det behöver ju inte vara just teliaabonnemang som stor utsträckning orsakar detta, men de är marknadsledande så det finns nog skäl att anta att en och en annan betalningsanmärkning drabbat även deras kunder.

Jag tror tyvärr att det kan bli en ganska stor andrahandsmarknad när iPhone-kunder säljer sina telefoner förhållandevis billigt för att lösa sina skulder. En annan utveckling kan vara att Konsumentverket tittar på avtalen och börjar ifrågasätta bindningstiden såsom dess motsvarigheter ute i Europa har börjat göra.

Så till frågan i tråden, mina gissningar. Lös telefon: kanske 6-12 månader. Obunden: beroende på om Konsumentverket eller motsv. agerar, ett år.

Och din poäng är?

Att det är jobbigt att bli vuxen, jobbigt att lära sig ta ansvar, hantera sina pengar och läsa innantill i avtal?

Eller är det mer en moralisk utsvävning över det fasansfulla och dekadenta i att köpa en telefon?

Var och en får väl ta ansvar för sig och sitt - eller?

Såg precis en annons på blocket där en kille från Sthlm säljer 10st iPhone 3G.
Hur har han fått tag på dem? Säger att dom är inköpte på Applestore. Men dom säljer väl endast med ab. ?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:24
Ursprungligen av Marcus_R:

Såg precis en annons på blocket där en kille från Sthlm säljer 10st iPhone 3G.
Hur har han fått tag på dem? Säger att dom är inköpte på Applestore. Men dom säljer väl endast med ab. ?

Såvida de inte är köpta i Italien eller Belgien så lär de inte fungera. Då är de operatörslåsta och abonnemangsbundna - och det finns ingen knäcksningsmetod, ännu.

Ursprungligen av Northwiz:

Såvida de inte är köpta i Italien eller Belgien så lär de inte fungera. Då är de operatörslåsta och abonnemangsbundna - och det finns ingen knäcksningsmetod, ännu.

Så långt är jag också med. Men min fundering är kring hur han fått tag på dem, då varken applestore eller AT&T säljer en iPhone utan att binda upp ett abonnemang?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:01
Ursprungligen av Marcus_R:

Så långt är jag också med. Men min fundering är kring hur han fått tag på dem, då varken applestore eller AT&T säljer en iPhone utan att binda upp ett abonnemang?

Ja, du - jag har inte en susning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-16 17:56

Inte särskilt moraliserande alls. Bara en gissning om att det komma flera panikförsäljningar av iphones framöver och vad det skulle kunna bero på.

Att folk får ta konsekvenserna för sitt handlande är ju exakt vad jag skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 21:09

ÄR inte den här tråden identisk med den om var man köper olåst iphone???

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-16 21:16
Ursprungligen av Trineo:

ÄR inte den här tråden identisk med den om var man köper olåst iphone???

Mycket mjöligt. Det var jag som flyttade ut lite gamla trådar från Mobiltelefon delen.

Stänger här så fortsätter vi i denna tråd:
http://www.99.se/k-pa-iphone/245851-k-pa-iphone-3g-ol-st-utomlands.html

1
Bevaka tråden