Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App Store: OmniFocus eller Things

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
jag var just ute på App Store, inför att jag köper en iphone.
Såg att såväl Things som Omnifocus ligger ute med små program till iPhone.

Har surfat runt litet på internet och det verkar som att de flesta tycker att OmniFocus är litet mer moget än Things och har bättre integration med iCal.
Stämmer det?

Använder någon på 99.se såväl Things som Omnifocus?
mvh Jonas

Jag använder framförallt Omnifocus men väntar på att Things ska bli klart, då ska jag testa det ordentligt. Omnifocus i iPhone är toppen, synkar perfekt med databasen på datorn. Riktigt, riktigt bra! Jag tjänar lätt in kostnaden för telefonen tack vare högre effektivitet!

Things verkar inte kunna synka ännu men är säkert trevlig (har inte köpt den till iPhone men har den i datorn. Den finns ju inte i skarp version ännu ("stora" things, var utlovad till våren, nu står det sommaren)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-13 22:15

Största bristen med båda dessa program är att de inte integrerar med Outlook. Vi använder det på jobbet och det vore väldigt smidigt om man kunde importera Tasks från Outlook till inkorgen i Omnifocus eller Things.

Inga problem, jag mailar från outlook in i Omnifocus. Outlook är kass på tasks men det funkar bra om man överlåter det som ska göras till Omnifocus. Vill du ha något som integreras med Outlook finns det också, kommer inte ihåg vad det var jag använde ett tag, men det hade inget att komma med i jämförelse med Omnifocus.

(jag jobbar i Outlook (på arbetspc), men är produktiv på macen)

använder både Things och Omnifocus och kommer att skaffa båda till iPhone.
Får Things gänget tummen ur skulle jag helst skippa Omni för at helt enkelt arbeta med en app.
Fördelen OmniF jämfört med nuvarande beta Things är ju att den klarar av mkt större projekt med subtasks och dependent tasks...vilket things "ännu" inte gör.
Däremot är Things världsbäst på intuitiv och snabbt input, sortering, tags och en ren stilren, skön känsla...imho.
Väntar så klart med spänning på Thins final release till datorn. vad gäller iPhone versionen så har dem redan utlovat en grattis uppdatering som kommer att möjliggöra synkning med databasen på datorn etc.
75 SEK är väl inte mkt att dilla om?
Jag kör hårt med GTD metoden och tycker things är svårslaget om än att det saknas ett par detaljer. Men men..när kommer det perfekta verktyget?
sen beror det på om du kör med Omnigroups övriga program för integration...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-15 22:32
Ursprungligen av akerstrom:

Inga problem, jag mailar från outlook in i Omnifocus. Outlook är kass på tasks men det funkar bra om man överlåter det som ska göras till Omnifocus. Vill du ha något som integreras med Outlook finns det också, kommer inte ihåg vad det var jag använde ett tag, men det hade inget att komma med i jämförelse med Omnifocus.

Outlook är måhända inget utpräglat task-hanteringsprogram, men det synkroniserar bra med t.ex. MS Project vilket gör att man kan samla allt i ett enda program.

Maila in i Omnifocus? Hur menar du?

Ursprungligen av scim:

Outlook är måhända inget utpräglat task-hanteringsprogram, men det synkroniserar bra med t.ex. MS Project vilket gör att man kan samla allt i ett enda program.

Maila in i Omnifocus? Hur menar du?

Jag mailar till en av mina maillådor som Omnifocus lyssnar på, ärenden läggs in automatiskt där de ska hamna. Smidigt som sjutton.

Hur menar du med synkroniseringen med Project, är det uppdatering av aktiviteter du kör den vägen? Project server eller standalone project? Själv använder jag Merlin, funkar bra men saknar förstås en del av allt Project har.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-18 13:02
Ursprungligen av akerstrom:

Jag mailar till en av mina maillådor som Omnifocus lyssnar på, ärenden läggs in automatiskt där de ska hamna. Smidigt som sjutton.

Du pratar om standalone Omnifocus nu alltså? Den har jag inte för avsikt att använda och jag blandar ogärna in ytterligare en dator i mitt arbetsflöde.

Ursprungligen av akerstrom:

Hur menar du med synkroniseringen med Project, är det uppdatering av aktiviteter du kör den vägen? Project server eller standalone project? Själv använder jag Merlin, funkar bra men saknar förstås en del av allt Project har.

Precis så, kör Project Server.

Kan man synka uppgifter (tasks) i things med iCal?
mvh Jonas

jadå! man kan synka ical-things. det finns lite olika inst. öjligheter i prefs i things.

Hej! Varför använda flera olika program, det måste väl innebära att man riskerar att skriva in uppgifter dubbelt?
Jag prövade omnifocus på datorn och tyckte det var alldeles för krångligt och plåttrigt för mina behov. Använder things istället vilket passar bättre om man värderar enkelhet högt.
Jag har köpt things för iPhone igår och testat det lite. Under förusättning att man fortsätter ut eckla det ock lägger till synd med datorn och tags så tror jag att det blir riktigt bra.

Ps. Första inläggett jag skriver från min nya iPhone.

Ja, det blir dubbelt ibland och det är kass. Jag inväntar Things för att se om det blir bra (de skulle vara klara till våren, nu står det sommaren, kanske kommer det i höst eller senare. Vem vet.) Omnifocus kan mer men är inte lika intuitivt och snyggt, funkar kanon att synka med iPhone vilket är en killer.

Om Things blir klara snart så blir det nog en övergång till dem då funktionerna räcker för mig och det ser bättre ut än Omnifocus. Nu jobbar jag så mycket med OF så tar Things för lång tid på sig så blir jag nog för inkörd för att sedan vilja switcha.

Men varför överhuvudtaget använda Things på iPhone om det inte synkar med Things på datorn?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Men varför överhuvudtaget använda Things på iPhone om det inte synkar med Things på datorn?

Nej, det kan man ju undra.... Jag hör till dem som använder och gillar Things på de stora burkarna, men den här känns rätt vingklippt. Allra allvarligast är att det inte verkar finnas några taggar alls i lurversionen, så man kan inte filtrera med deras hjälp (har nån hittat taggar blir jag glad för en rättelse...).

Som det nu är, ångrar jag avgjort de 75 kr jag betalade (varför finns det inte provversioner av grejorna i AppStore?); tyvärr gillade jag inte OmniFocus i stora versionen, så jag vill inte byta till det heller.

Ett riktigt hyfsat, gratis listprogram för iPhone är annars Zenbe, som kan synka och dela listor om man registrerar sig på deras server. En variant som heter MyLists ger en möjlighet att ordna om både listor och poster i valfri ordning, vilket är mycket praktiskt men tyvärr ovanligt. Där finns dock ingen synkning, och det kostar den enorma summan av 15 kr...:tveksam:

Ursprungligen av elgenper:

Nej, det kan man ju undra.... Jag hör till dem som använder och gillar Things på de stora burkarna, men den här känns rätt vingklippt.

Things till iPhone kommer att få gratis uppdateringar. De han helt enkelt inte klart att lansera en komplett Things för iPhone innan App Store skulle öppna.

Själv använder jag Things och trivs med det. Omnis program var lite för komplext för att snabbt sätta sig in i även om jag såg introduktionsvideon.

Things for iPhone and iPod touch available : Things Blog : Cultured Code

/c

Ursprungligen av elgenper:

....
Som det nu är, ångrar jag avgjort de 75 kr jag betalade (varför finns det inte provversioner av grejorna i AppStore?); tyvärr gillade jag inte OmniFocus i stora versionen, så jag vill inte byta till det heller.
....

OK, efter att dels ha läst deras blogg lite noggrannare, dels ha provat några andra listiga program för iPhonen, måste jag ta tillbaka ovanstående grymtanden....:">

Det har slutat med att jag ändå föredrar Things i befintligt skick framför de andra listprogrammen. Så nu använder jag det som det är, men ser givetvis fram mot en ny version som får det att samarbeta med "stora" Things på hemburken.

Och givetvis hoppas jag på att Apple kompletterar Kalendern så den hanterar uppgifter också (och samarbetar med Things, precis som i de stora versionerna). Då behöver man bara titta på ett ställe för att snabbt se hur man ska fördriva den nya dagen.....;)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 08:57
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Men varför överhuvudtaget använda Things på iPhone om det inte synkar med Things på datorn?

Vi använder Things i företaget och tycker att det är ett utmärkt, litet, snabbt och enkelt program att hålla reda på uppgifter, projekt och kunder med - men vi har gjort precis samma iaktagelse som du har. Things faller direkt och fyller ingen funktion på iPhone då programmet inte kan synkroniseras med Things i datorn.

Ursprungligen av Northwiz:

Vi använder Things i företaget och tycker att det är ett utmärkt, litet, snabbt och enkelt program att hålla reda på uppgifter, projekt och kunder med - men vi har gjort precis samma iaktagelse som du har. Things faller direkt och fyller ingen funktion på iPhone då programmet inte kan synkroniseras med Things i datorn.

Är väl en free update på gång?

Jag har redan köpt Things i app store. Jag använder programmet Things på macen för att hantera all min organisation både på fritiden och i jobbet. Jag tar emot hundratals telefonsamtal och mail under en arbetsdag och allting passerar genom things. Det mest effektiva arbetsflödet jag har haft hittills. Fyra av mina kollegor har även börjat använda programmet nyligen. OmniFocus har inte fallit mig i smaken personligen.

Things är SÅÅÅÅ snyggt. Det ger mig ro att göra saker, Omnifocus stressar mig... Jag tycker definitivt Things spöar OmniFocus, men som alla skrivit redan är det råstörigt att de släpper Things Touch för iPhone utan man kan synca den... värdelöst. Det kommer nog inte dröja länge innan det går bra att synka dock, de har blivit totalt bombade av klagomål.

Hej!
jag har nu testkört things litet (hade annars först tänkt skaffa omnifocus) och gillar det, men frånvaro av sync med iphone....
var kan man göra sin röst hörd, och få Culturecode bakom things att snabba på en synk-bar things-app till iphone?

mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
var kan man göra sin röst hörd, och få Culturecode bakom things att snabba på en synk-bar things-app till iphone?

Testa deras forum -> Things Forums :: Feature Requests

OK. tack. nu har jag skrivit till dem. Vore ju riktigt bra med synk. Det jag skulle önska mig därefter vore en "gps-anpassad to do" i things. tror mig ha sett det i omnifocus som använder iPhonesgps-koordinater och kan markera "närmaste blomsterhandel" och "närmaste bokhandel"...men kanske bara funkar på engelska..?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

OK. tack. nu har jag skrivit till dem. Vore ju riktigt bra med synk. Det jag skulle önska mig därefter vore en "gps-anpassad to do" i things. tror mig ha sett det i omnifocus som använder iPhonesgps-koordinater och kan markera "närmaste blomsterhandel" och "närmaste bokhandel"...men kanske bara funkar på engelska..?

Har ni läst på deras hemsida? finns en fin lista där med saker dom jobbar på som kommer komma i final release

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-20 18:39

OmniFocus eller Things bäst.. båda!

Hum. Naturligtvis har alla rätt.
Det ÄR en smaksak vilket program som tilltalar var och en preferensmässigt.
Det ÄR en nyanskillnad i kompetens/komplexitet respektive smoothness.
osv..

Men jag vill tillföra en aspekt som jag inte ser någon pratat om.

David Allen. GTD. Getting Things Done.
Denna fantastiska samling praktiska livssanningar paketerat som en arbetsmetodik.
Jag gillar Things bättre men använder OmniFocus av den enkla anledningen att Things INTE är byggt strikt på David Allens teori om grundkraven för att vara produktiv: kontextlistor i kontrast till dagliga att-göra-listor.

OmniFocus är strikt byggt på GTD-metodiken. De fyra kriterier som DA anger för det intiutiva beslutsfattandet moment-to-moment är 1) krävd miljö/kontext, 2) tillgänglig tid, 3) skick/känsla och 4) payback/kick. GTD-idén är att INTE förplanera utan löpande göra bedömningar av alla ASAP-uppgifter utifrån de 4 kriterierna.

# OmniFocus hanterar vyer med summan av ett antal kontexter (ex Varsomhelst+Tfn+Dator+Dator/Nät+Kontor+Skrivare) där man enkelt kan filtrera på Tillgänglig tid

# OmniFocus kan som någon nämnt dessutom hantera kedjor av inbördes beroende åtgärder vilket uppfyller idén om Weekly Review när man tänker igenom alla sina projekt och åtgärder (och kan skriva in dem i sekventiella eller parallella delsteg)

Alla dessa funktioner och inställningar kan ge ett väldigt komplext och rörigt intryck jfr med Things som är avskalat och rent.

Alltså:
- Vill man ta till sig av David Allens metodik då rekommenderar jag OmniFocus.
(Bör lyssna igenom ljudboken med hans föredrag, som förklarar boken man isåf ev bör läsa/läst) Ger och kräver mer.

- Vill man jobba som man gjort och ha en rad smidiga lätthanterliga och dessutom riktigt snygga funktioner som hjälper en rekommenderas Things.
Omedelbart tillgängligt utan större revolutionerande livsförändring.

Finns det nån liknande funktion i Omnifocus som den i Things där man arkiverar saker man gjort? vill inte gärna radera

Ursprungligen av revolver:

Finns det nån liknande funktion i Omnifocus som den i Things där man arkiverar saker man gjort? vill inte gärna radera

De raderas inte när du markerar dem klara, de finns kvar i databasen. (men de syns inte såvida du inte väljer att se dem.)

Från det ena till det andra, ny Things för iPhone på väg (ligger hos Apple för review), och desktopversionen ska komma i ver 1.0 i januari. (de har tidigare sagt våren -08, sedan sommaren och nu januari. Förhoppningsvis stämmer det den här gången)

men det finns inget arkiv som i things eller?

Med arkiv, menar du loggboken då? I så fall motsvaras väl den närmast av databasen i OF där du enkelt ser avslutade ärenden.

Senast redigerat 2008-10-13 17:23
Bevaka tråden