Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Roland gjort någon bra synth?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-15 10:21

Ja, alltså, jag tycker att nästan alla Rolandburkar efter Juno-106 är astråkiga, undantag är väl SH-201 och JP-8000, typ. Jämför med Korg med deras Electribeserie. Roland har släppt massa junk, MC-303/505/909 EG-101 osv, nästintill skräp, sånt som folk inte vill ha. Och envist står de fast vid presets som inte går att skriva över. Sjukt. Det verkar som om Korg lyckats anställa smarta utvecklare, medan Roland tror att folk vill ha en FantomX3RAPY%¤54 med extra allt och en miljon presets och tusen extra funktioner eller någon burk som det står "super funky mega bass groove" på. Löjligt. Ungefär som creative-japanen på youtube "this is lock 'n loll".

• Medlem
  • 2008-07-15 10:23

www.V-Synth.com :: Roland

Har du missat den helt?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-15 10:24

Det har du rätt i.

• Medlem
  • 2008-07-15 10:36

Sedan har ju roland experimenterat en del genom åren, vilket inte alltid varit så lyckat. VP-9000 är ett exempel på det. Den tekniken åkte sedan in i V-synthen. Vari-OS var ju också ett spår som inte ledde någon vart.

Citat:

medan Roland tror att folk vill ha en FantomX3RAPY%¤54 med extra allt och en miljon presets och tusen extra funktioner eller någon burk som det står "super funky mega bass groove" på. Löjligt

Inte ett dugg löjligt, utan ren marknadsanpassning. Det är sådana maskiner som säljer.

Roland har altid varit ett hyperkommersiellt företag. Att sedan vissa av prylarna fått en annan status många år senare är rätt ovidkommande.

Jag förstår inte riktigt din upprördhet. Eller vad det är du vill att Roland ska göra. Vad det än är så finns det garanterat någon liten nischtillverkare som redan gör det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 12:18

Jag tycker att Roland gjort några riktiga klassiker och sista anser jag vara JD800. Äger ingen själv men min kompis har en och jäklar vad kul den är. Efter JD:n har jag inte känt mig sugen på att köpa Roland. Och när dom försöker svärta ner sina klassiker och kalla dom Juno-G m.m. och se ut som en 106:a... ja då tycker jag dom gör bort sig. Kom på nått nytt... Behöver inte vara ett multiinstrument som klarar allt halvbra...

fast det är klart Fantomen och V-Synth är säker bra om man är alroundmusiker, sitter i baren på en finlandsfärja m.m. Då kan det nog vara bra att kunna klicka fram olika ljudstilar. Jag är rätt dålig på att använda "piano", stråk, brass ljud m.m.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 12:21

Du har nog missat poängen med V-synth, det har de flesta. Det finns inga fabrikssamplingar i den - de är bara exempel "to get you started".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 12:31

Jo jag har säkert missat poängen med V-synth. Jag arbetar inte med samplingar. Dom gånger jag jobbar med samplingar är det korta vågformer av mina analogisar eller andra råa vågformer som jag trasar sönder i t.ex. PolyEvolver eller kombinerar i hop med andra syntars vågformer i min E4XT Ultra... kan låta rätt coolt ibland.
Kanske skulle ta och testa en V.

• Medlem
  • 2008-07-15 12:47

V-synth, det är den Roland som jag är klart med nyfiken på av det nyare gardet. Verkar jäkligt kompetent för ljudskruvande och experimenterande. Verkligen inte bara "jag vill ha lite schyssta pianon och stråkar".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 14:49

Mmm V-Synth den är man e mest sugen på, blev väldigt överraskad av dess filter.. den låter suveränt IMO, och att man sen kan köra ett D-50 kort i den gör inte direkt saken sämre var jävligt nice att köra lite filtersvep på D-50 ljuden, något som jag saknar på min egen D-50 eftersom jag inte har PG-1000 controllern.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-15 19:49

Roland har ju släppt massa burkar på senare år, med olika inriktningar, men jag tycker att det alltid finns någon annan tillverkare som gjort "samma" burk fast bättre. Triton vs Fantom, Electribe xxx vs. MC-x0x. Jag menar, hur kan man tillverka en synth i vilken det inte går att skriva över fabriksljuden, eller ens spara egna patcher? Till och med på mitt gamla hemkeyboard (Generalmusic) kan man skriva över originalljuden.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-15 20:01
Ursprungligen av platon:

Roland har ju släppt massa burkar på senare år, med olika inriktningar, men jag tycker att det alltid finns någon annan tillverkare som gjort "samma" burk fast bättre. Triton vs Fantom, Electribe xxx vs. MC-x0x. Jag menar, hur kan man tillverka en synth i vilken det inte går att skriva över fabriksljuden, eller ens spara egna patcher? Till och med på mitt gamla hemkeyboard (Generalmusic) kan man skriva över originalljuden.

Man har väl tröttnat på alla idioter som hör av sig och vill ha tillnka fabriks ljuden.
(Idiot jag? Nä, jo kanske... när jag tänker efter så brukar jag försöka spara de som finns i synten för att sedan göra en total reset) Minne idag är ganska billigt så det är ingen direkt kostnad att ha ljuden promade. Ska du klaga så får du klaga på att det är för lite plats för egna ljud eller
något sånt. Det är nog dessutom bra för butikerna att det finns några ljud kvar som är färdiga.

Tb-303?

Ursprungligen av Vänliga jättar:

Tb-303?

Du mnar den där synten som emulerar el-bas på ett enkelt och naturtroget sätt?

Huh? Roland har ju gjort massa bra saker typ jämt. JV-serien är helt fantastisk tycker jag. JV-1080 (som jag har) är busrolig att programmera och har en massa koola trix som jag inte sett någon annanstans. D-50 var helt revolutionerande på sin tid. Jag gillar personligen Fantom bättre än Triton men det är väl en smaksak, båda är väldigt bra till allroundsmör&bröd. SH-101 är i all sin enkelhet en finfin monosynth. Alpha Juno, helnajs budgetsynthar. R-8 är en riktigt bra trummaskin. V-synth är otroligt kool. JX8P är i mitt tycke en av de bästa analogpolysynthar som någonsin gjorts. Den lilla DJ-70 är en jätterolig plojsampler.

Jag tycker de gör det mesta rätt, med undantag av deras erbarmliga grooveboxar. Och deras skrämmande usla bruksanvisningar (grrr!).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 00:36
Ursprungligen av sawtooth:

Huh? Roland har ju gjort massa bra saker typ jämt. JV-serien är helt fantastisk tycker jag. JV-1080 (som jag har) är busrolig att programmera och har en massa koola trix som jag inte sett någon annanstans. D-50 var helt revolutionerande på sin tid. Jag gillar personligen Fantom bättre än Triton men det är väl en smaksak, båda är väldigt bra till allroundsmör&bröd. SH-101 är i all sin enkelhet en finfin monosynth. Alpha Juno, helnajs budgetsynthar. R-8 är en riktigt bra trummaskin. V-synth är otroligt kool. JX8P är i mitt tycke en av de bästa analogpolysynthar som någonsin gjorts. Den lilla DJ-70 är en jätterolig plojsampler.

Jag tycker de gör det mesta rätt, med undantag av deras erbarmliga grooveboxar. Och deras skrämmande usla bruksanvisningar (grrr!).

Håller med JV x08x och 990 syntarna är fina.

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-07-17 13:01
Ursprungligen av sawtooth:

JX8P är i mitt tycke en av de bästa analogpolysynthar som någonsin gjorts.

JX-8P är inte nån analogsynt - den har DCO:er!

Men bortsett från det så håller jag med dig. Roland har gjort en hel del kul saker genom åren; Jupiter-syntarna, SH-serien (innan 201), JV-880 gillar jag trots att den är digital. Dessutom tycker jag den är snygg! Jo, jag vet att jag är konstig...

Däremot gillade jag aldrig deras samplers...

MV8800 verkar rätt schysst.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-16 08:27

Sawtooth: Kul att du nämner DJ-70. Den är en väldigt rolig sampler. Roligare kan du nog inte ha med 8mb samplingsminne idag.

Annars så ratar jag nog både Korg och Roland idag. Har iofs ägt och äger mer Rolandsyntar idag, men det är nog mest av en slump tror jag. Det är dessutom inget jag jobbar med utan bara gig-instrument som klarar det jag vill hyffsat.

Nej, bättre är det med Elektron, Clavia och Waldorf. Där är tre tillräckligt stora tillverkare som når internationell status och som levererar syntar med klass.

...å andra sidan så är faktiskt V-synt väldigt tuff och jag skulle nog vilja ha en sådan en vacker dag. Då för att använda ute då jag spelar.

Jag tycker att Roland haft mycket bra för sig, fram till de senaste åren... Juno-G känns ju som ett skämt. SH-201, mja, inte övertygad. Att de släpper supporten bakåt tycker jag är det värsta; Vari-OS kanske inte var nån storsäljare, men tänk att kunna stoppa D-50-kortet i din Fantom-G. Det hade varit nåt. Sen måste jag credda dem för A-serien; A-50 och A-80 och senare A-70 och A-90 är ju de bästa midicontrollers man har skådat.

• Medlem
  • 2008-07-16 10:25

Jag har av någon anledning aldrig blivit särskilt inspirerad av Rolands synthar. Inte ens av V-Synth trots att jag vet att jag borde bli det... Den enda Roland som jag har nu är en gammal D-110. Det är perfekt att ha något som låter lite tunt och kallt bland alla VA-synthar.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-16 10:39

min första synt var en mc505, blev en virtuos på den till den grad att jag faktiskt gjorde två livespelningar med bara den ... det var rätt speciellt ..

rålle gör väl kul grejer, fast de blir poppis 20 år senare. om boss och edirol ska räknas med tillkommer en massa roliga pedaler och audio/midi-shit ..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-16 13:16

Roland gör ofta väldigt förutsägabara saker. De gör jobbet utan krusiduller. Andra märken kanske klarar krusidullerna men har kanske inte samma bredd i funktion. Det är min uppfattning av Roland.

Själv har jag SH-1000, SH-09, M-121(dubbelt SH-filter) och D-110. Jag tycker om ljudet från gamla SH-synthar med tanke på hur enkla de är och D-110 sticker ut lite precis som Mario skriver. D-110 tycker om att få åka genom kompressor/limiter->hård EQ för att pressa sönder ljudet lite efter smak.

Jag och Saori gjorde alla våra låtar och gig på en Xbase09 och en Roland JX305. Fick mig dock inte att älska rolands groovesynthar mer, snarare tvärtom. :/ I backspegeln så börjar dens klanger att låta så himla 90tals body och euro att jag blir lite pepp att göra något med den igen dock.

Sen har dom ju gjort en hel bunt med bra trumsynthar med. såklart.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-16 19:00

Som trummis så bara älskar jag Rolands V-Drums. TD-12 och TD-20 är ju bara så fenomenala kit!

Ja, jag vet, inga syntar men jag kunde bara inte låta bli

Jd-990, Xv-5080...

Senast redigerat 2008-07-16 23:12
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-07-16 23:32

tycker roland är det företag som gjort flest schyssta syntar.
men de har också gjort mycket skräp. 90-tals eran vill jag
inte veta av ens om någon gav mig sakerna.

vaiOS kan jag dock fundera lite på till och från ibland.
skulle inte tacka nej till en sådan

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-07-17 00:13

Min smak ger Jupiterserien med 8:an i spetsen väldigt högt betyg. Tycker även att juno106 är en av de mer användbara "bra att ha" syntharna som finns.
Har inte hängt med riktigt på alla nya modeller (än), men har hitills inte fått någon större kick.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 00:58

älskar sh serien ( analoga då) .. eget sound och väldigt användbara. även system 100 med expandern

Bevaka tråden