Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AKAI midi-flöjt

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, där ser man.

Blir fan lite pepp. fast det beror mycket på hur mycket man kan kontrolera med blås och hur mycket som man måste knappa. trist om man måste knappa fram vibrato tex.

känns jävligt tacksamt för fusion och p-funk.

Ursprungligen av Vänliga jättar:

Blir fan lite pepp. fast det beror mycket på hur mycket man kan kontrolera med blås och hur mycket som man måste knappa. trist om man måste knappa fram vibrato tex.

De flesta midiblåsprylar skickar "breath control" och då är det upp till synten/värdprogrammet att göra nånting med det. Borde gå att simulera tex modhjulet utan något större problem, men jag gissar att det är intressantast rent ljud/spelmässigt om man sysslar med physical modelling eller liknande.

(för övrigt innehöll inte wikipedias sida om breath control riktigt vad jag tänkt mig. )

Finns det något tidigare midiblås som är mer att rekomendera? Hur är de med dom analoga? tänker tex på den elektriska flöjt som kraftwerk använde på sina två första plattor(dom med vägkonen på).

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-16 08:16

Den "elektriska flöjt" som Kraftwerk använde var ett hemmabygge och den använde inte s k breathcontrol. Det var som ett keyboard med knapparna som på en flöjt helt enkelt. Florian flåsade inte i flöjten helt enkelt.

Annars så ska det finnas en och annan elektronisk saxofon med midi sedan tidigare tror jag... Detta är inte min grej så jag har inte så stor koll på utbudet.

Annars så har mitt CME UF5 som jag har till salu inbyggd ingång för flåskontrollerare. Köp den och en breathcontrol. Betydligt billigare än Akais pryl.

Ska tänka på det.

Men ruck-suck då? Eller vad den heter. Är det bara vanlig panflöjt på den eller?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-16 16:07
Ursprungligen av Clase:

Det där var helt obetalbart. Alla är sökare när de är unga

När det gäller Akai-blåset måste man vara lite bevandrad i saxofonspelande med fingersättning och blåsteknik för att ha riktig glädje av den. Lite väl dyr för att köpa och testa.

En "flöjtsketch" med ljudprofeten Barbro (ca.4 min in).
YouTube - Farbror Barbro - Lucia

Ursprungligen av The Introvert:

Det där var helt obetalbart. Alla är sökare när de är unga

OM ruckzuck hade varit hälften så lång så skulle jag diggat den lika mycket som kraftwerks mer unika sound.

Jag har aldrig i mitt liv varit så opepp på free love med en festivalpublik som när jag såg den konserten.

Eller rättare sagt inspelningen av den.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-17 13:38

Ja, det är ju inte så glada de små tyskarna. Inte så svårt att förstå när farfar och far var med i varsitt världskrig och båda förlorade. skämtåsido... vad som kanske bör has i åtanke var att Kraftwerk hade svårt att få vanliga spelningar och istället sökte sig till konstvärlden innan de blev stora. Kanske därför det är så mycket "svårt" folk i publiken.

Kanske ska posta ett klipp med lite gladare "tysk jargong" istället? : SNL- Sprockets- Love Werks Game Show from thaffner

Det är få saker som är så underhållande som att se "intellektuella" vänsterradikaler dansa till konstig musik. Fan vad svåra de ser ut.

javistja! Jag glömde bort att dom pratar tyska i tyskland. Jag tar tillbaka allt jag sagt.

he he

1
Bevaka tråden