Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funktionsönskelista

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte att vi kunde göra en tråd med en önskelista på funktioner som iPhone saknar, men som vi gärna skulle se. Någon moderator får väl ta mig i örat om det är en dum idé.

Jag börjar!
-----

• SMS-räkneverk
Nyttigt främst för dom med abonnemang med begränsat antal fria SMS, eller för dom som får betala styckepris.

• Stäng av/slå på röstbrevlåda
Telia har redan abonnemangsspecifika inställningar i iPhone. Exempelvis kan man med en knapp i inställningarna slå på eller av dolt nummer, eller funktionen "samtal väntar". En lika enkel knapp för röstbrevlådan vore trevligt för oss som är utomlands då och då och inte vill bli rånade på roamingavgiften som vi får betala när vår röstbrevlåda går igång.

Jag har säkert fler saker på min önskelista, men det var två snabba som dök upp i huvudet.

Leveransrapport för SMS, en funktion jag saknar på iPhone, vill veta om SMSet har kommit fram eller inte.

Jag vet Apple vill ha det enkelt och snyggt, men t ex så skulle "bubblan" kunna vara grå tills dess att SMSet har kommit fram, och då blir den grön.

Typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 16:13
Ursprungligen av Patrik D:

Leveransrapport för SMS, en funktion jag saknar på iPhone, vill veta om SMSet har kommit fram eller inte.

Jag vet Apple vill ha det enkelt och snyggt, men t ex så skulle "bubblan" kunna vara grå tills dess att SMSet har kommit fram, och då blir den grön.

Typ

kanonidé!
jag hoppas Apple får höra om den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 15:59

Att kunna dölja sitt nummer etc, är väl ändå en iPhone funktion eftersom den finns i orig iPhone...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-07-16 16:06

Bifoga filer

Hoppas 3e-parts utvecklare läse denna tråd

Skicka kontakt
Antingen ett val i kontaktlistan att kunna skicka kontakten som SMS till ett telefonnummer eller kunna bifoga kontakten i ett mail.

Påminnelser
När iCal har en påminnelse syns den endast så länge jag inte låst upp telefonen. Så fort jag gjort det är jag påminnd tillräckligt och den dyker inte upp igen. Jag vill att den ska synas någon annanstans tills jag bekräftat att jag läst påminnelsen, ungefär som för olästa SMS och mail.

MMS
Och så MMS naturligtvis.

Senast redigerat 2008-07-16 16:57
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 17:17
Ursprungligen av sways:

Att kunna dölja sitt nummer etc, är väl ändå en iPhone funktion eftersom den finns i orig iPhone...

Är inte det en tjänst som operatören står för? I iPhone 2G så finns en inställning under Settings/Phone/Show my caller ID/.

//Rob

Ptja. Visual Voicemail kanske?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-16 17:58

* synca kalendern via bluetooth med isync

* synca kontakter via bluetooth med isync

* skicka enskild kontakt/vCard via bluetooth till annan telefon/dator i närheten

* ta emot enskild kontakt/vCard via bluetooth från annan telefon/dator i närheten

* skicka enskild/a bild/er via bluetooth till annan telefon i närheten

* ta emot enskild/a bild/er via bluetooth från annan telefon i närheten

Samtliga dessa funktioner borde vara no-brainer's, tragiskt att man som nybliven iPhone 3G-ägare inser att dessa ovan funktioner inte funkar, trots att de är basic-funktioner som fungerar med typ 5 år gamla stenålders-telefoner...

Det käns som 90-tal att behöva gå runt med en sladd i fickan för att kunna synca telefonen...

Ursprungligen av jiba:

Det käns som 90-tal att behöva gå runt med en sladd i fickan för att kunna synca telefonen...

Har man mobileme fungerar det dock smidigt och trådlöst. Antagligen vill Apple att flera skall använda just mobileme..

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-18 11:36
Ursprungligen av air:

Har man mobileme fungerar det dock smidigt och trådlöst. Antagligen vill Apple att flera skall använda just mobileme..

Tja!

Jag har mobileme.
Man om jag är hos polarn och han har en bild på sin lur så kan han inte beama över den med BT till min iPhone. Samma sak om jag har en fil (vilken som helst) lagrad på min iPhone så kan jag inte skicka den till honom. Vi kan heller inte utbyta kontakter.

Apple: kom igen! Att inte ha dessa funktioner är två steg tillbaka i utvecklingen. När användarna upptäcker dessa gigantiska brister kommer folk att överge iPhone, och många kommer avskräckas för att skaffa.

Enkel matematik: om man lanserar en ny produkt på en marknad, så bör den klarar allt det som konkurrenterna klarar och gärna några extra funktioner därutöver. Problemet med iPhone är att många nya, coola funktioner är ISTÄLLET FÖR snarare än UTÖVER. Det kommer att slå tillbaka på Apple. Jag är redan irriterad, efter en vecka med telefonen...

Ursprungligen av jiba:

Tja!

Jag har mobileme.
Man om jag är hos polarn och han har en bild på sin lur så kan han inte beama över den med BT till min iPhone. Samma sak om jag har en fil (vilken som helst) lagrad på min iPhone så kan jag inte skicka den till honom. Vi kan heller inte utbyta kontakter.

Apple: kom igen! Att inte ha dessa funktioner är två steg tillbaka i utvecklingen. När användarna upptäcker dessa gigantiska brister kommer folk att överge iPhone, och många kommer avskräckas för att skaffa.

Enkel matematik: om man lanserar en ny produkt på en marknad, så bör den klarar allt det som konkurrenterna klarar och gärna några extra funktioner därutöver. Problemet med iPhone är att många nya, coola funktioner är ISTÄLLET FÖR snarare än UTÖVER. Det kommer att slå tillbaka på Apple. Jag är redan irriterad, efter en vecka med telefonen...

När din polare har en nyare telefon kommer han kunna maila över filen. Mail i mobilen är framtiden, inte MMS eller att beama över saker via bluetooth. Skicka över bluetooth anser nog Apple vara förlegat och onödigt när det finns mail, och därför kommer det nog aldrig till iPhone.

Din enkla matematik låter helt fel. En ny produkt ska väl vara anpassad till nutidens och framtidens användningsområden, inte behålla och bygga vidare på alla funktioner som någonsin funnits i produktsegmentet. Jag tror iaf Apple gör helt rätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-18 12:23
Ursprungligen av Porcelina:

När din polare har en nyare telefon kommer han kunna maila över filen. Mail i mobilen är framtiden, inte MMS eller att beama över saker via bluetooth. Skicka över bluetooth anser nog Apple vara förlegat och onödigt när det finns mail, och därför kommer det nog aldrig till iPhone.

Din enkla matematik låter helt fel. En ny produkt ska väl vara anpassad till nutidens och framtidens användningsområden, inte behålla och bygga vidare alla funktioner som någonsin funnits i produktsegmentet. Jag tror iaf Apple gör helt rätt.

Två problem i ditt resonemang.

iPhone hanterar idag inte filer öht, du kan inte maila något annat än bilder.

Apple verkar ha missat nutidens användningsområde helt. Att kunna dela kontakter via sms/bt är extremt användbart och använt idag.

Ursprungligen av Kasaen:

Två problem i ditt resonemang.

iPhone hanterar idag inte filer öht, du kan inte maila något annat än bilder.

Apple verkar ha missat nutidens användningsområde helt. Att kunna dela kontakter via sms/bt är extremt användbart och använt idag.

Kunde inte ha sagt det bättre sjävl!

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-18 12:31
Ursprungligen av Porcelina:

När din polare har en nyare telefon kommer han kunna maila över filen. Mail i mobilen är framtiden, inte MMS eller att beama över saker via bluetooth. Skicka över bluetooth anser nog Apple vara förlegat och onödigt när det finns mail, och därför kommer det nog aldrig till iPhone.

Din enkla matematik låter helt fel. En ny produkt ska väl vara anpassad till nutidens och framtidens användningsområden, inte behålla och bygga vidare på alla funktioner som någonsin funnits i produktsegmentet. Jag tror iaf Apple gör helt rätt.

Den som kräver att alla andra skall ändra sig och förhålla sig till ens eget val av system är ute på hal is och blir inte långlivad. Vad det handlar om (särskilt som ny aktör) är att själv se till ens produkter lever upp till de standardar och funktioner som existerar på marknaden, och därutöver kan man erbjuda EXTRA features.

Att vara beroende av en mailserver och internet-lina för att utbyta en kontakt eller bild med någon som sitter bredvid en på bussen kan knappast anses varken modernt eller särskilt effektivt. Varför belasta en internetlina med en massa trafik när snubben du skall utbyta bilden sitter en halvmeter bort...??

Ursprungligen av jiba:

Att vara beroende av en mailserver och internet-lina för att utbyta en kontakt eller bild med någon som sitter bredvid en på bussen kan knappast anses varken modernt eller särskilt effektivt. Varför belasta en internetlina med en massa trafik när snubben du skall utbyta bilden sitter en halvmeter bort...??

Ursprungligen av Kasaen:

Två problem i ditt resonemang.

iPhone hanterar idag inte filer öht, du kan inte maila något annat än bilder.

Apple verkar ha missat nutidens användningsområde helt. Att kunna dela kontakter via sms/bt är extremt användbart och använt idag.

Det bygger väl lite på att alla telefoner snart har inbyggd mail och snabb uppkoppling till internet konstant via mobilnätet...? Och varför trickla sig in i menyerna och skicka kontakten via bluetooth när man sitter 50 cm ifrån varandra och kan ta namn och nummer? Jag tror apple tycker det är en ganska onödig funktion. Och musik kommer man aldrig kunna skicka p.g.a. skivbolagens krav. Kvar är väl typ... Bilder! Sen kan man faktiskt maila andra filer också som man fått till sin mail...

Apple är inte dumma i huvudet, och jag försöker bara visa hur de kanske tänkt. De har ju såklart inte struntat i dessa "features" därför att de inte fattar att nästan alla dagens mobiler har det, eller för att de inte klarar av att implementera dem. De har valt bort dem. De svåraste och viktigaste valen är vad man ska välja bort, inte vad man ska ha med. "Less is More" sägs det ju...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-18 21:44
Ursprungligen av Porcelina:

Det bygger väl lite på att alla telefoner snart har inbyggd mail och snabb uppkoppling till internet konstant via mobilnätet...? Och varför trickla sig in i menyerna och skicka kontakten via bluetooth när man sitter 50 cm ifrån varandra och kan ta namn och nummer? Jag tror apple tycker det är en ganska onödig funktion. Och musik kommer man aldrig kunna skicka p.g.a. skivbolagens krav. Kvar är väl typ... Bilder! Sen kan man faktiskt maila andra filer också som man fått till sin mail...

Apple är inte dumma i huvudet, och jag försöker bara visa hur de kanske tänkt. De har ju såklart inte struntat i dessa "features" därför att de inte fattar att nästan alla dagens mobiler har det, eller för att de inte klarar av att implementera dem. De har valt bort dem. De svåraste och viktigaste valen är vad man ska välja bort, inte vad man ska ha med. "Less is More" sägs det ju...

Jag är inte helt emot dig. Du har en del poänger. Men om vi fokuserar på kontakterna. Visst kan man rabbla namn och nummer, men eftersom Apple gjort det möjligt att ha så ofantligt mycket info om varje kontakt blir det snart jobbigt när man ska bokstavera obskyra hotmail-adresser och bostadsadresser.

Och jag har många gånger fått viktiga kontakter skickade till mig per sms. Det är inte helt lätt att knappa in en kontakt när man pratar i telefon med den som har den aktuella kontakten.

Problemet idag tycker jag ligger i att Apple inte visar någon vilja att passa in iPhonen i dagens mobilanvändande och hur det fungerar idag. De har en idé om hur det bör vara och bortser till en viss del från hur det egentligen är. Visst om alla sitter på varsin iPhone, men det är långt dit.

Ursprungligen av Kasaen:

Jag är inte helt emot dig. Du har en del poänger. Men om vi fokuserar på kontakterna. Visst kan man rabbla namn och nummer, men eftersom Apple gjort det möjligt att ha så ofantligt mycket info om varje kontakt blir det snart jobbigt när man ska bokstavera obskyra hotmail-adresser och bostadsadresser.

Och jag har många gånger fått viktiga kontakter skickade till mig per sms. Det är inte helt lätt att knappa in en kontakt när man pratar i telefon med den som har den aktuella kontakten.

Problemet idag tycker jag ligger i att Apple inte visar någon vilja att passa in iPhonen i dagens mobilanvändande och hur det fungerar idag. De har en idé om hur det bör vara och bortser till en viss del från hur det egentligen är. Visst om alla sitter på varsin iPhone, men det är långt dit.

Håller med dig lika mycket. Visst är kontaktinfon i iPhone ganska omfattande, och just därför tror jag att det kommer komma ett sätt att skicka dem mellan iPhones, frågan är bara hur apple väljer göra det. Jag gissar på mail. Och visst skulle jag hellre ha fler funktioner och valmöjligheten själv, såsom att kunna skicka saker via bluetooth. Men nånstans måste nog gränsen dras för att den samtidigt ska vara lättanvänd, och Apple är ju sedan tidigare (iPod och iMac utan diskett) kända för att dra gränserna för funktioner ganska tidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 12:43
Ursprungligen av Porcelina:

Håller med dig lika mycket. Visst är kontaktinfon i iPhone ganska omfattande, och just därför tror jag att det kommer komma ett sätt att skicka dem mellan iPhones, frågan är bara hur apple väljer göra det. Jag gissar på mail. Och visst skulle jag hellre ha fler funktioner och valmöjligheten själv, såsom att kunna skicka saker via bluetooth. Men nånstans måste nog gränsen dras för att den samtidigt ska vara lättanvänd, och Apple är ju sedan tidigare (iPod och iMac utan diskett) kända för att dra gränserna för funktioner ganska tidigt.

Jag tror inte att Apple vill inte att folk ska skicka kontakter utan dom har helt enkelt inte hunnit lägga in funktionen ännu. Det finnns INGET sätt på nuvarande firmware att skicka kontakt info. Du kan skriva ett mail och själv skriva in allt i mailet men du kan inte välja en kontakt och skicka den som .vcf anhang. Jag tror det kommer men det kommer nog att dröja.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror inte att Apple vill inte att folk ska skicka kontakter utan dom har helt enkelt inte hunnit lägga in funktionen ännu. Det finnns INGET sätt på nuvarande firmware att skicka kontakt info. Du kan skriva ett mail och själv skriva in allt i mailet men du kan inte välja en kontakt och skicka den som .vcf anhang. Jag tror det kommer men det kommer nog att dröja.
//Rob

Jag tror också detta kommer, som en extra "valknapp" bland kontaktinfon att skicka den som mail, just som du skriver som vCard som ju adressboken i OSX använder. Är väl att det inte är så prioriterat... Men det väcker ju också frågan hur komplicerat det egentligen är för dem att lägga till funktioner? Har ju inte hänt så mycket på den fronten senaste halvåret förutom App-store och Exchange.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 13:57
Ursprungligen av Porcelina:

Jag tror också detta kommer, som en extra "valknapp" bland kontaktinfon att skicka den som mail, just som du skriver som vCard som ju adressboken i OSX använder. Är väl att det inte är så prioriterat... Men det väcker ju också frågan hur komplicerat det egentligen är för dem att lägga till funktioner? Har ju inte hänt så mycket på den fronten senaste halvåret förutom App-store och Exchange.

Jag tror inte det är komplicerat att lägga in en ny funktion men att göra funktionen enkelt och intuitiv att använda tar sin tid. Samt den funktionen verkar ligga lågt på listan men jag är som sagt rätt säker att det kommer.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 19:04

---qte--

Det käns som 90-tal att behöva gå runt med en sladd i fickan för att kunna synca telefonen...

---unqte---

Telefonen är utvecklad i en nation där SMS knappt har slagit, MMS finns inte ens på produktkartan... (kolla på AT&Ts hemsida...) Apples amerika är mobilmässigt var Sverige var 1999-2001.

Bluetooth

  • Använda iPhone som 3G modem

  • Support för stereo headset

Java/flash-stöd i safari kanske skulle vara trevligt om det skulle kunna komma.

Java - ja tack
Flash - nej tack

Avsaknaden av flash är en riktigt bra adblocker.
Alternativt hoppas jag på en adblocker i Appstore snart. Men det diskuterar vi inte här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 10:35

Copy and Paste behöver jag väl knappast nämna. Vad jag vill kunna göra är att snabbt skriva ned detaljer, tex flightnummer eller adresser i Anteckningar för att sedan i lugn och ro flytta över till Kalendern eller Adressboken.

Sedan skulle jag tycka det vore bra om 3G av/på switchen låg högre upp i menyhierarkin, tex under wi-fi av/på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-18 12:16
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Java - ja tack
Flash - nej tack

Avsaknaden av flash är en riktigt bra adblocker.
Alternativt hoppas jag på en adblocker i Appstore snart. Men det diskuterar vi inte här.

Använder verkligen någon Java numera på en seriös nivå? Till vadå, i så fall?

synka Notes, iPhone - dator.

Skicka meddelande till Apple!
Apple - iPhone - Feedback

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-17 10:54

1. Jag vill kunna hantera och nå min idisk från luren. Det borde kombineras med en filhanterare för iphonen.

2. Möjlighet att kunna maila flera bilder.

Jag hoppas att någon skickar den här länken till Apple, oavsett om de kommer bry sig om våra ösnkemål eller inte.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-17 14:26

Ja det är nästan så man saknar sin Ericsson mobil...

Vissa saker på iPhone är hur snygga som helst klart utan jämförelse med andra tillverkare och vad man förväntar sig av en modern mobil. Allt som finns funkar klock.
MEN
Som ämnena ovan berör är ju många basic prylar totalt stenålder i iPhone.
alla Bluetooth funktioner, skicka filer från Mail mm mm

Telia som storinköpare borde väl kunnat trycka på Apple lite bättre, eller ?

Ska man behöva knata runt med två mobiler för man har en iPhone ??

Ursprungligen av K_ungen:

Telia som storinköpare borde väl kunnat trycka på Apple lite bättre, eller?

Ingen återförsäljare kan påverka Apple, och absolut inte Telia som köper in högst ett par procent av världens totala försäljning. Apple erbjuder vad de vill, och det är bara att acceptera eller skippa. Och det valet är nog inte så svårt för Telia...

Bevaka tråden