- Sixten
- Medlem ●
Goflorp - hehe, det var ju lite förmätet kanske, så klart du har koll. Verkar ju vara himla flexibelt att sätta ISO-gränsvärden med Pentaxen. Det är den typen av grejer som jag kan sakna lite med min d40. Det mesta går att styra med knappar men nämnda gränsvärden måste jag in och pilla i menyn för att ändra.
Upptäckte dock (bara efter ett års användande) att f-knappen kan styra vitbalans vilket är helt suveränt!
Ingen fara, tog inte det minsta illa vid mig.
Jo, jag tycker mig märka att minsta ratt, spak och pillande förmodligen är föremål för ett rejält t(ekniker/gränssnittsanpassare/human-interface-nisse)-snack innan det blir av.
Fn, Höger, rull, rull, OK -Klart!
Exponeringskompensation: tummen på knappen, pekfinger på främre rullen och ratta lite. Med lite träning behöver man inte ens ta bort ögat från sökaren... också käckt.
Lånade en D300 och tyckte att rattar och spakar var mkt konstiga - på en kamera som en enig press höjer till skyarna ?!?!
Sedan har ju även solen sin fläckar... klart det är lätt hitta fel om man vill det.
Ingen fara, tog inte det minsta illa vid mig.
Jo, jag tycker mig märka att minsta ratt, spak och pillande förmodligen är föremål för ett rejält t(ekniker/gränssnittsanpassare/human-interface-nisse)-snack innan det blir av.
Fn, Höger, rull, rull, OK -Klart!
Exponeringskompensation: tummen på knappen, pekfinger på främre rullen och ratta lite. Med lite träning behöver man inte ens ta bort ögat från sökaren... också käckt.
Lånade en D300 och tyckte att rattar och spakar var mkt konstiga - på en kamera som en enig press höjer till skyarna ?!?!
Sedan har ju även solen sin fläckar... klart det är lätt hitta fel om man vill det.
Ja, Fn-knappen är smidig och expo-kompensationen är enkel och en vanesak. På min D40 var det pekfinger på knappen och rulla med tummen. Det smidiga med K20D är att man kan anpassa nästan alla rattar och knappar för de vanligaste inställningar man använder. Grymt smidigt.
Jepp, jag använder också denna metod. Men det var ju Fn-knappen jag menade
Lite tråkigt att det inte går att programmera fler knappar på d40. Vore exempelvis rätt schysst att kunna i "optimera bild"-inställningarna på ett snabbt sätt.
Upptäckte förövrigt, förutom ISO-knappen, att det snabbt går att ändra exponeringskompensationen med hjulet om man håller in +/- knappen samtidigt.
I övrigt, när det rör sig om inomhusfotografering, är det där med att använda blixten något jag är jäkligt dålig på. En av anledningarna till att jag köpte mitt fasta 50mm f/1.8 var just att kunna slippa använda blixt inomhus. Skulle däremot vara kul att testa att använda blixten för att skapa vissa effekter. Måste dock läsa på mer hur den fungerar.
Jag tror på att vara MED barnen man skall fota - oavsett om det är inomhus eller utomhus
Man kan iofs komma dit, titta ner på de gulliga barnen och ta några bilder...lite "flygfoto" sådär.
Men det blir nog bättre bilder om man sitter med dem, låter dem klämma lite på kameran, fråga dem vad de ritar... be dem visa. Var intresserad, var med och fyll två minneskort....
Skärpan i ögonen och ansiktet - generellt alltså.
Satt med på den här madrassen i kasnke 30 min medans barnen gav pinnar till Vovven, ritade saker på sketchboarden, pojken ville leka med vatten. Ibland fick man lägga undan kameran och bara leka.
Ni skall se de andra 53 bilderna. Wow. utsorterade från 165st....
Jag tror på att vara MED barnen man skall fota - oavsett om det är inomhus eller utomhus
Man kan iofs komma dit, titta ner på de gulliga barnen och ta några bilder...lite "flygfoto" sådär.
Men det blir nog bättre bilder om man sitter med dem, låter dem klämma lite på kameran, fråga dem vad de ritar... be dem visa. Var intresserad, var med och fyll två minneskort....
Skärpan i ögonen och ansiktet - generellt alltså.
Satt med på den här madrassen i kasnke 30 min medans barnen gav pinnar till Vovven, ritade saker på sketchboarden, pojken ville leka med vatten. Ibland fick man lägga undan kameran och bara leka.
Ni skall se de andra 53 bilderna. Wow. utsorterade från 165st....
Ja, jag fånga barnens uppmärksamhet genom att ha den största kameran på kalaset. Haha. Födelsedagsbarnet som jag tog mest bilder på titta gärna in i kameran eftersom han blev nyfiken på kameran. Så han fick känna och klämma samt se resultaten i displayn. Så det var inte svårt att få dem att titta in i kameran t ex.
Om man har bouncekort på sin externa blixt så blir det rätt bra ljus på motivet eftersom blixten dels studsar i taket och dels reflekteras mot bouncekortet och rakt mot motivet. Denna kombo diggar jag när jag tar fotografier inomhus.
Själv har jag mer gått över till att studsa ljuset bakåt/uppåt, tycker det blir trevligare resultat än med omnibounce. Nackdelen är att man måste ha en neutral yta att lysa upp, annars blir det färgskiftningar.
Bonuspoäng till den som kommer på vilket program de kör!
Själv har jag mer gått över till att studsa ljuset bakåt/uppåt, tycker det blir trevligare resultat än med omnibounce. Nackdelen är att man måste ha en neutral yta att lysa upp, annars blir det färgskiftningar.
Ja, att rikta blixten snett bak och uppåt ger behagligt ljus. Såvida där är bara tak/vägg och gärna vitt.
Bonuspoäng till den som kommer på vilket program de kör!
Ser ut som de kör Photo Booth och webcam:en... Känner igen ansiktsuttrycken från mina egna webcam-foton... Haha.
Ser ut som de kör Photo Booth och webcam:en... Känner igen ansiktsuttrycken från mina egna webcam-foton... Haha.
Haha, rätt gissat! Barn verkar kunna hålla på med det där i timmar, suveränt när de börjar bli rastlösa
Haha, rätt gissat! Barn verkar kunna hålla på med det där i timmar, suveränt när de börjar bli rastlösa
Stämmer, mina brorsbarn och frugans kan hållas sysselsatta i timtal...
Skall se om jag kan hitta ngn "grimasbild" i nån dator här...
är det någon som brukar använda blåfilter för att hjälpa färgbalansen redan vid exponeringen under typiskt varm 'inomhus-/mysbelysning'? (och utan blixt)
Nej. Pangar på i RAW. Är det mkt noga brukar jag ha ett vitt papper med på första exponeringen, då har man att utgå ifrån.
det är smidigt, men under väldigt varma ljusförhållanden kan man få ganska mycket skräp i skuggorna när man justerar vitbalansen. (dvs boostar blått.)
jag är inte heller så petig med 'korrekt' balans, utan kör nästan alltid i 'sol-mode' (och helt rak kontrastkurva) för kunna använda histogrammet i kameran för (över-)exponeringskontroll lite mer exakt.
Hade fikabesök nyss och tog då några snapshots med glödlampsljus i rummet. Använde extern blixt med bouncekort. Lät kamera och blixt jobba i auto-läge. Tyckte den fixa det rätt bra med vitbalansen. Har justerat exponeringen lite i efterhand.
En medarbetare på jobb hade köpt den nye Nikkor AF-S 50mm f/1.4G till sin D40. Han fick testa gluggen på min D300 och han tog ett testfoto av undertecknad. Verkar vara en bra porträtt-glugg. Och rätt bra objektiv för inomhusfotografering i befintligt ljus.
Fin bakgrundsoskärpa och gluggen kändes inte alltför plastig samtidigt som den inte var tung eller stor. Fick dock justera WB i efterhand, konstigt att min D300 inte fixa det i Auto-läget. Han får gärna köpa nya 35mm också, så att den kan testas.
Ber om ursäkt för min dåliga "hår-dag"...
En medarbetare på jobb hade köpt den nye Nikkor AF-S 50mm f/1.4G till sin D40. Han fick testa gluggen på min D300 och han tog ett testfoto av undertecknad. Verkar vara en bra porträtt-glugg. Och rätt bra objektiv för inomhusfotografering i befintligt ljus.
Fin bakgrundsoskärpa och gluggen kändes inte alltför plastig samtidigt som den inte var tung eller stor. Fick dock justera WB i efterhand, konstigt att min D300 inte fixa det i Auto-läget. Han får gärna köpa nya 35mm också, så att den kan testas.
Ber om ursäkt för min dåliga "hår-dag"...
Jo, visst funkar det förvånansvärt bra med 50 mm på ett APS-C-/DX-hus för att fota människor inomhus! Man måste gå ganska nära för att bara få huvud+axlar, men man är inte lika begränsad "åt andra hållet" som man skulle vara med ett 85 mm.
Är någon av bilderna beskurna? Vilken bländare är bilderna tagna vid? Kom ha-begäret för dig nu?
Är någon av bilderna beskurna? Vilken bländare är bilderna tagna vid? Kom ha-begäret för dig nu?
Nej, de är direkt ur kameran, med undantag av justering av WB. Bländaren var på f/1.4. Så andra fotot fick han komma närmre. Dock användes Program-läget. Nja, det kittla ha-begäret lite grann bara. Dock är det ju inte fel att ha en sådan glugg i fotoväskan.