Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 3G, Wifi långsammare än 3G?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 10:24

Har en liten fundering kring min Iphone 3G. Om jag ska kolla på youtube i den så laddar det fortare med 3G än med Wifi?...?. Jag har en timecapsule som jag kör Wifi på och den är inställd på radioläge (802.11n /802.11b/g-kompatibel). Någon annan som har samma känsla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 10:27

vet inte med youtube men vanlig surf och dylikt så funkar den klart snabbare med WiFi hemma med min Airport Extreme / Express (har båda så vet inte vilken den kopplar emot) än med 3G.

Detta är inte konstigt alls ...

Din iphone 3G kan surfa på med Turbo 3G som är 7.2 Mbit/s

själv har jag bredbandsbolaget 24Mbit abonnemang och kommer upp i 10Mbit/s på min Mac med WiFi ...

Så som du ser så är din iphones 3G hastighet lika snabbt som på ens dator ..

om du nu har tex ett 8Mbit abonnemang på din dator så är med all säkerhet din iphone snabbare att surfa på ...

Ursprungligen av gotfredsen:

Detta är inte konstigt alls ...

Din iphone 3G kan surfa på med Turbo 3G som är 7.2 Mbit/s

själv har jag bredbandsbolaget 24Mbit abonnemang och kommer upp i 10Mbit/s på min Mac med WiFi ...

Så som du ser så är din iphones 3G hastighet lika snabbt som på ens dator ..

om du nu har tex ett 8Mbit abonnemang på din dator så är med all säkerhet din iphone snabbare att surfa på ...

iPhone 3G stöder endast 3.6Mbit.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 11:55
Ursprungligen av hugolarsson:

iPhone 3G stöder endast 3.6Mbit.

Vart har du läst det?

Ursprungligen av Jetwash:

Vart har du läst det?

Chatten som Telia hade.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-15 19:40
Ursprungligen av gotfredsen:

Detta är inte konstigt alls ...

Din iphone 3G kan surfa på med Turbo 3G som är 7.2 Mbit/s

själv har jag bredbandsbolaget 24Mbit abonnemang och kommer upp i 10Mbit/s på min Mac med WiFi ...

Så som du ser så är din iphones 3G hastighet lika snabbt som på ens dator ..

om du nu har tex ett 8Mbit abonnemang på din dator så är med all säkerhet din iphone snabbare att surfa på ...

7.2Mbit/s för 3G är en teoretisk siffra och alla som kommit upp i den hastigheten kan väl räcka upp en hand..

8Mbit/s på ett adsl är en faktisk hastihget som du kan komma upp i utan problem, en annan detalj är att 3G delar du med andra men adsl har du ett eget par in till stationen och därefter delar du 100M/1000M till internet.

Att du inte kommer upp i mer än 10Mbit/s på ditt 24Mbit adsl visar ju bara att du kan överföra ett 8Mbit adsl utan problem med samma wlan.

I iphone handlar det troligen om vilken anslutning som kräver minst arbete/ bäst inbyggd i hård och mjukvara

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-15 10:44

Sen är väl kvalitén på youtube fortfarande olika beroende på om det är wlan eller 3G/edge? I så fall blir det ju även mindre att ladda...

Ursprungligen av bolle:

Sen är väl kvalitén på youtube fortfarande olika beroende på om det är wlan eller 3G/edge? I så fall blir det ju även mindre att ladda...

yep. YouTube på iphone är komprimerad Quicktime .

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 10:53
Ursprungligen av gotfredsen:

yep. YouTube på iphone är komprimerad Quicktime .

Nja snarare MP4 i H.264.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 10:59

Då kanske min jämförelse blir orättvis... har ju BBB fiber på 100/10.

Det verkar vara 3,6 som gäller:

The iPhone 3G is faster than most people thought. In a chat with Apple's Greg Joswiak today, we confirmed that the new iPhone uses the HSDPA 3.6 high-speed network standard, which is faster than the HSDPA 1.8 standard previously reported.

HSDPA 3.6 is the fastest that AT&T's HSDPA network can go right now, although some countries have an even faster HSDPA 7.2 up and running. The "3.6" refers to the theoretical top speed in megabits per second.

Källa: Apple's Joswiak: iPhone 3G Runs Fast HSDPA 3.6, Not Slower 1.8 - Gearlog

Edit: Det är iofs ingen bevis för att den inte klarar 7,2 också

Edit 2: Om det är X-GOLD 608 i den så ska den kunna klara av 7.2 och enligt iFixit kan det vara det:

The chip in the top middle is SMP 3i 6820, Infineon SM-Power3i. From Infineon: the part is "optimized to support modem and data card applications based upon X-GOLD208 and X-GOLD 608, with features ranging from EDGE up to 3G and HSDPA."

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-15 22:27
Ursprungligen av Adrian B:

Edit 2: Om det är X-GOLD 608 i den så ska den kunna klara av 7.2 och enligt iFixit kan det vara det:

Kan det vara teoretiskt möjligt att den via mjukvara är låst till max 3.6?

Frågan är om operatörerna skulle vinna på kunder som inte kan belasta deras nät fullt ut?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-15 22:51
Ursprungligen av Caemon:

Kan det vara teoretiskt möjligt att den via mjukvara är låst till max 3.6?

Frågan är om operatörerna skulle vinna på kunder som inte kan belasta deras nät fullt ut?

Om dom skulle ha låst den till 3.6 så *TROR* jag att det isf kan bero på att chippet drar mycket mer batteri ifall den får köra på full fart.

Men det finns ingenting som tyder på att den skulle vara låst för tillfället iaf.

Jag upplever Iphone (både 2G och 3G) som oerhört seg när man surfar... I jämförelse med datorn.... oavsett Edge, 3G eller Wifi...

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag upplever Iphone (både 2G och 3G) som oerhört seg när man surfar... I jämförelse med datorn.... oavsett Edge, 3G eller Wifi...

Det är inte så konstigt, en stor del av prestandan ligger i webbläsaren. Det är ju ingen nyhet när det gäller datorer, drar man fram en gammal iBook och jämför surfningen på den med en MacBook så är det som dag och natt på grund av att MacBooken är en så mycket kraftfullare dator.

iPhone är en snabb dator för att vara i den storleksklass den är, men jämfört med en vanlig dator är den förstås väldigt långsam. Att rita upp komplexa webbsidor kräver mycket prestanda och iPhone räcker inte till där. Inte ännu.

Safari-utvecklarna jobbar hårt med prestandan och har gjort stora framsteg med framförallt prestandan i javascript som förhoppningsvis kommer att leta sig ut i iPhone också. Men med optimerad kod kommer man bara så långt, det behövs också utveckling av hårdvaran och det vi har idag är bland det bästa man kan få tag i, men det räcker inte ännu.

Ett visst ansvar ligger även på webbutvecklarna. Än en gång är vill tillbaka i ett läge där man som utvecklare bör ta hänsyn till filstorlekar och laddningstider. Det finns mycket man kan göra som webbutvecklare om man anstränger sig för att optimera sidorna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 01:11
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns mycket man kan göra som webbutvecklare om man anstränger sig för att optimera sidorna.

JavaScript både beräknas och "ritas upp"på klienten så det kan kanske innebära långsammare nedladdningstider. bra dock att Apple optimerar safari så vem vet, kanske den blir snabbare trots allt om JavaScript når iphone. Hoppas på Flash också.

Ursprungligen av ztrafe:

JavaScript både beräknas och "ritas upp"på klienten så det kan kanske innebära långsammare nedladdningstider. bra dock att Apple optimerar safari så vem vet, kanske den blir snabbare trots allt om JavaScript når iphone.

"Om" javascript når iPhone? Javascript finns redan på iPhone.

Som jag skrev så har Safari-utvecklarna gjort stora framsteg i javascriptprestanda och det är rimligt att tro att det kommer att betyda snabbare surfning i iPhone.

Ursprungligen av ztrafe:

Hoppas på Flash också.

Ja, för det skulle ju verkligen bli ett prestandalyft...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 20:08

Oj, här sa det bara pang så var det massor av inlägg.... Men om det stämmer som Bolle skrev att det är olika kvalite på youtube beroende på om jag surfar via wlan eller 3g, så har jag ju svaret på min fråga där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 00:58

Att folk i denna tråd påstår eller tar för givet tar att iphone 3G ÄR LIKA SNABB som en dator med samma uppkoppling är så felaktigt det kan bil. Och detta gäller inte enbart för iphone utan även för alla andra turbo 3G telefoner.
Att ladda t ex aftonbladet.se (250 KB*). ar över 20 sekunder med en iphone 3G enligt egen erfarenhet. Apple har även officiellt sagt att det tar ungefär 22 sekunder att ladda ner National Geogrphic (50 KB*) vilket tar mindre plats en aftonbladet!!!

En bredbandsuppkoppling till en dator med 512 kbit anslutning är till och med snabbare än iphone 3g. (tar ca 2-4 sekunder att ladda ner aftonbladet.se.

W-LAN ÄR ÄVEN DET LÅNGSAMT - ca 10-20 sekunder per sida.

Har även testat att använda min SE w890 som modem till datorn, och då gick det betydligt snabbare (ca 2-4 sekunder innan hela Aftonbladet.se visades, kan jämföras med mobilens webbläsare där det tog 40 sekunder). Synd att man inte kan använda iphone 3G som modem för det är då HSDPA kommer till sin fulla potential. För klen hårdvara i en iphone helt enkelt men utvecklingen går snabbt framåt ju.

Som parentes kan jag nämna att en av anledningarna till att det går betydligt snabbare på min w890 än min iphone är att W890:an måste ta hänsyn till JavaScript vilket tar en hel del på processorn. Och enligt mig så borde Iphone vara snabbare än den är då weblässaren enbart renderar HTML.

1
Bevaka tråden